Με «Θρακιωτικη» συμμετοχη τα νεα προγραμματα σπουδων των Λατινικων

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ Χάρης Μιχαλόπουλος μιλά για τις βασικές αλλαγές που επέρχονται στην διδασκαλία των Λατινικών

«Τα λατινικά δεν εξαντλούνται πλέον στην διδασκαλία της λατινικής, αλλά μετακινούμαστε από το κείμενο προς τον πολιτισμό»

Στα χέρια του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής βρίσκονται πλέον τα νέα προγράμματα σπουδών για την διδασκαλία των Λατινικών στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση όλης της χώρας που θα εφαρμοστούν από το παρόν σχολικό έτος πιλοτικά – σε συνδυασμό με τα ισχύοντα Προγράμματα Σπουδών – σε όλα τα Πρότυπα και Πειραματικά Γενικά Λύκεια της χώρας και καθολικά σε όλα τα ΓΕΛ της χώρας από το σχολικό έτος 2023-2024.

Τα νέα προγράμματα σπουδών φέρουν και «θρακιώτικη» υπογραφή καθώς στην επιστημονική ομάδα που συνεργάστηκαν για την δημιουργία τους υπό την καθοδήγηση του Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου κ. Βάιου Βαϊόπουλου, συμμετείχε και ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης κ. Χάρης Μιχαλόπουλος.

Πρόκειται για την πρώτη αλλαγή που επιτελείται στην διδασκαλία των Λατινικών στη χώρα μας τα τελευταία 40 χρόνια καθώς ναι μεν όπως εξήγησε ο κ. Μιχαλόπουλος μιλώντας στον «ΠτΘ» το υφιστάμενο εγχειρίδιο μπορεί για την εποχή του, το 1983, να ήταν ένα βιβλίο πρωτοποριακό, πλέον όμως 40 χρόνια μετά έχει κάνει τον κύκλο του.

Η προσπάθεια των επιστημόνων που επιλέχθηκαν όπως εξήγησε ο ίδιος επικέντρωσε στην ανάγκη εκσυγχρονισμού του μαθήματος όχι μόνο σε επίπεδο παιδαγωγικό αλλά και του ίδιου του περιεχομένου του μαθήματος. Όπως επεσήμανε άλλωστε τα Λατινικά είναι ένα πραγματικά παρεξηγημένο μάθημα, με μία ιδιαιτερότητα, ότι είναι το μοναδικό μη ελληνοκεντρικό μάθημα αρχαιογνωσίας που διαθέτει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα με ξεκάθαρα ευρωπαϊκό προσανατολισμό.

Ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός του μαθήματος «εργαλείο» προς εκμετάλλευση για τον εκσυγχρονισμό του

«Όσο παράξενο κι αν μας ακούγεται τα Λατινικά μας μιλούν για τον αρχαίο κόσμο, αλλά είναι το μόνο που δεν μας μιλάει μέσα από την Ελλάδα. Προφανώς περιλαμβάνει την Ελλάδα, ωστόσο έχει έναν ξεκάθαρα ευρωπαϊκό προσανατολισμό, ιδιαιτερότητα στην οποία προσπαθήσαμε να επενδύσουμε, να την εκμεταλλευτούμε, για τον εκσυγχρονισμό, όχι μόνο τον παιδαγωγικό, αλλά του ίδιου του περιεχομένου του μαθήματος» ανέφερε.

Στα χαρακτηριστικά επίσης του μαθήματος ο ίδιος συγκαταλέγει και το γεγονός της αδιάλειπτης παρουσίας τους στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, από τη σύσταση ακόμα του ελληνικού κράτους, εξηγώντας πως ήδη από το 1824 με απόφαση του βουλευτικού  τα λατινικά προβλέπονταν ως μαθήματα διδασκαλίας στο ελληνικό σχολείο μαζί με τα ελληνικά, τα γαλλικά και με στοιχεία επιστημών και φιλοσοφίας.

Από τότε οι συνθήκες φυσικά έχουν αλλάξει και έχουν προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες του σχολείου και της ελληνικής τάξης, που έχουν μεταβληθεί και εμπλουτιστεί τόσο γλωσσικά όσο και πολιτιστικά, με παιδιά διαφόρων μητρικών γλωσσών και διαφορετικών πολιτιστικών περιβαλλόντων, γεγονός στο οποίο ο διεθνικός χαρακτήρας που έχει το μάθημα των λατινικών μπορεί να βοηθήσει και στις διαδικασίες ενσωμάτωσης των μαθητών αυτών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Δεδομένων και των αλλαγών που έχουν επέλθει και στην παιδαγωγική επιστήμη, όπως έκανε σαφές ο κ.Μιχαλόπουλος, «τα Λατινικά έρχονται με ένα – θέλουμε να πιστεύουμε- φρέσκο και νέο περιεχόμενο και με μια βασική μετατόπιση, παύει να είναι ένα μάθημα καθαρά γλωσσικό, δεν εξαντλείται στη διδασκαλία της λατινικής, αλλά μετακινούμαστε από το κείμενο προς τον πολιτισμό».

Ερωτηθείς σχετικά με τις πτυχές του πολιτισμού που το μάθημα πλέον θα εξετάζει ο ίδιος εξήγησε πως πρόκειται για εκείνα τα πολιτιστικά που έχουν αναφορά στο εδώ και στο τώρα των μαθητών, με θεματικές και όχι απλώς κείμενα, όπως η καθημερινή ζωή, θεάματα, μαγεία, θρησκεία, Ρώμη και Χριστιανισμός, Ρώμη και Ελλάδα, τεχνολογία, οικογένεια, σχέσεις των ανθρώπων και επαγγέλματα. «Προσπαθούμε να δώσουμε κι εδώ τον πολιτισμό. Δεν τον αντιμετωπίζουμε μουσειακά, σε απόσταση, αλλά σε συνάφεια με το εδώ και το τώρα και την αναφορά που μπορεί να έχει ο ρωμαϊκός πολιτισμός και την παρουσία που έχει τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη» τόνισε υπογραμμίζοντας πως «το μάθημα των Λατινικών μας ξαναχτίζει μια γέφυρα που πολλές φορές την  βρίσκουμε γκρεμισμένη ανάμεσα στο ένδοξο παρελθόν της Ελλάδας, και στο σύγχρονο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι». «Δεν είμαστε ένα ανάδελφο έθνος. Υπήρχε συνέχεια της κλασική Ελλάδας, η οποία με τον υπέροχο πολιτισμό “μπόλιασε” τον πολιτισμό της Ρώμης, και μέσω της Ρώμης έγινε γνωστή η Ελλάδα στην Ευρώπη. Αυτή είναι η προοπτική και η προσέγγιση».

«Αντίβαρο» στις παθογένειες του ελληνικού συστήματος εκπαίδευσης

Βασικός στόχος του όλου εγχειρήματος όπως τόνισε δεν είναι να γνωρίσουν τα παιδιά μία ξένη γλώσσα, αλλά να μπορέσει ο Έλληνας μαθητής να συγκροτήσει την Ευρωπαϊκή του ταυτότητα. «Ευχή όλων μας δε είναι το μάθημα αυτό να αποτελέσει και ένα αντίβαρο σε κάποιους νοσηρούς εθνικοκεντρισμούς και κάποιες ξενοφοβικές παθογένειες που έχει το ελληνικό σύστημα, καθώς η  Ελλάδα ίσως είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που όταν κάποιος αναφέρεται στον κλασικό πολιτισμό, εννοεί μόνο το ελληνικό της κομμάτι και όχι το ρωμαϊκό».

Τα νέα προγράμματα σπουδών των Λατινικών αναμένεται ήδη από την φετινή χρονιά, ό,τι υπολείπεται, καθώς και το επόμενο σχολικό έτος να εφαρμοστούν πιλοτικά σε πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Ο κ.Μιχαλόπουλος αναφέρθηκε και στην λειτουργία πειραματικών σχολείων στη Κομοτηνή, κάνοντας λόγο για μια εξαιρετική ευκαιρία έναρξης της εφαρμογής τους στο Πειραματικό Λύκειο της Κομοτηνή, σε συνεργασία με τους καθηγητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Άλλωστε κανένα πρόγραμμα δεν μπορεί να εφαρμοστεί από μόνο του, γεγονός για το οποίο η επιτροπή δημιούργησε ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών το οποίο έχει ήδη κατατεθεί στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και με τη χρήση αυτού του επιμορφωτικού υλικού, καθ’ όλη τη διάρκεια του επόμενου διαστήματος οι εκπαιδευτικοί  θα επιμορφωθούν και θα γνωρίσουν τις βασικές αρχές αλλά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του νέου προγράμματος σπουδών.

«Προφανώς και υπάρχουν πράγματα που στην πράξη θα κριθούν διαφορετικά, γεγονός πολύ σημαντικό για εμάς και κάτι το οποίο επιδιώκουμε και το θέλουμε, να έρθει αυτή η ανατροφοδότηση από τα σχολεία κατά την χρονιά αυτής της πιλοτικής εφαρμογής των προγραμμάτων» κατέληξε ο ίδιος απευθύνοντας θερμές ευχαριστίες στο σύνολο των συμμετεχόντων στην προσπάθεια αυτή, ήτοι τους κ.κ.Βάιο Βαϊόπουλο, Ανδρέα Μιχαλόπουλο, Δημήτρη Σαλονικίδη και Γιώργο Κουγιουμτζή.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.