Μαθηματα ζωης απο την παιδικη λογοτεχνια

Ανοίγουν το παράθυρο της αγάπης για τη λογοτεχνία, ακόμα και μέσα στο σχολικό περιβάλλον

Τα σημαντικά οφέλη που μπορεί να δώσει η παιδική λογοτεχνία, εικονογραφημένη ή μη, στα παιδιά του σήμερα παρουσιάστηκαν σε σεμινάριο για εκπαιδευτικούς και γονείς το απόγευμα της Τετάρτης 21 Φεβρουαρίου στο 8ο Δημοτικού Σχολείου Κομοτηνής.
 
Για αιώνες τα παιδιά χρησιμοποιούσαν τα παραμύθια ως παράθυρα στον κόσμο αλλά και τις έννοιες, όμως σήμερα, που η τεχνολογία τείνει να υποκαταστήσει το κανονικό διάβασμα αλλά και κάνει τα παιδιά πιο ανυπόμονα, είναι σημαντικό να μείνει ζωντανό αυτό το είδος, γιατί αυτή η δεξιότητα, να ακούν και να παρακολουθούν μια ιστορία, θεωρείται πως δεν πρέπει να χαθεί.
 
Το σεμινάριο διοργάνωσε η κ. Μάκρα Ραλλού, Σχολική Σύμβουλος της 1ης Περιφέρειας Ροδόπης, με την ιδέα να προέρχεται από μια εργασία που έκαναν τα παιδιά του σχολείου, για τον Χανς Κρίστιαν Άντερσεν με αφορμή το έτος Άντερσεν. «Μπήκα σε μια τάξη, διάβαζα παραμύθια, και ξαφνικά είδα τα παιδιά να αρχίσουν να ζωγραφίζουν για αυτά», εξήγησε η ίδια, και αυτές οι ζωγραφιές αποτέλεσαν τη βάση για ένα ταμπλό που δημιούργησαν, το οποίο βρισκόταν και στο χώρο του Σεμιναρίου.
 

Μάλιστα ιδιαίτερη εντύπωση της έκανε το γεγονός ότι ένα από τα παιδιά έψαξε και εντόπισε ένα παραμύθι που έγραψε ο Άντερσεν, όταν ήρθε στην Ελλάδα, με τίτλο «Ένα αηδόνι στον τάφο του Ομήρου».
 
Η Σχολική Σύμβουλος εξέφρασε την άποψη πως τα παραμύθια είναι πολύ σημαντικά για την παιδική ηλικία, υπενθυμίζοντας πως κάποτε τα παιδιά μάθαιναν τη γλώσσα με τα παραμύθια, ακούγοντάς τα από τους παππούδες και τους γονείς τους.
 
Αυτό βέβαια πλέον έχει κάπως ξεπεραστεί, όμως πιστεύει πως πρέπει να επανέλθει, τόσο στην ελληνική οικογένεια όσο και στο σχολείο, δημιουργώντας γωνιές σε όλες τις τάξεις, όπου θα γίνεται ανάγνωση παραμυθιών και διάφορων λογοτεχνικών βιβλίων.
 
Θεωρεί δε πως η λογοτεχνία θα πρέπει να μπει ξανά μέσα στα σχολικά βιβλία, πέρα από το ιδιαίτερο μάθημα της, και να μπει σε βιβλία όπως η ιστορία, ώστε να ακούν ιστορίες και μυθολογία τα παιδιά όχι σε στεγνή αλλά πιο λογοτεχνική γλώσσα.
 
 

Εχθρός της λογοτεχνίας ο εξαναγκασμός 

Η παιδική λογοτεχνία στο σχολείο, είναι ένα αρκετά δύσκολο θέμα, τόνισε από την πλευρά της η κ. Αναστασία Οικονομίδου, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Δ.Π.Θ. με γνωστικό αντικείμενο την παιδική λογοτεχνία. Και αυτό γιατί γίνεται σε ένα χώρο πειθαρχίας, αυστηρής εκπαίδευσης και αναλυτικού προγράμματος, πρέπει να μπει η παιδική λογοτεχνία χωρίς εξαναγκασμό, ο οποίος είναι ο εχθρός της λογοτεχνίας.
 
«Δεν μπορείς να υποχρεώσεις κάποιον να του αρέσει η λογοτεχνία, πρέπει να του το καλλιεργήσεις» για αυτό και μιλώντας σε γονείς και καθηγητές εξήγησε σε τι χρειάζεται η λογοτεχνία στο σχολείο.
 
Επίσης στάθηκε και σε ένα θέμα που θεωρεί ότι είναι σχετικά παρεξηγημένο, τις εικόνες στα παιδικά βιβλία, που θεωρούνταν παραδοσιακά ότι ήταν απλά διακόσμηση, ενώ πλέον έχουν αλλάξει ρόλο και αφηγούνται μέσα στο βιβλίο. Για αυτό και εξήγησε στους παρευρισκόμενους, τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να αξιοποιήσουν αυτές τις εικόνες και να εξηγήσουν τι θέλουν να πουν.
 
Τέλος σημείωσε ότι τα παιδικά βιβλία δεν είναι αθώα, για να περάσει κάποιος την ώρα του, αλλά θέλουν να δείξουν στα παιδιά τον κόσμο, τα πρέπει, τα μη του, τα θετικά και τα αρνητικά.
 
«Θέλουμε να δείξουμε στα παιδιά πόσο κακό πράγμα είναι η ξενοφοβία ή ο ρατσισμός και τα βιβλία αναλαμβάνουν, πέρα από την ευχάριστη ιστορία, να πουν πράγματα στα παιδιά. Αυτό θα πρέπει οι δάσκαλοι να ξέρουν πώς να το διαχειριστούν» σημείωσε, κρατώντας ισορροπία και ούτε αγνοώντας τα μηνύματα, αλλά ούτε και επιβάλλοντας τις ιδέες που υπάρχουν από πίσω.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.