Κορωνοιος: ο ιος της εκπαιδευσης;

Φοιτητές μοιράζονται τη δική τους εμπειρία από την τηλεκπαίδευση

Μιλούν οι Γεωργία Ασημάκου, Αγγελική Μοίρα, Μαρία Σαμουρδάνη, Αθηνά Καλημάνη, Κυριάκος Ναστασάι, Αλεξάνδρα Σπατούλα

Η πανδημία εκτός από τα προβλήματα στο σύστημα της υγείας έχει συνεπιφέρει οικονομική, πολιτιστική και κοινωνική κρίση. Ανάμεσα στις κοινωνικοοικομικές συνέπειες ξεχωρίζουν οι επιπτώσεις της πανδημίας στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Τα πανεπιστήμια κατάφεραν αρκετά γρήγορα να προσαρμόσουν τη δια ζώσης διδασκαλία σε διαδικτυακή. Ωστόσο, η «από ανάγκη εξ αποστάσεως» διδασκαλία που υιοθετήθηκε ήταν πρόχειρη, αφού χρησιμοποιήθηκαν νέες τεχνολογίες χωρίς ιδιαίτερη κατάρτιση και τεχνική υποστήριξη, με τους διδάσκοντες και τους φοιτητές να μην είναι έτοιμοι να υιοθετήσουν το νέο αυτόν εικονικό κόσμο. Η διαχείριση του εκπαιδευτικού συστήματος φάνηκε ότι ήταν εφικτή σε κάποιο βαθμό, αλλά αυτό δημιούργησε άμεσα ορισμένα αρνητικά αποτελέσματα στην ποιότητα των δραστηριοτήτων και αύξησε την ανισότητα των ευκαιριών μάθησης. Ταυτόχρονα, αυτός ο τρόπος μάθησης άσκησε μεγάλη επιρροή στη ψυχολογία των φοιτητών, οι οποίοι αναγκάστηκαν να βιώσουν τα φοιτητικά τους χρόνια απομονωμένοι, μακριά από τους συμφοιτητές τους, αλλά και το αντικείμενο μάθησής τους.

Οι Γεωργία Ασημάκου, Αγγελική Μοίρα, Μαρία Σαμουρδάνη, Αθηνά Καλημάνη, Κυριάκος Ναστασάι, Αλεξάνδρα Σπατούλα θέλησαν να μας δώσουν τη δική τους οπτική σχετικά με τα θετικά και τα αρνητικά που επέφερε η εξ αποστάσεως διδασκαλία στη ζωή τους.

Γεωργία Ασημάκου, προπτυχιακή φοιτήτρια 2ου έτους

«Δυστυχώς, η εξ αποστάσεως διδασκαλία μας έχει στερήσει τη δυνατότητα απογαλακτισμού και εξέλιξης…»

Η Γεωργία Ασημάκου απαριθμεί τις συνέπειες του εγκλεισμού δίνοντας έμφαση στη στέρηση της δυνατότητας της εξέλιξης των φοιτητών έχοντας ως αποτέλεσμα την αρνητική επίδραση στην ψυχολογία τους.

Συγκεκριμένα, η ίδια επεσήμανε: «όλοι έχουμε αντιληφθεί και αισθανθεί πόσο δύσκολη έχει γίνει η καθημερινότητα ζώντας υπό συνθήκες εγκλεισμού λόγω του παγκόσμιου ιού. Οι επιπτώσεις είναι εμφανείς σε πολλούς τομείς, και μεταξύ άλλων, στη φοιτητική ζωή για όλους εμάς τους φοιτητές. Δυστυχώς, η εξ αποστάσεως διδασκαλία μας έχει στερήσει τη δυνατότητα απογαλακτισμού και εξέλιξης, καθώς έχουμε γυρίσει πίσω στα πατρικά μας χωρίς να έχουμε βιώσει την ενήλικη ζωή, τις ελευθερίες και τις υποχρεώσεις. Επιπλέον, η παρακολούθηση των μαθημάτων δεν είναι ελκυστική, έχει αφεθεί στην διακριτική ευχέρεια των φοιτητών η συμμετοχή ή μη, με αποτέλεσμα πολλοί να επιλέγουν να ασχολούνται με άλλα πράγματα αντί με τα μαθήματα. Η διεκπεραίωση έχει πολλά κενά σημεία και η συνεργασία και αντιγραφή είναι εύκολο έδαφος. Μεγάλο, επίσης, μελανό σημείο αποτελεί η διανομή των συγγραμμάτων η οποία γίνεται με τεράστια καθυστέρηση με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η έγκαιρη προετοιμασία και το διάβασμα για την ανάλογη ύλη. Συμπερασματικά, η εξ αποστάσεως διδασκαλία έχει επιδράσει αρνητικά τόσο στην ψυχολογία των φοιτητών όσο και στην εκπαιδευτική τους πορεία».

Αγγελική Μοίρα, προπτυχιακή φοιτήτρια 2ου έτους

«Ο ιδιαίτερος, αυτός τρόπος διδασκαλίας είναι αναμφισβήτητα πιο βολικός και γρήγορος, αφού δεν χρειάζεται κάποιος περισσότερα από πέντε λεπτά προετοιμασίας»

Η Αγγελική Μοίρα αν και άμεσα επηρεασμένη από τις επιπτώσεις της πανδημίας, προσπαθεί να δει τα θετικά στοιχεία του νέου τρόπου εκπαίδευσης.

Όπως εκμυστηρεύθηκε: «η πανδημία του Covid-19 ήταν και εξακολουθεί να είναι στο επίκεντρο της ζωής όλων μας τον τελευταίο ενάμιση χρόνο. Μέσα από τις αμέτρητες αρνητικές αλλαγές που βιώσαμε στην καθημερινότητά μας βρίσκεται με σημαντική διαφορά η αντικατάσταση της φυσικής σχολής και των δια ζώσης μαθημάτων με την εξαντλητική διδασκαλία εξ αποστάσεως. Είναι πραγματικά ακατόρθωτο για έναν φοιτητή να παρακολουθεί το πρόγραμμα σπουδών του μέσα από ένα υπολογιστή στο πατρικό του σπίτι, έχοντας γευτεί ελάχιστα την φοιτητική ζωή που τόσο πολύ επιθυμούσε. Ο ιδιαίτερος, όμως, αυτός τρόπος διδασκαλίας είναι αναμφισβήτητα πιο βολικός και γρήγορος, αφού δεν χρειάζεται κάποιος περισσότερα από πέντε λεπτά προετοιμασίας. Το τσουχτερό κρύο και τα υπερβολικά γεμάτα λεωφορεία της Κομοτηνής είναι κάτι που σίγουρα δεν λείπει από κανένα φοιτητή. Η απουσία, όμως, της ανεξάρτητης και ξέγνοιαστης φοιτητικής ζωής, προκαλεί μια μελαγχολία που δεν θα μας αφήσει παρά μόνο όταν ξεφύγουμε από την οθόνη και βρεθούμε στην πραγματικότητα του πανεπιστημίου μας».

Μαρία Σαμουρδάνη, προπτυχιακή φοιτήτρια 1ου έτους

«Το πλεονέκτημα της τηλεκπαίδευσης είναι ότι δίνει την ευκαιρία παρακολούθησης μαθημάτων ακόμη και σε άτομα που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές, χωρίς να απαιτείται η ενοικίαση σπιτιού στην πόλη φοίτησης»

Η Μαρία Σαμουρδάνη αναγνωρίζει την αξία της εκπαίδευσης μέσω της εξ αποστάσεως διδασκαλίας ενώ επιβεβαιώνει μέσα από τα λόγια της την αλλοίωση των διαπροσωπικών σχέσεων.

Η ίδια σημείωσε: «όλοι μας έχουμε πει κι ακούσει, ουκ ολίγες φορές, ότι το σχολείο είναι ένα “βασανιστήριο” και η μάθηση μια “κόλαση”. Μόνο τώρα, όμως, στις δύσκολες και πρωτόγνωρες στιγμές που ζούμε συνειδητοποιήσαμε την πραγματική τους αξία. Το πλεονέκτημα της τηλεκπαίδευσης είναι ότι δίνει την ευκαιρία παρακολούθησης μαθημάτων ακόμη και σε άτομα που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές, χωρίς να απαιτείται η ενοικίαση σπιτιού στην πόλη φοίτησης. Ωστόσο, αυτό σημαίνει πως οι φοιτητές, ειδικά οι πρωτοετείς, βιώνουν μια απρόσωπη φοιτητική ζωή, καθώς δεν έχουν την ευκαιρία να γνωριστούν από κοντά. Ως γενιά του ’02, που έζησε στο πετσί της την εξ αποστάσεως διδασκαλία, τόσο στο σχολείο, όσο και στο πανεπιστήμιο, μπορώ να πω με βεβαιότητα πως δεν συγκρίνεται, σε τίποτα, με την “κανονική” εκπαίδευση».

Αθηνά Καλημάνη, προπτυχιακή φοιτήτρια 4ου έτους

«Από την άλλη πλευρά, θεωρώ  θετικό το γεγονός ότι έχουν βελτιωθεί αρκετά οι ικανότητες όλων με τα διαδικτυακά μέσα»

Η Αθηνά Καλημάνη τονίζει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της τηλεκπαίδευσης δείχνοντας αναμφισβήτητα την προτίμησή της στην δια ζώσης εκπαίδευσης καθώς μέσω αυτού του τρόπου δεν χάνεται η επαφή με το αντικείμενο.

Ή περισσότερο αναλυτικά όπως είπε η ίδια, «η διαδικτυακή εκπαίδευση, κατά την άποψή μου, έχει τόσο αρνητικά όσο και θετικά στοιχεία. Στα αρνητικά θα κατέτασσα την έλλειψη επαφής με τους καθηγητές, την οποία είχαμε προηγουμένως στην σχολή, εξαιτίας πολλών μαθημάτων που απαιτούσαν απαραιτήτως εργαστήρια και παρουσιάσεις. Από την άλλη πλευρά, θεωρώ  θετικό το γεγονός ότι έχουν βελτιωθεί αρκετά οι ικανότητες όλων με τα διαδικτυακά μέσα. Επίσης, πιστεύω πως με την τηλεκπαίδευση κερδίζουμε σημαντικό χρόνο από τις μετακινήσεις στην σχολή. Καταλήγοντας, όμως, θα έλεγα ότι προτιμώ την εκπαίδευση δια ζώσης, διότι έχουμε περισσότερη επαφή με το αντικείμενο και τους συμφοιτητές μας».

Κυριάκος Ναστασάι, προπτυχιακός φοιτητής 4ου έτους

«Άξιο αναφοράς είναι ότι ορισμένα διαδικτυακά μαθήματα έχουν καταφέρει να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις, έχοντας αναπτύξει την κατάλληλη σχεδίαση ώστε να αντικαθιστούν επάξια τα δια ζώσης μαθήματα»

Ο Κυριάκος Ναστασάι αναφέρεται στην επιτυχημένη πραγματοποίηση της προσαρμογής της διδασκαλίας σε διαδικτυακή μορφή. Δηλώνει ότι προτιμάει την δια ζώσης εκπαίδευση διότι η αλληλεπίδραση με τους συμφοιτητές του είναι το παν.

Όπως κατέθεσε ο ίδιος, «η πανδημία έφερε σημαντικές αλλαγές στον χώρο της εκπαίδευσης. Αρχικά, οι υποχρεώσεις των φοιτητών ανταποκρίνονται μόνο σε διαδικτυακό περιεχόμενο χωρίς να καθίσταται υποχρεωτική η παρουσία τους στα μαθήματα. Η επιλογή της τηλεκπαίδευσης σε σχέση με τα παραδοσιακά μαθήματα αποτελεί δύσβατη διαδρομή. Είναι αλήθεια ότι τα μαθήματα μέσω διαδικτύου προσφέρουν περισσότερη ευελιξία, αλλά αυτό δεν αλλάζει τον όγκο εργασίας στον οποίο καλούμαστε να ανταποκριθούμε. Άξιο αναφοράς είναι ότι ορισμένα διαδικτυακά μαθήματα έχουν καταφέρει να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις, έχοντας αναπτύξει την κατάλληλη σχεδίαση ώστε να αντικαθιστούν επάξια τα δια ζώσης μαθήματα. Ωστόσο, προσωπικά, προτιμώ να σπουδάζω με την φυσική μου παρουσία στο πανεπιστήμιο, αφού έχω ανάγκη να αλληλοεπιδρώ με τους συμφοιτητές μου. Είναι πολύ δύσκολο να έχω κίνητρα όταν δεν έχω επαφή από κοντά με τους ανθρώπους και το αντικείμενο μου. Επίσης, θεωρώ ότι σημαντικό ρόλο παίζει η απόσπαση προσοχής που μπορεί να προκληθεί από διάφορα πράγματα στο σπίτι. Για όλα τα παραπάνω πιστεύω πως η διδασκαλία πρέπει να γίνεται δια ζώσης».

Αλεξάνδρα Σπατούλα, προπτυχιακή φοιτήτρια 4ου έτους

«Παρ’ όλα αυτά μου δίνεται η ευκαιρία, να τονίσω, ότι η κατάσταση αυτή με έχει απομακρύνει από τους στόχους και τα όνειρά μου από την στιγμή που δεν γνωρίζω ποια θα είναι η εξέλιξη της κατάστασης»

Η Αλεξάνδρα Σπατούλα αναλύει τα θετικά από την πλευρά των δασκάλων αλλά και των φοιτητών μέσω των διαδικτυακών μαθημάτων έχοντας ως αρωγό την εξέλιξη της τεχνολογίας. Από την άλλη παραθέτει μία σειρά από αρνητικές επιπτώσεις όπως το χάσιμο των κινήτρων ή την ανησυχία και την αβεβαιότητα  για το μέλλον.

«Η εξ αποστάσεως διδασκαλία αδιαμφισβήτητα εξυπηρετεί τόσο τους καθηγητές όσο και τους φοιτητές καθώς έχουν την δυνατότητα να δημιουργήσουν έναν ψηφιακό χώρο διδασκαλίας όπου και αν βρίσκονται. Οι καθηγητές και κυρίως οι φοιτητές αναπόφευκτα εξοικειώνονται με την χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και κατ’ επέκταση των δυνατοτήτων που παρέχει η τεχνολογία (π.χ. ηλεκτρονική βιβλιοθήκη), εργαλεία τα οποία πολύ πιθανόν να τους είναι απαραίτητα για την επαγγελματική ανέλιξη τους. Στον αντίποδα χάνεται η αλληλεπίδραση μεταξύ των φοιτητών και των καθηγητών. Δυστυχώς, η ουσία της μεταλαμπάδευσης χάνεται όπως επίσης χάνονται και τα κίνητρα των φοιτητών για περαιτέρω απόκτηση γνώσης. Σε προσωπικό επίπεδο νιώθω ότι έχασα τις ευκαιρίες που μου προσφέρονταν από το πανεπιστήμιο καθώς και τη ζωή μου με τους υπόλοιπους φοιτητές αφού αποφάσισα να αφήσω το σπίτι μου κυρίως για οικονομικούς λόγους. Βέβαια η εξ αποστάσεως διδασκαλία εξυπηρετεί μεγάλο μέρος των φοιτητών και των οικογενειών τους καθώς τους επιτρέπει να συνεχίζουν την σχολή τους χωρίς επιπρόσθετη οικονομική επιβάρυνση. Παρ’ όλα αυτά μου δίνεται η ευκαιρία, να τονίσω, ότι η κατάσταση αυτή με έχει απομακρύνει από τους στόχους και τα όνειρά μου από την στιγμή που δεν γνωρίζω ποια θα είναι η εξέλιξη της κατάστασης».

*Η Μαρία Ευαγγελία Κόλλια και η Νατάσα Θεοχαρίδου είναι προπτυχιακές φοιτήτριες του ΤΕΦ/ΔΠΘ και επιμελήθηκαν το συγκεκριμένο ρεπορτάζ  κατά τη διάρκεια της πρακτικής τους άσκησης τον Μάρτιο του 2021

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.