“Kid’s Brainhub”: Ενα κεντρο αναπτυξης παιδικου εγκεφαλου ανοιγει τις πορτες του στην Κομοτηνη

Λίγο πριν την έναρξη της λειτουργίας του οι συντελεστές του Λιζέτα Λιούρτα και Κωστής Καρανάσιος μάς μιλούν για τα προγράμματα που θα «τρέξουν» στον νέο τους χώρο με στόχο την υποστήριξη της πολύπλευρης ανάπτυξης των παιδιών σε ενήλικες έτοιμους να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της νέας εποχής

Ένα νέο κέντρο, το “Kid’s Brainhub”, αναμένεται να ξεκινήσει την λειτουργία του σε λίγες ημέρες από τώρα στην πόλη μας, ώστε να προσφέρει σε παιδιά ηλικίας 5-18 ετών δύο δομημένα προγράμματα, το πρόγραμμα ανάπτυξης νοημοσύνης και προσωπικότητας “Brainobrain” και το εργαστήριο καλλιέργειας ενσυνειδητότητας “Go with the Flow”.

Και στα δύο αυτά προγράμματα τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να εμπλακούν σε μια σειρά από ευχάριστες δραστηριότητες που επιστημονικά έχει βρεθεί ότι συμβάλλουν στην ολική ανάπτυξη του παιδικού εγκεφάλου.

Όπως μας εξήγησε η κ. Λιζέτα Λιούρτα «ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει τρεις βασικές ιδιότητες, σύμφωνα με τη νευροεπιστήμη. Τη νευρογένεση, που έχει να κάνει με τη γένεση καινούριων νευρώνων, τη νευροπλαστικότητα η οποία σχετίζεται με την αναδόμηση και την ανάπτυξη νέων νευρωνικών δικτύων, ενώ η τρίτη ιδιότητα αφορά την ικανότητα να έχουμε επίγνωση και συνεπώς έλεγχο της νοητικής μας κατάστασης. Αυτό σημαίνει ότι ο εγκέφαλός μας διαρκώς μεταβάλλεται και αυτό που τον διαπλάθει είναι οι καθημερινές μας εμπειρίες και τα όσα εμείς επιλέξουμε να εξασκήσουμε. Σε αυτή λοιπόν τη διαδικασία μπορούμε να παρέμβουμε μέσα από προγράμματα όπως το “Brainobrain” και το “Go with the flow” και άρα να ενισχύσουμε νοητικές δεξιότητες και να συμβάλλουμε ενεργά στην ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών μας», τονίζοντας πως είναι σημαντική η ένταξη των παιδιών σε προγράμματα ανάπτυξης του εγκεφάλου όσο το δυνατό νωρίτερα».

Πρόγραμμα με «παρουσία» σε περισσότερες των 45 χωρών

Μιλώντας μας για τα δύο αυτά προγράμματα, ο κ.Κωστής Καρανάσιος τόνισε πως η συνεισφορά τόσο της χρήσης του άβακα όσο και της ενσυνειδητότητας στην ανάπτυξη και διαμόρφωση του παιδικού εγκεφάλου βασίζονται σε τεκμηριωμένα ευρήματα και πορίσματα πολύχρονων επιστημονικών ερευνών.

Αναφορικά με το πρόγραμμα Brainobrain τόνισε ότι είναι ένα διεθνές πρόγραμμα με παρουσία σε 45 χώρες, ενώ τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται και στην Ελλάδα με ένα δίκτυο που περιλαμβάνει πάνω από 40 κέντρα σε διάφορα σημεία της χώρας.

«Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ανάπτυξης του παιδικού εγκεφάλου και  δεξιοτήτων που  συνδυάζει, με τρόπο επιστημονικό αλλά και διασκεδαστικό για τα παιδιά, τρεις μεθόδους μάθησης: την εξελιγμένη μορφή του άβακα, Τεχνικές Νευρογλωσσικού Προγραμματισμού και Τεχνικές Ανάπτυξης Προσωπικότητας» εξήγησε για να επισημάνει πως «στην αρχή τα παιδιά εκπαιδεύονται συστηματικά στη χρήση του άβακα, η οποία σύμφωνα με έρευνες οξύνει την ευφυία των μικρών παιδιών, καθώς οι παράγοντες που απαρτίζουν την ευφυΐα, όπως για παράδειγμα η εκτελεστική μνήμη, η οπτικοχωρική αντίληψη και η ταχύτητα επεξεργασίας εξασκούνται συστηματικά. Παράλληλα, με τη συστηματική χρήση του άβακα τα παιδιά αποκωδικοποιούν τον νοητικό μηχανισμό που διέπει τη λειτουργία του και ουσιαστικά εξοικειώνονται με τη διαδικασία τού να μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν (Learning to learn)».

«Καθώς τα παιδιά ανεβαίνουν επίπεδο, τον άβακα αντικαθιστά η νοερή αριθμητική. Στο στάδιο αυτό με τη βοήθεια ενός φανταστικού πια άβακα τα παιδιά οραματίζονται και κάνουν μαθηματικές πράξεις νοερά. Μέσα από αυτή τη διαδικασία ενεργοποιούνται οι σύνδεσμοι μεταξύ των δύο ημισφαιρίων του εγκεφάλου, του αριστερού που είναι το λεγόμενο λογικό και του δεξιού που σχετίζεται με τη φαντασία και τη δημιουργικότητα. Αυτή η αρμονική σύνδεση των δύο ημισφαιρίων συντελεί σε μία ολιστική ανάπτυξη του παιδικού εγκεφάλου και τελικά οδηγεί σε σημαντική αύξηση της νοητικής απόδοσης» πρόσθεσε.

Για τις τεχνικές του Νευρογλωσσικού προγραμματισμού και τις Τεχνικές Ανάπτυξης Προσωπικότητας ανέφερε πως αποτελούν ένα εξίσου σημαντικό κομμάτι του προγράμματος Brainobrain. «Οι τεχνικές αυτές βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν τον εαυτό τους, και να ορίσουν το πώς σκέφτονται κι ενεργούν, μέσα από την αναγνώριση, μοντελοποίηση και δημιουργική αντιγραφή επιτυχημένων στρατηγικών και συμπεριφορών που ακολουθούν άλλοι άνθρωποι» όπως εξήγησε.

Κατέληξε πως «στο πρόγραμμα Brainobrain, ο άβακας από μία απλή υπολογιστική μηχανή μεταμορφώνεται σε ένα διαδραστικό εργαλείο  το οποίο συντελεί στην ισορροπημένη και συντονισμένη ανάπτυξη του παιδικού εγκεφάλου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ευφυΐα των παιδιών, τη νοητική τους ανάπτυξη, τη μάθηση, την κατανόηση, τη συγκέντρωση, την κριτική τους ικανότητα και τη σχολική τους επίδοση.

Επιπρόσθετα, και με την ταυτόχρονη δράση του Νευρογλωσσικού Προγραμματισμού και των Τεχνικών Ανάπτυξης Προσωπικότητας, τα παιδιά μπορούν να γνωρίσουν  καλύτερα τον εαυτό τους.  Αυτό αποτελεί την αφετηρία για την αλλαγή και την εξέλιξή τους, ώστε να επαναπροσδιορίσουν τις περιοριστικές πεποιθήσεις και συμπεριφορές, να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους και την αυτοεκτίμησή τους, αποκτώντας έτσι την ώθηση που χρειάζονται για να πορευτούν στη ζωή».

Με έμφαση στην ενσυνειδητότητα

Στη συνέχεια η κ.Λιούρτα μάς μίλησε για το δεύτερο πρόγραμμα το οποίο παρέχεται στο “Kid’s Brainhub”. «Το ονομάσαμε Go with the Flow γιατί αυτό είναι το μυστικό της προσωπική ευημερίας. Είναι κι αυτό ένα επιστημονικό πρόγραμμα ανάπτυξης του παιδικού κι εφηβικού εγκεφάλου, το οποίο έχει ως βάση του την ενσυνειδητότητα ή όπως αλλιώς είναι γνωστή με τον διεθνή όρο Μindfulness» εξήγησε.

Ως ενσυνειδητότητα (Mindfulness) περιγράφεται η ικανότητά μας να παρατηρούμε και να έχουμε επίγνωση τόσο των όσων συμβαίνουν εντός μας αλλά και γύρω μας τη δεδομένη στιγμή, σε συνδυασμό με το να μπορούμε να επέμβουμε και να καθορίσουμε τη νοητική μας κατάσταση και κατ’ επέκταση τη συμπεριφορά μας.

Η ενσυνειδητότητα δεν είναι κάτι επίκτητο, αλλά μία βασική ικανότητα του ανθρώπινου μυαλού που όμως χρειάζεται ενθάρρυνση κι εξάσκηση. Η πρακτική και συνειδητή εφαρμογή της στην καθημερινότητα  μπορεί να βελτιώσει την ψυχική, συναισθηματική, κοινωνική και φυσική υγεία των παιδιών. Αυτό θα επιδιώξουμε και μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, όπου τα παιδιά θα γνωρίσουν πώς λειτουργεί αυτό το μυστήριο όργανο που λέγεται εγκέφαλος και μέσα από μία σειρά ευχάριστων δραστηριοτήτων θα προσπαθήσουν να δυναμώσουν τις διάφορες περιοχές του εγκεφάλου τους, αλλά και τη μεταξύ τους σύνδεση, έτσι ώστε ο εγκέφαλός τους να μπορεί να λειτουργεί ως μία συντονισμένη ολότητα.

 Έτσι, τα παιδιά θα μπορούν να είναι πιο ήρεμα, να διαχειρίζονται έντονα συναισθήματα, να είναι πιο ευέλικτα, να στέκονται απέναντι στον εαυτό τους, αλλά και τους άλλους με μεγαλύτερη κατανόηση και συμπόνια και τελικά να νιώθουν πιο ελευθέρα και ικανοποιημένα από τον εαυτό τους και τη ζωή τους».

Με εφόδια για την καθημερινότητα και τις προκλήσεις της εποχής

Συζητώντας για το πώς προέκυψε η ιδέα και τελικά η απόφαση για την υλοποίηση του κέντρου ανάπτυξης παιδικού εγκεφάλου, οι κ.κ.Λιούρτα και Καρανάσιος ανέφεραν ότι ζούμε πια σε έναν κόσμο πολύ μεγάλης τεχνολογικής ανάπτυξης, πολυπλοκότητας και αβεβαιότητας και έχουμε ως κοινωνίες να αντιμετωπίσουμε μεγάλες προκλήσεις σε κάθε τομέα. «Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ο άνθρωπος καλείται να μαθαίνει δια βίου, μιας και η γνώση είναι το νόμισμα και η πειστική απάντηση στις προκλήσεις της εποχής μας. Ο άνθρωπος καλείται, επίσης, να διαθέτει ορισμένες κρίσιμες δεξιότητες που θα του επιτρέπουν να διαπερνά τα όρια γύρω του και να μπορεί να επικοινωνεί και να λειτουργεί μέσα σε διαφορετικούς επιστημονικούς τομείς, γνωστικά αντικείμενα, κουλτούρες και παραμέτρους της καθημερινότητας.

Επιπλέον η καθημερινότητα μας είναι πλημμυρισμένη από πληροφορίες και ερεθίσματα κάθε είδους, γρήγορους ρυθμούς και απαιτήσεις, που με τη σειρά τους μπορούν να δημιουργήσουν μια αίσθηση κατακερματισμού και χάους σε μικρούς και μεγάλους. Όλα αυτά μας έχουν απασχολήσει τόσο ως επαγγελματίες και επιστήμονες αλλά και ως γονείς και μας έκαναν να προχωρήσουμε στη δημιουργία ενός κέντρου που στο επίκεντρό του θα έχει τα παιδιά στα οποία ανήκει το μέλλον.

Η επιδίωξή μας μέσα από το Κid’s Βrainhub είναι να προσφέρουμε ένα πλαίσιο, όπου τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία και τα ερεθίσματα να αναπτύξουν ποικίλες δεξιότητες του εγκεφάλου τους. Φιλοδοξούμε να βάλουμε το δικό μας λιθαράκι, ώστε από πολύ νωρίς τα παιδιά  να έχουν τα απαραίτητα εκείνα εφόδια, που θα τους επιτρέψουν  να πορευτούν στη ζωή, αξιοποιώντας στο μέγιστο δυνατό το δυναμικό τους. Επιπρόσθετα, φιλοδοξούμε να διευκολύνουμε την τρέχουσα καθημερινότητα των παιδιών και κατ’ επέκταση των γονιών. Καλλιεργώντας στα παιδιά τη συγκέντρωση, την ηρεμία και την αυτοπεποίθηση θα μπορούν να ανταποκρίνονται με αποτελεσματικότητα και συνέπεια στις απαιτήσεις της καθημερινότητάς τους όπως πχ είναι η προετοιμασία για το σχολείο ενώ θα  μπορούν να οικοδομούν αρμονικές σχέσεις με τον εαυτό τους και το περιβάλλον τους» ανέφεραν.

Σε ποιους απευθύνονται

Όπως εξήγησαν, αμφότερα τα προγράμματα απευθύνονται σε  όλα τα παιδιά και τους εφήβους. Ειδικότερα, το Brainobrain απευθύνεται σε ηλικίες 5-15 ετών, ενώ το “Go with the Flow” σε ηλικίες 5-18 ετών. Επίσης μπορούν να συμμετέχουν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή ΔΕΠΥ, καθώς μέσα από τα δύο προγράμματα θα αναπτύξουν δεξιότητες, που βελτιώνουν δομικά στοιχεία αυτών των καταστάσεων και συνεπώς  θα ωφεληθούν σημαντικά.

Σε ό,τι αφορά την υλοποίησή τους, το “Brainobrain” είναι χωρισμένο σε επίπεδα διάρκειας 3 μηνών το καθένα και οι συναντήσεις είναι μία φορά την εβδομάδα για 2 ώρες, με μία μικρή ολιγόλεπτη καθημερινή εξάσκηση και στο σπίτι. Το “Go with the Flow” ολοκληρώνεται σε 8-10 ωριαίες συναντήσεις που κι αυτές γίνονται μία φορά την εβδομάδα, ενώ πάλι προβλέπεται μία κατ’ ιδίαν εξάσκηση μεταξύ των συναντήσεων.

Οι εγγραφές γίνονται όλον τον χρόνο. Με το που θα συμπληρώνεται ο απαραίτητος αριθμός συμμετεχόντων (max 10 άτομα) θα σχηματίζεται ένα τμήμα, το οποίο θα ξεκινάει άμεσα σε μέρες και ώρες που θα καθοριστούν μετά από συνεννόηση με τους συμμετέχοντες.

Να σημειώσουμε πως το Σάββατο 1 Οκτωβρίου, στις 6 το απόγευμα το “Kid’s Brainhub” θα πραγματοποιήσει την πρώτη του επίσημη παρουσίαση προς τους ενδιαφερόμενους στο Ξενοδοχείο Anatolia σε μια εκδήλωση γνωριμίας και ενημέρωσης.

Οι συντελεστές

Λιζέτα Λιούρτα: Η Λιζέτα Λιούρτα σπούδασε Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης, ενώ εξειδικεύτηκε στην Ψυχολογία Υγείας (MSc Health Psychology) στο Leiden Universiteit στην Ολλανδία. Από το 2008 εργάζεται ιδιωτικά ως Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια στην Κομοτηνή, ενώ στις υπηρεσίες της έχει προστεθεί και η Συμβουλευτική Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Είναι εξωτερική συνεργάτιδα του Πανελλαδικού Δικτύου της Hellas EAP (Πάροχος Employee Assistance Programs). Από τον Οκτώβριο του 2012 εργάζεται ως Σύμβουλος Ψυχολόγος στο Συμβουλευτικό Κέντρο Κομοτηνής.

Κωστής Καρανάσιος: O Κωστής Καρανάσιος είναι διδάκτορας του Eindhoven University of Technology (TU/e) στον τομέα του Instructional Design and Technology (IDT). Εργάζεται ως σχεδιαστής διδασκαλίας και μάθησης (instructional designer), όπου σχεδιάζει, αναπτύσσει κι εφαρμόζει εκπαιδευτικά οικοσυστήματα για κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης. Παράλληλα, διδάσκει μαθήματα επιχειρηματικής εκπαίδευσης (entrepreneurial education) σε μεταπτυχιακούς φοιτητές στο Wageningen Universiteit στην Ολλανδία.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.