Καυσωνας: Τι σημαινει ορθη χρηση του κλιματιστικου;
Πρακτικές και κυρίως άκρως πολύτιμες συμβουλές για την ορθή χρήση του κλιματισμού ώστε να «ανταπεξέλθουμε» στο δριμύ κύμα καύσωνα που βρίσκεται εν εξελίξει σε όλη την χώρα μοιράστηκε με τους ακροατές του «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» το πρωί της Τρίτης, 16 Ιουλίου, ο Γενικός Γραμματέας της Ομοσπονδίας Ψυκτικών Ελλάδος κ.Παντελής Χαβιαράς.
Φιλοξενούμενος στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» μίλησε για μία ιδιαίτερα δύσκολη και απαιτητική για τον κλάδο των ψυκτικών περίοδο, δεδομένης τόσο της ζήτησης όσο και των συνθηκών, ήτοι των καιρικών συνθηκών, υπό τις οποίες και οι ίδιοι καλούνται να ανταπεξέλθουν στα καθήκοντά τους, εν μέσω καύσωνα. Μεταφέροντας μαρτυρίες συναδέλφων του μάλιστα από όλη την Ελλάδα, ο ίδιος τόνισε πως «οι ψυκτικοί βρισκόμαστε “στα κάγκελα”, έχουμε φτάσει στο σημείο να μην μπορούμε να ανταπεξέλθουμε, γεγονός μάλιστα λογικό, αν σκεφτεί κανείς ότι και η κατάσταση με την ζέστη έχει ξεφύγει». «Το ζητούμενο είναι ότι προσπαθούμε κι εμείς με τη σειρά μας να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε σε αυτή την κατάσταση και ευελπιστούμε στην κατανόηση των συμπολιτών και πολιτών της χώρας, ώστε να ανταποκριθούμε όσο το δυνατόν νωρίτερα στις ανάγκες όλων» πρόσθεσε.
Τι σημαίνει ορθή χρήση του κλιματιστικού
Κληθείς να εξηγήσει ωστόσο τι σημαίνει ορθή χρήση του κλιματιστικού, ο κ.Χαβιαράς εξήγησε πως αυτή συνεπάγεται στην συνεχόμενη – και όχι στη διακεκομμένη – λειτουργία του, που είναι και πιο οικονομική, εντοπίζοντας ως την ιδανικότερη θερμοκρασία λειτουργίας ενός κλιματιστικού στους 27 βαθμούς κελσίου. «Δεν κερδίζουμε κάτι να το βάλουμε στους 19 ή στους 20 βαθμούς κελσίου» τόνισε υπογραμμίζοντας πως «εμείς θέλουμε να κλιματίσουμε τον χώρο, δημιουργώντας άνεση για εμάς που είμαστε μέσα. Ρυθμίζουμε λοιπόν στους 27 βαθμούς και το μόνο με το οποίο θα πρέπει έπειτα να ασχοληθούμε είναι η ταχύτητα του ανεμιστήρα».
«Όσο αυξάνουμε την ταχύτητα του ανεμιστήρα – επειδή όλα τα μηχανήματα πλέον είναι inverter – αυξάνουμε και την απόδοση του μηχανήματος σε δύναμη, αυξάνουμε δηλαδή τα btu, έτσι ώστε για παράδειγμα ένα μηχάνημα των 12.000 btu στη μέγιστη ταχύτητά του να δουλέψει στα 12.000 btu. Αν η ταχύτητα του ανεμιστήρα είναι χαμηλή, θα δουλέψει για 9.000 ή όσο θα πλησιάζει στην επιθυμητή θερμοκρασία, στους 27 βαθμούς, θα πέφτει και η απόδοση του» εξήγησε για να υπογραμμίσει πως βασικός παράγοντας είναι και να υπάρχει πάντα ένα παράθυρο σε ανάκληση, δεδομένου ότι ο κλιματισμός έχει την ιδιότητα της αφύγρανσης, ήτοι της απορρόφησης της υγρασίας του χώρου.
Οι παραπάνω οδηγίες ισχύουν και για τους επαγγελματίες οι οποίοι επίσης καλούνται να εργαστούν υπό δύσκολες συνθήκες, σε επαρκώς κλιματιζούμενους χώρους. Ωστόσο οι απότομες εναλλαγές στην θερμοκρασία, όπως τόνισε, δεν ενδείκνυνται ειδικά στις περιπτώσεις ευπαθών ομάδων, παιδιών και ηλικιωμένων, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος του θερμικού σοκ. «Συμβουλεύουμε άπαντες, και κυρίως μεγάλες ηλικίες και μικρά παιδιά, πριν εξέλθουν ενός κλιματιζούμενου χώρου στον οποίο βρίσκονται ώρα, να ανοίξουν λίγο το παράθυρο, να νοιώσουν την εξωτερική θερμοκρασία και να βγουν αφού το σώμα τους την συνηθίσει προκειμένου να μην πάθουν θερμικό σοκ και φυσικά απαραίτητη είναι η συνεχής ενυδάτωση» πρόσθεσε.
Απαραίτητη η σωστή συντήρηση
Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η σωστή συντήρηση του κλιματιστικού, από αδειούχους και πιστοποιημένους εγκαταστάτες. «Οι άνθρωποι οι οποίοι δεν έχουν τις κατάλληλες άδειες μόνο συντήρηση δεν κάνουν και ίσως χρησιμοποιούν και προϊόντα τα οποία δεν είναι ενδεδειγμένα για τον άνθρωπο και για την ποιότητα ζωής, που είναι απαράβατος κανόνας» συνέχισε ο ίδιος καλώντας τους πολίτες να επιλέξουν όποιον επαγγελματία επιθυμούν, αλλά να είναι πιστοποιημένος. Ως προς τον ενδεδειγμένο χρόνο συντήρησης του μηχανήματος, ο ίδιος προέκρινε μια τακτική συντήρηση πριν την έναρξη της θερινής σεζόν, για να υπογραμμίσει ωστόσο πως δεδομένων των πιο ελαφριών χειμώνων και άρα της χρήσης τους και ως μέσα θέρμανσης θα ήταν καλύτερο η συντήρηση να γίνεται δύο φορές τον χρόνο. Η σωστή συντήρηση είναι και ζήτημα οικονομίας κατά τον ίδιο, καθώς όσο πιο βουλωμένο είναι ένα κλιματιστικό τόσο περισσότερο δουλεύει στην προσπάθειά του να αποδώσει, και άρα καταναλώνει και περισσότερο.
Τι πρέπει να προσέξουν όσοι αγοράσουν τώρα κλιματιστικό
Ο ίδιος έσπευσε να επισημάνει πως αυτές τις ημέρες οι ψυκτικοί «δίνουν αγώνα» για να εξυπηρετήσουν το σύνολο των πολιτών, ζητώντας ωστόσο την κατανόηση των πολιτών σε πιθανή αναμονή. Ερωτηθείς ως προς όσους μπουν στην διαδικασία να προμηθευτούν τώρα ένα κλιματιστικό, το πρώτο και κύριο που θα πρέπει κατά την άποψή του να προσέξουν είναι να έχει after sales service, δηλαδή να μπορεί κάποιος να το επιδιορθώσει σε δεύτερο χρόνο. «Το να πάρεις ένα φθηνό κλιματιστικό μόνο και μόνο επειδή είναι φθηνό, είναι κατανοητό δεδομένου ότι είναι δύσκολες οι εποχές, ωστόσο θα καλούσα τους πολίτες να αναρωτηθούν πόσα περισσότερα χρήματα θα κληθούν να δώσουν για μια πιθανή επισκευή του. Θα έλεγα λοιπόν να κοιτάξουν να βρουν ένα κλιματιστικό το οποίο θα έχει αργότερα service, να είναι τουλάχιστον Α++ κατηγορία ενεργειακής κλάσης και τρίτον να κοιτάξουν να το τοποθετήσει ένας τεχνίτης ο οποίος έχει τις κατάλληλες άδειες πιστοποίησης, έτσι ώστε αυτός που θα το τοποθετήσει να είναι και αυτός που πιθανότατα θα κληθεί να το επισκευάσει εφόσον απαιτηθεί» σημείωσε.
Πρόγραμμα επιμόρφωσης για το νέο ευρωπαϊκό κανονισμό σε συνεργασία με το Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Με την ευκαιρία της συζήτησης ο κ.Χαβιαράς αναφέρθηκε και στο πρόγραμμα κατάρτισης που δημιούργησε η Ομοσπονδία Ψυκτικών Ελλάδος, σε συνεργασία με την ΓΣΕΒΕΕ και το Μετσόβιο Πολυτεχνείο που αφορά στην ελληνική Ακαδημία Ψύξης και άρα το σύνολο των πιστοποιημένων και αδειούχων ψυκτικών της χώρας που καλούνται να εκπαιδευτούν στη χρήση των καινούργιων ψυκτικών ρευστών.
Ο ίδιος εξήγησε πως πλέον αποτελεί πραγματικότητα ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός σύμφωνα με τον οποίο τα υγρά που χρησιμοποιούνται σήμερα στον κλιματισμό καταργούνται και θα αντικατασταθούν με φυσικά ρευστά, τα οποία είναι και ακίνδυνα για το περιβάλλον, εγκυμονούν ωστόσο κινδύνους για τον άνθρωπο.
Υπό την λογική αυτή, είναι σημαντικότερη από ποτέ η όποια τοποθέτηση νέου μηχανήματος να γίνεται από τεχνικό ο οποίος είναι σωστά επιμορφωμένος στην τοποθέτησή του, γεγονός στο οποίο οφείλεται η πρωτοβουλία της Ομοσπονδίας.
Όπως έκανε γνωστό ο ίδιος οι αιτήσεις έχουν ήδη ξεκινήσει και ξεπεράσει τις 100 μέχρι στιγμή, ενώ άμεσα ξεκινά και η λειτουργία του πρώτου τμήματος. Η επιμόρφωση θα αποτελείται από ένα περιοδικό κομμάτι που θα γίνεται μέσω υπολογιστή, ενώ στο τέλος της θεωρητικής επιμόρφωσης θα υπάρχει και γραπτή εξέταση. Ακολούθως θα υπάρχουν 10 ώρες πρακτικής εξάσκησης οι οποίες θα γίνουν μέσα στο Μετσόβιο Πανεπιστήμιο, όπου ήδη έχει στηθεί ένα πολύ μεγάλο εργαστήριο, με το κόστος των υφιστάμενων μηχανημάτων να ξεπερνά τις 150.000 ευρώ.
Όσοι αποφοιτήσουν του προγράμματος θα λάβουν πιστοποιητικό επιμόρφωσης από το ΚΕΔΙΒΙΜ του Μετσόβιου Πανεπιστημίου, που θα είναι και βεβαίωση κατάρτισης σύμφωνα με τον 573/2024 Ευρωπαϊκό Κανονισμό.
Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.