Ηρακλης Χατζηιωαννιδης: «Το θεμα απαιτουσε ποιοτητα απο τους μαθητες, οπως απαιτειται ποιοτητα απο ολους μας για να σταματησει η κακοποιηση των γυναικων να υπαρχει»

Η ανάλυση των θεμάτων που κλήθηκαν να αναπτύξουν οι υποψήφιοι των φετινών πανελλαδικών στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας από τον Ηρακλή Χατζηιωαννίδη

Το θέμα απαιτούσε ποιότητα από τους μαθητές όπως απαιτείται ποιότητα από όλους για να σταματήσει η κακοποίηση των γυναικών!

Η βία και τα εγκλήματα κατά των γυναικών, ο φεμινισμός και ο νεοφεμινισμός, η κοινωνική θέση της γυναίκας, τα στερεότυπα για το ρόλο του άνδρα και οι σχέσεις των φύλων ήταν τα θέματα που κλήθηκαν να αναπτύξουν οι υποψήφιοι για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση από τα ΓΕΛ, στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας την Παρασκευή 2 Ιουνίου.

Ο ΠτΘ όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος συνεργάζεται με καθηγητές φροντιστηρίων της Κομοτηνής για την ανάλυση των θεμάτων, και αυτή τη φορά μίλησε με τον κ. Ηρακλή Χατζηιωαννίδη, Φιλόλογο και συνιδιοκτήτη του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης Πολυδύναμο, ο οποίος τόνισε πως το θετικό στοιχείο  είναι ότι είναι δουλεμένα θέματα αυτά που περιλαμβανόταν στην εξέταση, απλώς τα συγκεκριμένα απαιτούσαν ποιότητα από τους μαθητές και ιδιαίτερη προσοχή.

Πρέπει να δείξουν την ευαισθησία τους στο γραπτό

Αφού ευχήθηκε καλή αρχή σε όλους τους εμπλεκόμενους, μαθητές και γονείς, τόνισε πως το θέμα που της κακοποίησης των γυναικών είναι ευαίσθητο, και δυστυχώς επίκαιρο.

«Υπάρχει στην εποχή  μας, υπάρχει δίπλα μας, το προσδιορίζω σαν μια  ανοιχτή πληγή για την ελληνική κοινωνία,  η οποία  πρέπει επιτέλους να σταματήσει» σημείωσε, και έτσι οι υποψήφιοι φοιτητές είναι πολύ πιθανό να έχουν παραστάσεις στην οικογένειά τους, στον κοινωνικό τους περίγυρο.

Το πρώτο του σχόλιο ήταν πως «τα θέματα απαιτούσαν ποιότητα από τους μαθητές, ώστε να το πραγματευτούν, όπως απαιτεί ποιότητα από όλους μας για να σταματήσει να υπάρχει».

«Πράγματα που έχουν να κάνουν με αξίες και έχουν να κάνουν με φαινόμενα που είναι  δίπλα μας, μας αρέσουν πάρα πολύ εμάς τους καθηγητές, γιατί πραγματικά είναι ευαίσθητα θέματα και το παιδί, κατά τη δική  μου γνώμη, πρέπει να δείξει την ευαισθησία του στο γραπτό» ανέφερε.

Αφαιρετική ικανότητα στο Α θέμα

Ξεκινώντας από το πρώτο θέμα, που ζητούσε περίληψη του κειμένου «Ημέρα καταδίκης της βίας εναντίον των γυναικών» από το βιβλίο «Δικαιοσύνη: η ουσία της πολιτικής» του αείμνηστου Σταύρου Τσακυράκη, ο κ. Χατζηιωαννίδης τόνισε πως φέτος μετρά για 20 μονάδες, κάτι που δείχνει και τη βαρύτητα την οποία δίνουν στην περίληψη, γιατί σημαίνει αφαιρετική ικανότητα, να μπορεί το παιδί να  αναδείξει τα σημαντικά στοιχεία και εκφραστική δεινότητα, να τα εκφράσει με το δικό του ύφος, κάτι που έχουν δουλέψει αρκετές φορές τα παιδιά.

Το κείμενο είναι κατανοητό, και δεν περίμενε να έχουν ιδιαίτερες δυσκολίες να εντοπίσουν τα στοιχεία που πρέπει να αφαιρέσουν για να μπορέσουν να κάνουν την περίληψη.

Θέματα για κριτική σκέψη

Η ομάδα Β, που απαρτίζεται από το Β1, το Β2 και το Β3, που μετρά για 35 μονάδες, στηρίζεται πάνω στη διδαγμένη θεωρεία ασκήσεων που ξεκινάει από την Α΄ Λυκείου και τη Β΄ Λυκείου και πηγαίνει στη Γ΄ Λυκείου.

Στο Β1 που είναι 15 μονάδες έχουν τα παιδιά το Σωστό-Λάθος, με τις απαντήσεις να είναι περιληπτικά στο 1 το Γ,  στο 2 το Γ, στο 3 το Β, στο 4 το Β και στο 5 το Α. «Τα παιδιά έχουν την κριτική σκέψη  να μπορέσουν να βρουν κάτι» σημείωσε, και θεωρεί πως είναι 15 μόρια τα οποία ένας μαθητής πρέπει να τα πάρει οπωσδήποτε.

Το Β2 είναι 10 μονάδες, επιμερισμένες στα δύο, που αφορά διαρθρωτικές λέξεις για να διευκολύνουν τη σκέψη των ανθρώπων, τα επιρρήματα, και συγκεκριμένα το προφανώς, το όμως, το δηλαδή, το επειδή και το ώστε μέσα στο κείμενο.

Από αυτό το σημείο και πέρα, όλες οι ασκήσεις ζητούν τη νοηματική  σύνδεση με το κείμενο. Αυτό απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή γιατί είναι μονάδες οι οποίες μπορούν να χαθούν εύκολα, και πρέπει τα παιδιά να κατανοούν το κείμενο πάρα πολύ καλά νοηματικά.

Το πρώτο ερώτημα του Β3 αφορά τους κοινωνικούς δείκτες, για την πρόθεση του συγγραφέα όπου θεωρεί πως οι μαθητές θα μπορούσαν να βάλουν εύκολα και τις συναισθηματικά φορτισμένες λέξεις που έχει μέσα το κείμενό, και να δικαιολογήσουν τις επιλογές τους.

Το δεύτερο ερώτημα του Β3 ζητά να βρεθεί η αντίθεση ανάμεσα στον φεμινισμό και στον νεοφεμινισμό, και να εξηγηθεί η επιλογή με βάση την πρόθεση που έχει η Μπελίτα Κανόν, άρα πρέπει τα παιδιά να συνδέσουν τη συγκεκριμένη επιλογή της αντίθεσης με την πρόθεση της συγγραφέως.

Τα στερεότυπα στους άντρες

Στη Λογοτεχνία, με 15 μονάδες, το Γ1 ζητά να παρουσιαστεί και να ερμηνευτεί η συναισθηματική κατάσταση στην οποία ο πρωταγωνιστής βρίσκεται, αξιοποιώντας τρεις  διαφορετικούς κοινωνικούς δείκτες.

Εδώ αλλάζει το κείμενο και ενώ τα 2 πρώτα μιλούσαν για τη γυναίκα, το τρίτο μιλά για το στερεότυπο για τον ρόλο των ανδρών και πώς βιώνει ένας άνδρας την εργασιακή του ουσιαστικά απώλεια-περιθωριοποίηση. Πρέπει τα παιδιά να εξηγήσουν την συναισθηματική φόρτιση που έχει ο συγκεκριμένος άνδρας χρησιμοποιώντας κειμενικούς δείκτες όπως τον εσωτερικό μονόλογο, την αφήγηση, τις επαναλήψεις, την παρομοίωση.

Παραβίαση των δικαιωμάτων της γυναίκας

Το Δ θέμα, με 30 μονάδες, ζητούσε από τους υποψηφίους να γράψουν μια ομιλία με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προστασίας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων αναφέροντας φαινόμενα παραβίασης των δικαιωμάτων της γυναίκας στη σύγχρονη εποχή στον ιδιωτικό και δημόσιο βίο και πώς μπορεί η νέα γενιά να συμβάλλει έμπρακτα στην επίτευξη της ισότητας των φύλων.

Ο κ. Χατζηιωαννίδης τόνισε πως χρειαζόταν προσοχή στο να έχει τη μορφή ομιλίας το κείμενο, αλλά και να χωρίσουν τα δείγματα κακοποίηση της γυναίκας στον ιδιωτικό και στο δημόσιο βίο. 

Για το δεύτερο έδωσε προσοχή στο ότι πρέπει να παρουσιάσουν έμπρακτη δράση. Για την ισότητα των δυο φύλων, όπως να προβάλλουν το γεγονός της κακοποίησης, και να μη το αποκρύπτουν, διαμαρτυρίες σε τοπικό επίπεδο, ιστοσελίδα, κινητοποίηση ολόκληρου του κόσμου, συλλογή ψηφιακών υπογραφών κ.α.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.