Η Πορπη γιορτασε τον Προφητη της και εφετος

Κατανυκτικά με πανηγυρικό εσπερινό και αρτοκλασία

Μπορεί φέτος οι ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις και η οικονομική ασφυξία των ημερών, λόγω της έλλειψης ρευστότητας να κατέστησαν αδύνατη την υλοποίηση του καθιερωμένου πλέον πανηγυριού, που διοργανώνει κάθε χρόνο παραμονή της μεγάλης εορτής του Προφήτη Ηλία ο Πολιτιστικός-Λαογραφικός Σύλλογος Γυναικών Πόρπης, ωστόσο και φέτος οι γυναίκες- μέλη του Συλλόγου έπραξαν τα «δέοντα» για έναν μικρής έκτασης εορτασμό, μετά το τέλος του Πανηγυρικού Εσπερινού, που έλαβε χώρα στο εξωκλήσι του πολιούχου Προφήτη του χωριού.

Τον Πανηγυρικό εσπερινό τέλεσε ο  πρόσφατα χειροτενηθέντας Διάκονος Κωνσταντίνος Γιαγτζόγλου, ενώ πλήθος πιστών έδωσε το «παρών» στην τελετή.
Μετά το τέλος αυτής τα μέλη του Συλλόγου Γυναικών κέρασαν τους παρευρισκομένους παγωμένη σαγκρία και παραδοσιακά εδέσματα φτιαγμένα από τα χέρια τους.
Μεταξύ άλλων το «παρών» έδωσαν ο κ. Δημήτρης Χαρίτου με τη σύζυγό του κ. Ελένη Λαφτσή και τα παιδιά τους και ο πρόεδρος του οικισμού Ηρακλής Παρασχάκης.
Kαι του χρόνου!!! 

Ο Προφήτης Ηλίας στην ελληνική παράδοση

«Ο Αηλιάς κόβει σταφύλια και η Αγιά Μαρίνα σύκα»

O Προφήτης Ηλίας, σχετίζεται από τους αγρότες με τα μετεωρολογικά φαινόμενα. Σχετική η παροιμία «Ο Αηλιάς κόβει σταφύλια και η Αγιά Μαρίνα σύκα». Τα ξωκλήσια του χτίζονται σε υψώματα και βουνοκορφές και πανηγυρίζονται με ιδιαίτερη πολυκοσμία κάθε χρόνο. Σε πολλά μέρη, ο πανηγυρισμός συνοδεύεται και με το άναμμα λατρευτικών πυρών, όπως στο ξωκλήσι του στην κορυφή του Ταϋγέτου. 

Κύριος της βροχής, των βροντών και των κεραυνών

Σε πολλές περιοχές, ιδιαίτερα στη Θράκη και τη Μακεδονία, ο προφήτης Ηλίας θεωρούνταν κύριος της βροχής, των βροντών και των κεραυνών. Αυτό εξηγείται από τα γεγονότα που εξιστορούνται στην Παλαιά Διαθήκη για την ξηρασία που επέβαλε ο Ηλίας και το μετά τριετία άνοιγμα του ουρανού για να ξαναπέσει βροχή. Οι χωρικοί μάλιστα της Βόρειας Θράκης, πού ήρθαν στην  Ελλάδα το 1923 και εγκαταστάθηκαν κυρίως στη Μακεδονία, πρόσφεραν στον άγιο «κουρμπάνι». 

Προστάτης της αγροτικής παραγωγής


Σε αλλά μέρη της Μακεδονίας η δοξασία για την καταδίωξη του διαβόλου από τον προφήτη συναντάται παραλλαγμένη: Ο Ηλίας δεν κυνηγάει το διάβολο αλλά τη «λάμια», η οποία καταστρέφει τις καλλιέργειες του ανθρώπου. Οι χριστιανοί στη Βουλγαρία πίστευαν ότι  άγιος κυνηγάει τη «λάμια» καθισμένος πάνω σε χρυσό άρμα και καταδιώκει το δράκο που τρώει τα γεννήματά τους στα χωράφια. Μόλις ο προφήτης τον δει, ρίχνει εναντίον του τους κεραυνούς. 

Στα βουνά γιατί  τον κούρασε τη θάλασσα

Στην Αχαΐα διηγούνται ότι «ο Άι Λιας ήταν ναύτης, και επειδή έπαθε πολλά στη θάλασσα και πολλές φορές κόντεψε να πνιγεί, βαρέθηκε τα ταξίδια και αποφάσισε να πάει σε μέρος που να μη ξέρουν τι είναι θάλασσα και τι είναι καράβια. Βάζει το λοιπόν στον ώμο το κουπί του και βγαίνει στη στεριά. Όποιον συναντούσε τον ρωτούσε τι είναι αυτό πού βαστάει. Όσο του έλεγαν “κουπί” τραβούσε ψηλότερα, ώσπου έφτασε στην κορυφή του βουνού. Ρωτάει τους ανθρώπους που βρήκε εκεί τι είναι, και του λένε “ξύλο”. Κατάλαβε λοιπόν πως αυτοί δεν είχαν δει ποτέ τους κουπί και έμεινε μαζί τους εκεί στα ψηλά».

Σύμφωνα με παραλλαγή της παράδοσης αυτής στην Κεφαλονιά, ο άγιος είναι στις κορυφές, γιατί δεν πάτησε ποτέ στον κάμπο, ούτε σε χώμα τον θάψανε. Γυρίζει με το άρμα του στον ουρανό και μονάχα στις κορυφές στέκει και ανασαίνει. Κι όταν ζούσε, έτσι του άρεσε να βρίσκεται στα βουνά».

Περισσότερες φωτογραφίες στη σελίδα μας στο facebook

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.