Η Μαριγουλα Κοσμιδου απαντα σε αιτιασεις και ερωτηματα σε σχεση με την ιδρυση των πειραματικων σχολειων στην Κομοτηνη

«Είναι άδικο να καταδικάζουμε κάτι πριν το δοκιμάσουμε»

Μια σειρά απαντήσεων σε καίρια ερωτήματα γονέων και μαθητών αλλά και στις αιτιάσεις εκπαιδευτικών και όχι μόνο της περιοχής σε σχέση με την λειτουργία από την επόμενη σχολική χρονιά τεσσάρων πειραματικών σχολείων στην Κομοτηνή, έδωσε το πρωί της Παρασκευής, 18 Μαρτίου μιλώντας στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας. Εκπαίδευσης ν. Ροδόπης κ. Μαριγούλα Κοσμίδου.

Σε συνέχεια των σχετικών ανακοινώσεων τόσο από πλευράς του Συλλόγου Εκπαιδευτικών ν. Ροδόπης και της ΕΛΜΕ Ροδόπης αλλά και σε συνέχεια της παράστασης διαμαρτυρίας που έλαβε χώρα έξω από το κτίριο της ΔΔΕ, η κ. Κοσμίδου εξήγησε τον τρόπο λειτουργίας των πειραματικών σχολείων, τον τρόπο επιλογής των μαθητών που θα φοιτήσουν σε αυτά, αλλά και το καθεστώς για τους ήδη υφιστάμενους μαθητές και εκπαιδευτικούς των σχολικών αυτών μονάδων, ενώ έδωσε και την δική της απάντηση στις προτάσεις που έχουν κατατεθεί από τις προαναφερθείσες συλλογικότητες σε σχέση με την ίδρυση και λειτουργία νέων σχολικών μονάδων που θα λειτουργούσαν προς όφελος και του βασικού ζητήματος υπερπληθυσμού των μαθητών στις υφιστάμενες μονάδες.

Πώς θα γίνει η επιλογή των μαθητών;

Ξεκινώντας από την διαδικασία επιλογής των μαθητών που αυτή τη στιγμή φοιτούν στην 6η δημοτικού και στην τρίτη γυμνασίου και την επόμενη σχολική χρονιά επιθυμούν να εγγραφούν στην πρώτη τάξη του γυμνασίου και αντίστοιχα του λυκείου στο 5ο Γυμνάσιο και 3ο Γενικό Ενιαίο Λύκειο που εντάχθηκαν στο δίκτυο των πειραματικών σχολείων, εξήγησε πως οι γονείς και οι κηδεμόνες αυτών θα πρέπει μέσω της ειδικής πλατφόρμας να καταθέσουν την πρόθεση φοίτησης και εφόσον ο αριθμός των αιτήσεων ξεπερνά τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων, ήτοι 40 στο 5ο Γυμνάσιο και 88 στο 3ο λύκειο όπως αυτές ορίστηκαν από τους διευθυντές, τότε θα μπουν σε διαδικασία κλήρωσης. Με το δεδομένο αυτό η ίδια θέλησε να απαντήσει σε όσους υποστηρίζουν πως οι μονάδες αυτές θα λειτουργήσουν μόνο για τους «αρίστους» υπογραμμίζοντας πως σε καμία των περιπτώσεων δεν απαιτούνται εξετάσεις ούτε για τους νέους όσο και για τον υφιστάμενο μαθητικό πληθυσμό των μονάδων αυτών, η φοίτηση των οποίων δεν επηρεάζεται σε κανέναν βαθμό.

Απατώντας και στις αιτιάσεις σε σχέση με την δυνατότητα των υπολοίπων μονάδων να δεχτούν όσους μαθητές δεν επιλεγούν, η κ. Κοσμίδου εξήγησε πως την φετινή χρονιά αναμένεται να αποφοιτήσουν από τα γυμνάσια της Κομοτηνής περί των 510 μαθητών και μαθητριών. Αφαιρώντας ένα ελάχιστο ποσοστό των μαθητών που δεν συνεχίζουν την φοίτησή τους στο λύκειο, εξήγησε πως από τους 500

εναπομείναντες μαθητές οι 200 περίπου κάθε χρόνο επιλέγουν να συνεχίσουν την φοίτησή τους στα Επαγγελματικά Λύκεια, αφήνοντας έναν αριθμό 300 παιδιών για τα τρία συνολικά ενιαία λύκεια της πόλης. «Αν από αυτά αφαιρέσουμε τα 88 παιδιά που θα επιλεγούν να φοιτήσουν στο πειραματικό, τα δύο υπολειπόμενα λύκεια θα κληθούν να δεχτούν 110 περίπου μαθητές και μαθήτριες έκαστος που είναι σχεδόν και ο αριθμός των μαθητών που δέχονται κάθε χρόνο» ανέφερε διερωτώμενη «που είναι ο υπερπληθυσμός».

Το ωράριο λειτουργίας και το πρόγραμμα σπουδών

Ερωτηθείσα σχετικά με το ωράριο λειτουργίας και το πρόγραμμα σπουδών των πειραματικών σχολείων η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έκανε σαφές πως «δεν υπάρχει κανένα διαφορετικό ωρολόγιο πρόγραμμα και ωράριο στα πειραματικά». Υπάρχει όμως όπως τόνισε η δυνατότητα των μαθητών αν και εφόσον το επιθυμούν να ενταχθούν σε όμιλο, που λαμβάνει χώρα δύο φορές την εβδομάδα αμέσως μετά το τέλος του σχολικού ωραρίου και αφορούν σε ομάδας δημιουργικότητας με μία ποικίλα θέματα  επιστημονικού, καλλιτεχνικού και κοινωνικού περιεχομένου, όπως  δημιουργική γραφή, λόγος αντίλογος, θεατρική ομάδα, ομάδα ρομποτικής, ομάδα φωτογραφίας, αστρονομίας, μαθηματικού λογισμού, αθλητικών δράσεων, μέρος των οποίων υπήρχαν ήδη. Εν αντιθέσει με το νομικό καθεστώς λειτουργίας των  υπολοίπων σχολικών μονάδων στα πειραματικά προσφέρεται και η δυνατότητα συμμετοχής στους ομίλους αυτούς παιδιών και από άλλες σχολικές μονάδες με μια υπεύθυνη δήλωση των γονέων γεγονός που ενισχύει όπως εξήγησε και την συνεργασία μεταξύ των σχολείων, πολύ δε περισσότερο με το ΔΠΘ υπό την «ομπρέλα» του οποίου θα λειτουργούν οι όμιλοι αυτοί.

Υπήρξε πρότερη συνεννόηση με το ΔΠΘ;

Γιατί όμως να γίνει ένα σχολείο πειραματικό εφόσον ομάδες όπως αυτές του λόγου – αντιλόγου κ.ο.κ. θέματα δηλαδή που καλύπτουν οι όμιλοι προϋπήρχαν; Ερωτηθείσα σχετικά η κ. Κοσμίδου τόνισε πως «για να έχω ακριβώς αυτά τα ευεργετήματα που μπορώ να έχω στο πειραματικό», ενώ κληθείσα να σχολιάσει τις αιτιάσεις που αφορούν στην έλλειψη συνεργασίας με το ΔΠΘ, ως οφείλουν τα πειραματικά εξήγησε πως η ίδια συνομιλεί με το ΔΠΘ εδώ και τρία χρόνια επί της συνεργασίας αυτής, ενώ στελέχη του ΔΠΘ όπως η Ομότιμη Καθηγήτρια κ. Πηνελόπη Καμπάκη – Βουγιουκλή και η Επίκουρη Καθηγήτρια κ. Μαρία Μητσιάκη, η οποία μάλιστα προέρχεται από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, έχοντας υπηρετήσει σε πειραματικό σχολείο της Θεσσαλονίκης, είναι αυτές που συνέγραψαν την πρόταση για το πειραματικό γυμνάσιο με ενδεχόμενο δημιουργίας και πειραματικού λυκείου.

Τι ισχύει για τους εκπαιδευτικούς;

Σε ό,τι αφορά τις αντιδράσεις και από πλευράς των εκπαιδευτικών αναφορικά με το «χάσιμο» των οργανικών θέσεών τους η κ. Κοσμίδου θέλησε να ξεκαθαρίσει πως «κανείς δεν εκδιώκει αυτή τη στιγμή συναδέλφους που είχαν οργανικές θέσεις τόσο στο 5ο Γυμνάσιο όσο και στο 3ο ΓΕΛ Κομοτηνής».

Ειδικότερα όπως εξήγησε «υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που έχουν οργανικές θέσεις και δεν τις έχουν υπηρετήσει ποτέ, όπως εγώ. Πάρα πολλοί άνθρωποι διδάσκουν χρόνια και δεν έχουν οργανικές θέσεις. Υπάρχουν συνάδελφοι ειδικοτήτων όπως γυμναστές, πληροφορικής κ.α. που δεν έχουν οργανικές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν εργάζονται, γιατί είναι άλλο το οργανικό και άλλο το λειτουργικό. Κανείς δεν εκδιώκει αυτή τη στιγμή συναδέλφους που είχαν οργανικές θέσεις στα δύο σχολεία» ανέφερε εξηγώντας πως τους δίνεται η ευκαιρία εφόσον πάρουν μια οργανική σε ένα άλλο σχολείο να παραμείνουν με υπεύθυνη δήλωσή τους στο συγκεκριμένο σχολείο για δύο χρόνια και στο τέλος της διετίας να αξιολογηθούν και εφόσον το επιθυμούν να παραμείνουν για ακόμα πέντε χρόνια.

Απατώντας επίσης στις φωνές εκείνες που επισημαίνουν ότι ο χαρακτηρισμός των μονάδων έγινε βεβιασμένα και θα μπορούσε να καθυστερήσει έναν χρόνο, η ίδια εξήγησε πως «όταν θέλω να ενημερωθώ για κάτι ενημερώνομαι, δεν χρειάζομαι ολόκληρη χρονιά».

Εμμένοντας στο κομμάτι της ενημέρωσης ερωτηθείσα σχετικά με την απόφαση η οποία ελήφθη απουσία της σύμφωνης γνώμης των συλλόγων διδασκόντων, της τοπικής αυτοδιοίκησης και λοιπών φορέων, η κ. Κοσμίδου εξήγησε πως η νομοθεσία δεν απαιτεί μια συγκεκριμένη σειρά βημάτων, αλλά μπορεί να βασιστεί και στην πρόταση του Διευθυντή Εκπαίδευσης, τονίζοντας πως συζητήσεις για αμφότερες τις σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας γίνονται από πέρυσι.

«Αν περιμένουμε να κάνουμε το καλύτερο χάνουμε το καλό» ανέφερε συμπληρώνοντας «ας κρατήσουμε το καλό και έχοντας το καλό ας προσπαθήσουμε για το καλύτερο».

Η ίδρυση πειραματικών «δικαίωση» και για το ΔΠΘ

Η ίδια απευθυνόμενοι προς γονείς και εκπαιδευτικούς τους κάλεσε να «αγκαλιάσουν» τον θεσμό τονίζοντας πως «είναι άδικο να καταδικάζουμε κάτι αν δεν το έχουμε δοκιμάσει». Άλλωστε έσπευσε να επισημάνει πως ο νόμος δίνει την δυνατότητα αποχαρακτηρισμού των μονάδων αυτών σε λίγα χρόνια και εφόσον ο θεσμός «δεν προχωρήσει».

«Ελπίζω στα καλύτερα. Θεωρώ ότι είναι η ίδρυση αυτή αποτελεί και μια δικαίωση και του πανεπιστημίου μας ήταν το μόνο που δεν είχε συνδεδεμένα πειραματικά σχολεία, καθώς είναι ευκαιρία να έχουμε μεγαλύτερη διάδραση του ΔΠΘ με την τοπική κοινωνία και μια ευκαιρία για τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς μας να έρθουν σε επαφή με πανεπιστημιακούς δασκάλους πλέον οργανωμένα και συντονισμένα» ανέφερε κλείνοντας, υπογραμμίζοντας πως «για την πόλη της Κομοτηνής με την ανθρωπογεωγραφία της είναι σημαντικό να μπει σε αυτόν τον χάρτη των πειραματικών και πραγματικά να δούμε πού θα πάμε την επόμενη ημέρα».

Για τις προτάσεις ίδρυσης νέων σχολικών μονάδων

Να υπενθυμίσουμε πως τόσο ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών ν. Ροδόπης κ.Στέφανος Μακρυγιάννης δια της συχνότητας του «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» είχε αναφερθεί στην λύση ίδρυσης του 14ου Δημοτικού Σχολείου Κομοτηνής, όσο και η ΕΛΜΕ Ροδόπης στην ανακοίνωσής της ανέφερε το ενδεχόμενο δημιουργίας του 4ου Λυκείου Κομοτηνής.

Κληθείσα να σχολιάσει τις προτάσεις αυτές η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ν.Ροδόπης αναγνώρισε το πρόβλημα των ελλιπών κτηριακών υποδομών σε σχέση με τον αριθμό των μαθητών, εξηγώντας ωστόσο πως κομμάτι του προβλήματος προκύπτει και από τις εσωτερικές μετακινήσεις παιδιών, που αντί να φοιτούν στα σχολεία που «ανήκουν», περιπτώσεις όπως αυτές της Ξυλαγανής, των Σαπών, του Σιδηροχωρίου κ.α. επιλέγουν να μετακινούνται στην Κομοτηνή, την ώρα που όπως εξήγησε υπάρχουν υπέροχες υποδομές σε αυτές τις περιοχές που θα μπορούσαν να στελεχωθούν με τους αξιολογότατους εκπαιδευτικούς μας και να μην υπάρχει κανένα θέμα στην φοίτηση των παιδιών.

Το πρόβλημα έχει ως εξής: είναι δεδομένο ότι έχουμε πρόβλημα κτηριακών υποδομών, έχουμε υπερπληθώρα μαθητών έναντι των κτιριακών υποδομών. Αυτό ενδεχομένως σε κάποιες εκ των περιπτώσεων είναι ίσως και αποτέλεσμα της εσωτερικής μετακίνησης μαθητών οι οποίοι θα έπρεπε να βρίσκονται στον τόπο που είναι τα σχολεία τους πχ Ξυλαγανή, Σάπες,  Σιδηροχώρι, επιλέγουν οι γονείς να μετακινούνται στην Κομοτηνή ενώ υπάρχουν υπέροχα σχολικά κτήρια που θα μπορούσαν να στελεχωθούν με τους αξιολογότατους εκπαιδευτικούς μας και να μην υπάρχει κανένα θέμα φοίτησης των παιδιών τους. Ενδεχομένως να είναι ένα τεχνητό πρόβλημα τουλάχιστον για την δευτεροβάθμια.

Πέραν αυτού η ίδια υπογράμμισε πως για να δημιουργηθεί ένα σχολείο από την αρχή απαιτούνται χρονοβόρες διαδικασίες, από την εύρεση οικοπέδου, το κτίσιμο της υποδομής ακόμα και τις ίδρυσης αυτής καθ’ αυτής διερωτώμενη «γιατί να περιμένουμε για ένα ενδεχόμενο που μπορεί να μην γίνει ποτέ και να μην κάνω κάποια πράγματα που μπορώ τώρα;».

«Μπορώ να κάνω κάτι καλύτερο για την πόλη μου, μπορώ να βάλω τους μαθητές μου στο πανελλήνιο δίκτυο των πειραματικών, να δώσω στα παιδιά την ευκαιρία να δουν και κάποια πράγματα παραπάνω» ανέφερε χαρακτηριστικά τονίζοντας πως «οι προτάσεις των συνδικαλιστικών ομάδων αφορούν την λογική “δεν είναι κακό το πειραματικό αρκεί να μην χάσω την οργανική μου”». «Αυτό είναι το ανάγνωσμα» δήλωσε προσθέτοντας πως «τους αντιλαμβάνομαι αλλά έχω και μια μαθητική κοινωνία την οποία ως εκπαιδευτικός θα πρέπει να δω τι μπορώ καλύτερο να της προσφέρω και αυτό που μπορώ είναι το δικαίωμα που μου δίνει η πολιτεία να αξιοποιήσω ως πειραματικό».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.