Η Κρατικη Ορχηστρα Θεσσαλονικης στο Μουσικο Σχολειο Κομοτηνης

Νεαροί μαθητές μυήθηκαν στη συμφωνική μουσική και βραβεύτηκαν

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Μουσική Παντού», που χρηματοδοτείται από το ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», 4μελές σχήμα μουσικών από την Κρατική Ορχήστρα της Θεσσαλονίκης επισκέφτηκε την πόλη μας το προηγούμενο τριήμερο, για να μυήσει τους μαθητές του Μουσικού Σχολείου στα μυστικά της συμφωνικής μουσικής. Το κουαρτέτο εγχόρδων, αποτελούμενο από τους κ.κ. Γιάννη Στέφο (τσέλο), Χριστίνα Λαζαρίδου (βιολί), Μιγκέλ Μιχαηλίδη (βιολί) και Αθανάσιο Σουργκούνη (βιόλα), ενημέρωσαν τους μαθητές για τη φύση της εργασίας ενός μουσικού συμφωνικής ορχήστρας, όπως επίσης για τα βασικά χαρακτηριστικά μιας μουσικής σύνθεσης, τις βασικές αρχές για την πρόβα ενός κομματιού, την ατομική και τη συλλογική μελέτη, την προσέγγιση με βάση την εποχή, το στυλ και το είδος της σύνθεσης κτλ.

Κατά την ολοκλήρωση του τριήμερου εργαστηρίου, οι μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης ανέβηκαν στη σκηνή του αμφιθεάτρου του Μουσικού Σχολείου για μία μοναδική συναυλία, όπου έλαβαν μέρος και μαθητές του σχολείου, οι οποίοι επελέγησαν από διαδικασία ακροάσεως. Στις ακροάσεις ξεχώρισαν τρεις μαθητές, στους οποίους απονεμήθηκαν έπαινοι, ενώ μία μαθήτρια, η Μαρία Πολυμέρη, απέσπασε και βραβείο, που αντιστοιχεί σε υποτροφία ύψους 1.000 ευρώ για αγορά μουσικού οργάνου ή μουσικού υλικού.
 
 

Κώστας Βενετικίδης
 
«Στην εποχή μας τέτοιου είδους στήριξη μας δίνει ελπίδα ότι κάπως υπάρχει φως στο τούνελ»

Ο καθηγητής βιολοντσέλο και κλασικής μουσικής του Μουσικού Σχολείου, κ. Κώστας Βενετικίδης, ευχαρίστησε θερμά του μουσικούς της ΚΟΘ για την συνεργασία, που είχαν, παρατηρώντας ότι «τα παιδιά απέκτησαν μια πολύτιμη εμπειρία» και επισημαίνοντας ότι «στην εποχή μας τέτοιου είδους στήριξη μας δίνει ελπίδα ότι κάπως υπάρχει φως στο τούνελ». Ο κ. Βενετικίδης δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει και το ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» για την πολύτιμη συνδρομή του στην υλοποίηση του προγράμματος «Μουσική Παντού».
 
 

Ηλία Ιωαννάκης
 
«Ο  πολιτισμός είναι η ταυτότητα ενός λαού και δεν πρέπει να εγκαταλείπεται από το κράτος»

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο διευθυντής του σχολείου, κ. Ηλίας Ιωαννάκης, που παρατήρησε ότι σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες είναι καίρια η στήριξη από ιδιώτικούς φορείς, όπως εν προκειμένω από το ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», αλλά και από την εταιρία Χούτος Catering, που κατ’ επανάληψη έχει στηρίξει το σχολείο με μουσικά όργανα και άλλη υποδομή. Στο μήνυμά του ο κ. Ιωαννάκης τόνισε ότι το κράτος δεν πρέπει να εγκαταλείπει τον πολιτισμό,  γιατί όπως υπογράμμισε «ο  πολιτισμός είναι η ταυτότητα ενός λαού». «Δυστυχώς, όμως, ο πολιτισμός απαιτεί και κάποια χρήματα», επισήμανε, για να εκφράσει την απογοήτευσή του, που σχεδόν δύο μήνες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, από το Μουσικό Σχολείο  απουσιάζουν πάνω από 15 καθηγητές, στη μεγάλη τους πλειοψηφία μουσικοί. «Αυτό πρέπει να μας προβληματίσει», σχολίασε, χαρακτηρίζοντας ήρωες τους υπάρχοντες καθηγητές μουσικής παιδείας του σχολείου, που προσπαθούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των μαθητών. 
 
 

Χριστίνα Λαζαρίδου

«Η μουσική, ειδικά όταν ένα παιδί ξεκινάει από νεαρή ηλικία, συμβάλλει στην ευφυΐα, στον τρόπο σκέψης και στην ανάδειξη της προσωπικότητάς του»

Με πολύτιμες εμπειρίες από τη συναναστροφή τους με τα παιδιά και ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα της δουλειάς τους στο διάστημα της εδώ παρουσίας τους, αναχώρησαν από την πόλη μας τα μέλη του κουαρτέτου εγχόρδων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. «Η εμπειρία ήταν θετικότατη», μας δήλωσε η κ. Χριστίνα Λαζαρίδου, «και θεωρώ ότι αυτό πρέπει να γίνεται όσο το δυνατό πιο συχνά». «Εμείς νοιώσαμε ότι κάναμε κάτι ουσιαστικότατο», συμπλήρωσε, «και ελπίζω να μπορέσουμε να το ξανακάνουμε σύντομα». Στο μήνυμά της η κ. Λαζαρίδου υπογράμμισε πως «η μουσική, ειδικά όταν ένα παιδί ξεκινάει από νεαρή ηλικία, συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη του εγκεφάλου του και κατ’ επέκταση στην ευφυΐα και στον τρόπο σκέψης, όπως επίσης στην ανάδειξη της προσωπικότητάς του». Απευθυνόμενη στους γονείς, αναγνώρισε μεν τις δύσκολες οικονομικά συνθήκες, που έχουν να αντιμετωπίσουν, παρατηρώντας ότι πολύς κόσμος θεωρεί πλέον πολυτέλεια τη μουσική και βάζει σε προτεραιότητα τα φροντιστήρια, τις ξένες γλώσσες κτλ, παρότρυνε ωστόσο «ο καθένας όσο μπορεί να αντιστέκεται», επισημαίνοντας ότι η μουσική αποτελεί και μια διέξοδο για το παιδί, προκειμένου να ξεφύγει από την πίεση των υπόλοιπων σχολικών υποχρεώσεων.  
 
 

Γιάννης Στέφος
 
«Η επαγγελματική προοπτική είναι κακή για όλους, με όποιο αντικείμενο κι αν ασχοληθεί κάποιος, αλλά η μουσική είναι πάνω από όλα ψυχαγωγία»

Ο κ. Γιάννης Στέφος, ερωτηθείς για την επαγγελματική προοπτική που υπόσχεται σε έναν νέο η ενασχόληση με τη μουσική, παρατήρησε αρχικά ότι αυτή η προοπτική στην εποχή που διανύουμε είναι κακή για όλους, με όποιο αντικείμενο κι αν ασχοληθεί κάποιος. «Από εκεί και πέρα η ενασχόληση με τη μουσική πιστεύω ότι υπήρχε πάντα σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, διότι πάνω από όλα ήταν ψυχαγωγία», επισήμανε. «Κάποια στιγμή για κάποιους υπήρξε η δυνατότητα να γίνει και επάγγελμα», παρατήρησε, επισημαίνοντας όμως ότι «δε σπουδάζουμε κάτι, για να αποκατασταθούμε επαγγελματικά, αλλά το κάνουμε κι επειδή μας αρέσει». «Οπότε με αυτήν την έννοια η μουσική είναι για όλους, όσους την αγαπάνε», κατέληξε.
 
 

Μιγκέλ Μιχαηλίδης
 
«Η μουσική δεν είναι ανάγκη να γίνει επάγγελμα»

Τέλος, ο κ. Μιγκέλ Μιχαηλίδης, ο νεαρότερος του μουσικού σχήματος, θέλησε να περάσει το μήνυμα ότι «η μουσική δεν είναι ανάγκη να γίνει επάγγελμα», προτάσσοντας τον ψυχαγωγικό της χαρακτήρα και ότι ειδικά στην Ελλάδα αποτελεί έναν τρόπο επικοινωνίας, συνυφασμένο με τη ζωή και την καθημερινότητα των ανθρώπων. Ένα άλλο μήνυμα του κ. Μιχαηλίδη, με αποδέκτες τα παιδιά που καταπιάνονται με τη μουσική, είναι ότι αυτή θα πρέπει να συνυπάρχει παράλληλα με τις γενικές σπουδές τους. Ο ίδιος προέτρεψε τα παιδιά να συνεχίζουν να κάνουν πολλά πράγματα, ακόμα κι όταν φτάνουν στις δύσκολες τάξεις της δευτέρας και της τρίτης λυκείου, εκτιμώντας από την εμπειρία του ότι σε εκείνο το στάδιο πολλά παιδιά διστάζουν να συνεχίσουν την ενασχόλησή τους με τη μουσική.
 
 

«Τα παιδιά να  κρατήσουν τη βασική επαφή τους με τη μουσική, είναι κάτι σαν εσωτερική ανάγκη και σε ακολουθεί σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής»

 
Τέλος, δεν έκρυψε τον προβληματισμό του για το πώς έχει διαμορφωθεί η καθημερινότητα των μαθητών στη σύγχρονη κοινωνία, με τις πολλαπλές υποχρεώσεις που έχουν επιφορτιστεί. «Σε μια ηλικία, που τα παιδιά δημιουργούν χαρακτήρα, δημιουργούν προσωπική γνώμη και μπορούν να εντυπώσουν πάρα πολλά ερεθίσματα από τη ζωή», παρατήρησε, «αντ’ αυτών αναγκάζονται να ακολουθούν έναν ρυθμό έντονο, με σχολείο και φροντιστήριο μέχρι αργά το βράδυ, με αποτέλεσμα όταν τελειώνουν τις υποχρεώσεις, το πρώτο που θέλουν να κάνουν είναι να ξεσκάσουν». «Θα έπρεπε να συμβαίνει το ανάποδο», επισήμανε, «δηλαδή να αποκτούν μια σφαιρική γνώση ώστε να ανακαλύψουν τον εαυτό τους καλύτερα, γιατί πολλά παιδιά φτάνουν σε μεγάλη ηλικία και δεν ξέρουν ακόμα τι είναι αυτό που θέλουν». Σε κάθε περίπτωση, κατά τον κ. Μιχαηλίδη, τα παιδιά είναι καλό να  κρατήσουν τη βασική επαφή τους με τη μουσική, γιατί, όπως παρατήρησε, «είναι κάτι σαν εσωτερική ανάγκη και σε ακολουθεί σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.