Η ιδιωτικοποιηση της Εγνατιας, η αυξηση των διοδιων και το κακοσυντηρημενο οδοστρωμα

Τι πιστεύουν οι πολίτες για όλα αυτά;

Σε μια χώρα που ανέκαθεν έδινε αδικαιολόγητα μεγαλύτερη έμφαση στις οδικές μεταφορές, η δημιουργία της Εγνατίας Οδού, κατάφερε να βγάλει τον τόπο μας από την απομόνωση, να μειώσει τις αποστάσεις με τα κέντρα του ηπειρωτικού κορμού και να δώσει μια αναπτυξιακή δυναμική στην περιοχή. Και επειδή η έμφαση στις οδικές μεταφορές επέμεινε και όταν τα χρόνια έγιναν «δίσεκτα» αυτή η μονοκόμματη «επένδυση» γέμισε διόδια, τα όποια σχέδια συμπλήρωσης των ελλείψεων και περαιτέρω ανάπτυξης αυτού του άξονα «πνεύμονα» που συνδέει όλη τη βόρεια Ελλάδα πάγωσαν, εγκαταλείφθηκαν ή βάλτωναν για χρόνια.

Κατά τη φορολογική ορολογία τα διόδια λογαριάζονται ως τέλος, κάτι που σημαίνει ότι ο χαρακτήρας τους είναι ανταποδοτικός. Δίνουμε τον οβολό μας για να συντηρείται το οδόστρωμα και να συντηρούνται οι υπηρεσίες που παρέχονται κτλ. Έλα όμως, μιλώντας για τη Θράκη, που ένας οδηγός που πηγαίνει από τη Θράκη, ας πούμε στη Θεσσαλονίκη θα χρειαστεί να διανύσει εκατοντάδες χιλιόμετρα για να αντικρύσει κάποιο χώρο στάθμευσης, κάποιο βενζινάδικο ή δημόσιες τουαλέτες. Αντίθετα σε αυτή τη διαδρομή θα χρειαστεί να σταματήσει και να πληρώσει 5 με 6 φορές (ανάλογα από πού ξεκινάει) το τέλος των διοδίων, για να λάβει τίποτα ή σχεδόν τίποτα ανταποδοτικά.

Χρόνια επί χρόνων η ίδια κατάσταση, ακόμα και έτσι όμως τα οφέλη της Εγνατίας, όπως η μεγάλη μείωση των αποστάσεων και τα επίπεδα ασφαλείας του αυτοκινητόδρομου που μείωσε τον κίνδυνο πρόσκλησης τροχαίων ατυχημάτων ήταν σχεδόν αυταπόδεικτα, για όσους έζησαν και θυμούνται τις διαδρομές από τις άλλοτε Εθνικές Οδούς.

Εκτός από την εκθετική αύξηση των διοδίων όμως, τα «δίσεκτα» χρόνια, έφεραν μαζί τους και την απαίτηση για το ξεπούλημα των «προικώων» της χώρας. Κρίσιμες υποδομές που στοίχησαν κάτι μεταξύ μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων μέχρι μερικών δεκάδων δισεκατομμυρίων βγήκαν στο «σφυρί» για να «ξελασπώσει» η χώρα. Κι ας συνεισέφεραν στο δημόσιο κορβανά. Από αυτή την τακτική δεν έμεινε απ’ έξω η Εγνατία Οδός, που αν και μας πήρε χρόνια και στο μεταξύ η χώρα βγήκε από την επιτήρηση, η διαδικασία παραχώρησης της σε ιδιώτη συνεχίστηκε κανονικά. Λίγο πριν την εκπνοή του Μαρτίου του τρέχοντος έτους έπεσαν οι υπογραφές μεταξύ των συναρμόδιων υπουργών και του σχήματος που πλειοδότησε για την απόκτηση της Εγνατίας. Οι δηλώσεις των υπογραφόντων πανηγυρικές, όπως άλλωστε μας έχουν συνηθίσει. Ποια είναι όμως η άποψη των πολιτών; Ασπάζονται αυτό το πανηγυρικό κλίμα; Αισθάνονται πως η παραχώρηση σε ιδιώτη θα συμβάλλει στην επιδιόρθωση των υποδομών και τη βελτίωση των υποδομών της Εγνατίας; Πώς βλέπουν τη νέα αύξηση των διοδίων, που συνοδεύει την παραχώρηση;

Τι λένε οι πολίτες;

Ο «ΠτΘ» βγήκε στους δρόμους της πόλης και ζήτησε τη γνώμη των πολιτών. Σχετικά με την αύξηση των διοδίων, οι πολίτες εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για το ενδεχόμενο αύξησης των τελών και την επιβάρυνση του κόστους κυκλοφορίας. Η αύξηση αυτή θα μπορούσε να επηρεάσει τις οικονομικές δυνατότητες των οδηγών και να επιβαρύνει τον τομέα των μεταφορών.

Επιπλέον, πολλοί πολίτες αμφισβητούν το γεγονός ότι τα διόδια που εισπράττονται διατίθενται προς τη συντήρηση της Εγνατίας Οδού. Αντίθετα, η ανησυχία εκφράζεται για το ενδεχόμενο αποδέσμευσης των εσόδων για άλλους σκοπούς.

 Την πρόσφατη εμπειρία τους μας μετέφεραν η κ. Βιβή και η κ. Πωλέτα  σύμφωνα με την κ. Βιβή η Εγνατία οδός βρίσκεται σε κακό χάλι, ενώ τόνισε πως «όλα αυτά που πληρώνουμε δεν δίνονται για την συντήρηση και βελτίωση της Εγνατίας Οδού, γιατί αλλιώς θα είχαμε αποτελέσματα». Στο ερώτημα μας  για την ιδιωτικοποίηση του δρόμου απάντησε πως «αν είναι να την πάρει ιδιώτης και να γίνει κάτι να είναι μια σωστή οδός και να πληρώνουμε τα διόδια τότε καλώς». Σε αντίθεση με την κ. Πωλέτα που ναι μεν συμφωνεί στο γεγονός ότι ο δρόμος δεν είναι σε καλή κατάσταση και ότι δεν συντηρείται αλλά διαφωνεί κάθετα με την ιδιωτικοποίηση του, αναφέροντας πως «η Εγνατία έγινε με κρατικά χρήματα» και πως οι «αυξήσεις στα διόδια δεν έπρεπε να γίνουν».

Κάθε μέρα περνάει από την Εγνατία ο κ. Χρήστος και αυτός είναι και ο λόγος που δεν συμφωνεί με την αύξηση των διοδίων, ενώ δηλώνει αγανακτισμένος με την κατάσταση του οδοστρώματος που «είναι χάλια».  Επίσης δεν συμφωνεί καθόλου με την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού «διότι θα αυξηθούν πάρα πολύ τα διόδια», ενώ πιστεύει ότι ακόμα και αν γίνουν κάποια έργα με την ιδιωτικοποίηση της οδού δεν θα ανταποκρίνονται στο κόστος των διοδίων

Ο κ. Γιώργος ήταν ενήμερος για την αύξηση των διοδίων και θεωρεί αυτή την πράξη απαράδεκτη, πιστεύοντας πως τίποτα από αυτά τα διόδια που πληρώνει ο κόσμος δεν δίνονται για την συντήρηση  του δρόμου.

«Έτσι και αλλιώς θα γινόταν η ιδιωτικοποίηση. Αν συμφωνώ εγώ ή όχι δεν έχει σημασία» ανέφερε τέλος ο κ. Ευάγγελος. Συμπλήρωσε δε πως «έχει παραγίνει με τις αυξήσεις», ενώ τόνισε πως ο δρόμος δεν είναι στην κατάσταση που θα έπρεπε να είναι, λέγοντας πως «δεν αποδίδονται τα έσοδα που έχει η Εγνατία Οδός στη συντήρηση, τουλάχιστον σε βαθμό που θα έπρεπε».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.