«Η εκπαιδευτικη διαδικασια δεν μπορει να εξαντλειται μονο στις παραδοσεις των μαθηματων»

Μπορεί το ενδιαφέρον της πολιτείας για τα της παιδείας δρώμενα και η υποστήριξή τους να βαίνουν συνεχώς μειούμενα εις βάρος άλλων τομέων, εντούτοις αυτό δεν είναι ικανό να μετριάσει το μεράκι ορισμένων ανθρώπων που, προβληματιζόμενοι και δραστηριοποιούμενοι εντός της πανεπιστημιακής κοινότητας, αναλαμβάνουν πραγματικά αξιόλογες πρωτοβουλίες με γνώμονα την πνευματική ανησυχία και εγρήγορση. Αυτό αποδεικνύει περίτρανα η «δράση» του κ. Μιχαλόπουλου, λέκτορα του τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας ΔΠΘ και μιας ομάδας φοιτητών του, χάρη στους οποίους λειτουργεί η κινηματογραφική λέσχη Videamor, με συναντήσεις, προβολές ταινιών και συζητήσεις, την οποία ανακαλύψαμε τυχαία συζητώντας για την πνευματική ζωή του Δημοκριτείου την παράλληλη με την εκπαιδευτική του δραστηριότητα που μας ενδιαφέρει εξίσου να την παρακολουθούμε.

Η λειτουργία της κινηματογραφικής λέσχης «με την προβολή μιας ταινίας είναι αφορμή για προβληματισμό και συζήτηση και όχι αυτοσκοπός» μας λέει ο λατινιστής και ποιητής (η ποιητική του συλλογή «Πιο νύχτα» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μανδραγόρας). Εκ του παραλλήλου, τον τελευταίο καιρό η ίδια ομάδα «τρέχει» στο τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας το πρόγραμμα bookcrossing, που συνίσταται στη δωρεάν απελευθέρωση και ελεύθερη κυκλοφορία βιβλίων.

Για αυτές τις δυο αξιόλογες προσπάθειες, για τον προβληματισμό αλλά και την αισιοδοξία που τον διακατέχει σε σχέση με τη δραστηριοποίηση σε θέματα ευρύτερης παιδείας των νέων φοιτητών, Χάρης Μιχαλόπουλος όμως…

Videamor ή ο έρωτας της θέασης ή και αντίστροφα η θέαση του έρωτα

ΠτΘ: Πώς ξεκινήσατε με το videamor; Ποιος είχε την ιδέα;
Χ.Μ.:
Η Κινηματογραφική Λέσχη του ΤΕΦ ονομάζεται Videamor. Ως σύνθετη λέξη Videamor (videre+amor) σημαίνει τον έρωτα της θέασης ή και αντίστροφα τη θέαση του έρωτα. Όμως η λέξη Videamor είναι ταυτόχρονα και ένα παιχνίδι με την παρόμοια ηχητικά προτρεπτική υποτακτική ενεστώτα του ρ. video (videamus=ας δούμε). Το όνομα της κινηματογραφικής ομάδας μας επομένως αποτελεί μια ανοιχτή πρό(σ)κληση για θέαση και δράση συμμετοχική.
Η κινηματογραφική λέσχη ΤΕΦ Videamor ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, αυθόρμητα μέσα από τις παραδόσεις των μαθημάτων μου. Στο πλαίσιο των παραδόσεων κάναμε προβολές κινηματογραφικές (π.χ. στο μάθημα της Αποκολοκύνθωσης του Σενέκα παρακολουθήσαμε επεισόδια από το «Εγώ ο Κλαύδιος», στο μάθημα της Επιστολογραφίας του Πλίνιου του νεότερου παρακολουθήσαμε δραματοποιημένη (παραγωγή BBC) την επιστολή 6.16 του Πλινίου για την έκρηξη του Βεζουβίου στην Πομπηία). Άλλωστε αυτό που τονίζω και στις ερμηνευτικές αναγνώσεις των κειμένων της λατινικής ποίησης που κάνουμε μαζί με τα παιδιά είναι πως τόσο η λογοτεχνία όσο και ο κινηματογράφος είναι στην ουσία τους ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ! Εκείνο που διαφοροποιείται ανάμεσα στις δύο μορφές τέχνης είναι κυρίως το μέσο (χαρτί και φιλμ), αλλά όχι ο τρόπος. Και στη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο εκείνο που έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον είναι πάντοτε το «πώς».
Τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον και ενθουσιασμό. Με την ενεργή παρουσία και συμμετοχή τους πλαισίωσαν την προσπάθεια και έτσι ξεκίνησε δειλά-δειλά η πρώτη χρονιά προβολών. Βέβαια είχαμε από την αρχή και την αμέριστη συμπαράσταση του Τμήματός μας και ιδιαίτερα της Προέδρου, καθηγήτριας κ. Χ. Ιωαννίδου, που μας παραχώρησε δίχως δισταγμό την αίθουσα για τις προβολές μας, την οποία και ευχαριστούμε θερμά.
Η ιδέα πίσω από την κινηματογραφική λέσχη βασίζεται στο ότι αντιλαμβανόμαστε το Πανεπιστήμιο ως χώρο ανοιχτό σε πολλαπλές δραστηριότητες και χρήσεις. Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν μπορεί και δεν πρέπει να εξαντλείται μόνο στις παραδόσεις των μαθημάτων και τις παρακολουθήσεις των φοιτητών. Αντιλαμβανόμαστε το Πανεπιστήμιο ως χώρο ζωντανό που προϋποθέτει την ενεργή, ζωντανή παρουσία φοιτητών και καθηγητών πέρα και έξω από τα συμβατικά ωράρια της διδασκαλίας. Άλλωστε κάθε Πανεπιστήμιο είναι πρωτίστως οι άνθρωποί του (φοιτητές, εργαζόμενοι, καθηγητές). Όχι τα κτήρια και οι εγκαταστάσεις. Οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Οι άνθρωποι κάνουν τα κτήρια. Όχι το ανάποδο. Έτσι μαζευόμαστε τις Παρασκευές το απόγευμα, προβάλλουμε ταινίες που αγαπάμε ή ταινίες που θέλουμε να δούμε, προβληματιζόμαστε και στη συνέχεια συζητάμε. Πάντοτε μετά την προβολή ακολουθεί συζήτηση με τα παιδιά. Αυτό νομίζω είναι και το πιο δημιουργικό κομμάτι των συναντήσεων. Η ταινία είναι αφορμή για προβληματισμό και συζήτηση, όχι αυτοσκοπός. Μπορεί η θέαση μιας ταινίας να είναι γεγονός ατομικό, όμως η επεξεργασία και ο σχολιασμός της ταινίας είναι για μας ζήτημα ομαδικό. Μας αφορά όλους και όλοι συμμετέχουμε στον προβληματισμό και τη συζήτηση.
Μέχρι στιγμής έχουμε κάνει αφιερώματα στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο, το σύγχρονο ελληνικό, σε μικρομηκάδες από το Φεστιβάλ της Δράμας, ενώ οι πιο πρόσφατες προβολές μας εντάσσονται σε μια ευρύτερη θεματική που έχουν να κάνουν με τη στάση μας απέναντι στον «ξένο», τον «άλλο».

Η κινηματογραφική λέσχη είναι ανοιχτή σε όλους τους φοιτητές

ΠτΘ: Πόσα παιδιά συμμετέχουν;
Χ.Μ.:
Υπάρχει ένας πυρήνας φοιτητών που ενισχύει με τη σταθερή παρουσία, τις προτάσεις και ιδέες του τις προβολές. Μπορεί τα τεχνικά μας μέσα να είναι πενιχρά, σχεδόν «πρωτόγονα» (μια αίθουσα, ένας προτζέκορας, ένας υπολογιστής και ηχεία που φέρνω κάθε φορά από το σπίτι), όμως ο ενθουσιασμός των παιδιών είναι μεγάλος. Και αυτό μας δίνει δύναμη για συνέχεια. Εννοείται πως η κινηματογραφική λέσχη είναι ανοιχτή σε όλους τους φοιτητές (και όχι μόνο). Ασφαλώς και θέλουμε να καλωσορίσουμε και νέα μέλη. Όλες και όλοι είναι ευπρόσδεκτοι! Μάλιστα για την ευκολότερη επικοινωνία και ενημέρωση των μελών της ομάδας υπάρχει αντίστοιχος λογαριασμός στο facebook (https://www.facebook.com/videamor ) και το twitter (https://twitter.com/Videamor).

Η ουσία του bookcrossing βρίσκεται στη ΔΩΡΕΑΝ απελευθέρωση και ΕΛΕΥΘΕΡΗ κυκλοφορία βιβλίων!

ΠτΘ: Και με το bookcrossing πώς ξεκινήσατε;
Χ.Μ.:
Η ιδέα πίσω από το bookcrossing είναι πολύ απλή. Όταν τελειώσεις ένα βιβλίο, αντί να το αφήσεις σε ένα ράφι να πιάσει σκόνη, το απελευθερώνεις, ώστε να το βρει κάποιος άλλος αναγνώστης. Το να καταχωρίσεις κάποια βιβλία σου στο bookcrossing.com και μετά να τα δώσεις σε φίλους, φιλανθρωπικές εκδηλώσεις ή να τα αφήσεις ελεύθερα και μετά να παρακολουθήσεις την πορεία και τα ταξίδια τους είναι πολύ πιο όμορφο από τη μικρή ικανοποίηση που παίρνεις απλά κοιτώντας τα βιβλία σου στη βιβλιοθήκη καθημερινά. Έτσι απλά ξεκινήσαμε στο ΤΕΦ και στήσαμε μια βιβλιοθήκη στα ΠΡΟΚΑΤ, όπου φοιτητές (και μη) μπορούν να αφήνουν ή/και να παίρνουν βιβλία. Ιδιαίτερα στους δύσκολους οικονομικά καιρούς που διανύουμε αυτή η ζώνη ανταλλαγής βιβλίων εύχομαι να χρησιμεύσει και ως χώρος ανταλλαγής μεταχειρισμένων συγγραμμάτων. Η ουσία του bookcrossing βρίσκεται στη ΔΩΡΕΑΝ απελευθέρωση και ΕΛΕΥΘΕΡΗ κυκλοφορία βιβλίων! Όπως οι ιδέες, έτσι και τα βιβλία θα πρέπει να ταξιδεύουν ελεύθερα.

Ένα trendy για τους φοιτητές κλίμα έντονης πνευματικής κινητικότητας

ΠτΘ: Είναι υπερήφανοι οι φοιτητές για τη συμμετοχή σ’ αυτές τις δυο τόσες ουσιαστικές εκτός μόδας κινήσεις;
Χ.Μ.:
Νομίζω πως ναι. Αυτό άλλωστε φαίνεται και από το γεγονός πως διανύουμε αισίως φέτος την τρίτη χρονιά προβολών. Με την ίδια θέρμη τα παιδιά έχουν αγκαλιάσει και την ιδέα για το bookcrossing. Χαίρομαι μάλιστα ιδιαίτερα γιατί μέσα από την Κινηματογραφική Ομάδα γεννήθηκε και κάνει τα πρώτα της βήματα και η Ποιητική Λέσχη του Τμήματός μας, η οποία πραγματοποιεί βραδινές ποιητικές αναγνώσεις. Όλα αυτά σε συνδυασμό με τις συναντήσεις της ομάδας δημιουργικής γραφής που λειτουργεί υπό την καθοδήγηση της συναδέλφου, αν. καθηγήτριας κ. Ζ.Γαβριηλίδου, και τις προβολές παραστάσεων αρχαίου ελληνικού δράματος που οργανώνει η συνάδελφος, επικ. καθηγήτρια κ. Ι.Παπαδοπούλου, δημιουργούν ένα κλίμα έντονης πνευματικής κινητικότητας. Φαίνεται τελικά πως τέτοιες δραστηριότητες που ίσως να θεωρούνται ντεμοντέ είναι μάλλον αρκετά trendy για τους φοιτητές μας! Ευτυχώς!

Τα παιδιά, νομίζω έχουν χάσει σε μεγάλο ποσοστό τη χαρά της ανάγνωσης, το μόχθο και την απόλαυση του αναγνωστικού νόστου

ΠτΘ: Η σχέση των παιδιών τόσο με το μη πανεπιστημιακό βιβλίο όσο και με τον κινηματογράφο ποια είναι;
Χ.Μ.:
Έχω την εντύπωση πως η επαφή των φοιτητών με τον κινηματογράφο είναι σε καλύτερη μοίρα σε σχέση με το (μη πανεπιστημιακό) βιβλίο. Η ενημέρωση άλλωστε σήμερα είναι πολύ πιο εύκολη και άμεση. Το διαδίκτυο έχει βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση καταλυτικά. Αυτό το διαπιστώνω και από τις προτάσεις που κάνουν στη διαμόρφωση του προγράμματος των προβολών της λέσχης. Είναι πολύ πιο δεκτικά τα παιδιά σε κινηματογραφικούς πειραματισμούς και ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια σε ταινίες με κοινωνικο-πολιτικό προσανατολισμό και περιεχόμενο (όσο σκληρές και αν είναι ενίοτε οι ταινίες αυτές). Όσον αφορά τη σχέση των παιδιών με το βιβλίο, εκεί φοβάμαι πως η κυρίαρχη δυστυχώς στις μέρες μας αλλοτριωτική αντίληψη για την «ωφέλεια του γρήγορου, εύκολου και χρηστικού» στήνει εμπόδια στην αναζήτηση της αναγνωστικής απόλαυσης. Νομίζω πως τα παιδιά έχουν χάσει σε ένα μεγάλο ποσοστό τη χαρά της ανάγνωσης, το μόχθο και την απόλαυση του αναγνωστικού νόστου. Οι γρήγοροι ρυθμοί και η πλαστική αισθητική των ημερών μας αντιστρατεύονται με πείσμα την επίπονη ομορφιά του χάρτινου χρόνου των βιβλίων. Παρά τις «αντιξοότητες» αυτές οι φοιτητές μας καταπιάνονται με την ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που παράλληλα με την ανάγνωση δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους και στη λογοτεχνική γραφή.*


Κινηματογραφική Λέσχη ΤΕΦ Videamor… videamus igitur …


Πρόγραμμα προβολών για το χειμερινό εξάμηνο 2012-13

 

Παρασκευή 09.12: Centurion, σκην. N. Marshall (2010)

Παρασκευή 16.12: Τρία χρώματα: Μπλε (1993), Λευκό (1994), Κόκκινο (1994), σκην. Κ.
Kieslowski (εορταστική ολονύκτια προβολή)

Παρασκευή 13.01: Yellow Submarine, σκην. G. Dunning (1968) και Persepolis, σκην. Μ. Satrapi
V. Paronnaud (2007) (cartoon movies αφιέρωμα)

Παρασκευή 20.01: La Nuit Amιricaine, σκην. F. Truffault (1973) (γαλλικός κινηματογράφος αφιέρωμα I)

Παρασκευή 27.01: Orphιe, σκην. J. Coctaeu (1950) (γαλλικός κινηματογράφος αφιέρωμα I)

Παρασκευή 03.02: Ιn the Name of the Father, σκην. J. Sheridan (1994) (αφιέρωμα στην Ιρλανδία I)

Παρασκευή 10.02: The Wind that Shakes the Barley, σκην. K. Loach (2006) (αφιέρωμα στην ΙρλανδίαII)

Παρασκευή 17.02: Dogville, σκην. Lars von Trier (2003) (αφιέρωμα στoν Lars von Trier)

Παρασκευή 24.02: Dancer in the dark, σκην. Lars von Trier (2000) (αφιέρωμα στoν Lars von Trier)

Μπορείτε να στέλνετε τις κινηματογραφικές σας προτάσεις είτε μέσω e-mail ([email protected]) είτε μέσω facebook (videamor) είτε μέσω twitter (@videamor)

 

Ρεπορτάζ: Τζένη Κατσαρή – Βαφειάδη, Δημήτρης – Γρηγόρης Κολώνης

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.