Ι. Ασλανιδης: Η δυσλεξια θεραπευεται εφοσον διαγνωστει εγκαιρως 

Ο χειρούργος οφθαλμίατρος και επικεφαλής της ομάδας που ανέπτυξε το σύστημα RADAR μιλά στον «ΠτΘ» για την πρωτοβουλία της ΔΕΔΑ και του Δήμου Κομοτηνής

«Έστω και ένα παιδί να διαγνωστεί με δυσλεξία ή μαθησιακές δυσκολίες θα αλλάξει η ζωή του»

Η Κομοτηνή θα αποτελέσει την πόλη εκκίνησης του πρωτοποριακού προγράμματος αξιολόγησης της αναγνωστικής ικανότητας των παιδιών, συμπεριλαμβανομένων μαθησιακών δυσκολιών όπως η δυσλεξία, με την χρήση της μεθόδου RADAR (Rapid Assessment for Dyslexia & Abnormalities in Reading), που δημιουργήθηκε από μια διεπιστημονική ομάδα Ελλήνων οφθαλμιάτρων, μηχανικών και λογογοπαθολόγων, με επικεφαλής τον χειρουργό οφθαλμίατρο Δρ. Ι. Ασλανίδη.

Ο λόγος για την πρωτοβουλία της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ) η οποία στο πλαίσιο των δράσεων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και σε συνεργασία με τον Δήμο Κομοτηνής αποφάσισαν την υλοποίηση του προγράμματος για τους μαθητές των σχολείων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Ροδόπης.

Για πέντε ημέρες αρχής γενομένης από αύριο Παρασκευή 7 έως και την προσεχή Δευτέρα 11 Απριλίου, στις εγκαταστάσεις της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου Κομοτηνής, στην οδό Βενιζέλου 51 οι ενδιαφερόμενοι γονείς θα μπορούν να προσέρχονται με τα παιδιά τους ούτως ώστε να κάνουν χρήση των δυνατοτήτων του λογισμικού του RADAR που μετράει και αναλύει τα αποτελέσματα του μαθητή και τα παρουσιάζει σε μια ενδελεχή αναφορά, ενώ παράλληλα, θα διεξαχθούν και αδρές εξετάσεις όρασης και ακοής. 

Μιλώντας στο «Ράδιο Παρατηρητής. 94fm» ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας που ανέπτυξε το λογισμικό αυτό ο Δρ. Ιωάννης Ασλανίδης εξήγησε πως αφορμή της δημιουργίας του ήταν ο γιός του, ο οποίος, παρότι δυσλεξικός, δεν τον διέγνωσε το προϋπάρχον σύστημα. Με δεδομένο ότι το 15-20% των παιδιών της χώρας έχουν δυσλεξία και ένα 30% αντιμετωπίζουν μαθησιακά προβλήματα, το καθιστά ένα πολύ σοβαρό κοινωνικό και ιατρικό φαινόμενο, το οποίο όπως επεσήμανε ο ίδιος έχει πάρα πολλές επιπτώσεις και στη μετέπειτα κοινωνική ζωή των ανθρώπων. 

15 λεπτά από τον χρόνο σας

Ερωτηθείς σχετικά με την διαδικασία που θα ακολουθηθεί ο κ.Ασλανίδης εξήγησε πως απαιτούνται περίπου 15-20 λεπτό ανά παιδί, κατά την διάρκεια των οποίων θα γίνει έλεγχος της όρασής τους και ακολούθως έλεγχος της ανάγνωσης.

Όπως έκανε γνωστό ο έλεγχος της ανάγνωσης γίνεται με μια ειδική ράβδο, η οποία ιχνηλατεί, δηλαδή ακολουθεί τις κινήσεις του ματιού και προκύπτει ένα μοτίβο. Μέσα σε 15 λεπτά υπάρχει πλήρης αποτύπωση της αναγνωστικής ευχέρειας του παιδιού καθώς και των προβλημάτων που δυνητικά μπορεί να αντιμετωπίζει. «Όπως γίνεται αντιληπτό δεν πρόκειται μόνο για ένα διαγνωστικό τεστ, αλλά ένα ψηφιακό εργαλείο υψηλής πιστότητας που μπορούμε να δώσουμε στον ειδικό, δηλαδή τον λογοπαθολόγο, τον παιδοψυχολόγο, τον λογοθεραπευτή, τον καθηγητή ειδικής αγωγής κ.ο.κ. που θα τους βοηθήσει στο να κάνουν καλύτερα την δουλειά τους» ανέφερε ο ίδιος.

Η δυσλεξία θεραπεύεται εφόσον διαγνωστεί εγκαίρως 

«Εμείς μπορούμε να αποτυπώσουμε σε ποιες συλλαβές, σε ποιους δίφθογγους, σε ποια σημεία της λέξης, το παιδί ενδεχομένως έχει προβλήματα και να βοηθήσουμε τον παιδαγωγό να δημιουργήσει ένα κείμενο με βάση τις δυσκολίες του παιδιού έτσι ώστε να εκπαιδευτεί και να ξεφύγει από τα προβλήματά του» συμπλήρωσε ο κ. Ασλανίδης υπογραμμίζοντας πως αν υπάρχει έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία όπως στις ηλικίες μεταξύ 7 έως 12 ετών, τότε υπάρχει πολύ μεγάλη πιθανότητα η δυσλεξία να θεραπευτεί. 

Ο ίδιος αναφέρθηκε και στο «στίγμα» που εξακολουθεί να υφίσταται σε κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, που αντιμετωπίζει την δυσλεξία ως ασθένεια, για να υπογραμμίσει πως θα πρέπει σε κάθε περίπτωση αυτό να απαλειφθεί.

«Εάν το πιάσουμε νωρίς, μεταξύ 7 και 12, μπορούμε να καταφέρουμε το παιδί να ξεφύγει από αυτά τα προβλήματα» ανέφερε εξηγώντας πως για ένα δυσλεκτικό παιδί το σχολείο είναι «βάσανο». «Διαβάζει ένα βιβλίο και βλέπει τα γράμματα να “χορεύουν”, να αλλάζουν γραμματοσειρά, και πολλές φορές δυστυχώς τα παιδιά παραιτούνται πολύ γρήγορα, δεν τους αρέσει το σχολείο και αναπτύσσουν πολλά ψυχολογικά προβλήματα τόσο τα ίδια όσο και οι οικογένειές τους, ενώ είναι κάτι αντιμετωπίσιμο αρκεί να ασχοληθούμε» ανέφερε. 

Σοβαρές οι μακροχρόνιες συνέπειες της δυσλεξίας στην εξέλιξη ενός ατόμου

Ο ίδιος αναφέρθηκε και σε παραδείγματα ερευνών που έχουν δείξει ότι η δυσλεξία είναι ένας από τους μείζονες λόγους παραίτησης από το σχολείο, ενώ είναι χαρακτηριστικά τα στοιχεία που δείχνουν ότι το 70% των φυλακισμένων σε Βρετανία, Αμερική κ.α. είναι δυσλεκτικοί. Ο ίδιος και οι συνεργάτες του έχουν επισκεφθεί δύο μεγάλα σωφρονιστικά καταστήματα της Ελλάδας που αποδεικνύουν τα παραπάνω δεδομένα, θέλοντας να υπογραμμίσει τις μακροχρόνιες συνέπειες της δυσλεξίας στην εξέλιξη ενός ατόμου. 

Σε ό,τι αφορά την πρωτοβουλία που θα λάβει χώρα στην Κομοτηνή ο ίδιος έθεσε ως στόχο την εξέταση 200 περίπου παιδιών, ενώ κλείνοντας θέλησε να απευθύνει τα συγχαρητήριά τους τόσο προς τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΔΕΔΑ κ. Μάριο Τσάκα όσο και προς τον Δήμαρχο Κομοτηνής κ.Γιάννης Γκαράνη για την επιλογή και υλοποίησή της, υπογραμμίζοντας πως «έστω και ένα παιδί να εντοπιστεί με κάποιο πρόβλημα, θα αλλάξει η ζωή του». «Θα αλλάξει η ζωή τόσο του ιδίου όσο και της οικογένειάς του, γιατί ένα παιδί το οποίο πάσχει, ταυτόχρονα πάσχει και ο μπαμπάς και η μαμά του και η οικογένειά του, γιατί αυτά τα παιδιά συνήθως είναι πάρα πολύ έξυπνα, πάρα πολύ ικανά, και παρόλα αυτά είναι έτοιμα να παραιτηθούν και να μπουν σε φαύλο κύκλο».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.