Για συνεπεις καθ’ ολη την διαρκεια της χρονιας τα θεματα της Ιστοριας

«Τα θέματα ανταποκρίνονταν στην προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία χρόνια για την αλλαγή της φιλοσοφίας στον τρόπο προσέγγισης αλλά και εξέτασης του μαθήματος»

Κατερίνα Οργαντζή, καθηγήτρια του Φροντιστηρίου «Πολυδύναμο»

Προτελευταία ημέρα των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων η χθεσινή, με τους υποψήφιους μαθητές να εξετάζονται στα μαθήματα της Ιστορίας και της Πληροφορικής.

Ένα βήμα πριν το τέλος και της φετινής, διαφορετικής αν μη τι άλλο, διαδικασίας των πανελλαδικών εξετάσεων οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ τάξης των Ενιαίων Λυκείων όλης της χώρας έκατσαν εκ νέου στα θρανία των σχολικών τους αιθουσών, «αντιμετωπίζοντας» μεν  συνθήκες διαφορετικές – λόγω κορωνοϊού αλλά όχι και θέματα, μιας και κοινή συνισταμένη του σχολιασμού των θεμάτων τόσο στο μάθημα της Πληροφορικής όσο και της Ιστορίας, είναι ότι η πανδημία και οι αλλαγές που αυτή επέφερε στην εκπαιδευτική πραγματικότητα όλων, δεν επηρέασαν την δυσκολία ή μη των θεμάτων.
 

Τα φετινά θέματα στο μάθημα της Ιστορίας κινούνταν στον ίδιο βαθμό δυσκολίας με τα αντίστοιχα περσινά δήλωσε σχολιάζοντας τα θέματα στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» η καθηγήτρια του Φροντιστηρίου «Πολυδύναμο» κ. Κατερίνα Οργαντζή.
Σύμφωνα με την ίδια τα θέματα της Ιστορίας ήταν θέματα διατυπωμένα με μεγάλη σαφήνεια, αλλά και θέματα που απευθύνονταν σε πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές. «Τα θέματα της Ιστορίας απευθύνονταν σε μαθητές που έδειξαν συνέπεια καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, σε μαθητές που ήταν απερίσπαστοι στο διάβασμά τους» δήλωσε η ίδια χαρακτηριστικά υπογραμμίζοντας την ανάγκη «συνεχούς αλλά και αδιάρρηκτης προσπάθειας από πλευράς των μαθητών για την ολιστική αντίληψη των ιστορικών γεγονότων» απέναντι στο ευκαιριακό και αποσπασματικό διάβασμα.

Θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας στην «παραδοσιακή» τυπολογία των πανελλαδικών

Όπως σχολίασε η ίδια τα φετινά θέματα, ως προς τους υποψηφίους που εξετάστηκαν με το νέο σύστημα δεν διαφοροποιήθηκαν, συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές, κάλυπταν ένα μεγάλο μέρος της ύλης, ενώ αξιοποιήθηκαν και νέες διδακτικές ενότητες, γεγονός αναμενόμενο τουλάχιστον για την εκπαιδευτική κοινότητα.

Ειδικότερα όπως τόνισε τα θέματα Α1 και Α2, δηλαδή ο προσδιορισμός των ιστορικών όρων και στην άσκηση κλειστού τύπου Σωστό-Λάθος, ήταν εύκολα κατανοητές για τους μαθητές που ήταν διαβασμένοι,  ενώ αντίστοιχα ξεκάθαρα και κατανοητά ήταν και τα ερωτήματα Β1 και Β2, που προέρχονται από συγκεκριμένα σημεία του βιβλίου.

Ο βαθμός δυσκολίας ήταν μεγαλύτερος στη δεύτερη ομάδα ερωτήσεων που αφορά στην επεξεργασία των ιστορικών πηγών, όπου οι μαθητές «παραδοσιακά» καλούνται να επιστρατεύσουν τη συνθετική τους ικανότητα, και να συνδυάσουν τις πληροφορίες των ιστορικών παραθεμάτων με τις ιστορικές τους γνώσεις.

Όπως εξήγησε η καθηγήτρια του Φροντιστηρίου «Πολυδύναμο» το θέμα Γ1 είναι σχετικά βατό, για μαθητές που ήταν επαρκώς προετοιμασμένοι, ενώ στο θέμα Δ1 ήταν απαιτητικότερο και έπρεπε οι μαθητές και οι μαθήτριες, κατευθυντήριο άξονα τα υποερωτήματα να συνδυάσουν την ιστορική γνώση με τις πληροφορίες των παραθεμάτων.

Η κ. Οργαντζή έκανε λόγο για θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας, ενώ ερωτηθείσα και για τα θέματα όσων εξετάστηκαν με το παλαιό σύστημα, τόνισε πως η τυπολογία των ασκήσεων παρέμεινε η ίδια με κλιμακούμενη επίσης δυσκολία.

Ο χρόνος και φέτος στάθηκε επαρκής για όσους μαθητές και μαθήτριες τον διαχειρίστηκαν με ψυχραιμία και επέδειξαν γρήγορα αντανακλαστικά στα θέματα που τους ήταν ήδη γνωστά και οικεία, ώστε να αφιερώσουν χρόνο στις πηγές.

Εν εξελίξει η προσπάθεια κατάρριψης του μύθου της αποστήθισης

Κληθείσα να σχολιάσει ευρύτερα τα θέματα της Ιστορίας η κ. Οργαντζή έκανε λόγο για μία προσπάθεια που βρίσκεται εν εξελίξει τα τελευταία χρόνια και από πλευράς του Υπουργείου Παιδείας και την αρμόδια για τις πανελλαδικές εξετάσεις επιτροπή για την κατάρριψη του μύθου που ταύτιζε την ιστορία ως μάθημα με την αποκλειστική αποστήθιση. «Η αντίληψη αυτή καλλιεργήθηκε και ίσως έβρισκε έρεισμα σε παλαιότερες εποχές, αλλά θεωρώ ότι τα τελευταία χρόνια καταβάλλεται μια φιλότιμη προσπάθεια και από το υπουργείο και από την επιτροπή, να αλλάξει η φιλοσοφία στον τρόπο προσέγγισης του μαθήματος και στον τρόπο εξέτασης του» τόνισε γεγονός που χαρακτήρισε ως ιδιαίτερα σημαντικό. « Ναι, η αποστήθιση παραμένει, καλώς ή κακώς, αυτό είναι ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο, και παραμένει ως ένας ασφαλής δρόμος, για να μην υποπέσουν οι μαθητές μας σε εκφραστικά λάθη ή σε λάθη διατύπωσης. Από την άλλη όμως, πρέπει να πούμε ότι αυτή δεν αρκεί πλέον. Αν ο μαθητής δεν κατανοεί, αν δεν μάθει να λειτουργεί συνδυαστικά, αν δεν μάθει να συσχετίζει γεγονότα, πρόσωπα και ιστορικές έννοιες, δεν θα μπορέσει να πετύχει έναν υψηλό βαθμό στο μάθημα της ιστορίας. Αυτό πρέπει να γίνει αντιληπτό πια από όλους» συνέχισε.

Κλείνοντας η ίδια θέλησε να υπογραμμίσει τη βαρύτητα του μαθήματος της Ιστορίας, πέραν τις ιδιότητάς του ως ένα βασικό εξεταζόμενο στις πανελλαδικές εξετάσεις μάθημα, επισημαίνοντας την ανάγκη της ιστορικής γνώσης και ιστορικής συνείδησης ειδικά για τις νεότερες γενιές. «Η ιστορία δεν είναι μία γνώση που αφορά στο παρελθόν. Μέσα από την  ιστορία κατανοούμε το παρόν και σχεδιάζουμε το μέλλον. Η Ιστοριογνωσία σηματοδοτεί την εθνική μας συνέχεια και ειδικά για μας τους Έλληνες είναι πολύ σημαντικό να την γνωρίζουμε ουσιαστικά» κατέληξε ευχόμενοι καλά αποτελέσματα και ευόδωση των στόχων και των προσδοκιών όλων των υποψηφίων.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.