«Φιλι ζωης» σε εκπαιδευτικο προγραμμα του Αρχαιολογικου Μουσειου Κομοτηνης

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα της ΙΘ’ Εφορίας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, που απευθύνονται σε μαθητές κυρίως του δημοτικού και υλοποιούνται τα τελευταία 15 χρόνια, δυστυχώς εσχάτως, εξαιτίας της οικονομικής δυσπραγίας, έπαψαν πλέον να θεωρούνται δεδομένα. Πρόκειται συγκεκριμένα για εκπαιδευτικά προγράμματα, που έχουν άμεση σύνδεση με τη διδακτέα ύλη του μαθήματος της Ιστορίας στα δημοτικά σχολεία και βοηθούν τους μαθητές να εμπεδώσουν και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους πάνω στο γνωστικό αντικείμενο, που έχουν διδαχτεί. Τέτοια προγράμματα αφορούν τις πρώτες τέσσερεις τάξεις του δημοτικού, καθώς επίσης και το νηπιαγωγείο, και υλοποιούνται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Κομοτηνής, αλλά και στον αρχαιολογικό χώρο Μεσημβρίας- Ζώνης στην Αλεξανδρούπολη.

Προσπάθεια να κρατηθούν «ζωντανά» τα εκπαιδευτικά προγράμματα

Τα τελευταία 2-3 χρόνια περίπου η οικονομική κρίση, που αντιμετωπίζει η χώρα, και οι ελλείψεις σε προσωπικό, ως απόρροια αυτής, επηρέασαν άμεσα την ΙΘ’ Εφορία Αρχαιοτήτων και την υλοποίηση των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Τα προγράμματα πλέον υλοποιούνται αποσπασματικά, με τη συμμετοχή ενός ή δυο σχολείων το χρόνο. «Καταβάλαμε το κατά δύναμιν, αλλά είναι δύσκολο να υλοποιούνται πλέον τέτοια προγράμματα χωρίς προσωπικό», μας είπε η αρχαιολόγος της ΙΘ’ Εφορίας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, κ. Μαρίνα Τασακλάκη, η οποία πήρε την πρωτοβουλία να απευθυνθεί σε φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δ.Π.Θ., ζητώντας τους να συμβάλουν εθελοντικά στη συγκεκριμένη προσπάθεια, για να κρατηθούν «ζωντανά» τα εκπαιδευτικά προγράμματα. Το κάλεσμα της βρήκε ανταπόκριση από τους φοιτητές, που στο πλαίσιο του δικού τους αγώνα να συλλέξουν πολύτιμες εμπειρίες, για να καταφέρουν αργότερα να ανταπεξέλθουν ικανά στον επαγγελματικό στίβο, δήλωσαν πρόθυμοι να στηρίξουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα της ΙΘ’ Εφορίας. Ήδη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Κομοτηνής από τις αρχές του Μαΐου και μέχρι τα μέσα του επόμενου μήνα προσφέρουν τις εθελοντικές τους υπηρεσίες 4 εθελοντές, που δέχονται σχεδόν καθημερινά ομάδες μαθητών της τρίτης τάξης των δημοτικών σχολείων της Ροδόπης. Το πρόγραμμα αναφέρεται στη νεολιθική εποχή και οι μαθητές αφενός έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν το θέμα της προϊστορίας θεωρητικά και οπτικά, βλέποντας τα ευρήματα στις προθήκες του Μουσείου, αλλά κυρίως μπορούν να αγγίξουν προϊστορικά αγγεία και λίθινα εργαλεία, να κατανοήσουν την τεχνολογία κατασκευής να προσπαθήσουν με υλικά, όπως πλαστελίνες, να φτιάξουν τα δικά τους αγγεία. Μια μοναδική εμπειρία για τα ίδια, που όπως αποδείχτηκε τα ενθουσιάζει.

Επιμόρφωση εκπαιδευτικών, ώστε να υλοποιούν οι ίδιοι τα προγράμματα

Την ικανοποίησή της για το γεγονός ότι «φέτος με τη βοήθεια των εθελοντών καταφέραμε τουλάχιστον να δεχτούμε αρκετά σχολεία», εξέφρασε η κ. Τασακλάκη, η οποία εξήρε την πρωτοβουλία των φοιτητών, επισημαίνοντας ότι έρχονται καθημερινά με δικά τους έξοδα από την Αλεξανδρούπολη, παρότι οι καιροί είναι δύσκολοι. Στον άμεσο προγραμματισμό της ΙΘ’ Εφορίας-με σκοπό να καταστεί βιώσιμη η όλη προσπάθεια για υλοποίηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων- είναι η διεξαγωγή σειράς σεμιναρίων για εκπαιδευτικούς μετά από το πέρας της φετινής σχολικής σαιζόν, ώστε να ενημερωθούν για το πρόγραμμα και του χρόνου να αρχίσουν οι ίδιοι να το υλοποιούν. Όπως γνωστοποίησε η. Τασακλάκη, σχετική συνεννόηση υπάρχει ήδη με την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Από την πλευρά τους οι εθελοντές φοιτητές υπογράμμισαν τη σπουδαιότητα της εμπειρίας, που αποκομίζουν από τη συμμετοχή τους στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, αλλά και το ρόλο του ίδιου του εκπαιδευτικούς προγράμματος για τους μαθητές.

Δέσποινα Γρηγοριάδου «Δεν πρέπει να παραμένουμε στα 4 χρόνια στη σχολή και στα 50 περίπου μαθήματα, που διδασκόμαστε»

«Δυστυχώς από τη σχολή δε μας δίνονται οι ευκαιρίες να πάμε σε ένα μουσείο, για να υλοποιήσουμε κάποιο πρόγραμμα», σημείωσε η φοιτήτρια του Παιδαγωγικού, Δέσποινα Γρηγοριάδου, που χαρακτήρισε τη συγκεκριμένη ως μοναδική ευκαιρία, αφενός μεν για την μετέπειτα επαγγελματική της εξέλιξη κι αφετέρου για την επαφή της με τους μαθητές. «Δεν πιστεύω ότι θα πρέπει να παραμένουμε στα 4 χρόνια στη σχολή και στα 50 περίπου μαθήματα, που διδασκόμαστε», υποστήριξε, «αλλά θα πρέπει να βρίσκουμε και εναλλακτικούς τρόπους απόκτησης γνώσεων και εμπειρίας. Σήμερα, επειδή υπάρχει περισσότερος ανταγωνισμός, εκ των πραγμάτων καλείσαι να αποκτήσεις περισσότερες γνώσεις, να ασχοληθείς και με άλλα πράγματα. Όσο περισσότερα προσόντα αποκτάς άλλωστε, τόσο το καλύτερο φυσικά».

«Σπουδαία εμπειρία, γιατί ερχόμαστε πιο κοντά με τα παιδιά και περνάμε περισσότερες ώρες επικοινωνώντας μαζί τους»

Αναφορικά με την επαφή της με τα παιδιά, η ίδια τη χαρακτήρισε τρομερή εμπειρία κι όπως επισήμανε «κι αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό». «Δυστυχώς», συνέχισε, «εξαιτίας του μεγάλου αριθμού φοιτητών που έχουν τα Παιδαγωγικά τμήματα τα τελευταία χρόνια, η πρακτική μας άσκηση είναι πολύ μικρή σε χρονική διάρκεια». «Αυτό το πράγμα για μένα και τις συμφοιτήτριες μου είναι σπουδαία εμπειρία», κατέληξε, «γιατί ερχόμαστε πιο κοντά με τα παιδιά και περνάμε περισσότερες ώρες επικοινωνώντας μαζί τους».

Μαριλένα Κοζαντζή «Συνδυάζουμε τη θεωρία με την πράξη και βλέπουμε πώς συμπεριφέρονται τα παιδιά»

Από την πλευρά της η Μαριλένα Κοζαντζή, επίσης αναφέρθηκε στη δυσκολία απόκτησης παρόμοιας εμπειρίας από το πανεπιστήμιο, μιας και «η πρακτική περιορίζεται μόνο μέσα στις σχολικές τάξεις», όπως σημείωσε. Το θετικό στη συγκεκριμένη διαδικασία, σύμφωνα με την ίδια, είναι ότι «συνδυάζουμε τη θεωρία με την πράξη, βλέπουμε πώς συμπεριφέρονται τα παιδιά, καταλαβαίνουμε πάνω-κάτω τα ενδιαφέροντά τους και βλέπουμε τη διαφορετικότητά τους, το πόσο δύσκολο είναι να τους διατηρείς το ενδιαφέρον, κάτι που δεν είναι τόσο απλό».

«Τα μουσεία δεν είναι απλώς ένας χώρος για περιήγηση»

Επιπλέον, εκτίμησε ότι «τα σχολεία είναι απαραίτητο να έρχονται σε επαφή με τα μουσεία», που όπως τόνισε «δεν είναι απλώς ένας χώρος για περιήγηση». «Είναι καλό να έρχονται οι μαθητές και να δραστηριοποιούνται εδώ μέσα», συνέχισε, «γιατί υπάρχει η αντίληψη ότι όταν πάμε στο μουσείο, απλά κάνουμε μια περιήγηση και γεμίζουμε τα κεφάλια των παιδιών μόνο με πληροφορίες. Ενώ εδώ τώρα με τις ζωγραφιές και τις κατασκευές, που κάνουμε με πλαστελίνη, θεωρώ ότι είναι πιο βιωματικό, ότι συγκρατούν περισσότερες γνώσεις».

Κική Τορτοπίδου «Ερχόμαστε σε επαφή με τα παιδιά και αποκτάμε κάποια εμπειρία, που ίσως μετέπειτα μας βοηθήσει»

Στο ίδιο μήκος κύματος και η γνώμη της Κικής Τορτοπίδου, επίσης φοιτήτριας του Παιδαγωγικού Αλεξανδρούπολης, που χαρακτήρισε ως ευκαιρία τη συμμετοχή της στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά της τρίτης δημοτικού, της τάξης που είχε μαθητές και η ίδια κατά την πρακτική της στα σχολεία. «Είχα δει το κομμάτι της διδασκαλίας στο σχολείο και εδώ βλέπω το αντίστοιχο στο μουσείο», σημείωσε. «Όσο περισσότερα προσόντα και ενδιαφέροντα έχεις τόσο καλό και για σένα», προσέθεσε, αναφερόμενη στις σημερινές απαιτήσεις του επαγγέλματός της. «Όποτε είναι κάτι θετικό και για εμάς, το ότι εμείς ερχόμαστε σε επαφή με τα παιδιά, ότι αποκτάμε κάποια εμπειρία, που ίσως μετέπειτα μας βοηθήσει».

«Πρέπει να υπάρχει βιωματική μάθηση»

Δεν παρέλειψε, τέλος, να επισημάνει την σπουδαία σημασία του προγράμματος για τους ίδιους τους μαθητές, υπογραμμίζοντας ότι έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν τις γνώσεις που αποκτούν στο σχολειό, αλλά και να εμβαθύνουν πιο πολύ. Με τις σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, όπως σημείωσε, «πρέπει να υπάρχει βιωματική μάθηση, ώστε το παιδί να μην βαριέται και να αξιοποιείται περισσότερο η καθημερινή επαφή και εμπειρία του πάνω σε διάφορα αντικείμενα». «Έτσι κι αλλιώς, πλέον τα παιδιά δέχονται πάρα πολλές πληροφορίες», συνέχισε, «από την τηλεόραση, από το ραδιόφωνο, από το διαδίκτυο. Οπότε πρέπει να τους δίνουμε πλέον το ερέθισμα ώστε να τους κινήσουμε το ενδιαφέρον. Γιατί αν απλά πάμε και λέμε το μάθημα, όπως γίνεται στο σχολείο, δε θα καταφέρουμε τίποτα. Επομένως, το ότι έρχονται σε επαφή με το μουσείο είναι κάτι διαφορετικό από αυτό το οποίο κάνουν συνήθως στο σχολείο. Εδώ ανακαλύπτουν κι άλλες πτυχές του εαυτού τους και βλέπουν αλλιώς την ιστορία μέσα από αυτήν τη διαδικασία».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.