Εργαλειο βελτιωσης η πιστοποιηση των τμηματων του ΔΠΘ
Στην Κομοτηνή και στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης βρέθηκε την Παρασκευή 5 Απριλίου ο Πρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.), Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών κ. Παντελής Κυπριανού, πραγματοποιώντας την πρώτη επίσημή του επίσκεψη σε Πανεπιστημιακό ίδρυμα μετά τον διορισμό του ως επικεφαλής της Αρχής.
Ο κ. Κυπριανού συναντήθηκε με τον πρύτανη κ. Αλέξανδρο Πολυχρονίδη και Αντιπρυτάνεις, ενώ συμμετείχε στην ενημερωτική ημερίδα με θέμα «Πιστοποίηση Προγραμμάτων Προπτυχιακών Σπουδών» που πραγματοποιήθηκε στην πρυτανεία, κατά την οποία συζητήθηκε το ζήτημα των διαδικασιών που πρέπει να ακολουθηθούν για αυτή.
Όπως είναι γνωστό, το ΔΠΘ ήταν από τα πρώτα ιδρύματα που έλαβε την πιστοποίηση από την ΑΔΙΠ, την οποία μέχρι σήμερα έχουν λάβει περίπου τα μισά ιδρύματα της χώρας, και έτσι τώρα μπορεί να προχωρήσει στην πιστοποίηση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου αριθμού των τμημάτων του.
Έμφαση στη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων
Η πιστοποίηση, σημείωσε ο κ. Κυπριανού, είναι μια διαδικασία προς τρείς κατευθύνσεις. Αρχικά τα πανεπιστήμια πρέπει να οργανώσουν τους εαυτούς τους σε επίπεδο στατιστικών, και στη συνέχεια να ανοιχτούν προς το εξωτερικό, ενισχύοντας την διεθνοποίησή τους. «Είναι πολύ σημαντικό, και για τη χώρα και την ΑΔΙΠ, να ανοιχτούν τα πανεπιστήμια όσο γίνεται προς το εξωτερικό, ιδιαίτερα στον ευρωπαϊκό χώρο» σημείωσε. Αυτή η διεθνοποίηση έχει κάποιους βασικούς άξονες, με πρώτο τις συνέργειες με άλλα ιδρύματα, κυρίως του εξωτερικού, κατά κύριο λόγο ευρωπαϊκά.
Ο δεύτερος είναι οι μετακινήσεις προσωπικού, καθηγητών και διοικητικών υπαλλήλων, τόσο από την Ελλάδα προς το εξωτερικό όσο και αντίστροφα. Αυτό μπορεί να γίνει στο πλαίσιο ανταλλαγής του προγράμματος Erasmus, το οποίο έχει συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, αλλά, αν θέλει το πανεπιστήμιο, μπορεί να προσεγγίσει και ξένους καθηγητές, είτε από την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, κάτι που αποτελεί στόχο της ΑΔΙΠ αλλά και του ίδιου προσωπικά, με το ΔΠΘ να μπορεί να έχει σημαντικό ρόλο μιας και βρίσκεται σε μια προνομιακή θέση.
Άνοιγμα προς το εξωτερικό
Ο τρίτος άξονας είναι οι μετακινήσεις των φοιτητών, περισσότερους φοιτητές του ΔΠΘ να μετακινούνται σε ιδρύματα του εξωτερικού και το αντίστροφο. Αυτό θεωρεί πως είναι πολύ σημαντικό τόσο για τις εμπειρίες που αποκομίζουν οι φοιτητές, αλλά και γιατί το Πανεπιστήμιο αποκτά άλλο χαρακτήρα.
Μάλιστα με δεδομένο ότι από το 2021 η Κομισιόν έχει αποφασίσει να διπλασιαστούν οι πόροι για τις μετακινήσεις φοιτητών, προέχει για την Ελλάδα τουλάχιστον να διπλασιαστούν αυτές οι μετακινήσεις. Προσωπικός δε στόχος του κ. Κυπριανού είναι να υπερδιπλασιάσουν αυτές τις μετακινήσεις, μιας και θεωρεί πως το ποσοστό που παίρνει η χώρα είναι ακόμα μικρό. Κατά τον ίδιο, η επίτευξη του εν λόγω στόχου θα αποτελεί μια σημαντική επιτυχία, μιας και θα βοηθήσει τα πανεπιστήμια να αποκτήσουν ένα άλλο χαρακτήρα και να ακουστούν στο εξωτερικό.
Τέλος ένας άξονας στον οποίο δεν έχει κινηθεί ακόμα το ΔΠΘ, είναι τα ευρωπαϊκά δίκτυα πανεπιστημίων, όπου ήδη πέντε πανεπιστήμια της χώρας μας σε συνέργειες με άλλα πανεπιστήμια του εξωτερικού προσπαθούν να υλοποιήσουν.
Για αυτό και κατά την επίσκεψή του ο κ. Κυπριανού συζήτησε το θέμα με τις πρυτανικές αρχές, με στόχο να διερευνηθούν οι σκέψεις τους και οι δυνατότητες που υπάρχουν, ιδιαίτερα στο χώρο της Βαλκανικής.
Μάλιστα σε λίγες μέρες στη Θεσσαλονίκη θα πραγματοποιηθεί μια μεγάλη συνάντηση βαλκανικών πανεπιστημίων, στην οποία συμμετέχουν όλα τα πανεπιστήμια της Βόρειας Ελλάδας και ο ίδιος, ο οποίος θα συζητήσει για ενδεχόμενες συνέργειες, ώστε το δίκτυο αυτό των Βαλκανικών χωρών, να δυναμώσει και να υπάρξουν ανταλλαγές σε όλα τα επίπεδα.
Αναπτύσσοντας στρατηγική ανάπτυξης
Η τρίτη κατεύθυνση είναι η συγκρότηση στρατηγικής, πώς δηλαδή τα πανεπιστήμια θα προχωρήσουν προς τα μπροστά, που στην πιστοποίηση χαρακτηρίζεται ως στρατηγική ποιότητας. Ο κ. Κυπριανού θεωρεί πως είναι πολύ σημαντικό να εφαρμοστεί τελικά αυτό που συχνά λέμε ως χώρα, μια στρατηγική ανάπτυξης που θα κοιτάζει μπροστά, με τα πανεπιστήμια να θέτουν στόχους με συγκεκριμένα αποτελέσματα.
Έτσι κάποια πανεπιστήμια μπορεί να θέλουν να έχουν περισσότερους φοιτητές, καινούρια τμήματα σε σχολές αιχμής, συνεργασία με το περιβάλλον τους, είτε τις τοπικές επιχειρήσεις είτε τις τοπικές κοινωνίες, με δράσεις που θα αφορούν την τοπική κοινωνία και οικονομία, όπως η κατάρτιση αγροτών, εκπαιδευτικών κτλ. «Το κρίσιμο είναι τα Πανεπιστήμια να αναπτύξουν μια στρατηγική ανάπτυξης, η οποία μπορεί να είναι πολλαπλή» ανέφερε, στο πλαίσιο της έξυπνης εξειδίκευσης, με τα πανεπιστήμια να αναπτύσσουν τα δυνατά τους σημεία, εξειδικευόμενα σε βασικούς τομείς και αναπτύσσοντάς τους περαιτέρω, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αφήνουν πίσω τους υπόλοιπους.
Εργαλείο βελτίωσης η πιστοποίηση
Σε αυτό μπορεί να βοηθήσει και η πιστοποίηση των τμημάτων των πανεπιστημίων, για την οποία ενημέρωσε τα μέλη του ΔΠΘ ο πρόεδρος της ΑΔΙΠ. Τα τμήματα κάνουν πρόταση, έρχονται σε επικοινωνία με την ΑΔΙΠ, και αφού συμπληρώσουν όσα προβλέπονται στο ελληνικό και το ευρωπαϊκό πλαίσιο, τα οποία είναι παρόμοια, κινούνται οι διαδικασίες από την Αρχή.
Στη συνέχεια δημιουργείται μια επιτροπή από καθηγητές του εξωτερικού, ανάλογα με το γνωστικό αντικείμενο, οι οποίοι θα επισκεφτούν τις εγκαταστάσεις και θα συνομιλήσουν με το προσωπικό. Ακολούθως θα συνταχθεί μια έκθεση, η οποία θα εκθέτει τα δυνατά και τα αδύναμα στοιχεία.
Με την πιστοποίηση να γίνεται κάθε τέσσερα χρόνια, βασικός στόχος της Αρχής, σημείωσε ο κ. Κυπριανού, είναι να δυναμώσουν τα δυνατά στοιχεία, και να διορθώσουν τα αδύναμα, προχωρώντας στην γενικότερη βελτίωση του τμήματος και κατ’ επέκταση του Πανεπιστημίου.
Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.