Erasmus + το προγραμμα με τα πολλα συν σβηνει φετος 30 κερακια

Σε μια ειδική εκδήλωση σήμερα στο Κεντρικό Αμφιθέατρο της Πανεπιστημιούπολης - Μαρία Μιχαλοπούλου, Κοσμήτορας της ΣΕΦΑΑ του ΔΠΘ «Από το 1989 μέχρι και σήμερα 2.000 φοιτητές μας και 600 άτομα προσωπικό περίπου έχουν ωφεληθεί από το Erasmus»

Ο Ντεζιντέριους Έρασμους Ροτεροντάμους (Desiderius Erasmus Roterodamus γεννήθηκε στις 28 Οκτωβρίου του 1466 στο Ρότερνταμ της σημερινής Ολλανδίας. Υπήρξε από τις προσωπικότητες εκείνες που έζησαν την περίοδο του ύστατου Μεσαίωνα και της Αναγέννησης, αφήνοντας ανεξίτηλο το στίγμα στο ρεύμα του αναγεννησιακού ουμανισμού, εκείνου του πνευματικού ρεύματος  δηλαδή που στόχευε στην πολιτιστική και εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του θεοφοβικού μοντέλου που επικρατούσε ως τότε και που έβαζε στο κέντρο της κοινωνικής ζωής τον άνθρωπο.
 
Ήταν το 1987, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εμπνεόμενη από τις ιδέες και το έργο  του Έρασμου στο κίνημα του Ουμανισμού, αποφασίζει να δημιουργήσει το αρκτικόλεξο European Region Action Scheme for the Mobility of University Students για να περιγράψει το πρόγραμμα κινητικότητας φοιτητών μεταξύ των πανεπιστημίων, τότε, της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έκτοτε πέρασαν 30 χρόνια, το Erasmus καθιερώθηκε και επεκτάθηκε, αποκτώντας από το 2014 και έπειτα στην ονομασία του ένα «+», που σηματοδότησε την επέκταση του προγράμματος σε όλες τις βαθμίδες και σε όλους τους εμπλεκόμενους της εκπαίδευσης.
 
Με αφορμή τη συμπλήρωση των 30 χρόνων του προγράμματος το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης  πραγματοποιεί σήμερα στο κεντρικό αμφιθέατρο της Πανεπιστημιούπολης ειδική εκδήλωση παρουσιάζοντας όχι μόνο την πορεία του ΔΠΘ σε αυτό το ευρωπαϊκό πρόγραμμα αλλά και γενικότερα στην Ελλάδα. Για το σκοπό αυτό όπως εξήγησε η κ. Μαρία Μιχαλοπούλου, κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, αρμόδια για θέματα Erasmus στο ΔΠΘ, κατά τη διάρκεια της συνομιλίας μας μέσα από τη συχνότητα του «Ράδιο Παρατηρητής 94 fm», θα ανοίξει την εκδήλωση, ως οικοδεσπότης, ο πρύτανης του ΔΠΘ ο κ. Καραμπίνης, και στη συνέχεια θα λάβει τον λόγο ο πρόεδρος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών,  κ. Αθανασίου, παρουσιάζοντας κομμάτια από τη δραστηριότητα του ΙΚΥ, «που είναι πραγματικά πολύ μεγάλη και ένα μόνο κομμάτι της είναι το ERASMUS» όπως εξήγησε η κ. Μιχαλοπούλου. Θα ακολουθήσουν οι άνθρωποι του ΔΠΘ που έχουν την ευθύνη και έχουν υλοποιήσει διάφορες δράσεις, οι οποίες δεν έχουν να κάνουν μόνο με τις σπουδές, έχουν να κάνουν και με την πρακτική άσκηση, έχουν να κάνουν γενικά με τον ακαδημαϊκό συντονισμό σε μια ακαδημαϊκή μονάδα, σε ένα τμήμα και πώς αυτό λειτουργεί και αναπτύσσεται, και τέλος από το Τμήμα της Νομικής θα είναι ο κ. Mιχάλης Χρυσομάλλης, διαχειριστής  σήμερα της έδρας Jean Monnet. 

«Θα έχουμε τρεις συνεργασίες με τις ΗΠΑ, την Αυστραλία και τη Ρωσία» 

«Έχουμε την τύχη να έχουμε ολοκληρώσει στο Δημοκρίτειο, όχι μόνο στο κομμάτι του κλασικού Erasmus αλλά και ως συντονιστές στη βασική δράση «2», ένα πρόγραμμα, το οποίο αφορά συμπράξεις μεταξύ φορέων της εκπαίδευσης», ανέφερε η κ. Μιχαλοπούλου, διευκρινίζοντας πως «θα ακούσουμε γι' αυτό κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης , θα ακούσουμε λίγο από το κομμάτι της διεθνούς κινητικότητας, η οποία είναι μια καινούργια δράση και συνδέει τις ευρωπαϊκές χώρες με όλο τον κόσμο. Ξεκίνησε το 2015 και περιλαμβάνει ανταλλαγές για σπουδές και για διδασκαλία, καθαρά του εκπαιδευτικού προσωπικού. Το Δημοκρίτειο ξεκίνησε αυτή τη δράση το 2015-2016 με μια συνεργασία με την Αυστραλία και φέτος θα έχουμε τρεις συνεργασίες με τις ΗΠΑ, την Αυστραλία και τη Ρωσία, ενώ υποβάλλαμε ήδη τις προτάσεις μας για του χρόνου που περιλαμβάνουν ακόμη περισσότερες χώρες,  ελπίζοντας να εγκριθεί και να υλοποιηθεί η δράση. Όπως καταλαβαίνετε οι δράσεις του Erasmus είναι κάτι το οποίο συνεχώς αναπτύσσεται. Παράλληλα έχουμε από το 2011 την πρακτική άσκηση, είναι κι αυτή μια πολύ σημαντική ευκαιρία που παρέχεται στα παιδιά για να πάνε στο εξωτερικό και να κάνουν πρακτική άσκηση, και φυσικά έχουμε από το 2011 τα κομμάτια της επιμόρφωσης και του διοικητικού και του διδακτικού προσωπικού. Όλα αυτά έχουν ανοίξει στο ΔΠΘ και πιστεύω ότι θα ανοίξουν περισσότερο, γιατί και ο κόσμος ενδιαφέρεται, αλλά και το ΙΚΥ που είναι η εθνική μονάδα συντονισμού έχει τη διάθεση και καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια ώστε αυτό το πράγμα να αναπτυχθεί περαιτέρω».
 

Παραθέτοντας κάποια αριθμητικά στοιχεία στη συνέχεια, η κοσμήτορας της ΣΕΦΑΑ σημείωσε πως «το πρόγραμμα ξεκίνησε το 1989 στο Δημοκρίτειο, ενώ το 1987 ξεκίνησε στην Ευρώπη. Οι πρώτες προσπάθειες έγιναν το 1989, και αφορούσαν στη μετακίνηση μεταξύ πανεπιστημίων κάποιων φοιτητών, αλλά από το 1996 μέχρι σήμερα, “τρέχει” με τη μορφή που το συναντάμε και που γνωρίζουν οι περισσότεροι φοιτητές μας, όσον αφορά την ανώτατη εκπαίδευση. Όλο αυτό το διάστημα μέχρι και σήμερα έχουμε μετακινήσει περίπου 2000 φοιτητές και περίπου 600 άτομα όσον αφορά το προσωπικό». «Είναι περίπου 250 άτομα στα χρόνια αυτά» πρόσθεσε η ίδια «οι καθηγητές οι οποίοι ήρθαν για να διδάξουν περιλαμβανόμενοι  στα προγράμματα σπουδών. Σε τελείως διαφορετικά αντικείμενα -έχουμε άλλωστε 18 τμήματα στο ΔΠΘ και τα αντικείμενα που θεραπεύουν είναι πολλά- είτε σεμιναριακά είτε στους τρεις κύκλους σπουδών, προπτυχιακό, μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο. Ταυτόχρονα έχουμε περίπου 40 άτομα που ήρθαν για επιμόρφωση, είτε σε θέματα που έχουν να κάνουν με προγράμματα σπουδών μας είτε σε διοικητικές υπηρεσίες και αντίστοιχο είναι το νούμερο των ανθρώπων που πήγαν στο εξωτερικό για τα ίδια θέματα. 

«Θέλουμε να διαμορφώσουμε έτσι τις εκπαιδευτικές συνθήκες και τις συνθήκες φοίτησης στο ΔΠΘ ώστε να μπορέσουμε να έχουμε την ανταλλαγή προσωπικού και φοιτητών» 

 Στο κομμάτι των αριθμητικών δεδομένων η κ. Μιχαλοπούλου, ερωτηθείσα σχετικά, παραδέχτηκε πως «έχουμε μεγαλύτερα νούμερα στους ανθρώπους που στέλνουμε, τους οποίους και χρηματοδοτούμε» για να αντιτείνει πως «είναι υποχρέωσή μας να διαμορφώσουμε τις συνθήκες ώστε να θέλουν να έρθουν και σε μας». «Το κομμάτι αυτό» εξήγησε «ανάγεται στα τμήματα καθότι πρέπει να κάνουν μια προσπάθεια να διαμορφώσουν τα προγράμματα σπουδών τους έτσι ώστε να είναι συμβατά και αναγνωρίσιμα με αυτά του εξωτερικού, και να είναι εύκολη η κινητικότητα και προς τις δυο κατευθύνσεις. Η εφαρμογή του συστήματος ECTS είχε αυτή τη λογική, να διαμορφώσει δηλαδή ένα ίδιο πλαίσιο στα προγράμματα σπουδών και νομίζω ότι έχει μια επίδραση πια στο να μπορέσουμε να “τρέξουμε” το πρόγραμμα αυτό πιο αποτελεσματικά, έτσι όπως το κάθε τμήμα κρίνει».
 
Στεκόμενη σε αυτή τη στόχευση του ΔΠΘ, η κοσμήτορας της ΣΕΦΑΑ εκτίμησε ότι «αυτή τη στιγμή έχει δημιουργηθεί μια κουλτούρα σύμφωνα με την οποία θέλουμε να έχουμε ανθρώπους να συνεργαζόμαστε από το εξωτερικό και θέλουμε να διαμορφώσουμε έτσι τις εκπαιδευτικές συνθήκες, τις συνθήκες φοίτησης στο Ίδρυμα για να μπορέσουμε να έχουμε αυτή την ανταλλαγή προσωπικού και φοιτητών». «Σίγουρα μπορούν να γίνουν πράγματα παραπέρα και θέλουμε να γίνουν» παραδέχτηκε η ίδια φέρνοντας το παράδειγμα κάποιων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στην Ελλάδα τα οποία επιλέγουν να διδάσκουν κάποια μαθήματα και στα αγγλικά πρεσβεύονται και προσελκύοντας με αυτόν τον τρόπο φοιτητές του Erasmus από το εξωτερικό. «Μια τέτοια προσπάθεια γίνεται στα τμήματα του ΔΠΘ, έτσι όπως το καθένα μπορεί να ενσωματώσει και να το αναπτύξει, για τα αντικείμενα που πιστεύει ότι πρέπει» σημείωσε η κ. Μιχαλοπούλου για να εκφράσει την άποψη ότι  «αυτό είναι για μένα το ιδιαίτερο με το ERASMUS, ότι δηλαδή επιτρέπει ο καθένας να διαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο θα προσπαθήσει για τη διεθνοποίηση, αλλά και την ποιότητα στις σπουδές που χρειάζεται για να πετύχει σ' αυτό το κομμάτι». 

Το Erasmus, εργαλείο διεθνοποίησης του πανεπιστημίου 

Πέρα όμως από την εκπαιδευτική σημασία του προγράμματος, το Erasmus αποτελεί και ένα βασικό εργαλείο στην κατεύθυνση διεθνοποίησης ενός πανεπιστημίου, εκτίμηση που επιβεβαίωσε και η κ. Μιχαλοπούλου σημειώνοντας πως «το καλό με το πρόγραμμα είναι ότι είναι σταθερό εδώ και τριάντα χρόνια και αποτελεί μια πραγματικότητα για το πανεπιστήμιο. Ξέρουμε ότι θα «τρέχει» και για τα επόμενα χρόνια, άρα θα μπορούμε να το προγραμματίσουμε και να το χρησιμοποιήσουμε ως ένα βασικό εργαλείο για να  αναπτύξουν, έτσι όπως οι συνάδελφοι στα τμήματα κρίνουν καλύτερα, τις δράσεις τους προς τις άλλες χώρες της Ευρώπης και τώρα και προς ολόκληρο τον κόσμο». 

«Σε όλα τα πανεπιστήμια καταγράφεται άνοδος στο ενδιαφέρον για την πρακτική άσκηση» 

Τέλος κληθείσα να σχολιάσει ορισμένα από τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που προσφέρει στους ωφελούμενους το Erasmus η κ. Μιχαλοπούλου εξήγησε πως έχουν γίνει και έρευνες σε αυτό το κομμάτι οι οποίες δείχνουν πως «άτομα που συμμετείχαν σε πρόγραμμα ERASMUS έχουν μεγαλύτερα ποσοστά απασχολησιμότητας ή εύρεσης εργασίας, με την περάτωση των σπουδών τους, και αναγνωρίζεται θετικά από τους εργοδότες. Σε κάθε περίπτωση η διάθεση να φύγεις από τη χώρα σου και να ψάξεις κάτι καλύτερο, καταδεικνύει κάποιες δεξιότητες, τις οποίες φαίνεται ότι επιζητούν οι εργοδότες». Ενώ ερωτηθείσα για το κομμάτι εκείνο του Erasmus που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη ζήτηση η κοσμήτορας της ΣΕΦΑΑ σημείωσε πως «έχει μεγαλώσει πάρα πολύ η ζήτηση για τις δράσεις που αφορούν την πρακτική άσκηση. Πολλά παιδιά θέλουν να φύγουν στο εξωτερικό για πρακτική άσκηση και αυτό που καταγράφεται είναι ότι πολλά παιδιά δεν γυρνάνε. Τα παιδιά αναζητούν μια διέξοδο και σε όλα τα πανεπιστήμια καταγράφεται άνοδος στο ενδιαφέρον για την πρακτική άσκηση. Το ενδιαφέρον όμως είναι ότι δεν αυξάνονται οι πόροι, απλά πρέπει να προσπαθήσουμε πάρα πολύ στην απορρόφηση αυτών που μας δίνουν και στην κατανομή τους έτσι ώστε να καλύπτουν καλύτερα το ενδιαφέρον των φοιτητών».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.