Επιβεβλημενη η ρυθμιση του ωραριου την Παρασκευη στα Μειονοτικα Σχολεια

Σύμφωνα με τον Σύλλογο Δασκάλων αποφοίτων ΕΠΑΘ Ροδόπης και Έβρου

Χασάν Ιδρίς, πρόεδρος Συλλόγου

«Αναμένουμε από την Υπουργό Παιδείας να δώσει τέλος στην ταλαιπωρία με Απόφαση που να καθορίζει το ωρολόγιο πρόγραμμα Παρασκευής στα πλαίσια που λειτουργούσε και πριν στη Ροδόπη»

Την χρυσή τομή, ώστε να μπορέσει να συνεχίσει απρόσκοπτα και η εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και να μπορούν να συμμετέχουν μαθητές και δάσκαλοι των Μειονοτικών Σχολείων στην προσευχή της Παρασκευής, αναζητούν τα μέλη του Συλλόγου Δασκάλων αποφοίτων ΕΠΑΘ Ροδόπης και Έβρου, που έχουν ήδη αποστείλει τις προτάσεις τους στο Υπουργείο Παιδείας.

Όπως είναι γνωστό το θέμα της αποχώρησης και η προσαρμογή τους έφτασε πρόσφατα στη Βουλή, ενώ για το θέμα εξέδωσε ανακοίνωση και η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ΑΜΘ, που θεωρεί πως η οδηγία να διευκολυνθούν οι εκπαιδευτικοί του μειονοτικού προγράμματος, με διευθέτηση των κενών αλλά και δυνατότητα στους γονείς να παραλάβουν τα παιδιά από το σχολείο με την υπογραφή σχετικής υπεύθυνης δήλωσης λύνει το ζήτημα που έχει δημιουργηθεί.

Όμως αυτό δεν ικανοποιεί ούτε την εκπαιδευτική κοινότητα, ούτε τους γονείς, σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Συλλόγου Δασκάλων αποφοίτων ΕΠΑΘ Ροδόπης και Έβρου κ. Χασάν Ιδρίς, που τονίζει ότι χρειάζεται ρύθμιση επίσημα από το Υπουργείο, τόσο για θρησκευτικούς, αλλά και εκπαιδευτικούς λόγους.

Παγιωμένη η πρακτική του ωραρίου

Ο κ. Ιδρίς, κάνοντας μια ιστορική ανασκόπηση του ζητήματος, σημείωσε πως η Παρασκευή είναι μια ιερή ημέρα των μουσουλμάνων -όπως η Κυριακή για τους χριστιανούς- και δεν αποτελείται απλά και μόνο από την προσευχή, γιατί και η προετοιμασία για το τζαμί εντάσσεται στις τελετουργίες και η συμμετοχή μικρών και μεγάλων σε αυτήν την γιορτινή ατμόσφαιρα αποτελεί πνευματική και θρησκευτική ικανοποίηση.

Αυτός άλλωστε ήταν και ο λόγος για τον οποίο στο παρελθόν τα μειονοτικά σχολεία -οι μαθητές των οποίων είναι όλοι μουσουλμάνοι- δεν λειτουργούσαν καθόλου την Παρασκευή, αλλά είχαν κανονικά μάθημα την Κυριακή.

Όταν πέρασαν και τα Μειονοτικά Σχολεία στο καθεστώς λειτουργίας που ισχύει για τα δημόσια σχολεία, σημείωσε, αναγνωρίστηκε ως ένδειξη σεβασμού στη θρησκεία των μαθητών, δασκάλων και γονέων το δικαίωμα συμμετοχής στην προσευχή της Παρασκευής, με το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων να διαμορφώνεται ανάλογα.

«Η απαίτηση αποχώρησης για συμμετοχή όλων των μαθητών και δασκάλων  είναι επιβεβλημένη αφού όπως προαναφέρθηκε, αυτό γινόταν χρόνια τώρα, και όχι άτυπα, γιατί υπήρχαν οδηγίες περί αυτού αλλά και επίσημες ανακοινώσεις για τη συνέχιση της ίδιας πρακτικής» σημείωσε ο κ. Ιδρίς.

Ως παράδειγμα έφερε σχετική ανακοίνωση του τότε Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης ΑΜΘ, το 2016, στην οποία τονιζόταν πως για την λειτουργία των Μειονοτικών Σχολείων την Παρασκευή, συνεχίζεται η ίδια πρακτική μέχρι νεοτέρας.

Θεσμοθέτηση του μέχρι τώρα «άτυπου» προγράμματος

Η λύση, κατά τον Πρόεδρο του Συλλόγου, είναι απλή: Η θεσμοθέτηση του ωρολογίου προγράμματος που εφαρμοζόταν «άτυπα» στην Ροδόπη, που πιστεύει πως είναι η μόνη και αποδεκτή από όλους λύση.

Αυτή είναι η αποχώρηση όλων των μαθητών και δασκάλων για τη συμμετοχή τους  στην προσευχή της Παρασκευής, χωρίς την απώλεια διδακτικών ωρών. Αυτό μπορεί να γίνει, τόνισε, με την σύμπτυξη των ωρών από σαράντα πέντε σε σαράντα λεπτά και των διαλειμμάτων από δέκα πέντε σε δέκα λεπτά για εκείνη την ημέρα, μια πρακτική που εφαρμόστηκε για χρόνια, χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα.

«Αναμένουμε από την Υπουργό Παιδείας να δώσει τέλος στην ταλαιπωρία με μία Υπουργική Απόφαση που να καθορίζει το ωρολόγιο πρόγραμμα Παρασκευής στα πλαίσια που λειτουργούσε και πριν στη Ροδόπη» σημείωσε, και αυτό, τονίζει, περιμένουν γονείς, μαθητές αλλά και εκπαιδευτικοί, κάτι που φαίνεται από τις ανακοινώσεις του Συνδέσμου Σχολικών εφορειών, του Συλλόγου των αποφοίτων ΕΠΑΘ, που έχει αποστείλει και σχετικό αίτημα στο Υπουργείο, αλλά και τους γονείς που παραλαμβάνουν τα παιδιά τους κάθε Παρασκευή. «Αυτό νομίζω αξίζει τον σεβασμό όλων» ανέφερε.

Παιδαγωγική παραφωνία η αποχώρηση μερικών μαθητών

Αντίθετα αυτό που εφαρμόζεται στην Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης, θεωρεί πως ουσιαστικά αποτελεί μια παιδαγωγική «παραφωνία», διότι στην ουσία, αντίθετα με τα όσα διατείνονται παράγοντες της εκπαίδευσης, και η διδακτική ώρα χάνεται, αλλά δυστυχώς και η συμμετοχή όλων των μαθητών στις τελετουργίες της Παρασκευής δεν είναι εφικτή.

Και αυτό γιατί ενώ κάποιοι μαθητές πάνε στην προσευχή, οι υπόλοιποι μένουν στην τάξη, υποτίθεται για να συνεχίσουν το μάθημα, κάτι το οποίο όμως δεν είναι εφικτό με την μισή τάξη.

«Η μαθησιακή διαδικασία είναι ενιαία και μόνο με τη συμμετοχή όλων των μαθητών ο σκοπός μπορεί να επιτευχθεί. Δεν μπορούμε  να ισχυριστούμε ότι πραγματοποιείται ολοκληρωμένη διδακτική πράξη με συμμετοχή των ‘μισών’ μαθητών» σημείωσε ο κ. Ιδρίς, χαρακτηρίζοντας την λύση αυτή πρόχειρη και παιδαγωγικά άστατη.

Όμως η μαθησιακή διαδικασία απαιτεί την παρουσία όλων των μαθητών για να θεωρείται ισότιμη, ολοκληρωμένη και αποδοτική.

Όλα αυτά θεωρεί πως δείχνουν πως η επικρατούσα πρακτική που προϋπήρχε στη Ροδόπη, κάτι που δεν είναι καινούριο και παράξενο, είναι και η ορθότερη, γιατί με αυτή και δεν χάνονται διδακτικές ώρες, αλλά και οι δάσκαλοι και οι μαθητές που το επιθυμούν μπορούν να βιώσουν την Παρασκευή με την πρέπουσα πνευματική και θρησκευτική ατμόσφαιρα.

Απαραίτητη για θρησκευτικούς αλλά και εκπαιδευτικούς λόγους η ρύθμιση

Ο πρόεδρος των εκπαιδευτικών της ΕΠΑΘ σημείωσε πως μπορεί να μην γίνονται παράπονα με φυσική παρουσία αυτή την περίοδο λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών, όμως μεταφέρονται μέσω των εκλεγμένων βουλευτών, δημάρχων, προέδρων συλλόγων και άλλων φορέων, όπως έγινε και σε αυτή την περίοδο.

Από την άλλη οι γονείς με τη συμμετοχή τους στην προσευχή, παίρνοντας τα παιδιά τους από το σχολείο τις Παρασκευές, στέλνουν το δικό τους μήνυμα, κάτι που όμως θεωρεί πως αποτελεί μια λυπηρή κατάσταση.

«Μια πάγια κατάσταση και μάλιστα σχεδόν με καθολική απαίτηση της σχολικής κοινότητας θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται με σεβασμό και επειδή ακριβώς αφορά θρησκευτικές πεποιθήσεις» σημείωσε, όταν η αποχώρηση για συμμετοχή στις θρησκευτικές τελετουργίες της Παρασκευής εφαρμόστηκε χωρίς κανένα πρόβλημα στα Μειονοτικά Σχολεία της Ροδόπης και Έβρου για πάρα πολλά χρόνια.

Κλείνοντας, υπενθύμισε για ακόμα μια φορά πως ο σεβασμός στην ημέρα της Παρασκευής στα Μειονοτικά Σχολεία είχε πάρει αυτή τη μορφή μετά την αλλαγή της λειτουργίας τους από Κυριακή σε Παρασκευή. «Αυτό ήταν το ελάχιστο δείγμα θρησκευτικής ευαισθησίας για την σχολική κοινότητα των Μειονοτικών Σχολείων ώστε απρόσκοπτα να μπορούν να εκτελέσουν όπως αρμόζουν και στις παραδόσεις τις θρησκευτικές τελετουργίες» ανέφερε.

Αντίθετα πιστεύει πως δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές οι λύσεις του τύπου, να δίδεται στο εκπαιδευτικό προσωπικό και στους μαθητές η άδεια να πάνε στο τζαμί, σε Μειονοτικά σχολεία που το σύνολο των μαθητών και οι μισοί εκπαιδευτικοί είναι μουσουλμάνοι.

«Ως εκ τούτου για θρησκευτικούς αλλά και διδακτικούς-παιδαγωγικούς λόγους που αναφέραμε παραπάνω η ρύθμιση του Ωρολόγιου Προγράμματος την Παρασκευή είναι επιβεβλημένη. Περιμένουμε από την υπουργό παιδείας κα. Νίκη Κεραμέως να κάνει τα βήματα που απαιτούνται για την θεσμοθέτηση αυτού του ευαίσθητου θρησκευτικού θέματος» τόνισε.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.