Επι τη Εισοδω εις την Αγιαν και Μεγαλης Τεσσαρακοστην

Εγκύκλιος 50η

Αγαπητοί μου αδελφοί,
 
‘’Εφθασε καιρός, η των πνευματικών αγώνων αρχή’’,
 
Είναι η Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ο ευπρόσδεκτος καιρός, ο καιρός της μετανοίας, που για μια ακόμη φορά μας χαρίζει η αγάπη του Θεού.
 
Ας τον υποδεχτούμε με χαρά και ας τον αξιοποιήσουμε φιλότιμα.
 
Η Εκκλησία μας ως φιλόστοργη μητέρα και νύμφη του Χριστού μας εισάγει στο κλίμα της Θείας παρακλήσεως, της συμφιλιώσεως του ουρανού και της γης. Όταν ο άνθρωπος εισέρχεται σ’ αυτήν ηρεμεί το πνεύμα του, βρίσκει μια ωριμότητα πνευματική.
 
Την περίοδο αυτή ψάλλουμε στην Εκκλησία, μεταξύ άλλων, το Μεγάλο Κανόνα του Αγίου Ανδρέου Κρήτης, όπου γίνεται λόγος για τα δάκρυα της μετανοίας και τον κλαυθμό του πένθους, τον πόνο των τραυμάτων. Όμως, ακολουθεί η ανάπαυση της ψυχής και η υγιεία του πνεύματος. Υπάρχει ο πλάστης και Σωτήρας μας, ο οποίος δε μας εγκατέλειψε, αλλά ήλθε και μας έσωσε και μας χάρισε την αφθαρσία της σαρκός.
 
Ο Θεός, ως πηγή παντός αγαθού, χαρίζει σε όλους ένα ακόμη δώρο και αυτό ονομάζεται μετάνοια. Ο Θεός – Πατέρας θέλει πάντας σωθήναι και εις επίγνωσιν αληθείας ελθείν. Είναι ο δρόμος για την κοινωνία μαζί Του. Στην πορεία, όμως, αυτή του ανθρώπου υπάρχει ένα βασικό εμπόδιο που ονομάζεται αμαρτία. Συχνά ενδίδουμε στις προκλήσεις της, αιχμαλωτιζόμαστε εκούσια στο ζυγό των αμαρτωλών παθών, καταπατούμε το θέλημα του Θεού. Η απάντησή μας, λοιπόν, στην πρόσκληση του Θεού προϋποθέτει στην αρχή μια μεταστροφή και στη συνέχεια, σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας μια στάση μετανοίας. Μετάνοια επομένως σημαίνει ότι απομακρύνεται κανείς απ’ ο,τι είναι κακό και στρέφεται προς το Θεό. Αυτό ακριβώς προσδιορίζει την ουσία της μεταστροφής, η οποία συνεπάγεται αλλαγή συμπεριφοράς, νέο προσανατολισμό όλης της ζωής και της διαγωγής μας.
 
Αυτό φαίνεται εξάλλου στη σημασία που προσδίδει η Αγία Γραφή στα ρήματα μετανοώ και επιστρέφω, τα οποία χρησιμοποιεί συχνά. Το ρήμα μετανοώ εκφράζει κυρίως την εσωτερική μεταστροφή, την αλλαγή του νου και του φρονήματος, ενώ το ρήμα επιστρέφω δηλώνει περισσότερο μια αλλαγή στην πρακτική συμπεριφορά. Την έννοια της μετάνοιας μας βοηθάει να εννοήσουμε ένας ορισμός του Αγίου Ιωάννου της Κλίμακος: ‘’μετάνοια είναι η επιστροφή στην καθαρότητα και τη χάρη που είχαμε κατά την ώρα του Αγίου Βαπτίσματος. Είναι μία νέα συνθήκη με το Θεό για ένα νέο τρόπο ζωής, είναι ο καθαρισμός της συνειδήσεώς μας’’. Με άλλα λόγια αποτελεί θεμέλιο της χριστιανικής ζωής μας. Αν, λοιπόν, η μετάνοια πρέπει να σφραγίζει τη ζωή μας, πολύ περισσότερο οφείλουμε να τη βιώνουμε την περίοδο της Τεσσαρακοστής. Το βαθύτερο νόημα της μετάνοιας βρίσκεται σε μία διπλή επιδίωξη που μας υπενθυμίζει ο ιερός υμνογράφος: ’’να πετάξουμε από πάνω μας τα έργα του σκότους, τα σκοτεινά έργα της αμαρτίας, το ζυγό των ποικιλωνύμων παθών και να ενδυθούμε τα όπλα του φωτός’’. Ως στρατιώτες Ιησού Χριστού (Β Τιμ. 2,3) έχουμε ανάγκη όπλων. Και τα όπλα των πιστών είναι οι χριστιανικές αρετές. Αυτά αποτελούν την πανοπλία μας, με την οποία αντιμαχόμαστε τις μεθοδείες, τα τεχνάσματα του διαβόλου.
 
Και το να ντυθούμε την αρετή, δε σημαίνει κάποια εξωτερική συμμόρφωση σε μερικές εντολές, αλλά βαθιά αλλαγή του εσωτερικού μας κόσμου. Ένδυμά μας τελικά είναι ο ίδιος ο Χριστός. Και ενδυόμαστε το Χριστό σημαίνει ότι ο Χριστός ενοικεί μέσα μας, ότι ζούμε ενωμένοι μαζί Του, ότι Τον ακολουθούμε πιστά και τηρούμε με αυταπάρνηση τις εντολές Του.
 
Ας μας αξιώσει ο Κύριος με τις πρεσβείες της Παναγίας Μητέρας Του και τις μεσιτείες πάντων των Αγίων ‘’τόν αγώνα τον καλόν αγωνίσασθαι, τον δρόμον της νηστείας εκτελέσαι, την πίστιν αδιαίρετον τηρήσαι, τας κεφαλάς των αοράτων δρακόντων συνθλάσαι, νικητάς τε της αμαρτίας αναφανήναι και ακατακρίτως φθάσαι προσκυνήσαι και την Αγίαν Ανάστασιν’’.
 
Ας διαπλεύσουμε το πέλαγος της νηστείας με συντριβή και εξομολόγηση, ώστε να φθάσουμε στη χαρά της Αναστάσεως.       
 

Διάπυρος προς Κύριον ευχέτης πάντων
  Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
 
 
      † Ο ΜΑΡΩΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
     ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.