Εμαθαν για τους προσφυγες κοντρα στα στερεοτυπα και με κριτικη σκεψη

50 μαθητές Λυκείου από τη Χαλκιδική και την Αλεξανδρούπολη στο Europe Direct Κομοτηνής

Στην Κομοτηνή και συγκεκριμένα στον χώρο του Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης- Europe Direct, συναντήθηκαν χθες 50 μαθητές από το 3ο Λύκειο Αλεξανδρούπολης και από το Λύκειο Νέας Τρίγλιας Χαλκιδικής, δύο σχολεία που γνωρίστηκαν και συνεργάστηκαν στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος U4Europe «Σχολικοί Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου». Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε ένα βιωματικό εργαστήρι με θέμα την προσφυγική κρίση «Ώρα να μάθουμε για τους πρόσφυγες» και συγκεκριμένα έλαβαν μέρος σε δραστηριότητες και παιχνίδια, που στόχο είχαν τη διερεύνηση των στερεοτύπων που κυριαρχούν σε μια κοινωνία, την εξάσκηση της κριτική τους σκέψης, σχετικά με αυτά που βλέπουν, ακούν και να διαβάζουν στα ΜΜΕ για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες, όπως επίσης την κατανόηση των κινδύνων που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες και οι πρόσφυγες στην προσπάθειά τους να βρουν μια καλύτερη ζωή ή ασφάλεια. Οι παραπάνω δραστηριότητες έγιναν με τη συνδρομή των εθελοντών του Europe Dirrect και με την καθοδήγηση της υπεύθυνης του Κέντρου, κ. Λουΐζας Σαλτσίδου, και των εκπαιδευτικών που συνόδευαν τους μαθητές.
 
Μαζί με τους μαθητές του Λυκείου Νέας Τρίγλιας την Κομοτηνή επισκέφτηκαν η προϊσταμένη της διεύθυνσης δευτεροβάθμιας Χαλκιδικής, κ. Κατερίνα Τσέκου, και η διευθύντρια του σχολείου, κ. Μαρία Στάθη. Η κ. Τσέκου, που εκτελούσε καθήκοντα διευθύντριας στο Λύκειο Νέας Τρίγλιας όταν ξεκίνησε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, εξήγησε ότι οι μαθητές, ως «πρεσβευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου» που έγιναν για δύο χρόνια μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος, είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν το γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα και να λάβουν μέρος σε αντίστοιχες δράσεις στο τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς. «Το κέρδος για τα παιδιά είναι ότι κατάλαβαν ότι πρέπει να είναι ενεργοί πολίτες», παρατήρησε, «ότι το ευρωπαϊκό πλαίσιο δεν είναι έξω από αυτούς και ότι οι θεσμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι και δικής τους υπόθεση».
 
Στο ίδιο μήκος κύματος και η τωρινή διευθύντρια του σχολείου, κ. Μαρία Στάθη, η οποία εξήγησε αρχικά πως η εργασία των μαθητών στο πλαίσιο του προγράμματος περιλαμβάνει και τη δημιουργία δύο ταινιών μικρού μήκους, που διαπραγματεύονται η μεν πρώτη το θέμα του προσφυγικού-μεταναστευτικού και η δεύτερη την αναγκαιότητα της συμμετοχής των νέων ανθρώπων στους θεσμούς. «Από όποια οπτική κι αν βλέπουν τα πράγματα», τόνισε στο μήνυμά της, «είναι υποχρεωμένοι να καταθέτουν την άποψη, να αγωνίζονται για την άποψη, να συμμετέχουν και να συνδιαμορφώνουν το μέλλον τους».
 
Εργασία με τη μορφή ενός ιστορικού ντοκιμαντέρ και με αντικείμενο το προσφυγικό ζήτημα, έχουν κάνει και οι μαθητές του 3ου λυκείου της Αλεξανδρούπολης. Όπως εξήγησε η φιλόλογος, συνοδός καθηγήτρια των μαθητών, κ. Ειρήνη Ξανθοπούλου, το ιστορικό ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει συνεντεύξεις που έλαβαν οι μαθητές από πρόσφυγες.

Αντώνης Παναγάκης «Μάθαμε πάρα πολλά, που δε γνωρίζαμε για την Ευρωπαϊκή Ένωση και είδαμε μια άλλη πλευρά, την οποία δεν εμφανίζουν πάρα πολύ συχνά στην τηλεόραση»


Για τις εμπειρίες που αποκόμισαν από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα, μίλησαν δύο «Σχολικοί Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», ένας από κάθε σχολείο. «Μάθαμε πάρα πολλά πράγματα τα οποία δε γνωρίζαμε για την Ευρωπαϊκή Ένωση και είδαμε μια άλλη πλευρά, την οποία δεν εμφανίζουν πάρα πολύ συχνά στην τηλεόραση», παρατήρησε ο Αντώνης Παναγάκης, μαθητής της δευτέρας τάξης του Λυκείου Νέας Τρίγλιας. «Καταφέραμε να γνωρίσουμε μια καινούργια πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τις ευκαιρίες στην παιδεία και στη γνώση που προσφέρει», προσέθεσε, ενώ κλείνοντας σημείωσε πως η εμπειρία του από το πρόγραμμα τον έχει παροτρύνει ώστε να ενημερώνεται πλέον περισσότερο σχετικά με το εγχώριο και με το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. 

Μάρθα Χατζησάββα «Τα βλέπουμε όλα πολύ μονοδιάστατα και απόλυτα: Από τη μια η σωτηρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τη άλλη το πώς μας χαντακώνει η Ευρωπαϊκή Ένωση»

«Αυτό που προσωπικά μου έκανε εντύπωση είναι το πόσο διαφορετικά είναι τα πράγματα από αυτό που βλέπουμε στην καθημερινότητα όσον αφορά την Ευρώπη», παρατήρησε από την πλευρά της η μαθήτρια του ΓΕΛ Αλεξανδρούπολης, Μάρθα Χατζησάββα. «Δηλαδή τα βλέπουμε όλα πολύ μονοδιάστατα και πολύ απόλυτα: Από τη μια η σωτηρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από την άλλη το πώς μας χαντακώνει η Ευρωπαϊκή Ένωση», συμπλήρωσε. «Το να δούμε τι ευκαιρίες πραγματικά προσφέρει, με τα προτερήματα και τα ελαττώματά τους, ήταν κάτι πολύ χρήσιμο για εμάς», επισήμανε, για να δηλώσει καταλήγοντας πως αυτό που υπήρχε ως σκέψη στο μυαλό της, δηλαδή να ακολουθήσει στην Ευρώπη τις πανεπιστημιακές σπουδές της, πλέον οριστικοποιήθηκε ως απόφαση, αφού γνωρίζει σε ικανοποιητικό βαθμό τις δυνατότητες που της προσφέρονται. 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.