Εκπαιδευτικες δρασεις για την σωτηρια της Νανοχηνας εντος και εκτος του σχολικου περιβαλλοντος της Ροδοπης

Από μέλη της Ορνιθολογικής εταιρείας σε συνεργασία με τη διεύθυνση εκπαίδευσης και το ΚΕΠΕΑ Μαρώνειας

Τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να ενεργοποιήσουν τους μαθητές τους, ώστε να γίνουν και αυτοί μέρος της λύσης για την διάσωση της νανόχηνας, γνώρισαν οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στο Εργαστήριο με θέμα «Διατήρηση της Βιοποικιλότητας: Η περίπτωση της Νανόχηνας» που διοργάνωσαν η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης (δια μέσω των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων), η Ελληνική ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ Εταιρεία και το ΚΕΠΕΑ Μαρώνειας το απόγευμα της Τετάρτης 15 Ιανουαρίου στο 8ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής.

Στο εργαστήριο έλαβε χώρα εφαρμογή δραστηριοτήτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης από το εκπαιδευτικό υλικό για την Π/θμια και Δ/θμια Εκπαίδευση της ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗΣ «Ταξιδεύοντας με τη Νανόχηνα στους ελληνικούς υγρότοπους», με τους εκπαιδευτικούς να ενημερώνονται για τις δυνατότητες εφαρμογής δραστηριοτήτων στην τάξη με θέμα τη βιοποικιλότητα της περιοχής με είδος αναφοράς το απειλούμενο είδος της Νανόχηνας ώστε οι μαθητές/τριες να εξελίξουν υπάρχουσες γνώσεις σε θέματα προστασίας της βιοποικιλότητας, των άγριων πουλιών και των υγροτόπων.

Έτσι τα παιδιά θα μπορούν να αναγνωρίσουν τη σημασία της βιοποικιλότητας, να εξοικειωθούν με τη μετανάστευση και την ανάδειξη της σημασίας διατήρησης των μεταναστευτικών οδών, να γνωρίσουν τη Νανόχηνα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, υλοποιώντας, εντός και εκτός σχολείου, δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση για το θέμα.

Σημαντική η ενημέρωση των μαθητών

Την ενημέρωση από πλευράς της Ορνιθολογικής πραγματοποίησαν η κ. Ευγενία Πανώριου, Συντονίστρια του Τμήματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, η κ. Λίλα Δερουγγέρη, υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων και η κ. Έλενα Βαρέτε, ερευνήτρια πεδίου και μέλος της ομάδας για την προστασία της νανόχηνας.

Η ενημέρωση, τόνισε η κ. Πανώριου, γίνεται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος LIFE LWfG Climate το οποίο φέρνει κοντά οκτώ οργανώσεις και φορείς από πέντε χώρες (Ελλάδα, Φινλανδία, Λιθουανία, Εσθονία και Ουγγαρία) για την προστασία της απειλούμενης με εξαφάνιση Νανόχηνας. Μέσω αυτού οι άνθρωποι της Ορνιθολογικής έρχονται σε επαφή με την εκπαιδευτική κοινότητα, κυρίως της Βόρειας Ελλάδας, των περιοχών δηλαδή όπου απαντούσε, ή απαντά ακόμη, το απειλούμενο είδος της νανόχηνας. Έχουν δημιουργήσει και παρουσιάζουν εκπαιδευτικό υλικό για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο της τυπικής εκπαίδευσης, δηλαδή μέσα στην τάξη, αλλά και συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό που μπορούν να πάρουν τα παιδιά στο σπίτι, να κάνουν δράσεις μόνοι τους ή μαζί με την οικογένειά τους για την νανόχηνα, ώστε να γίνουν «ειδικοί Νανοχηνολόγοι».

Για αυτό και δίνουν έμφαση στην ενημέρωση των εκπαιδευτικών, που αυτοί μπορούν να περάσουν το μήνυμα της προστασίας μέσα στην τάξη, δίνοντας μέσα από ενημερώσεις όπως αυτή της Τετάρτης ιδέες για το πώς μπορούν να πάρουν ζωή εκπαιδευτικές δραστηριότητες που έχουν σκεφτεί για το είδος. Οι δράσεις έχουν δημιουργηθεί μέσα από ένα παλιότερο πρόγραμμα που είχε λάβει χώρα για την νανόχηνα, παραμένουν όμως επίκαιρες, γιατί οι απειλές του είδους εξακολουθούν να υπάρχουν. Για αυτό και φέτος επικεντρώθηκαν περισσότερο όχι στο σχεδιασμό του υλικού, αλλά σε δράσεις, και επισκέπτονται διάφορες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, πραγματοποιώντας μια σειρά από δραστηριότητες. Για παράδειγμα το πρωί της Τετάρτης βρέθηκαν μαζί με σχολεία της περιοχής στην Ισμαρίδα λίμνη για παρατήρηση και δράσεις μαζί με σχολεία, που επανέλαβαν την Πέμπτη, ώστε να έρθουν σε επαφή με το υλικό φορείς που δεν το είχαν κάνει μέχρι τώρα.

Η προσπάθεια για την διάσωση της νανόχηνας, έχει δύο άξονες. Ο ένας αφορά την περιβαλλοντική διαχείριση και οι δράσεις διατήρησης, που αφορούν κυρίως το επιστημονικό προσωπικό, με συγκεκριμένα μέτρα, προληπτικά ή αποκατάστασης. Σε αυτόν οι πολίτες έχουν περιορισμένο ρόλο, μπορούν όμως να κάνουν τη διαφορά στον δεύτερο άξονα, που είναι εξίσου σημαντικός, τη διάδοση της πληροφορίας και την αλλαγή της συνείδησης. Αυτό δεν μπορούν να το επιτύχουν οι επιστήμονες, αλλά μόνο από τα κάτω, η εκπαιδευτική κοινότητα, δείχνοντας ένα άλλο τρόπο στα παιδιά να σκέφτονται και να πράττουν σε καθημερινό επίπεδο. «Η εμπειρία μας είχε δείξει πως αν εμπνεύσουμε τα παιδιά, και τους συνδέσουμε με βιωματικό τρόπο με το απειλούμενο είδος, που μπορεί και να μην δουν ποτέ δια ζώσης, είναι πολύ δημιουργικά, γράφουν τραγούδια και ποιήματα, ανεβάζουν θεατρικά και προσπαθούν να μεταδώσουν το μήνυμα για την προστασία» σημείωσε, και αυτό τους κάνει να πιστεύουν πως εξακολουθεί αυτή η προσπάθεια να έχει νόημα.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.