Δημοτικο Σχολειο Ιασμου: Ενα σχολειο διαφορετικο απο τα αλλα

Το μεράκι της διευθύντριας και του εκπαιδευτικού προσωπικού έχουν δημιουργήσει ένα σχολείο σε ευρωπαϊκά πρότυπα - Αναστασία Παπαχρήστου, διευθύντρια του σχολείου «Αυτά τα παιδιά αξίζουν πολλά και ό,τι περνάει από το χέρι μας να υλοποιηθεί, θα γίνει»

Πιστοί στην φράση του Μαχάτμα Γκάντι: «Γίνε εσύ η αλλαγή που θες να δεις στον κόσμο», η διευθύντρια και το εκπαιδευτικό προσωπικό του Διαπολιτισμικού Δημοτικού Σχολείου Ιάσμου, έχουν καταφέρει με απλά υλικά, συνδυάζοντας την αγάπη για μάθηση με την επιθυμία ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου, να μετατρέψουν ένα απλό σχολείο σε ένα χώρο πολιτισμού και κουλτούρας.
 
Βάζοντας τα παιδιά ενεργά μέσα σε αυτό το «παιχνίδι», η διευθύντρια και το εκπαιδευτικό προσωπικό έχουν μετατρέψει το σχολείο του Ιάσμου σε έναν χώρο πολιτισμού. Μία επίσκεψη στον χώρο μπορεί να αποδείξει ακόμη και στον πιο δύσπιστο επισκέπτη πως στον Ίασμο γίνεται κάτι διαφορετικό. Συγκεκριμένα, εκτός από τα δύο λαογραφικά Μουσεία που έχουν δημιουργηθεί εντός του σχολείου, υπάρχουν τοποθετημένες στους τοίχους ζωγραφιές ηρώων βιβλίων από την ευρωπαϊκή λογοτεχνία, ενώ στο πλάνο είναι η δημιουργία δύο ακόμα θεματικών αιθουσών, γεωγραφίας και καλλιτεχνικών.
 
Δίνοντας μας τη δυνατότητα να κάνουμε ένα ταξίδι στο χρόνο, μαγευτήκαμε από το μουσείο καθώς μας γυρνάει στη δεκαετία του 60΄, με τις παραδοσιακές έδρες, τις ποδιές, τις σόμπες αλλά και τα απαραίτητα βοηθήματα που είχαν οι εκπαιδευτικοί για την διευκόλυνση της διδασκαλίας. Άλλες εποχές, οι οποίες καταφέρνουν να διατηρηθούν χάρη στο μεράκι της κ. Παπαχρήστου και των υπόλοιπων εκπαιδευτικών.
 
Για αυτό το σχολείο που βαδίζει σε ευρωπαϊκά πρότυπα με απλά μέσα και υλικά αλλά κυρίως με γνώμονα την αγάπη προς τα παιδιά μίλησε η διευθύντρια του κ. Αναστασία Παπαχρήστου, εξηγώντας από πού αντλεί την δύναμη για να κάνει τόσες παράλληλες δράσεις σε ένα σχολικό περιβάλλον, δίνοντας ερεθίσματα στους μαθητές και παράλληλα μαθαίνοντας τους σημαντικές έννοιες, όπως σεβασμός στο περιβάλλον και στο κτίριο που τους φιλοξενεί.
 
Ο λόγος στην ίδια λοιπόν… 

«Η εικόνα του σχολείου είναι προϊόν συνεργασίας πολλών πυρήνων» 

ΠτΘ: Από πότε βρίσκεστε στο σχολείο του Ιάσμου και πώς σκεφτήκατε να φτιάξετε όλα αυτά που βλέπουμε εδώ στο σχολείο;
Α.Π.:  Στο σχολείο του Ιάσμου είμαι διευθύντρια από πέρυσι και αγάπησα το σχολείο, όχι μόνο για τις άριστες υποδομές αλλά κυρίως για τους ανθρώπους και τους γονείς αλλά και την τοπική κοινωνία, που με αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή. Μου άρεσε από την αρχή η προοπτική του Ιάσμου, γιατί ήθελα να μετρήσω τις δυνάμεις μου σε ένα ήσυχο περιβάλλον που μπορούσε να έχει αρκετές προοπτικές. Από πέρυσι ξεκινήσαμε διάφορες δράσεις στο σχολείο, και σε αυτό βοήθησε ο Σύλλογος Γονέων, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ιάσμου και φυσικά ο Δήμος, που βρίσκεται στο πλευρό μας σε ό,τι έχουμε ζητήσει. Επιπλέον νιώθω την ανάγκη να ευχαριστήσω και τον Πρόεδρο της Πρωτοβάθμιας Σχολικής Επιτροπής Δήμου Ιάσμου κ. Χουσεΐν Χουσεΐν για την αμέριστη συμπαράσταση σε ό,τι χρειαστήκαμε. Γενικά πολλοί πυρήνες συμμετείχαν για τη δημιουργία ενός πολύ καλού αποτελέσματος. Οι ιδέες γεννήθηκαν και τις είχα στο μυαλό μου και σταδιακά υλοποιούνταν.
 
ΠτΘ: Παίρνοντας τα πράγματα με τη σειρά, ποιες είναι οι δράσεις που ξεκινήσατε με την έλευση σας στο σχολείο του Ιάσμου;
Α.Π.: Θέλοντας να διευρύνω τους ορίζοντες των παιδιών, ξεκινήσαμε συνεργασία με το Erasmus. Από πέρυσι ασχοληθήκαμε με ευρωπαϊκή λογοτεχνία και στο τελείωμα της δράσης η κάθε τάξη έφτιαξε ένα πανό με τον κεντρικό ήρωα του βιβλίου, το οποίο τοποθετήθηκε στην πόρτα της αίθουσας.  Στο πλαίσιο του Erasmus, με αφορμή την ευρωπαϊκή ημέρα σοκολάτας φωνάξαμε από την Ξάνθη τον ζαχαροπλάστη κ. Στέλιο Αρσενίου και φτιάξαμε μαζί σοκολάτες με Superfoods, αναδεικνύοντας την θρεπτική αξία που έχουν αυτά στη διατροφή μας. Παράλληλα επισκεφτήκαμε πολλά μουσεία, ήρθαν αρκετοί συγγραφείς για να μας δείξουν τα βιβλία τους κάνοντας βιβλιοπαρουσιάσεις, φυτέψαμε φυτά στην αυλή του σχολείου και προγραμματίζουμε να φυτέψουμε φέτος δέντρα. Το σημαντικό είναι ότι την προσπάθεια αγκάλισαν όλοι οι εκπαιδευτικοί και συμμετείχαν ενεργά. Όλοι δέχθηκαν τις προτάσεις αλλά επιπλέον αντιπρότειναν και άλλα πράγματα, ανταλλάσσοντας πολλές ιδέες για τη βελτίωση των δράσεων. Γενικά υπήρχε αλληλεπίδραση και αυτό μας έκανε πιο αποτελεσματικούς. 

«Βρήκαμε και αξιοποιήσαμε πεταμένα αντικείμενα τα οποία ήταν συνδεδεμένα με τα σχολικά χρόνια πολλών γενεών» 

ΠτΘ: Πώς σκεφτήκατε την ιδέα δημιουργίας ενός μουσείου εντός της σχολικής αίθουσας;
Α.Π.: Σαν ιδέα προϋπήρχε και ξεκινήσαμε να το υλοποιούμε με την εκπαιδευτικό των Αγγλικών κ. Χριστίνα Βιδούρα και τις δασκάλες Στέλλα Δαλακούρα και Ελευθερία Καρανικολάου, γυρνώντας στα σχολεία της περιοχής τα οποία έκλεισαν. Από τη μία η στενοχώρια μας ήταν μεγάλη γιατί βλέπαμε εγκαταλελειμμένα και πεταμένα πράγματα τα οποία στιγμάτισαν ευχάριστα γενιές. Περάσαμε στη Διαλαμπή, στον Πολύανθο και με τη βοήθεια τριών ανθρώπων του Δήμου, του Κώστα Καπούλα και του Μπάμπη Μπακάλμπαση, που σήκωναν τα βαριά αντικείμενα μαζέψαμε πολύ χρήσιμο υλικό και μαζί με την Ασπασία Μαρκοπούλου, το αξιοποιήσαμε και το τοποθετήσαμε στο μουσείο. Με εντυπωσίασε η ανταπόκριση των παιδιών, καθώς μαζί με τη δική μας «τρέλα» προστέθηκε και το δικό τους ενδιαφέρον. Όταν τα αφήναμε έξω για να τα πλύνουμε και να τα αποστειρώσουμε, έρχονταν συνεχώς τα παιδιά και ρωτούσαν τι είναι το καθένα, θέλοντας να μάθουν λεπτομέρειες με την καλώς εννοούμενη παιδική περιέργεια. Δηλαδή μέσα από αυτήν την προσπάθεια καταφέραμε και εντρυφήσαμε στα παιδιά την καλή περιέργεια, τη διάθεση δηλαδή να μάθουν πράγματα που δεν γνωρίζουν, έξω από αυτά που έχουν συνηθίσει. Και οφείλω να παραδεχθώ πως όλα αυτά τα κάναμε στα κενά και πολλές φορές εκτός σχολικού ωραρίου αλλά το αποτέλεσμα μας αποζημίωσε.
 
ΠτΘ: Όλα αυτά που είδαμε, σίγουρα θα τραβήξουν το ενδιαφέρον του κόσμου. Υπάρχει η δυνατότητα επίσκεψης του κόσμου στο μουσείο;
Α.Π.:
Ο κόσμος μπορεί να έρθει να δει, προκειμένου να θυμηθεί τις παιδικές του αναμνήσεις ή να τα γνωρίσει κατά τη διάρκεια των πρωινών ωρών, από τις 8 μέχρι τις 3 που λειτουργεί το σχολείο. Είτε σαν σχολείο είτε σαν ιδιώτες, όλοι είναι καλοδεχούμενοι και θα μπορούμε να τους δείξουμε και εμείς κάποια πράγματα. Για εμάς είναι χαρά να υπάρχει αλληλεπίδραση. Υπάρχει υλικό με φωτογραφίες και ονόματα που σίγουρα θα τους εκπλήξει, καθώς οι παλιότεροι μπορεί να βρίσκονται εκεί και οι νεότεροι να δουν τα ονόματα των γονέων τους ή των παππούδων τους. 

«Στόχος η δημιουργία δύο θεματικών αιθουσών το προσεχές διάστημα» 

ΠτΘ: Βλέποντας όλα αυτά που έχετε φτιάξει, είμαι σίγουρος πως δεν σταματούν εδώ οι δράσεις. Τι προγραμματίζετε για το προσεχές διάστημα;
Α.Π.: Οι δράσεις σίγουρα δεν σταματούν εδώ. Θέλουμε τη δημιουργία δυο θεματικών αιθουσών, η πρώτη να είναι αμιγώς αίθουσα γεωγραφίας όπου μέσα θα έχουμε τραπέζι με χάρτη για να κάθονται τα παιδιά και με προτζέκτορα προκειμένου να βλέπουν το Google Earth και η δεύτερη είναι μία αίθουσα καλλιτεχνικών. Εκεί θα γίνονται τα μαθήματα καλλιτεχνικών, μουσικής, θεατρολογίας. Μέσα στα σχέδια μας επίσης είναι η αναμόρφωση της βιβλιοθήκης μας που είναι μεγάλη. Εκεί επιθυμούμε να προσθέσουμε λίγο χρώμα στους τοίχους. Τέλος στον πάνω όροφο στοχεύουμε να φτιάξουμε θεματικές γωνίες με χαλιά και μαξιλάρες και να ακούγεται μουσική, έτσι ώστε να είναι χαλαρά τα παιδιά στο διάλειμμα τους. 

«Τα παιδιά μέσα από τη δημιουργία έμαθαν να σέβονται το χώρο που τους φιλοξενεί» 

ΠτΘ: Όλες αυτές οι εικόνες που βλέπουμε αλλά και μας παρουσιάζετε για το εγγύς μέλλον μας φαίνονται «ουτοπικές». Πώς καταφέρατε να πείσετε τα μικρά παιδιά να σέβονται τον χώρο και να προστατεύουν τις δημιουργίες;
Α.Π.: Μέσα από αυτές τις δράσεις καταφέραμε τα παιδιά να σέβονται τον χώρο. Δημιουργήσαμε κάποια πράγματα στις σκάλες για να τις ομορφύνουμε, τα οποία στην αρχή τα ξεκολλούσαν από περιέργεια , τα παιδιά που ήταν λίγο πιο ζωηρά,. Τους μιλήσαμε και τους επισημάναμε πως στο σπίτι μας δεν φερόμαστε έτσι, οπότε μπήκαν στο πνεύμα του σεβασμού του χώρου. Όλοι μαζί τους μιλούσαμε πως δεν έπρεπε να κάνουμε ζημιές, χωρίς να χρησιμοποιούμε ηχηρές φωνές παρά μόνο χρησιμοποιώντας παραδείγματα. Βλέπουμε με χαρά πως το φαινόμενο πρόκλησης μικρών ζημιών στο χώρο σταδιακά έχει σταματήσει. Συνεχίζουμε να το λέμε και κάθε φορά που κάτι χαλάει, το φτιάχνουμε εκ νέου και τους λέμε ότι δεν είναι ωραίο να κουραζόμαστε όλοι μαζί συνολικά για το ίδιο πράγμα. Από ό,τι βλέπω σταμάτησαν να κάνουν οτιδήποτε προκαλώντας ζημιά και σεβόμενοι τον χώρο και πλέον με χαρά βλέπω 110-115 παιδιά να σέβονται αυτόν τον χώρο. 

«Για να φτιάξουμε μία ωραία κατάσταση απαιτείται τρόπος – Εμείς ορίζουμε την τύχη μας» 

ΠτΘ: Τι είναι αυτό που σας ώθησε σε αυτήν την εκπαιδευτική προσέγγιση, που αντιτίθεται της απλής παραδοσιακής εκπαιδευτικής μεθόδου;
Α.Π.: Πολλοί με ρωτούν που βρίσκουμε τα λεφτά και τα κάνουμε όλα αυτά; Η απάντηση είναι απλή. Δεν θέλει χρόνο και κόπο αλλά τρόπο. Για να γίνει όλο αυτό που έχετε τη δυνατότητα να δείτε δεν ξοδέψαμε τίποτα επιπλέον παρά λίγα προσωπικά έξοδα. Πήγαμε στα παλιά σχολεία, που ήταν να πεταχτούν, πήραμε θρανία, καρέκλες, τα οποία χρησίμευσαν όχι μόνο για το μουσείο αλλά και για τις τάξεις μας. Εμείς ορίζουμε την τύχη μας στην καθημερινότητα. Θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε ελαφρυντικά όπως η έλλειψη χρημάτων και να μέναμε στάσιμοι, αρκούμενοι στο αμιγώς εκπαιδευτικό υλικό. Προτιμούμε  στεγνά σχολεία μαθησιακά χωρίς προσφορά σε πράγματα ή να δείξουμε τον τρόπο στα παιδιά να ανοίξουν τους ορίζοντες τους;
 
ΠτΘ: Φτάνοντας στο τέλος της κουβέντας μας, νιώθετε δικαιωμένη για τις προσπάθειες σας βλέποντας τα παιδιά να απολαμβάνουν όλα αυτά που κάνετε;
Α.Π.: Δεν υπάρχει καλύτερη ανταμοιβή από το χαμόγελο των παιδιών. Ζούμε σε μία εποχή στην οποία τα παιδιά έχουν ερεθίσματα. Γιατί τα παιδιά του Ιάσμου να μην έχουν τη δυνατότητα να έχουν ένα μουσείο, να δουν θεατρικές παραστάσεις και συγγραφείς; Αυτά τα παιδιά αξίζουν πολλά και ό,τι περνάει από το χέρι μας να υλοποιηθεί θα γίνει. Με μεράκι και αγάπη μαζί με τους συναδέλφους μας θα συνεχίσουμε να φτιάχνουμε το σχολείο, όπως αξίζει σε όλα τα παιδιά. 

Μαρίνος Κωνσταντινίδης «Το μεράκι των εκπαιδευτικών μετέτρεψε το σχολείο σε πρότυπο αξιοποιώντας όλα τα μέσα που διέθεταν» 

Για το όμορφο οικοδόμημα μίλησε ο προϊστάμενος της Α΄βαθμιας Εκπαίδευσης κ. Μαρίνος Κωνσταντινίδης, ο οποίος «έπλεξε το εγκώμιο» της κ. Παπαχρήστου για τη δουλειά που έχει κάνει στο σχολείο. «Με μεγάλη χαρά επισκέφτηκα το Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Ιάσμου με αφορμή να δω τη διαμόρφωση δύο πολύ όμορφων χώρων που έχουν μετατραπεί σε μικρά λαογραφικά μουσεία» ήταν τα λόγια του κ. Κωνσταντινίδη, ο οποίος συμπλήρωσε πως οι χώροι αυτοί προκαλούν συγκίνηση γιατί δεν βλέπει μόνο παλιές φωτογραφίες αλλά και αντικείμενα της εποχής εκείνης, τα παλιά θρανία, τα παλιά τετράδια, ποδιές, τσάντες,  συσκευές που οι εκπαιδευτικοί είχαν σαν βοήθημα για να διεκπεραιώνουν τη διδασκαλία και πολλά ακόμα.
 
Παράλληλα επαίνεσε όλους τους εκπαιδευτικούς του σχολείου για το ενδιαφέρον που δείχνουν σε κάτι που είναι εκτός των σχολικών υποχρεώσεων, καθώς για να γίνουν όλα αυτά απαιτήθηκε πολύς χρόνος, πολλή προσπάθεια και οι εκπαιδευτικοί δούλεψαν πολλές ώρες εκτός ωραρίου, γυρίζοντας όλη την γύρω περιοχή για να βρουν υλικό και από άλλα γειτονικά σχολεία.
 
Κλείνοντας ο κ. Κωνσταντινίδης επισήμανε πως ο Ίασμος είναι πολύ τυχερός που έχει ένα σχολείο στολίδι με καινούργιες υποδομές, καθώς δεν του λείπει τίποτα, διαθέτοντας εργαστήρια πληροφορικής, αίθουσα μουσικής και όντας πολύ καλά στελεχωμένο από άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό λέγοντας χαρακτηριστικά «πως είναι ένας τόπος που λειτουργεί σαν θετικό κίνητρο για όλα τα παιδιά της περιοχής».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.