Διαφωτιστικη αναρτηση Κωστα Κατσιμιγα για τα ισχυοντα στα του σιδηροδρομου

«Την ευθύνη της κυκλοφορίας των τραίνων την έχει αποκλειστικά ο ΟΣΕ»

Διευκρινίσεις γύρω από τα ισχύοντα στα του σιδηρόδρομου της χώρας παρέχει με ανάρτησή του ο κ. Κώστας Κατσιμίγας, άριστος γνώστης μεταξύ άλλων του σιδηροδρομικού επιστητού. Αφορμή βεβαίως αποτέλεσε το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα έξω από τα Τέμπη με τον κ. Κατσιμίγα να αναφέρεται στις ελλείψεις και τις εκκρεμότητες της γραμμής και να λύνει απορίες που έχουμε πολλοί για το ποιος είναι τελικά αυτός που έχει την ευθύνη της κυκλοφορίας των τραίνων

Γράφει λοιπόν ο κ. Κατσιμίγας στην ανάρτησή του:

«Μετά το τραγικό σιδηροδρομικό ατύχημα που στοίχισε τη ζωή σε 38 μέχρι στιγμής ανθρώπους, στην πλειοψηφία τους νέους, πρέπει να γίνουν γνωστά κάποια πράγματα ώστε ο καθένας να βγάλει τα συμπεράσματα του.

Η σιδηροδρομική γραμμή Αθηνών Θεσσαλονίκης είναι νέα γραμμή και κατασκευάστηκε τα τελευταία 30 χρόνια. Έγινε νέα χάραξη και το έργο περιελάμβανε νέες υποδομές (επιχώματα, ορύγματα, γέφυρες, σήραγγες, ανισόπεδες διασταυρώσεις) νέες επιδομές (χαλίκια, στρωτήρες, σιδηροτροχιές), ηλεκτροκίνηση, περίφραξη της γραμμής και σηματοδότηση και εγκατάσταση συστημάτων τηλεδιοίκησης της κυκλοφορίας.

Το έργο αποτελεί τμήμα του σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕΠ (Πάτρα, Αθήνα Θεσσαλονίκη, Ειδομένη, Προμαχώνας) που δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί με σοβαρότερη εκκρεμότητα το τμήμα Αίγιο-Πάτρα).

Στο τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες με ανισόπεδες διασταυρώσεις, με την περίφραξη αλλά κυρίως με την εγκατάσταση των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που ακόμη δεν τοποθετήθηκαν.

Πολλά προβλήματα υπήρξαν με την ηλεκτροκίνηση λόγω επανειλημμένων κλοπών των χάλκινων καλωδίων που κάποια στιγμή έλαβε μορφή επιδημίας. Μόλις το 2017 η κλοπή υλικών υποδομών, με Νόμο, θεωρήθηκε κακούργημα. Μέχρι τότε εθεωρείτο πλημμέλημα και οι δράστες τιμωρούνταν με φυλάκιση με αναστολή.

Την ευθύνη της κυκλοφορίας των τραίνων την έχει αποκλειστικά ο ΟΣΕ, οργανισμός υπό τον απόλυτο έλεγχο του Ελληνικού Δημοσίου, εποπτευόμενος από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Η Hellenic Train, θυγατρική εταιρεία των Ιταλικών κρατικών σιδηροδρόμων (FS), έχει αναλάβει μόνο το μεταφορικό έργο και το τροχαίο υλικό. Οφείλει να κινείται σε σιδηροτροχιές που υποδεικνύει ο ΟΣΕ.

Η κίνηση των συρμών γίνεται με ευθύνη του σταθμάρχη υπηρεσίας που δίνει το πράσινο φως μέχρι τον επόμενο σταθμό. Ο σταθμάρχης ανήκει στο δυναμικό του ΟΣΕ.

Ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας δεν έχει καμία δυνατότητα να αλλάξει σιδηροτροχιά. Έχει μόνο δυνατότητα κίνησης και πέδησης.

Οι αμαξοστοιχίες στην Ελλάδα κινούνται στη δεξιά τροχιά ανά κατεύθυνση.

Στο ατύχημα των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου η επιβατική αμαξοστοιχία βάρους 500 τόνων περίπου οδηγήθηκε στην αριστερή τροχιά. Αυτό δεν είναι περίεργο και θα μπορούσε να συμβεί εάν στην δεξιά τροχιά γινόντουσαν εργασίες ή υπήρχε κάποιο πρόβλημα ηλεκτροδότησης, η υπήρξε κάποια πτώση αντικειμένου ή οτιδήποτε άλλο. Ο μηχανοδηγός γνώριζε ότι κινείται με ασφάλεια μέχρι τον επόμενο σταθμό. Φυσικά από τον επόμενο σταθμό δεν έπρεπε να είχε φύγει κανένα τραίνο.

Η σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας έγινε στην αριστερή τροχιά με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη με εμπορική αμαξοστοιχία βέρους περίπου 1000 τόνων. Όπως λένε μάρτυρες οι δυο μηχανοδηγοί πρόλαβαν και φρέναραν πετυχαίνοντας να μειώσουν την ταχύτητα πρόσκρουσης αλλά όχι να την αποφύγουν. Το τραίνο θα μπορούσε να ακινητοποιηθεί μετά από 1500 μέτρα με πέδηση. Με τη σύγκρουση η εμπορική αμαξοστοιχία λόγω του βάρους της έμεινε στις τροχιές, ενώ από την επιβατική εκτροχιάστηκαν τέσσερα βαγόνια, τα τρία ανετράπησαν και το πρώτο ανεφλέγη.

Το τριήμερο εθνικό πένθος είναι το λιγότερο που θα μπορούσε να γίνει για την εθνική αυτή τραγωδία που γίνεται σκληρότερη λόγω των πολλών θυμάτων νεαρής ηλικίας.

Ευθύνες υπάρχουν και θα αναζητηθούν στην ώρα τους. Το ανθρώπινο λάθος είναι δεδομένο αλλά και προβλέψιμο.

Ας ελπίσουμε ότι θα υπάρξει ευαισθησία να αναληφθούν ευθύνες, τουλάχιστον πολιτικές, από αυτούς που δεν μερίμνησαν για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών αλλά παπαγάλιζαν υποσχέσεις για μεγάλα σιδηροδρομικά έργα λίγες εβδομάδες προ των εκλογών.

Τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια στις οικογένειες των νεκρών και τις ευχές μου για γρήγορη ανάρρωση στους τραυματίες».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.