«Check in στο Λαογραφικο Μουσειο» για τα παιδια Γυμνασιου της Κομοτηνης

Ξεκινά το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, μετά από το πρόγραμμα για τα παιδιά του δημοτικού, και ακολουθεί και πρόγραμμα για τα νηπιαγωγεία

Κελυ Γκόγκου, μουσειολόγος

«Προσεγγίζεις το παιδί μέσα από τη βιωματική δράση και το παιχνίδι, οπότε δεν βαριέται, δεν δυσανασχετεί και θέλει να μείνει και να ασχοληθεί»

Να φέρει όσο το δυνατόν πιο κοντά τα παιδιά που το επισκέπτονται στα εκθέματά του, αφήνοντας τους όχι μόνο πληροφορίες, αλλά και εμπειρίες που θα μείνουν μαζί τους και μετά την περιήγησή τους στο μουσείο, θέλει η μουσειολόγος του Λαογραφικού Μουσείου Κομοτηνής κ. Κελυ Γκόγκου, που σε συνεργασία με την ΔΚΕΠΠΑΚ, έχει εκπονήσει εκπαιδευτικά προγράμματα για διάφορες τάξεις του Δημοτικού και πλέον του Γυμνασίου, ενώ αναμένεται και το επόμενο διάστημα, να ολοκληρωθεί και το πρόγραμμα για τα παιδιά των Νηπιαγωγείων.

Μέσα από όλη αυτή την προσπάθεια, αναδεικνύεται και η συλλογή του Μουσείου, αλλά και τα παιδιά, μέσα από τα βιωματικά παιχνίδια αποκτούν μια διαφορετική εικόνα για αυτό, πέρα από την απλή ξενάγηση, και γιατί όχι, μαθαίνουν να βλέπουν αυτούς τους χώρους γνώσης με διαφορετικό μάτι, και τους μένει κάτι από την όλη επίσκεψη.

Μάθηση με τον κυρ Αποστόλη για τα παιδιά του Δημοτικού

Όπως αναφέρθηκε και πιο πριν, ήδη λειτουργεί με μεγάλη επιτυχία, από την αρχή της σχολικής χρονιάς, εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές του Δημοτικού, με πολλές τάξεις από την περιοχή μας να έχουν επισκεφτεί το μουσείο, και να το γνωρίζουν μέσα από το πρόγραμμα «Ο κυρ Αποστόλης: ο επιστάτης του Μουσείου».

Τα παιδιά έχουν ως αποστολή να βοηθήσουν τον κυρ Αποστόλη, επιστάτη του μουσείου και για λογαριασμό του, επειδή αυτός δεν μπορούσε να είναι στο μουσείο, να συγκεντρώσουν τις πληροφορίες που τους ζητάει, όσο πιο γρήγορα και αθόρυβα μπορούν.

Έτσι προσπαθούν να συλλέξουν όσες περισσότερες πληροφορίες και να τις παραδώσουν στον κυρ Αποστόλη, σε ένα παιχνίδι ανακάλυψης, με κάθε ομάδα να ψάχνει συλλογικά και να συμπληρώνει μαζί τις πληροφορίες.

Στην συνέχεια, κάθε ομάδα συσκέφτεται, ανασυνθέτει τα στοιχεία που συγκέντρωσε και στην συνέχεια, δίνει τις πληροφορίες της, στους εκπαιδευτικούς και τη μουσειολόγο, για να τις δώσουν στον κυρ Αποστόλη για να τις συνθέσει.

Στο τέλος, τα παιδιά  φτιάχνουν μια μικρή ιστορία, την γράφουν σε  χαρτόνι και αποφασίζουν να την κάνουν δώρο στον κυρ Αποστόλη σαν ευχαριστήριο, για την ευκαιρία που τους έδωσε να δουν και να παίξουν με τα ωραία εκθέματα του Μουσείου.

Check in στο Λαογραφικό Μουσείο για τα παιδιά του Γυμνασίου

Με την επιτυχία του συγκεκριμένου προγράμματος, ήταν αναμενόμενο ότι θα υπάρξουν και επιπλέον, για διαφορετικές εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Έτσι η κ. Γκόγκου σχεδίασε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές του Γυμνασίου, με τίτλο «Check in στο Λαογραφικό Μουσείο», ώστε κατά την επίσκεψή τους στο μουσείο, να γνωρίσουν την τοπική ιστορία, τον παραδοσιακό κοινωνικό βίο μέσα από την ενδυμασία, την αρχιτεκτονική, την διατροφή συγκρίνοντας το με τον σύγχρονο τρόπο ζωής.

Σε όλες τις δραστηριότητες θα χρησιμοποιηθούν έργα λαϊκών και όχι μόνο καλλιτεχνών. Αρχικά επιλέχθηκαν πίνακες για να επιτευχθούν οι γνωστικοί στόχοι, γιατί σύμφωνα με τη μουσειολόγο, για να γνωρίσουν να κατανοήσουν και να μάθουν κάτι, για να κατακτήσουν τη γνώση, η μεγάλη ανάκτηση πληροφοριών δεν βοηθάει τους μαθητές, αντίθετα οι πολλές πληροφορίες συγχέονται  στο μυαλό τους.

Για αυτό καλούνται να ολοκληρώσουν τρεις αποστολές. Η 1η αποστολή, «Το Αντικείμενο», έχει ως στόχο την εξοικείωση των παιδιών με το μουσείο και την επαφή τους με συγκεκριμένα έργα λαϊκών και όχι μόνο καλλιτεχνών. Ανακαλύπτουν το μουσείο και ψάχνουν μέσα στα πολλά εκθέματα του. Πρόκειται λοιπόν για ένα είδος επικοινωνίας με συμμετοχικό, αλληλεπιδραστικό τρόπο. Τα παιδιά με αυτόν τον τρόπο ενδιαφέρονται,  περνούν μέσα από ένα κύκλο συναισθημάτων που τους κάνει να ασχοληθούν .

Η 2η αποστολή με τίτλο «Η Φωτογράφηση» έχει να κάνει με τη φωτογραφία, την παγωμένη εικόνα. Αυτό γιατί ενώ μέχρι πρόσφατα,  ο τρόπος να μιλήσουμε για τη ζωή μας, τις ιστορίες μας τα συναισθήματα μας ήταν μέσω του γραπτού ή προφορικού λόγου, αυτό σιγά σιγά αλλάζει και αντικαθίσταται από την εικόνα , τη φωτογραφία. Τέλος τα παιδιά συνεχίζουν στην 3η αποστολή, «Η Κριτική», όπου καλούνται να συμπληρώσουν το φύλλο εργασίας.

Το ίδιο πρόγραμμα, με κάποιες προσαρμογές, θα ακολουθηθεί και για τους μαθητές του Λυκείου.

Τα παιδιά μαθαίνουν με βιωματικό τρόπο

Σύμφωνα με την κ. Γκόγκου, όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα, ανεξάρτητα από τη βαθμίδα, πρώτα ξεκινούν με την ξενάγηση του μουσείου, και σε δεύτερη φάση προχωρούν στο εκπαιδευτικό κομμάτι ώστε τα παιδιά, αφού έχουν πάρει πρώτα μια πρώτη γεύση από το μουσείο, να μπορέσουν να εμβαθύνουν στη συνέχεια.

Το θετικό με τα εκπαιδευτικά προγράμματα, σημείωσε η κ. Γκόγκου, είναι πως τα παιδιά μαθαίνουν με βιωματικό τρόπο.

«Προσεγγίζεις το παιδί μέσα από τη βιωματική δράση και το παιχνίδι, οπότε δεν βαριέται, δεν δυσανασχετεί και θέλει να μείνει και να ασχοληθεί» σημείωσε, τονίζοντας πως η εμπειρία με τα παιδιά του Δημοτικού, έχει δείξει πως μπορεί στην αρχή να μην είναι ενθουσιασμένα γιατί ήρθαν στο μουσείο, στη συνέχεια, μπαίνοντας στο παιχνίδι, δραστηριοποιούνται, τρέχουν και τους μένουν πολλά από αυτά που βλέπουν στο μουσείο.

Επιπλέον δραστηριότητα για το Μουσείο

Πέρα από το πρόγραμμα για το Δημοτικό, και αυτό του Γυμνασίου, το οποίο δεν έχει ακόμα εφαρμοστεί στην πράξη, παρόλο που ήδη υπάρχουν σχολεία που έχουν δείξει ενδιαφέρον και αναμένεται να επισκεφτούν το μουσείο, αυτή την περίοδο γίνεται επεξεργασία και για πρόγραμμα για παιδιά νηπιαγωγείων, το οποίο θα είναι ιδιαίτερο και προσαρμοσμένο στην ηλικία τους. Σε αυτό, πάλι με βιωματικό τρόπο, θα γνωρίσουν συγκεκριμένα κομμάτια του μουσείου, με την ελπίδα να τους μείνουν τα άκρως απαραίτητα.

Το εκπαιδευτικό αναμένεται να ολοκληρωθεί τις επόμενες μέρες, θα ανακοινωθεί και από εκεί και πέρα θα υποδέχονται και αυτά τα τμήματα.

Η γενικότερη εμπειρία αυτών των πρώτων μηνών της σχολικής χρονιάς, ήταν πολύ καλή, σημείωσε η κ. Γκόγκου, με αρκετά σχολεία να επισκέπτονται το μουσείο, και να φεύγουν ενθουσιασμένα από την εμπειρία.

Παράλληλα αυτή την περίοδο κάνουν μια μικρή ανανέωση της συλλογής, με κάποιες νέες προσθήκες εκθεμάτων το επόμενο διάστημα, που προέρχονται από δωρεές, που θα μπορεί το κοινό να γνωρίσει από το νέο έτος.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.