Απολυτως επιτυχες το Διεθνες Επιστημονικο Συνεδριο «Διαπολιτισμικη Θρησκευτικη Εκπαιδευση και Ισλαμικες Σπουδες- Προκλησεις και Προοπτικες σε Ελλαδα και Ευρωπη»

Για τη Θρησκεία ως παράγοντα καταλλαγής και συνεννόησης - Ως επίλογος του «Προγράμματος Εκπαίδευσης και Δία Βίου Μάθησης Θεολόγων και Ιεροδιδασκάλων της Θράκης, σε θέματα Θρησκευτικών, Θρησκευτικής Ετερότητας και Διαπολιτισμικής Αγωγής»

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, 10 και 11 Οκτωβρίου στο Ξενοδοχείο Ιμαρέτ στην Καβάλα, το Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα «Διαπολιτισμική θρησκευτική εκπαίδευση και ισλαμικές σπουδές προκλήσεις και προοπτικές σε Ελλάδα και Ευρώπη», που υλοποιήθηκε υπό την επιστημονική αιγίδα του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θράκης, με τη συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου και του Υπουργείου Έρευνας και Θρησκευμάτων, με φορέα υποδοχής το Ερευνητικό Κέντρο ΜΟΧΑΜΕΤ ΑΛΙ (ΜΟΗΑ Research Center).
 
Στο Διεθνές Συνέδριο αυτό διήμερο συνέδριο παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα του Προγράμματος « Εκπαίδευσης και Δία Βίου Μάθησης Θεολόγων και Ιεροδιδασκάλων της Θράκης, σε θέματα Θρησκευτικών, Θρησκευτικής Ετερότητας και Διαπολιτισμικής Αγωγής», μέσα από εισηγήσεις τόσο των επιμορφωτών όσο και των επιμορφούμενων του Προγράμματος, ενώ κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου διακεκριμένοι καθηγητές του εξωτερικού εισηγήθηκαν θέματα που αφορούν στις ευρωπαϊκές και εκπαιδευτικές πολιτικές για τις διαθρησκειακές και ισλαμικές ακαδημαϊκές σπουδές σήμερα. 

Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης, Άγγελος Βαλλιανάτος «Υπάρχει η ανάγκη ενός αναλυτικού προγράμματος θρησκευτικών ειδικά σχεδιασμένου για τη Θράκη»

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες οι τοποθετήσεις που έλαβαν χώρα κατά την πρώτη ημέρα του Συνεδρίου, αρχής γενομένης από αυτή των κ.κ .Μάριου Κουκουνάρα- Λιάγκη και Άγγελου Βαλλιανάτου οι οποίοι μίλησαν για την εμπειρία τους πάνω στη θρησκεία και την διαπολιτισμική εκπαίδευση στη Θράκη, επικεντρώνοντας στη σχέση θρησκείας και εκπαίδευσης και την διαπολιτισμική διάσταση της σχέσης αυτής, ανέλυσαν το θεωρητικό πλαίσιο των επιμορφώσεων που διεξήχθησαν, τις καταγραφές αλλά και τις παρατηρήσεις τους και υπογράμμισαν την ανάγκη ενός αναλυτικού προγράμματος θρησκευτικών σχεδιασμένου ειδικά για τη Θράκη, καθώς όπως υποστήριξαν «η θρησκευτική γνώση επιφέρει αλλαγή συνολικά στη στάση ζωής». 

Πρόταση για ένα λεξικό θεολογικών όρων με τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας από τους καθηγητές Αννα Κόλτσιου και Δημήτριο Νικήτα

Η κ. Άννα Κόλτσιου και ο κ. Δημήτριος Νικήτας παρουσίασαν το μέρος του προγράμματος που αφορά στην διδασκαλία των θεολογικών όρων στην ελληνική γλώσσα και πιο συγκεκριμένα τα συμπεράσματά τους σε ό,τι αφορά την απόδοση, την κατανόηση και την εμπέδωση των θρησκευτικών αυτών όρων στην ελληνική, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα της σύνδεσης της γλώσσας με το μάθημα των θρησκευτικών, με στόχο την ενίσχυση της γλωσσικής αυτοπεποίθησης καθηγητών και μαθητών, τη σύνδεση της γλώσσας και της σκέψης καθώς επίσης και την δια βίου εκπαίδευσή τους.
 
Οι δύο ομιλητές υπογράμμισαν την ανάγκη μετάφρασης του Κορανίου, του Ιερού Βιβλίου των μουσουλμάνων και άλλων ιερών κειμένων του Ισλάμ στην ελληνική, ενώ πρότειναν και τη δημιουργία ενός λεξικού θεολογικών όρων με τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας καθώς το διαδίκτυο δίνει την δυνατότητα διάχυσης της πληροφορίας και της γνώσης παντού. 

Τζιχάντ Χαλήλ- Γιασάρ Δαμάδογλου «Η θρησκεία πλούτος και δύναμη για τη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου και την ενίσχυση της συνύπαρξης»

Ο κ.Τζιχάντ Χαλήλ και ο κ. Γιασάρ Δαμάδογλου, δρ. Θεολογίας του Ισλάμ, παρουσίασαν τα αποτελέσματα των δύο πρώτων χρόνων της εισαγωγής της διδασκαλίας του Ισλάμ στα ελληνικά δημόσια σχολεία της Θράκης, με τον μεν πρώτο να τονίζει την επιφυλακτικότητα που αντιμετώπισε στην αρχή του προγράμματος από τους επιμορφωνόμενους, επιφυλάξεις οι οποίες άρθηκαν στην πορεία, ενώ έκανε ειδική μνεία στη δυσκολία που παρουσιάζεται από τη χρήση μίας άλλης γλώσσας από αυτή που γράφτηκαν τα Ιερά Κείμενα και το Κοράνι, όπως επίσης αναφέρθηκε και στη θεολογική επάρκεια Ιεροδιδασκάλων και Θεολόγων.
 
Ο κ.Δαμάδολγου υποστήριξε πως το πρόγραμμα κινείται στο σωστό δρόμο, παρά τα όποια προβλήματα παρουσιάστηκαν, όπως οι ελλείψεις στην κατάρτιση επιστημονικών και θεολογικών όρων από πλευράς των Ιεροδιδασκάλων, ενώ τόνισε πως οι άνθρωποι απομακρύνονται από τη θρησκεία, κάνοντας λόγο για «επιφανειακή θρησκεία» που δημιουργεί προβλήματα μεταξύ άλλων και ως προς την γνώση, η οποία αποτελεί πλούτο και δύναμη για τη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου και την ενίσχυση της συνύπαρξης.
 
Η κ. Νίκη Παπαγεωργίου, αναπληρώτρια καθηγήτρια του ΑΠΘ, ανέλυσε την ανθρωπολογική γεωγραφία της Θράκης, τονίζοντας πως αυτή αποτελεί «παράδειγμα πλουραλιστικής συμβίωσης», παρουσιάζοντας στην συνέχεια στοιχεία τόσο για τη χριστιανική και μουσουλμανική κοινότητα της Θράκης αλλά και για την Αρμένικη και Εβραϊκή, τονίζοντας πως «η θρησκεία μπορεί να λειτουργήσει ως συνεκτικός αλλά και ως συγκρουσιακός παράγοντας». 

Χρήστος Τσιρώνης «Απαραίτητο ένα δεκαετές μοντέλο στρατηγικής που να αφορά στη διαπολιτισμική εκπαίδευση με ενδιάμεση αξιολόγηση»

Τη σύμφωνη γνώμη του για την πλουραλιστική κοινωνία της Θράκης εξέφρασε και ο επίκουρος καθηγητής του ΑΠΘ κ. Χρήστος Τσιρώνης ο οποίος παρουσίασε εκτενώς στοιχεία που αφορούν στους επιμορφούμενους του προγράμματος, όπως η ηλικιακή τους διαφορά, διαφορές στο γνωστικό τους επίπεδο, την επαγγελματική τους εμπειρία αλλά και το κοινωνικό τους status, υπογραμμίζοντας τέλος την απαραίτητη ανάγκη δημιουργίας ενός δεκαετούς μοντέλου στρατηγικής που να αφορά στη διαπολιτισμική εκπαίδευση με ενδιάμεση αξιολόγηση.
 
Τέλος, η κ.Βασιλική Μητροπούλου, επίκουρη καθηγήτρια του ΑΠΘ, αναφέρθηκε στην ανάγκη των συνεχών επιμορφώσεων που επιφέρει η ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, τονίζοντας πως οι «θρησκευτικές γραμμές είναι γραμμές ένωσης και όχι διαχωρισμού». 

Αγγελική Ζιάκα, επιστημονική υπεύθυνη του Προγράμματος «Οι επιμορφώσεις εγκαινίασαν θεσμικά και εκπαιδευτικά την επικοινωνία δύο ομάδων που πραγματεύονται το θέμα της θρησκείας, θέμα ζωτικής σημασίας για την κοινωνική συνοχή και τον άνθρωπο»

Η επιστημονικώς υπεύθυνη του προγράμματος κ. Αγγελική Ζιάκα, ανέλαβε το έργο του απολογισμού του Προγράμματος, το οποίο όπως ανέφερε υλοποιήθηκε από τον Σεπτέμβριο του 2014 έως και τον Σεπτέμβριο του 2015, με περισσότερες από 460 ώρες επιμόρφωσης σε 150 συνολικά επιμορφούμενους, 66 Θεολόγους και 84 Ιεροδιδασκάλους, αλλά και 21 επιμορφωτές από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, διδάκτορες μουσουλμανικής Θεολογίας αλλά και σχολικούς συμβούλους Θεολόγων.
 
Όπως τόνισε η ίδια το Πρόγραμμα αυτό προέκυψε ως ανάγκη της στήριξης του προγράμματος εκπαιδευτικής πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και εισήγαγε μεταξύ άλλων για πρώτη φορά τη διδασκαλία του Ισλάμ σε αντιστοιχία με το μάθημα των θρησκευτικών, στην Α’ και Β’ Βάθμια εκπαίδευση στα δημόσια σχολεία.
Η ίδια έκανε λόγο για μία μεγάλη πρόκληση για το ΑΠΘ για την ανάδειξη της σπουδαιότητας και της αναγκαιότητας του μαθήματος των θρησκευτικών στο δημόσιο χώρο, τη σύνδεση του πανεπιστημίου με την τοπική κοινωνία, αλλά και την ανάδειξη των θρησκειών ως παράγοντες ιστορικού πλούτου και καταλλαγής στον δημόσιο χώρο.
 
Παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα του Προγράμματος κατέδειξε ως σημαντικότερο εξ αυτών την επικοινωνία χριστιανών και μουσουλμάνων εκπαιδευτικών και ιμάμηδων που όπως είπε «βοήθησε στην αλληλοκατανόηση και ενίσχυσε το διδακτικό τους έργο και την αμοιβαία υποστήριξή τους στο σχολικό περιβάλλον, προτάσσοντας την θρησκεία ως πολιτιστικό παράγοντα καταλλαγής και εποικοδομητικής επικοινωνίας».
 
«Το πιο σπουδαίο αποτέλεσμα είναι κοινωνικό και εκπαιδευτικό» υπογράμμισε τονίζοντας πως « οι επιμορφώσεις εγκαινίασαν θεσμικά και εκπαιδευτικά την επικοινωνία δύο ομάδων που πραγματεύονται το θέμα της θρησκείας, θέμα ζωτικής σημασίας για την κοινωνική συνοχή και τον άνθρωπο».
 
Όπως εξήγησε «αν και στην περιοχή της Θράκης μουσουλμάνοι και χριστιανοί συνυπάρχουν εδώ και αιώνες, είδαμε ότι οι μεν μουσουλμάνοι γνωρίζουν ελάχιστα πράγματα για τον χριστιανισμό, γενικά χωρίς ιδιαίτερη κατανόηση και γνώση της ορθοδοξίας, οι δε χριστιανοί γνωρίζουν περισσότερα για το Ισλάμ, αλλά, όπως προκύπτει από τις διατυπώσεις τους, είναι στερεοτυπικά, φοβικά και στρεβλά».
 
Στόχος του Προγράμματος αυτού λοιπόν σύμφωνα με την κ. Ζιάκα ήταν εξ αρχής η άρση αυτών των περιορισμών και προκαταλήψεων, η εκκίνηση της αλληλογνωριμίας, η απαγκίστρωση από στερεότυπα και η από κοινού εργασία για την ανάδειξη της θρησκευτικής και πολιτισμικής ποικιλίας της περιοχής και της κοινωνικής συνοχής.

«Επιτακτική η ανάγκη σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας και έγκυρων διδακτικών εγχειριδίων με γνωστικό αντικείμενο το Ισλάμ»

Η κ.Ζιάκα επεσήμανε πως κατά τη διάρκεια του Προγράμματος έγινε κατανοητή η ανάγκη των επιμορφούμενων για τη μύηση στις παιδαγωγικές μεθόδους του διδακτικού τους έργου, με πρακτικές προσέγγισης και σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας με τρόπο διαδραστικό και όχι στατικό, όπως επίσης και η επιτακτική ανάγκη για έγκυρα διδακτικά εγχειρίδια στο γνωστικό αντικείμενο του Ισλάμ στα δημόσια σχολεία, τα οποία όπως έκανε γνωστό θα είναι έτοιμα πολύ σύντομα, στην ελληνική γλώσσα, λαμβάνοντας υπόψιν όλα όσα κατέθεσαν κατά τη διάρκεια των επιμορφώσεων και οι Ιεροδιδάσκαλοι που συμμετείχαν.
 
«Το όλο επιμορφωτικό ταξίδι μας στην Θράκη κατάφερε κάτι που είναι εξαιρετικά δύσκολο στα πανεπιστημιακά ιδρύματα» υποστήριξε η ίδια στη συνέχεια, «τον συντονισμό ανθρώπων διαφόρων γνωστικών αντικειμένων, πεποιθήσεων, σε έναν κοινό στόχο, την από κοινού εκπαίδευση των συναδέλφων στη Θράκη και την ανάδειξη της Θρησκείας σε παράγοντα καταλλαγής και συνεννόησης και όχι σε αιτία δημιουργίας προβλημάτων και αρνητικής χειραγώγησης». «Η εμπειρία αυτή μας αφήνει μία πολύ δυνατή συνεργατική εμπειρία η οποία πολλά έχει να προσφέρει στη συνέχεια αυτής της προσπάθειας» εξήγησε για να καταλήξει πως «μέσα από την προσπάθεια αυτή διαμορφώνεται μία ασφαλιστική δικλείδα εκπαίδευσης στο δημόσιο σχολείο με έναν ευρύτερο διαπολιτισμικό χαρακτήρα που δεν περιορίζεται στα στενά όρια των ομολογιακών προσεγγίσεων και δημιουργεί συνθήκες αμοιβαίας κατανόησης στο κοινό σχολικό περιβάλλον». 

«Γίναμε κοινωνοί της ειρηνικής και αγαθής προαίρεσης των μουσουλμάνων της Θράκης και της επιτακτικής ανάγκης τους για επικοινωνία με τον υπόλοιπο δημόσιο χώρο της Ελλάδας και του εξωτερικού»

Τέλος, η κ.Ζιάκα τόνισε πως μέσα από το Πρόγραμμα αυτό «αναδείχθηκε το ανοιχτό και συνάμα παραδοσιακό πνεύμα των μουσουλμάνων συμπολιτών μας, ένα πνεύμα που οφείλουμε να το γνωστοποιήσουμε στην ελληνική κοινωνία ούτως ώστε να συνεισφέρει σε όλους, τώρα μάλιστα που το Ισλάμ απασχολεί τους πάντες» για να ολοκληρώσει λέγοντας πως «γίναμε κοινωνοί της ειρηνικής και αγαθής προαίρεσης των μουσουλμάνων της Θράκης και της επιτακτικής ανάγκης τους για επικοινωνία με τον υπόλοιπο δημόσιο χώρο της Ελλάδας και του εξωτερικού». 

Αποτιμήσεις του προγράμματος δια στόματος των Επιμορφούμενων Θεολόγων και Ιεροδιδασκάλων

Κατά τη δεύτερη ημέρα του Συνεδρίου έλαβαν χώρα δύο στρογγυλές τράπεζες που αφορούσαν στην παρουσίαση του προγράμματος του Τμήματος Θεολογίας του Α.Π.Θ. και του Ερευνητικού Κέντρου MOHA στα αντικείμενα του Διαθρησκειακού Διαλόγου και των Ισλαμικών Σπουδών, αλλά και στις αποτιμήσεις του προγράμματος δια στόματος των ίδιων των επιμορφούμενων.
 
Ακολούθησε η απονομή των πιστοποιητικών και βεβαιώσεων των Κοινών Επιμορφώσεων Θεολόγων και Ιεροδιδασκάλων, που σήμανε και τη λήξη του Συνεδρίου με τις ευχές όλων να συγκλίνουν στη συνέχιση του προγράμματος. 

Διεθνείς παρουσίες με εξειδίκευση στη Διαθρησκειακή Εκπαίδευση

Εξαιρετικές σε επίπεδο περιεχομένου ήταν και οι ομιλίες των ξένων καθηγητών που παρίστατο, ειδικών θέματα διαπολισμικού διαλόγου και εκπαιδευτικής πολιτικής σε ό, τι αφορά τη θρησκευτική ετερότητα, τη διαθρησκειακή εκπαίδευση, αλλά και το Ισλάμ. Συγκεκριμένα παρόντες ήταν ο καθηγητής κ. Tim Jensen, από το πανεπιστήμιο της Νότιας Δανίας, ο οποίος είναι και διευθυντής της Παγκόσμιας Εταιρίας θρησκειών και μίλησε για τη μελέτη των θρησκειών με βάση την θρησκευτική εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική επικοινωνία και το διάλογο, η κ. Heidi Hadsell, η οποία είναι η πρόεδρος του σεμιναρίου Χάρτφορντ στην Αμερική, του πιο έγκριτου σεμιναρίου που προάγει το διαθρησκειακό διάλογο μεταξύ χριστιανών ιερέων, μουσουλμάνων ιμάμηδων, εβραίων ραβίνων αλλά και άλλων ενδιαφερομένων, ο κ. Farid Panjawani από το αντίστοιχο ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής του Λονδίνου, το οποίο εδώ και μία εικοσαετία εκπονεί προγράμματα σπουδών για τους μουσουλμάνους στα δημόσια σχολεία, καθώς οι Άγγλοι είναι πρωτοπόροι σε τέτοιου είδους ζητήματα, καθώς και ο κ.Simeon Evstatiev, Επικεφαλής του Προγράμματος για τις σπουδές Μέσης Ανατολής και τις Ισλαμικές σπουδές και διευθυντής του Κέντρου της Μελέτης των Θρησκειών του Πανεπιστημίου του Αγίου Κλήμεντος Αχρίδος στη Σόφια της Βουλγαρίας, ο οποίος μίλησε για τις Ισλαμικές σπουδές και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Υ.Γ.: Λόγω του πλούσιου υλικού που προέκυψε από αυτό το πολύ ενδιαφέρον Διεθνές Συνέδριο με το ιδιαίτερα σημαντικό για την περιοχή μας θέμα, τις επόμενες ημέρες θα ακολουθήσει συνολικό αφιέρωμα στο περιεχόμενο των εισηγήσεων του Διεθνούς Συνεδρίου.

Πλήρες φωτογραφικό υλικό στην ενότητα Φωτορεπορτάζ

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.