Αποκλεισμοι, αντι για προοδος στην προσβαση των ΑμεΑ στην Ελλαδα

Με την υπουργική απόφαση που επιτρέπει την άρνηση σε ΑμεΑ να επιβιβαστούν σε μη προσβάσιμο όχημα

Σπύρος Νταντανίδης

«Είμαστε αναγκασμένοι όλοι  οι ανάπηροι να ζούμε σε μια πολύ πιο ακριβή ζωή, τειχοποιημένη  και να αντιμετωπίζουμε πράγματα τα οποία θα μπορούσαν να έχουν λυθεί με απλή πρόβλεψη»

Αναπηροποίηση, αντί για ενίσχυση της προσβασιμότητας, βλέπει ο Σπύρος Νταντανίδης στην απόφαση που επιτρέπει την άρνηση από τους οδηγούς στην επιβίβαση ΑμεΑ σε οχήματα που δεν είναι πλήρως προσβάσιμα, ή από στάσεις που δεν είναι προσβάσιμες.

Πρόκειται, τόνισε μιλώντας στο Ράδιο Παρατηρητής, για διάκριση επικαλυμμένη με την ιδέα της προάσπισης της ασφάλειας των αναπήρων, σημειώνοντας πως η αναπηροποίηση του 15% του πληθυσμού και αντίστοιχα άλλων ομάδων, προκύπτει καθαρά από πολιτικές, νόμους και εμπόδια.

Καθαρά πολιτικό ζήτημα

«Η αναπηρία ακόμη μια φορά αποδεικνύεται ότι είναι ένα καθαρά πολιτικό ζήτημα» σημείωσε, τονίζοντας πως με την απόφαση του Υπουργείου, στην οποία προβλέπεται πως αν το μέσο μαζικής μεταφοράς, όπως ΚΤΕΛ, τρένα, λεωφορεία γραμμής, κλπ, δεν είναι προσβάσιμο ή δεν είναι επαρκώς προσβάσιμο  ή η στάση στην οποία είναι να κατέβει δεν είναι επαρκώς προσβάσιμη, τότε δικαιούται ο οδηγός να αρνηθεί στον ανάπηρο την επιβίβαση.

Αυτό γίνεται  για να προστατευτεί νομικά ουσιαστικά το κάθε μέσο και ο κάθε οδηγός, επειδή θεωρητικά το κράτος έχει συμφωνήσει ότι όλα τα μέσα είναι προσβάσιμα. «Όλο γίνεται  για να γλυτώσουνε τις αγωγές και τις καταγγελίες που μπορεί να έκανε κάποιος» ανέφερε.

Μέχρι τώρα δεν μπορούσε να αρνηθεί οποιοσδήποτε οδηγός την επιβίβαση στα ΜΜΕ, γιατί έχουν το δικαίωμα της ελεύθερης μετακίνησης όλοι οι άνθρωποι, δικαιώματα που έχουμε στην Ευρώπη και στον  δυτικό κόσμο τον τελευταίο αιώνα.

Μέχρι τώρα, ακόμα και αν το μέσο δεν ήταν προσβάσιμο, βρισκόταν ένας τρόπος για να μπει ένα άτομο μα αναπηρία. Όμως ειδικά στην Αθήνα, μόνο το 60% του στόλου του ΟΑΣΑ έχει ράμπες, και αρκετές από αυτές δεν λειτουργούν ή δεν ξέρουν οι οδηγοί να τις χρησιμοποιήσουν, ενώ ένα μικρό ποσοστό των στάσεων είναι προσβάσιμες.

«Αυτό που μας λένε τώρα ουσιαστικά είναι ότι εάν εγώ θέλω να πάω σε μια στάση η οποία είναι προσβάσιμη και να κατέβω σε μια που δεν είναι, μπορεί να μου πει ο οδηγός δεν σε κατεβάζω εδώ, θα σε κατεβάσω στην επόμενη προσβάσιμη, οπότε εγώ θα πρέπει μετά να κυκλοφορήσω  από τον δρόμο  μέχρι να πάω εκεί που θέλω να πάω» τόνισε.

«Δεν μας παίρνουν σοβαρά»

Θεωρεί δε πως είναι μια διάκριση η οποία είναι επικαλυμμένη με την ιδέα της προάσπισης της ασφάλειας των αναπήρων, με την αιτιολογία πως θα υποχρεώσει τους οργανισμούς να κάνουν τα μέσα τους προσβάσιμα.

«Οπότε εμείς μέχρι αυτά τα μέσα να γίνουν  προσβάσιμα θα πρέπει  να κλειστούμε σπίτια μας ή να βρούμε κάποιο κεφάλαιο για να αγοράσουμε ένα αυτοκίνητο και να κυκλοφορούμε» τόνισε.

Την ίδια ώρα, συνέχισε, διαδοχικές κυβερνήσεις, δεν προχωρούν τις πρωτοβουλίες για το αναπηρικό κίνημα, με αναβολές στην συμμόρφωση των ΜΜΜ, που από το 2020 παρατάθηκε στο 2030, και υποεκπροσώπηση στην εθνική αρχή.  Μέρος αυτής της υποτίμησης θεωρεί ο κ. Νταντανίδης και την απάντηση του αρμόδιου Υπουργείου, που αντί να απευθύνεται στα ΑμεΑ, κατευθύνεται στην αντιπολίτευση. «Δεν απαντάει στους αναπήρους οι οποίοι διεκδικούμε την ίση μετακίνησή μας, απαντάει πολιτικά. Αυτό είναι το εκνευριστικό. Κι εκεί  καταλήγουμε στο ότι δεν μας παίρνουν σοβαρά, δεν συζητιέται σοβαρά δηλαδή το ζήτημα» ανέφερε, τονίζοντας πως οι αποκλεισμοί αφορούν όλες τις μορφές αναπηρίας.

Ανάγκη για διεκδίκηση

Ο πήχης είναι πολύ χαμηλά,  αλλά υπάρχουν παραδείγματα σαν την Κομοτηνή, σαν τη Σύρο, σαν τα Χανιά, όπου οι πόλεις, έχουν αναδομηθεί σε χώρους πιο ισότιμους, πιο συμπεριληπτικούς, και φυσικά σε όλη την Ευρώπη, όμως γενικότερα στην Ελλάδα βρισκόμαστε πολύ πίσω.

«Είμαστε αναγκασμένοι όλοι οι ανάπηροι να ζούμε σε μια πολύ πιο ακριβή ζωή, τειχοποιημένη και να αντιμετωπίζουμε πράγματα τα οποία θα μπορούσαν να έχουν εξαλειφθεί όχι μόνο με κάποια χρήματα, με ένα κεφάλαιο κρατικό, αλλά με απλή  πρόβλεψη, με απλή σκέψη και προνόηση για το πώς θα λειτουργήσει η κοινωνία και πώς πρέπει να λειτουργεί η μετακίνηση των ανθρώπων μέσα σε μια πόλη» ανέφερε, για αυτό και πρέπει να αντιδρούν με κάθε τρόπο και να αναδεικνύουν τα προβλήματα.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.