Αναβαθμιζεται η στρατηγικη σημασια του IGB

Κλειδί ο αγωγός Κομοτηνής-Στάρα Ζαγόρα για την ενεργειακή διαφοροποίηση της αγοράς αερίου της Βουλγαρίας - Πιέζουν για αύξηση της προβλεπόμενης χωρητικότητάς του πέραν των 5 δις. κυβικών μέτρων οι Βούλγαροι, μέχρι το τέλος του έτους μπορεί να υπογραφεί η Τελική Επενδυτική Συμφωνία

Κλειδί για τη διασυνδεσιμότητα και τη διαφοροποίηση για την αγορά αερίου της θεωρεί τον Διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB ) η Βουλγαρία, με στρατηγικό στόχο το τέλος της πλήρους εξάρτησης από το ρωσικό αέριο, στα πλαίσια και της θέσης της χώρας στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ.
 
Άλλωστε από τη στιγμή που ο αγωγός South stream, ο οποίος θα αύξανε την παροχή αερίου τόσο στη Βουλγαρία όσο και άλλες χώρες της Βαλκανικής από τη Ρωσία ουσιαστικά ακυρώθηκε, η Βουλγαρία αναζητά άλλες παροχές, μέσα από το Ελληνικό σύστημα Φυσικού αερίου, δια μέσου του TAP, αλλά και των σταθμών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου που σχεδιάζονται στη χώρα μας, με δύο από αυτούς να βρίσκονται σε Αλεξανδρούπολη και Καβάλα, καθώς και τυχόν διασυνδέσεις με το αέριο που θα παράγουν Κύπρος, Ισραήλ και Αίγυπτος από τις νέες γεωτρήσεις που γίνονται στις ΑΟΖ τους.
 
Αυτός είναι και ο λόγος που πιέζουν για την αύξησης της χωρητικότητάς του αγωγού πέραν των 5 δις. κυβικών μέτρων, που αποτελούσε το μέγιστο του αρχικού σχεδιασμού (η αρχική πρόβλεψη ήταν για τη μεταφορά ποσοτήτων της τάξης των 3 δισ. κυβ. μέτρων ετησίως, κατ’αρχήν, με δυνατότητα αύξησης στα 5 δισ. κυβ. μέτρα ετησίως, με την προσθήκη ενός Σταθμού Συμπίεσης).
 
Το θέμα αυτό συζητήθηκε και στη συνάντηση του υπουργού Εξωτερικών της Βουλγαρίας, κ. Ντάνιελ Μίτοφ και του Έλληνα ομολόγου του κ. Νίκου Κοτζιά, όπου μάλιστα φάνηκε να τίθεται ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του αγωγού εντός του 2017.
 
Άλλωστε μέχρι τα τέλη του έτους μπορεί να υπογραφεί η Τελική Επενδυτική Συμφωνία μετά την πρόσφατη συνάντηση των υπουργών Ενέργειας Ελλάδος – Βουλγαρίας ώστε να αρχίσει η κατασκευή του IGB μέσα στο 2016.
Βέβαια η ελληνική πλευρά φαίνεται επιφυλακτική για την αύξηση της χωρητικότητας, και η επιτάχυνση της διαδικασίας κατασκευής του αγωγού δύσκολα θα επιτρέψει τις αλλαγές που επιθυμεί η Βουλγαρία, λαμβάνοντας υπόψη και τη δυσκολία του ελληνικού κράτους να προσαρμοστεί γρήγορα στις αλλαγές. 

Ελπίζει η Βουλγαρία

Την πρόθεση της Βουλγαρίας να αυξήσει τη χωρητικότητα του αγωγού επαναβεβαίωσε σε δηλώσεις του στο Βήμα της Κυριακής ο κ. Μίτοφ, επισημαίνοντας πως ο IGB δεν συνδέεται μόνο με τον Νότιο Ενεργειακό Διάδρομο, αλλά και με τους μελλοντικούς τερματικούς σταθμούς LNG στην Ελλάδα, για αυτό και ζητούν να συμπεριληφθεί η επιλογή της αύξησης της χωρητικότητάς του πέραν των 5 δις. κυβικών μέτρων, ώστε να υπάρξει πραγματική διαφοροποίηση της αγοράς αερίου.
 
«Στο μέλλον δεν θα μιλάμε μόνο για το αζερικό αέριο, αλλά επίσης για αυτό από το βόρειο Ιράκ, το Τουρκμενιστάν, το Ιράν. Υπάρχουν επίσης οι ΗΠΑ, το Ισραήλ, η Κύπρος, η Αίγυπτος, το Κατάρ» σημειώνει ο κ. Μίτοφ, επισημαίνοντας πως η έλλειψη διαφοροποίησης ήταν ένα πρόβλημα για τη Βουλγαρία, η οποία επί πολλά χρόνια ήταν σχεδόν 100% εξαρτημένη από το ρωσικό αέριο. Κλείνοντας , τόνισε πως είναι έτοιμοι να συνεργαστούν με οποιονδήποτε που σέβεται τα εθνικά τους συμφέροντα και τις υποχρεώσεις τους ως κράτος – μέλος του ΝΑΤΟ και της ΕΕ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.