Ανακαταταξεις στις βασεις, «κλειδι» η συμπληρωση μηχανογραφικου

Σάκης Λιπορδέζης «Όταν ακολουθούμε το δρόμο της καρδιάς μας, έστω κι αν μας οδηγεί σε ένα ΤΕΙ που στα μάτια των άλλων φαντάζει ασήμαντο, μπορούμε να πετύχουμε τα μέγιστα»

Η χαρά ή η απογοήτευση, που ένιωσαν οι υποψήφιοι των πανελλαδικών στη θέα των βαθμολογιών, οι οποίες αναρτήθηκαν προχθές, δεν άργησαν να δώσουν τη θέση τους στην αγωνία και στην περίσκεψη, αναφορικά με τις επιλογές σχολών στο μηχανογραφικό δελτίο, που θα συμπληρώσουν. Είναι κοινή πεποίθηση ότι η συμπλήρωση του μηχανογραφικού αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα στάδια της όλης δοκιμασίας, που υφίστανται οι νέοι, με τις επιλογές τους ενδεχομένως να καθορίζουν όλη την υπόλοιπη ζωή τους. Με τις ανακατατάξεις, που διαφαίνονται μάλιστα στο πεδίο των φετινών βάσεων, η διαδικασία της συμπλήρωσης του μηχανογραφικού απαιτεί αυξημένη προσοχή. 

«Δυσκολότερα, αλλά και περισσότερα συνάμα, τα θέματα σε ορισμένα μαθήματα»

Το σκηνικό, που έχει διαμορφωθεί μετά από τη γνωστοποίηση των βαθμολογιών των υποψηφίων, ανέλυσε στον «ΠτΘ» ο Μαθηματικός και υπεύθυνος του φροντιστηρίου «Ορόσημο 2001», κ. Σάκης Λιπορδέζης, ο οποίος δεν παρέλειψε να δώσει χρήσιμες συμβουλές στα νέα παιδιά, που αυτήν την περίοδο βρίσκονται σε ένα από τα πιο κρίσιμα σταυροδρόμια της ζωής τους. Ο κ. Λιπορδέζης παρατήρησε αρχικά ότι τα φετινά θέματα ήταν δυσκολότερα σε ορισμένα μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων, και περισσότερα συνάμα δεν έδιναν τον απαραίτητο χρόνο στους υποψηφίους να τα μελετήσουν. «Όσο τα ψάχνω και τα μελετώ», σημείωσε, «διαπιστώνω ότι το πρόβλημα βρίσκεται στην ποσότητα των θεμάτων. Δηλαδή κάποιος που έγραφε Μαθηματικά δεν είχε τα χρονικά περιθώρια να σκεφτεί. Εμείς οι μαθηματικοί θέλαμε περίπου αυτόν τον χρόνο και τις 12 σελίδες, 13 ίσως, για να διατυπώσουμε τα θέματα. Οπότε ένα παιδί, που επεξεργάζεται για πρώτη φορά αυτήν την ύλη, με ένα λάθος δεν είχε τα χρονικά περιθώρια να ανασκευάσει τη σκέψη του και να το ξαναγράψει. Αυτό για μένα είναι το μεγάλο πρόβλημα, που επεκτείνεται γενικότερα στο χώρο των επιστημών αλλά και στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Δηλαδή πολλά προβλήματα στη ζωή μας έχουν να κάνουν με το χρόνο».

«Αυτή τη φορά η πτώση των βάσεων ενδέχεται να είναι συνολική»

Χαρακτηριστικό της δυσκολίας των φετινών θεμάτων είναι η αύξηση του ποσοστού των υποψηφίων που έγραψαν κάτω από τη βάση. Ο συγκριτικός πίνακας, που ακολουθεί, αναδεικνύει τη διαφοροποίηση των φετινών επιδόσεων των υποψηφίων και ως έναν βαθμό αντικατοπτρίζει το πού θα κινηθούν οι φετινές βάσεις των σχολών. «Με μια πρώτη ματιά στα χιλιάδες νούμερα των πινάκων περιγραφής των αποτελεσμάτων, προκύπτει σαφώς η ένδειξη της πτώσεως των βάσεων», παρατήρησε ο κ. Λιπορδέζης, για να επισημάνει πως «αυτή τη φορά η πτώση των βάσεων ενδέχεται να είναι συνολική, δηλαδή να πιάσει όλες τις κατευθύνσεις, ακόμα και τη θεωρητική, όπου αρκετά θέματα ήταν συνθετότερα». «Όσο για το πόσο θα πέσουν οι βάσεις, σίγουρα χρειάζεται μία πολύ μεγαλύτερη μελέτη», προσέθεσε, αξιολογώντας ότι από την επόμενη εβδομάδα θα είναι σε θέση να κάνει ασφαλέστερες προσεγγίσεις. 

«Τίποτα δε χάνεις, δηλώνοντας τα υψηλότερα, έστω κι αν υπολογίζεις ότι δε θα τα πιάσεις»

Ο κ. Λιπορδέζης επέμεινε, πάντως, στην αναγκαιότητα προσεκτικής συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου, προκειμένου οι υποψήφιοι να μην πέσουν σε «παγίδες». «Όσα παιδιά συμπληρώσουν μαζί μας το μηχανογραφικό, δε θα πέσουν σε “παγίδες”», δήλωσε με βεβαιότητα, επισημαίνοντας ότι «εμείς θα τα κατευθύνουμε στο να αρχίσουν τις δηλώσεις από τις υψηλότερες δυνατές βάσεις». «Μπορεί η βάση να ήταν πέρυσι 18.000 μόρια και ένα παιδί να έχει συγκεντρώσει 15.000 μόρια και να πιστεύει ότι αποκλείεται να την πιάσει», εξήγησε, «όμως δε χάνει τίποτα με το να το δηλώσει». «Τίποτα δε χάνεις, δηλώνοντας τα υψηλότερα, έστω κι αν υπολογίζεις ότι δε θα τα πιάσεις», υπογράμμισε. 

«Ο υποψήφιος να ακολουθήσει τα “θέλω” του»

Στην ερώτηση, τέλος, τι να ακολουθήσει ένας υποψήφιος, τα «θέλω» του ή τα «πρέπει» που διάφορες παράμετροι εισάγουν σε αυτή τη διαδικασία, ο κ. Λιπορδέζης ήταν κατηγορηματικό: «Τα “θέλω” του, τα “θέλω” του, τα “θέλω” του!». «Όταν ακολουθούμε τον δρόμο της καρδιάς μας, έστω κι αν αυτός μας οδηγεί σε ένα ΤΕΙ που στα μάτια των άλλων φαντάζει ασήμαντο, μέσα από αυτόν τον δρόμο μπορούμε να πετύχουμε τα μέγιστα», ξεκαθάρισε. «Το “θέλω” είναι που δίνει στον άνθρωπο μεγάλες ψυχικές δυνάμεις, μεγάλη ενέργεια και τον οδηγεί στον δρόμο της επιτυχίας», συμπλήρωσε, «ενώ το “πρέπει” μπορεί στη συνέχεια να σε οδηγήσει σε αδράνεια, επειδή απλά “έπρεπε”…». «Γι’ αυτό, εξάλλου, και το νέο σύστημα απαιτεί περισσότερο προσανατολισμένα παιδιά ως προς το τι θέλουν και όχι στο «όπου περνάς», όπως συμβαίνει συχνά σήμερα», κατέληξε. 

Σάκης Λιπορδέζης «Το “Ορόσημο 2001” είναι σαν την Ελλάδα, που ενώ είναι λιγότερο του 0,2% του παγκόσμιου πληθυσμού, εντούτοις έχει το 3% των κορυφαίων επιστημόνων»


Για μία ακόμα χρονιά το φροντιστήριο «Ορόσημο 2001» κατάφερε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των μαθητών του και των οικογενειών τους, με τη διεύθυνση και τους καθηγητές να αμείβονται και με το παραπάνω, αντικρίζοντας θετικά συναισθήματα στα πρόσωπα των υποψηφίων. Ο κ. Λιπορδέζης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την ολοκλήρωση μιας επιτυχημένης χρονιάς, ενώ δήλωσε την ετοιμότητα του δυναμικού τού φροντιστηρίου για την επόμενη, που δεν αργεί πρακτικά να ξεκινήσει…
 
ΠτΘ: κ. Λιπορδέζη, είστε ικανοποιημένος από τις επιτυχίες του φροντιστηρίου σας;
Σ.Λ.:
Όταν ακούμε από τους μαθητές μας να λένε πως πήγαν καλύτερα από ανώτερούς τους συμμαθητές και όταν έχουμε τις ψηλότερες βαθμολογίες δεν μπορεί παρά να είμαι πολύ ευχαριστημένος.
 
ΠτΘ: Θεωρείτε πως είναι υψηλά τα ποσοστά επιτυχίας του φροντιστηρίου σας;
Σ.Λ.:
Ναι, πράγματι είναι υψηλά. Γιατί, ξέρετε, το «Ορόσημο 2001» είναι σαν την Ελλάδα, που ενώ είναι λιγότερο του 0,2% του παγκόσμιου πληθυσμού, εντούτοις το ποσοστό των Ελλήνων μεταξύ των κορυφαίων επιστημόνων είναι 3%, δηλαδή 15πλάσιο του κανονικού.
 
ΠτΘ: Θα μας λέγατε το μυστικό της επιτυχίας;
Σ.Λ.:
Δεν υπάρχει μυστικό. Τη διαφορά την κάνουν οι καθηγητές, το σωστό διδακτικό υλικό, ο σωστός προσανατολισμός των παιδιών, η εμφύτευση υψηλών στόχων και φυσικά η υπεύθυνη δουλειά. Βέβαια κάθε λέξη από τις παραπάνω είναι ένας τόμος και πάνω από όλα βρίσκεται ο τρόπος εφαρμογής τους.
 
ΠτΘ: Οι πρώτοι συνεχίζουν να επιλέγουν Ιατρική;
Σ.Λ.:
Δεν νομίζω. Αυτό το θέλουν συνήθως γονείς και συγγενείς. Τα παιδιά υποκύπτουν πολλές φορές στη θέληση των γονέων από αγάπη. Για παράδειγμα μια μαθήτριά μας έπιασε 19.000 μόρια σχεδόν και δεν αποκλείεται να δηλώσει πρώτα τα Μαθηματικά. Οι στρατιωτικές σχολές παρά τη μείωση των μισθών είναι και πάλι στις υψηλές προτιμήσεις.
 
ΠτΘ: Τι θα συμβουλεύατε στους επιτυχόντες;
Σ.Λ.:
Να μην διστάζουν να προβάλλουν τις αξίες τους και τα προσόντα τους, γιατί αλλιώς θα βρεθούν επιτήδειοι κατώτεροί τους πάνω από αυτούς, που αργότερα θα κυβερνούν και τη χώρα. 

Ποσοστό Υποψηφίων με βαθμό μικρότερο του 10

 

  2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
Νεοελληνική Γλώσσα 25,88 22,57 24,10 20,44 22,83 12,99 20,01 15,61%
Ιστορία Γεν. Παιδείας 54,28 62,23 63,66 61,23 57,59 60,12 62,63 64,98%
Μαθηματικά Γεν. Παιδείας 27,41 26,34 36,26 43,72 39,06 41,83 26,07 44,37%
Φυσική Γεν. Παιδείας 21,88 20,53 23,32 14,75 20,71 14,27 14,61 11,55%
Βιολογία Γεν. Παιδείας 32,36 35,19 32,69 34,39 34,69 30,51 23,23 26,12%
Αρχαία Ελληνικά 43,61 39,71 49,00 48,89 49,39 51,89 41,65 49,66%
Λατινικά 41,06 38,84 36,21 37,42 37,27 38,97 31,44 38,33%
Λογοτεχνία Κατ. 37,56 31,50 27,67 26,68 25,55 31,58 28,93 38,67%
Ιστορία Κατ. 48,16 45,91 46,65 43,39 37,93 41,42 49,76 41,16%
Βιολογία Κατ. 16,49 14,87 13,03 17,22 15,28 15,99 10,49 16,31%
Μαθηματικά Θετ. Κατ. 40,73 31,04 25,39 39,22 40,58 47,82 28,53 39%
Φυσική Θετ. Κατ. 20,68 19,29 23,90 41,21 45,05 37,43 34,98 47,4%
Χημεία Θετ. Κατ. 16,87 16,02 16,17 19,39 25,60 26,42 23,73 21,47%
Μαθηματικά Τεχν. Κατ. 75,70 67,09 61,34 72,54 73,81 78,04 60,33 48,35%
Φυσική Τεχν. Κατ. 58,66 53,45 61,33 74,17 78,33 71,96 69,46 79,17%
ΑΟΔΕ 31,99 30,78 29,14 29,35 27,04 25,81 26,51 19,98%
ΑΕΠΠ 46,79 45,10 47,74 43,19 41,29 51,01 51,34 40,05%
ΑΟΘ 32,75 25,09 27,85 36,09 25,55 36,68 29,70 26,6%

Μαρία Τογκαλίδου «Αν προσπαθήσεις κάτι και το θέλεις, σίγουρα θα βρεις την άκρη»

Οι δυνατότητες πρόσβασης στην αγορά εργασίας είναι μία παράμετρος, που δεν απασχολεί στην παρούσα φάση τη νεαρή Μαρία Τογκαλίδου, καθώς ετοιμάζεται να συμπληρώσει το μηχανογραφικό της δελτίο.
 
Η Μαρία έχει συγκεντρώσει 17.495 μόρια στο τρίτο επιστημονικό πεδίο, επίδοση που της επιτρέπει να εξετάσει σειρά επιλογών για σχολές και τμήματα, με γνώμονα όπως ξεκαθαρίζει το ποιο γνωστικό αντικείμενο είναι πιο κοντά στα ενδιαφέροντά της. Το τμήμα Διαιτολογίας-Διατροφολογίας και το τμήμα Μαθηματικών, με προοπτική τις μεταπτυχιακές σπουδές στο αντικείμενο των οικονομικών, είναι οι δύο κυρίαρχες επιλογές, που εξετάζει η νεαρή υποψία, ενώ πιο μακρινός στόχος είναι η Ιατρική Σχολή, με απώτερη στόχευση την ειδικότητα της Ψυχιατρικής.
 
Όλα τα παραπάνω είναι αντικείμενα, που συμβαδίζουν με τα «θέλω» της, με την προοπτική της επαγγελματικής αποκατάστασης να κατατάσσεται δεύτερη στα κριτήριά της. «Ακόμα δε θα έλεγα ότι με τρομάζει η ανεργία», σημειώνει, «αλλά πιο πολύ θα έλεγα ότι ανησυχώ για τους γονείς μου και γενικότερα, αφού μου φαίνεται λίγο μακρινό το ότι θα βγω εγώ να δουλέψω». «Έτσι κι αλλιώς, σε όποια σχολή και να πάω», προσθέτει, «θα περάσουν σίγουρα κάποια χρόνια για να βγω στην αγορά εργασίας». «Οπότε, μέχρι τότε μπορεί να αλλάξουν τα δεδομένα», συμπληρώνει, για να επισημάνει με έμφαση ότι «γενικά αν προσπαθήσεις κάτι και το θέλεις, σίγουρα θα βρεις την άκρη». «Γι’ αυτό παίζει σημαντικότερο ρόλο το να εντοπίσεις τι σου αρέσει», συνεχίζει, «και αν σου αρέσει κάτι πολύ και το προσπαθήσεις, θα το καταφέρεις».
 
Για την επίτευξη της θετικής της επίδοσης στις πανελλαδικές, η Μαρία εκτιμά ότι μεγαλύτερο ρόλο έπαιξε η διαχείριση τους άγχους όταν μπήκε στην τελική ευθεία και η πηγαία ανάγκη της να ανταποκρίνεται, έστω και την τελευταία στιγμή, στις υποχρεώσεις της, πράγμα που την οδήγησε στο να μην απομακρύνεται από το πρόγραμμα, που είχε βάλει.
Το λάθος της, όπως αναγνωρίζει, ήταν πως στην αρχή της χρονιάς ξεκίνησε με εντατικό διάβασμα, με αποτέλεσμα στη συνέχεια να επέλθει η κόπωση και να παρεκκλίνει από το πρόγραμμά της. «Το θετικό που είχα ήταν ότι ντρεπόμουν να πάω στον καθηγητή αδιάβαστη κι αυτό με έσωσε, αφού, έστω και την τελευταία στιγμή, έκανα ό,τι μπορούσα και προλάβαινα να διαβάσω», σημειώνει χαρακτηριστικά. Στο μήνυμά της προς τους νέους, που θα δοκιμαστούν τη νέα χρονιά στις πανελλαδικές, τόνισε ότι δεν πρέπει να αγχώνονται και να επιλέξουν αυτό που κυρίως τους αρέσει.

Φροντιστήριο «Ορόσημο 2001»

Ημερομηνίες έναρξης τμημάτων
 
Γ΄ Λυκείου: 3 Αυγούστου
Β΄ και Α΄ Λυκείου: Δευτέρα 24 Αυγούστου και από Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου
ΕΠΑΛ: από 1 Σεπτεμβρίου
Γυμνάσια: από Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 

Το διδακτικό προσωπικό του φροντιστηρίου

Μαθηματικά: Κική Σουλτανίδου, Αριστείδης Σεμσίρης, Λεία Γεωργιάδου, Φίλιππος Αραμπατζής
Φιλολογικά: Βάσω Δεμίρη, Μαρία Γεωργαντά, Γιώργος Κυριμλίδης, Ξένια Καλπίδου
Φυσική-Χημεία-Βιολογία: Κώστας Νικόπουλος, Ξανθή Λύκου, Άννα Ζωγραφοπούλου, Πένυ Δεμερτζή
Πληροφορική: Δήμητρα Σκουλαρίδου
Οικονομικά: Αθανάσιος Δεμίρης
Σχεδιαστής Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Μέντορας της ομάδας Μαθηματικών: Σάκης Λιπορδέζης

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.