40 μαθητες απο τη Ροδοπη σε ρολο… ερευνητων του CERN

Θεωρητική και πειραματική «ξενάγηση» στον συναρπαστικό κόσμο της Φυσικής

«Ελάτε να γίνουμε ερευνητές στο CERN για μια μέρα» ήταν ο τίτλος-πρόσκληση της επιμορφωτικής ημερίδας για μαθητές του Λυκείου, που διοργάνωσε χθες στην Κομοτηνή το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης. Στην πρόσκληση ανταποκρίθηκαν γύρω στους 40 μαθητές, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν θεωρητικά, αλλά και πειραματικά, τον κόσμο της φυσικής και ειδικότερα τις ανακαλύψεις των επιστημόνων του CERN. Για τη διοργάνωση της ημερίδας συνεργάστηκαν με το ΕΚΦΕ Κομοτηνής το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος», το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και η Ελληνική Ομάδα Εκλαΐκευσης Φυσικής. Πολύτιμη συνδρομή στην όλη προσπάθεια προσέφερε επίσης Δημοτική Επιχείρηση Πολιτισμού, Παιδείας και Αθλητισμού του δήμου Κομοτηνής.
Στο συναρπαστικό κόσμο της φυσικής επιστήμης ανέλαβαν να ξεναγήσουν τους νεαρούς μαθητές η κ. Σοφία Κυριαζοπούλου, υπεύθυνη του ΕΚΦΕ Κομοτηνής, ο κ. Δημήτριος Λουκάς, Διευθυντής Ερευνών στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», ο κ. Γιώργος Αναγνώστου, Ερευνητής στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», και ο κ. Γιάννης Νταλιάνης, Επιστημονικός Συνεργάτης στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Στις εισαγωγικές ομιλίες τους οι ανωτέρω επιστήμονες αναφέρθηκαν στις σύγχρονες θεωρίες φυσικής και περιέγραψαν στους μαθητές τη συγκλονιστική έρευνα για την ανακάλυψη του σωματιδίου Higgs, που διεξάγεται στο CERN. Πέρα από το θεωρητικό σκέλος, η διοργάνωση προέβλεπε και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών. Οι τελευταίοι κλήθηκαν να γίνουν οι ίδιοι ερευνητές και να ανακαλύψουν μόνοι τους στοιχειώδη σωματίδια σε πραγματικά γεγονότα του CERΝ.

Σοφία Κυριαζοπούλου «Μας ενδιαφέρει πρωτίστως να εμπνευστούν τα παιδιά από τις μεγάλες επιστημονικές ανακαλύψεις»

Στις δηλώσεις της η υπεύθυνη του ΕΚΦΕ Κομοτηνής, κ. Σοφία Κυριαζοπούλου, εστίασε καταρχάς στο γεγονός ότι παρόμοιες εκδηλώσεις διοργανώνονται σε μεγάλα πανεπιστήμια της χώρας, κυρίως στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη. «Εμείς βρισκόμαστε μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα», παρατήρησε, «αλλά θέλουμε να φέρουμε αυτές τις καινούργιες ανακαλύψεις στον τόπο μας». «Αποφασίσαμε λοιπόν να κάνουμε αυτήν την εκδήλωση», συνέχισε, «που φέρνει την θεωρητική και την πειραματική φυσική στα παιδιά μας και τα κάνει κοινωνούς στις καινούργιες ανακαλύψεις. Προσπαθούμε να δείξουμε στα παιδιά αυτό που ακούνε, τον απόηχο που φτάνει εδώ από τις μεγάλες επιστημονικές ανακαλύψεις. Τι σημαίνουν, τι είναι, πώς θα αλλάξουν τη ζωή τους και πώς θα τα εμπνεύσουν κυρίως. Αυτό πρωτίστως μας ενδιαφέρει, να εμπνευστούν τα παιδιά».
 
Η κ. Κυριαζοπούλου έκανε γνωστό ότι οι μαθητές, που έλαβαν μέρος στη χθεσινή ημερίδα, ήταν αφενός εκείνοι που ενδιαφέρονται περισσότερο για τις φυσικές επιστήμες και ταυτόχρονα μαθητές, που έχουν τις καλύτερες επιδόσεις πάνω στο αντικείμενο. «Είναι αριστούχοι μαθητές, που θέλουν να ανοίξουν περισσότερο τους ορίζοντές τους», παρατήρησε. «Φυσικά η επιμόρφωση των μαθητών για τι συμβαίνει στο CERN και στη φυσική γίνεται και στα κατά τόπους σχολεία, αλλά σε διαφορετική μορφή». «Εδώ εκτός από τη θεωρητική εισαγωγή, που κάνουμε», συνέχισε, «δίνουμε οδηγίες στα παιδιά ώστε τα ίδια να αναλύουν πραγματικά δεδομένα του CERN και να ανακαλύπτουν ξανά, με μεγάλη χαρά, σωματίδια. Ας ελπίσουμε αργότερα να το κάνουν και με καινούργια πραγματικά σωματίδια». 

«Χωρίς απόδειξη είναι φιλοσοφία, ενώ με την απόδειξη την πειραματική είναι φυσική»

Η υπεύθυνη του ΕΚΦΕ Κομοτηνής επέμεινε ιδιαίτερα στο ρόλο του πειράματος ως θεμέλιο της φυσικής επιστήμης. «Χωρίς απόδειξη είναι φιλοσοφία», σημείωσε χαρακτηριστικά, «ενώ με την πειραματική απόδειξη είναι φυσική». «Το πείραμα είναι λίγο πιο δύσκολο και δαπανηρό», αναγνώρισε αναφερόμενη στην εκπαιδευτική πρακτική, «και στα χρόνια της κρίσης, που ζούμε, δημιουργεί κάποιες δυσκολίες». «Το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών αυτή τη δουλειά κάνει», επισήμανε, «να βοηθάει τους εκπαιδευτικούς του νομού μας, ώστε να γνωρίσουν όσο το δυνατόν απλούστερα και εύκολα πειράματα, να τα παρουσιάσουν στα παιδιά ή ακόμα καλύτερα να τα κάνουν μαζί με τα παιδιά, έτσι ώστε να τα εισάγουν στην έννοια της επιστημονικής ανακάλυψης».
Κλείνοντας, αναγνώρισε ότι οι σχολικές μονάδες στερούνται τον απαραίτητο για τον παραπάνω σκοπό εξοπλισμό και με την ευκαιρία τόνισε την ανάγκη για συνδρομή εκ μέρους της πολιτείας, αλλά και ιδιωτών. «Έχουμε κάποιον εξοπλισμό, αλλά ευχόμαστε να ήταν καλύτερος και προσπαθούμε να γίνει καλύτερος», σημείωσε η κ. Κυριαζοπούλου. «Μέσα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες», κατέληξε, «ζητάμε τη συνδρομή και των ιδιωτών και της πολιτείας, για να μας βοηθήσουν ώστε να εξοπλίσουμε ακόμα καλύτερα τα σχολεία μας». 

Γιάννης Νταλιάνης «Κάποιοι μαθητές εκπλήσσουν ευχάριστα, γιατί γνωρίζουν πράγματα πέρα από το ηλικιακό επίπεδό τους»


Από την πλευρά του ο κ. Νταλιάνης εστίασε αρχικά στις ευχάριστες εκπλήξεις, που προκύπτουν από τη συναναστροφή του με τους μαθητές, όταν ορισμένοι από τους τελευταίους επιδεικνύουν ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη φυσική επιστήμη και δείχνουν ότι έχουν αυξημένες για την ηλικία τους γνώσεις πάνω στο αντικείμενο. «Δεν είναι καθόλου εύκολο να εξηγήσεις σε ένα παιδί τον περίπλοκο κόσμο της φυσικής επιστήμης», παρατήρησε, «αφού πρέπει να γυρίσεις λίγο στην ηλικία του, να θυμηθείς τι ξέρει και να προσπαθήσεις να κάνεις μια σύνθεση με το τι ξέρεις εσύ και το τι ξέρει η σύγχρονη φυσική και η έρευνα». «Όμως πιστεύω ότι κάποιοι μαθητές είναι αρκετά προχωρημένοι», επισήμανε, «εκδηλώνουν ένα ιδιαίτερο, πιο προσωπικό ενδιαφέρον, ενώ κάποιες φορές εκπλήσσουν ευχάριστα, γιατί γνωρίζουν πράγματα πέρα από το ηλικιακό επίπεδό τους». «Κι αυτό διευκολύνει κι εσένα», σχολίασε, «ενώ σου δίνει κι ένα επιπλέον κίνητρο να τους εισάγεις σε ακόμα πιο προχωρημένη γνώση». 

«Επιτυχημένος δεν είναι αυτός, που ίσως βρει πολύ γρήγορα μια επαγγελματική αποκατάσταση, αλλά εκείνος που ευχαριστιέται αυτό που κάνει»

Ο κ. Νταλιάνης προέτρεψε τους νέους, που ενδιαφέρονται να ασχοληθούν με τη φυσική επιστήμη, να μην αποθαρρυνθούν από τις δύσκολες συνθήκες της εποχής μας, αλλά να κυνηγήσουν την επαγγελματική επιτυχία ακολουθώντας τα όνειρά τους. «Αν κάποια παιδιά έχουν πραγματικά ζωηρό ενδιαφέρον για τη φυσική», υπογράμμισε, «πιστεύω ότι ακόμα και στις δύσκολες συνθήκες, που επικρατούν σήμερα στη χώρα μας, είναι δυνατόν να τα καταφέρουν». «Γιατί νομίζω ότι επιτυχημένος δεν είναι αυτός, που ίσως βρει πολύ γρήγορα μια επαγγελματική αποκατάσταση», προσέθεσε, «αλλά εκείνος που ευχαριστιέται από αυτό που κάνει, το επάγγελμά του. Το σίγουρο είναι ότι αυτοί που κάνουν το επάγγελμά τους με πάθος και με ευχαρίστηση, κάποια στιγμή θα πετύχουν και επαγγελματικά». 

«Η γνώση από το δημόσιο πανεπιστήμιο, είναι ικανή για την επιτυχία στο εξωτερικό»

Εξάλλου, το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο, ιδίως οι δομές που έχουν να κάνουν με τη φυσική, παρέχουν σε ικανοποιητικό βαθμό γνώσεις και εφόδια στους νέους επιστήμονες. «Δεν υστερούμε σε ποιότητα, όμως υστερούμε σε χρηματοδότηση σε σύγκριση με κάποια άλλα ευρωπαϊκά ιδρύματα», παρατήρησε μεταξύ άλλων. «Αλλά οι φοιτητές είναι άριστοι», επισήμανε, «και όσοι βγαίνουν στο εξωτερικό δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα. Όσοι ασχολούνται με μεταπτυχιακά ή δουλεύουν στο εξωτερικό η γνώση, που έχουν πάρει από το δημόσιο πανεπιστήμιο, είναι ικανή για την επιτυχία».
 
Κλείνοντας ο κ. Νταλιάνης χαρακτήρισε το CERN ως ένα σύμβολο για τα νέα παιδιά, όχι μόνο γιατί στον συγκεκριμένο χώρο εφαρμόζεται προχωρημένη τεχνολογία, αλλά γιατί πρόκειται και για έναν χώρο πολυεθνικής συνεργασίας. «Σίγουρα αυτά που γίνονται κι αυτά που ανακαλύπτονται στο CERN συναρπάζουν τα παιδιά», παρατήρησε, «και νομίζω ότι είναι καλό να έχουν στο πίσω μέρος του μυαλού τους ότι μια μέρα μπορεί να πάνε εκεί».

Οι μαθητές που παρακολούθησαν την ημερίδα

Ακολουθεί λίστα με τους μαθητές που παρακολούθησαν την ημερίδα με δομή masterclass. Αξίζει να σημειωθεί ότι όλοι οι μαθητές έμειναν μέχρι το τέλος στις 17.30 και ολοκλήρωσαν επιτυχώς την ημερίδα, έχοντας την ευκαιρία να κάνουν έρευνα με πραγματικά δεδομένα του Cern.
 
1o ΓΕΛ
Βεζδρεβάνη Ελευθερία, Μασκανάκη Αικατερίνη, Μωρρές Ελευθέριος, Νταντουρή Μαρία- Νεφέλη, Κολοβού Κυριακή, Παπαδοπούλου Άννα, Μολλά Αχμέτ Χουσεϊν, Μήτρου Νεφέλη, Νακούσης Στέφανος
2ο ΓΕΛ
Αχυροπούλου Μηλίτσα, Γκοτζαρίδης Αναστάσιος, Καλιφατίδης Χρήστος, Καλτσά Ιωάννα, Κυμπαρίδου Χρύσα, Λεφής Θεόδωρος, Μολλά Χουσεϊν Εμέλ, Τσερκεζίδου Ειρήνη
3ο ΓΕΛ
Βουδούρης Στέφανος, Καραχρυσάφης Δημήτρης, Παπαβασιλείου Γιώργος, Καραγιάννη Παναγιώτα, Ισμαήλ Ντιλμπέρ, Κιουτσούκη Κλυταιμνήστρα, Σαραντοπούλου Παναγιώτα, Ουζουνίδου Αγγελική
Μουσικό σχολείο
Σερμπέζη Μαρίνα, Φραντζόπουλος Βασίλης, Τομζάς Μανώλης – Ραφαήλ, Νικολαϊδου Ευαγγελία, Τσιαούσης Χρήστος, Νασούδης Κωνσταντίνος, Παπαδόπουλος Δημήτριος- Κωνσταντίνος, Σπύρου Φανούριος, Αδαμακοπούλου Χρύσα, Μπούκας Κωνσταντίνος, Καλπάνη Μαρία, Χατζηαντωνίου Ερμής, Σουσανίδου Αναστασία
Μειονοτικό σχολείο
Ιμπράμ Ονούρ, Ιμπραήμογλου Καφάζ Γκαμζέ

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.