Ταξιδι στους δρομους του αρχαιου Ελληνορωμαικου κοσμου

Πολυξένη Τσατσοπούλου: «Οι θαλάσσιοι και οι χερσαίοι δρόμοι, μαζί με αυτούς και η Εγνατία Οδός, μετέφεραν μαζί με τα υλικά αγαθά και όλο τον πλούτο του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού»

Στους δρόμους του Αρχαίου Ελληνορωμαϊκού Κόσμου, με τη συνοδεία της Επίτιμης Εφόρου Αρχαιοτήτων, πρώην Προϊσταμένης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Έβρου κ. Πολυξένης Τσατσοπούλου, ταξίδεψαν όσοι βρέθηκαν την Παρασκευή 22 Οκτωβρίου στην Αίθουσα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Ροδόπης.

Μέσα από την ομιλία της, η κ. Τσατσοπούλου παρουσίασε μια συνοπτική εικόνα της ταξιδιωτικής εμπειρίας στον αρχαίο Ελληνορωμαϊκό κόσμο.«Την εποχή εκείνη, οι μεταφορικές δυνατότητες των Ελλήνων, γνώρισαν μια πρωτοφανή εξέλιξη» σημείωσε. Έτσι οι θαλάσσιοι και οι χερσαίοι δρόμοι, μαζί με αυτούς και η Εγνατία Οδός, μετέφεραν μαζί με τα υλικά αγαθά, και όλο τον πλούτο του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού. Με αυτό τον τρόπο μπήκαν τα θεμέλια, για τον Δυτικό πολιτισμό στη συνέχεια.

Όπως εξήγησε η Επίτιμη Έφορος, οι χερσαίοι δρόμοι υπήρχαν πριν την έλευση των Ρωμαίων στην περιοχή, αλλά δεν ήταν σε καλή κατάσταση, γιατί ήταν κυρίως χωμάτινοι και καταστρέφονταν εύκολα. Αυτό που προσέφεραν οι Ρωμαίοι, ήταν ότι οι δρόμοι αυτοί λιθοστρώθηκαν, και έγινε η Εγνατία στην περιοχή μας, αποκτώντας μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο, όπως αποδεικνύεται από το γεγονός ότι τους βρίσκουμε ακόμα και σήμερα σε πολύ καλή κατάσταση. Μεγάλος όγκος μεταφορών βέβαια, για ανθρώπους αλλά και είδη, γινόταν και από θαλάσσης, ιδιαίτερα μετά τον δεύτερο εποικισμό. Τότε υπήρχαν πολλών ειδών πλοία, που ανάλογα με τις ανάγκες του καθενός, μπορούσαν να μεταφέρουν τα προϊόντα όπου το επιθυμούσαν.

Η  κ. Τσατσοπούλου υπήρξε όμως ιδιαιτέρως αναλυτική σε όλο το φάσμα των πληροφοριών που αφορούσαν τις μετακινήσεις στον αρχαίο κόσμο, ξεκινώντας από την ανακάλυψη του τροχού που πρωτοχρησιμοποιήθηκε στην κεραμοπλαστική τέχνη, παρουσιάζοντας την εξέλιξή του στον χρόνο και την κατασκευή του από μέταλλο και στη συνέχεια με τη βοήθεια της πυράς από ξύλο συνδυασμένο με μέταλλο,  που επέτρεψε την κατασκευή και τη χρήση ζωήλατων μέσων μεταφοράς.  Χρησιμοποιώντας  πλούσιο εικαστικό υλικό έδειξε μορφές στον χρόνο της άμαξας και των κάρων ως μεταφορικών μέσων, όπως επίσης υπήρξε αναλυτική και στη δυνατότητα θαλασσίων ταξιδίων μέσω πλοίων που κάποια στιγμή έφτασαν να μεταφέρουν μέχρι 1000 άτομα.

Ιδιαίτερα σημαντικό το ότι παρουσίασε το σύνολο των δικτύων  δρόμων σε χιλιόμετρα που είχε κατασκευάσει η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και ήταν ιδιαίτερα πυκνά, καθώς και στην τέχνη της οδοποιίας, στον τρόπο κατασκευής των δρόμων από στρατιώτες που έφεραν απλό εξοπλισμό, για να καταλήξει  αναφερόμενη  στη διαδρομή της Εγνατίας οδού στην περιφέρειά μας.   

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.