30 Ιουλιου 2008: Περιηγηση με τρενο…

«Στάσεις» στα Θρακικά Μετέωρα, στο Παπίκιο Όρος και στη λίμνη Βιστωνίδα

Τι κοινό μπορούν να έχουν τα Θρακικά Μετέωρα το Παπίκιο Όρος, η λίμνη Βιστωνίδα και ο μοναδικής αξίας υδροβιότοπος στην περιοχή; Όλα μπορούν να αποτελέσουν στάσεις σε ένα διαφορετικό «ταξίδι» με το τρένο. Πρόκειται για πρόταση αξιοποίησης των τμημάτων γραμμών του ΟΣΕ, που θα εγκαταλειφθούν. Πρόταση η οποία περιλαμβάνει την δημιουργία θεματικού Σιδηροδρομικού Πάρκου. Την ιδέα κατέθεσε ήδη η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση (Ν.Α.)  Ροδόπης με αφορμή τα έργα που ο ΟΣΕ υλοποιεί στην περιοχή της Θράκης. Όπως είναι γνωστό , προχωρά σε σταδιακή αλλαγή της χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής για λόγους ευθυγράμμισης αύξησης της ταχύτητας και απομάκρυνσης της γραμμής από κατοικημένες περιοχές. Έτσι, τόσο ορισμένα τμήματα γραμμών, όσο και κτηριακές υποδομές εγκαταλείπονται. Μια τέτοια περίπτωση είναι αυτή μεταξύ των οικισμών Ιασμού και Πολυάνθου στο Νομό Ροδόπης. Ο σιδηροδρομικός σταθμός Ιάσμου δεν χρησιμοποιείται εδώ και πολλά χρόνια, ο δε σταθμός Ιάσμου υπολειτουργεί. Με την κατάργηση της διέλευσης αμαξοστοιχιών από τους δύο σταθμούς και το τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής που τους ενώνει, μήκους περίπου 4 χιλιομέτρων προτείνεται από την Ν.Α. Ροδόπης η αξιοποίηση αυτής της υποδομής

Διαδρομές και ενημερωτικές «ανάσες» σε Info-Σταθμούς…

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή νομάρχη Ροδόπης, τον κ. Χ. Τσαραμπουλίδη η πρόταση περιλαμβάνει :  την πλήρη ανακαίνιση των κτηριακών υποδομών με την μορφή και τον τύπο της αρχικής κατασκευής  τους. Την δρομολόγηση μεταξύ δύο σταθμών μικρών συρμών, ανοικτών, τουριστικού χαρακτήρα που θα αναπτύσσουν ιδιαίτερα μικρές ταχύτητες ενώ κατά την διάρκεια της διαδρομής θα γίνεται ενημέρωση για τους ενδιαφέροντες γειτονικούς τουριστικούς , φυσικούς η πολιτιστικούς προορισμούς. Τα θρακικά Μετέωρα το Παπίκιο Όρος , η λίμνη Βιστωνίδα και το πάρκο υδροβιοτόπων θα είναι στην ουσία οι «βάσεις» αναφοράς τα σημεία αναφοράς , αυτού του Θεματικού Πάρκου. Η διαδρομή αυτή μπορεί να γίνεται εναλλακτικά με τα πόδια με 2-3 ενδιάμεσες στάσεις, ενώ η ενημέρωση θα γίνεται μέσα στα κτήρια των σταθμών, που θα λειτουργούν ως Info- σταθμοί.

Στάση για καφέ, αγορές και παιχνίδια…

Στους παλιούς σταθμούς θα υπάρχουν διαρκείς η κινητές εκθέσεις για την ιστορία των παλιών σιδηροδρόμων και την εξέλιξη της τεχνολογίας τους , καθώς και για τα αξιοθέατα και την ιστορία της περιοχής. Στους σταθμούς Ιάσμου και Πολυάνθου μπορούν να τοποθετηθούν παλαιές μηχανές και βαγόνια επαρκώς συντηρημένα που θα αποτελούν μέρος του Θεματικού αντικειμένου.  «Η διαδρομή από το ένα κτήριο του σταθμού στο άλλο κτήριο, μπορεί να γίνει με την χρήση μονοπατιών περιπάτου είτε με την χρήση ποδηλατοδρόμων είτε με βαγόνια ειδικά διαμορφωμένα που θα μπορούν να κινούνται πάνω στην παλιά γραμμή» δηλώνει ο αναπληρωτής Νομάρχης και εξηγεί ότι στα κτήρια των σταθμών θα δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να ενημερώνονται για την εξέλιξη του σιδηροδρομικού  δικτύου  και των μέσων μεταφοράς. Τα δε κτίρια μπορούν να λειτουργούν ως καφέ βιβλιοπωλεία, αίθουσες εκδηλώσεων ηλεκτρονικής λήψης πληροφοριών , αλλά και χώρους πώλησης προϊόντων – αναμνηστικών αντικειμένων με θεματολογία τα τρένα, η την ίδια περιοχή. « Ο τόπος κρίνεται ιδανικός γιατί σε μικρή απόσταση συναντά κανείς , ότι όταν ταξιδεύει με τρένο» δηλώνει ο κ. Χ. Τσαραμπουλίδης και σημειώνει ότι δεν υπάρχει αντίστοιχο Σιδηροδρομικό θεματικό Πάρκο στην Β. Ελλάδα. Όσον αφορά στον τρόπο διαχείρισης του θεματικού Σιδηροδρομικού Πάρκου μπορεί να γίνει από φορέα στον οποίο μπορεί να συμμετέχει ο ΟΣΕ και οι τοπικοί φορείς της Αυτοδιοίκησης.

Ώρα Ο.Σ.Ε. για να υλοποιηθεί η πρόταση…

Ήδη οι πρώτες συζητήσεις έχουν ξεκινήσει, η πορεία τους θα εξαρτηθεί από την ταχύτητα υλοποίησης της νέας χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής και της ίδιας διάθεσης της διοίκησης του ΟΣΕ να συνεργαστεί. Η Ν.Α. πάντως φέρεται να υλοποιήσει το έργο αξιοποιώντας τους πόρους από την 4η προγραμματική περίοδο. Με την κατάργηση δρομολογίων και αμαξοστοιχιών ο Ο.Σ.Ε. «πλήγωσε» την περιοχή και τους κατοίκους της, γυρίζοντας πίσω στα χρόνια της απομόνωσης , την Θράκη. Τώρα με την ιδέα της δημιουργίας θεματικού σιδηροδρομικού πάρκου δίνεται η δυνατότητα στην διοίκηση του «πολύπαθου» Οργανισμού να γεφυρώσει κάπως το χάσμα που έχει ανοίξει με τους κατοίκους της περιοχής, τόσο λόγω των τελευταίων της αποφάσεων , όσο εξ αιτίας της χρονιάς υστέρησης στον εκσυγχρονισμό υποδομών. Η δημιουργία του Θεματικού Σιδηροδρομικού Πάρκου πάντως , σίγουρα θα αποτελέσει πόλο έλξης τουριστών και επισκεπτών

Μαρία Νικολάου

 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.