Τα ερωτηματα για τα Τεμπη

«Ο σιδηρόδρομος είναι η ακτινογραφία της χώρας, με τη διαφορά ότι οι άλλοι τομείς δυσλειτουργούν χωρίς να αιμορραγούν»

Το ενδιαφέρον για την τραγωδία των Τεμπών εστιάζεται στο φορτίο που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και στο μπάζωμα του χώρου του συμβάντος. Όμως, πρέπει να διευκρινισθεί ότι όλα τα φορτία μπορούν να μεταφερθούν, χωρίς εξαίρεση, όταν πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Ας μην ξεχνάμε ότι τις πόλεις διασχίζουν καθημερινά βυτία-«βόμβες» για την εξυπηρέτηση των κοινωνικών αναγκών. Στον σιδηρόδρομο υπήρχαν και υπάρχουν, πέραν των κανονικών, οι «ειδικές» και οι «εξαιρετικές» μεταφορές, που απαιτούν την τήρηση συγκεκριμένων περιορισμών. Υπάρχουν μεταφορές φορτίων που π.χ. παραβιάζουν το περιτύπωμα της γραμμής, λόγω του μεγέθους του φορτίου, της διατομής δηλαδή μέσα στην οποία θα πρέπει να κινείται μία εμπορική αμαξοστοιχία με τα φορτία που μεταφέρει ή τίθεται και θέμα βάρους του φορτίου, αν αυτό υπερβαίνει τα όρια της φέρουσας ικανότητας της γραμμής ή γέφυρας. Άλλες μεταφορές αφορούν επικίνδυνα φορτία. Σε κάθε περίπτωση, εκδιδόταν σχετική απόφαση για τη δρομολόγηση της αμαξοστοιχίας, στην οποία αναφέρονταν οι όροι μεταφοράς αναλόγως του μεταφερόμενου φορτίου.

Βέβαια, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το 2008, σε σιδηροδρομικό ατύχημα στον Μπράλο, 14 από τα 27 βαγόνια εμπορικής αμαξοστοιχίας που απεκόπησαν και συγκρούστηκαν με επιβατικό τρένο, δεν ήσαν δηλωμένα, ενώ λόγω της προσθήκης τους στην αμαξοστοιχία αύξησαν το υπέρβαρό της κατά 350 τόνους και, σε συνδυασμό με τη μεγάλη κλίση της γραμμής, οδήγησαν στη διάσπαση της σύνθεσης της αμαξοστοιχίας και στην αποκοπή των βαγονιών. Τότε, ο Τύπος αναφέρθηκε στη «μαφία του ΟΣΕ», που διακινούσε λαθραία εμπορεύματα και, μάλιστα, διευθυντικό στέλεχος του Οργανισμού, πρώην συνδικαλιστής, είχε παραπεμφθεί στη δικαιοσύνη. Η εικόνα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έκτοτε, και ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, δεν βελτιώθηκε αν κρίνουμε από τον τρόπο των προσλήψεων. Εμπαίζουν χιλιάδες νέους, που προστρέχουν, ανταποκρινόμενοι στις προκηρύξεις θέσεων εργασίας, χωρίς ποτέ να ανακοινώνεται ο πίνακας αξιολόγησης των υποψηφίων. Μάλιστα, η πρακτική αυτή κληροδοτήθηκε και υιοθετήθηκε κι από τη Hellenic Train, προφανώς χάριν της «εργασιακής ειρήνης» εντός της εταιρείας. Ποιες παρακαταθήκες δημιουργεί για το μέλλον του σιδηροδρόμου; Ας μην ξεχνάμε ότι οι πελατειακές σχέσεις δημιουργούν εξαρτήσεις και ένα πέπλο σιωπής.

Υπάρχει δηλαδή προηγούμενο όσον αφορά λαθραία μεταφορά φορτίων. Για να επιβεβαιωθεί ή να αποκλειστεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο στα Τέμπη, θα πρέπει να γίνει εξονυχιστικός έλεγχος και σε ό,τι μέχρι σήμερα δεν έχει ελεγχθεί από τη σύνθεση της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Το συμπέρασμα είναι πως όλα αυτά τα χρόνια τα κόμματα που κυβέρνησαν τη χώρα δεν κατόρθωσαν να εξυγιάνουν τον σιδηρόδρομο από αυτά τα κυκλώματα, διότι ενεργούν καλυπτόμενα από τον κομματικό πατριωτισμό τους. Γι’ αυτό τα κόμματα εστιάζουν αποκλειστικά στα Τέμπη, ώστε να αποσείσουν τις ευθύνες τους για την πορεία απαξίωσης του σιδηροδρόμου; Υπάρχει ένας κανόνας που επιβεβαίωσε η ζωή στα Τέμπη για άλλη μια φορά. Όπου εκφυλιστικά φαινόμενα χαρακτηρίζουν τη λειτουργία της κοινωνίας, ο κατήφορος κάποια στιγμή γίνεται αδιέξοδο και οι συνέπειες είναι οδυνηρές. Η τήρηση κανονισμών και κανόνων και η αξιοκρατία δεν εξασφαλίζουν μόνον την εύρυθμη λειτουργία της κοινωνίας, αλλά διασφαλίζουν, στο μέτρο του δυνατού, και τους πολίτες. Γι’ αυτό τα αίτια δεν μπορεί να αναζητηθούν μόνο στο συμβάν.

Για τα αίτια που προκάλεσαν τη λάμψη και τη φωτιά, κατά την ώρα της σύγκρουσης, έγραφε σε έκθεσή του για την τραγωδία των Τεμπών ο Γιάννης Παπαμιχαήλ, Πολιτικός Μηχανικός και πρώην Διευθυντής του ΟΣΕ, μία άλλη άποψη («Η Καθημερινή», 27/3/2023):

«Θα ήθελα να εξηγήσω το φαινόμενο της τεράστιας λάμψης και φωτιάς που ξεπήδησαν από τη σύγκρουση, επειδή κυκλοφορούν αυθαίρετες ερμηνείες. Είναι γνωστό πως οι ηλεκτρομηχανές τροφοδοτούνται από τα καλώδια της ηλεκτροκίνησης των 25.000 volt, που βρίσκονται πάνω από τις σιδηροδρομικές γραμμές. Η ταχύτητα την ώρα της μετωπικής σύγκρουσης ήταν για το επιβατικό τρένο 160 χλμ./ώρα και 100 χλμ./ώρα περίπου για το εμπορικό. Είναι αντιληπτό πως η σχετική ταχύτητα προσέγγισης ήταν 260 χλμ./ώρα. Κατά τη σύγκρουση, οι δυο μηχανές δεν πετάχτηκαν ψηλά, αλλά έγιναν μια ενιαία άμορφη μάζα. Στην αμέσως επόμενη φάση, το πρώτο βαγόνι (Α΄ θέσης) και το δεύτερο βαγόνι (εστιατόριο) πετάχτηκαν πάνω από τα συντρίμμια των μηχανών και, πριν έρθουν σε επαφή με τα καλώδια υψηλής τάσης, έγιναν τεράστιες ηλεκτρικές εκκενώσεις. Ουσιαστικά, έγινε κεραυνοβόληση των δύο βαγονιών. Στο χιλιοστό του δευτερολέπτου απελευθερώθηκε ενέργεια εκατομμυρίων KW, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας μετατράπηκε σε θερμότητα που ανέβασε θερμοκρασίες χιλιάδων βαθμών Κελσίου στο εξωτερικό μέρος των βαγονιών. Από την κόλαση της ηλεκτροπληξίας ήταν αδύνατο να επιζήσουν επιβάτες στα δύο πρώτα βαγόνια».

Όσον αφορά το μπάζωμα, σε συμβάντα εκτροχιάσεων κ.ά., όταν απαιτείται από τις συνθήκες, επιλέγεται η επίχωση της γραμμής, ώστε να είναι δυνατή η μετακίνηση μηχανημάτων εκατέρωθεν αυτής. Αυτό αποφασίζεται επί τόπου από τις Υπηρεσίες Γραμμής και Έλξης και, μετά την αντιμετώπιση του συμβάντος, ο χώρος αποκαθίσταται. Βέβαια, στα Τέμπη πρωταγωνιστικός ήταν ο ρόλος της πυροσβεστικής και του νοσοκομειακού προσωπικού, έναντι των σιδηροδρομικών υπηρεσιών.

Τα Τέμπη δεν είναι ένα μεμονωμένο γεγονός. Είναι το αποτέλεσμα μιας μακρόχρονης πορείας. Αυτό πρέπει να αναδειχθεί, διότι αν ερμηνευθεί σαν μεμονωμένο γεγονός, αθωώνουμε όλα όσα μας οδήγησαν έως εκεί. Όμως, εστιάζοντας την τραγωδία κυρίως στο μπάζωμα και στα μεταφερόμενα φορτία, και όχι στην σύγκρουση, διότι μπάζωμα και μεταφερόμενα φορτία, εφόσον προκύψουν ευθύνες, είναι επακόλουθα της σύγκρουσης, χάνουμε τη μεγάλη εικόνα που αναδεικνύεται μέσα από τη διάλυση του σιδηροδρόμου, την πορεία διάλυσης της χώρας. Ο σιδηρόδρομος είναι η ακτινογραφία της χώρας, με τη διαφορά ότι οι άλλοι τομείς δυσλειτουργούν χωρίς να αιμορραγούν.

Κατά γενική ομολογία, η χώρα είναι σε πορεία απαξίωσης, με συνέπεια κάθε κυβέρνηση να αποδεικνύεται χειρότερη από την προηγούμενη. Γι’ αυτό ας μη ζούμε με ψευδαισθήσεις. Ότι δηλαδή αν θα φύγει η ΝΔ από την κυβέρνηση και έλθει ένα άλλο κόμμα, το ΠΑΣΟΚ που βρυχάται για τα Τέμπη, ή ο ΣΥΡΙΖΑ, θα αλλάξουμε πορεία. Διότι ΠΑΣΟΚ και ΝΔ κυβέρνησαν αυτοδύναμα στη διάρκεια της μεταπολίτευσης μέχρι σήμερα και διαμόρφωσαν αυτό το σκηνικό που προκαλεί αποστροφή, αλλά και ο ΣΥΡΙΖΑ, με τη μικρότερη χρονική συμμετοχή στη διακυβέρνηση της χώρας, αφού μπολιάστηκε μαζικά από το ΠΑΣΟΚ. Ακόμη και η ελάσσων αντιπολίτευση με τον λαϊκισμό της, αντί να τροχοπεδήσει, επιτάχυνε την πορεία. Το πολιτικό σύστημα της χώρας είναι αυτό που νοσεί στο σύνολό του κάθε μέρα και βαρύτερα. Η «θυσία των 57» θα δικαιωθεί αν τα Τέμπη γίνουν η αφετηρία, όχι μόνον για την ευαισθητοποίηση του λαού, που εκδηλώνεται καθημερινά, αλλά για την κινητοποίησή του για τη ριζική αναμόρφωση του πολιτικού συστήματος της χώρας.

Αλεξανδρούπολη, 15/2/2025

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.