Περι σχολικων εγχειριδιων και προγραμματος Φραγκουδακη

Της έκδοσης

Με μεγάλη μας έκπληξη διαβάσαμε τα όσα καταγγέλλει δια της σχετικής με τα σχολικά εγχειρίδια των μειονοτικών σχολείων της Θράκης ανακοίνωση που εξέδωσε χθες, Παρασκευή, ο Σύνδεσμος Σχολικών Εφορειών Μειονοτικών Σχολείων Δυτικής Θράκης.
 
Με  έκπληξη για τα όσα καταγγέλλονται και αφορούν τόσο στην μη ύπαρξη σχολικών εγχειριδίων σε μαθήματα όπως η γεωγραφία και η ιστορία όσο – και κύρια–  στα όσα αναφέρονται ως  επιχειρηματολογία «αρμοδίων» που επισκέφθηκαν το 1ο 20/Θ Μειονοτικό Δημοτικό Σχολείο Ξάνθης που τελούσε υπό συμβολική κατάληψη για το ζήτημα, με απόφαση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και της Σχολικής Εφορείας. Κατ’ αρχάς, τη φερόμενη ως επιχειρηματολογία των «αρμοδίων» –όνομα αυτοί δεν έχουν;– περί μη ικανότητας των παιδιών να διδαχθούν από τα σχολικά εγχειρίδια του δημόσιου σχολείου, οφείλουμε μάλλον να τη χαρακτηρίσουμε  ως απαράδεκτη, αφού συναιρεί τον όρο  «μειονοτικός» με τον όρο «μειονεκτικός».
 
Με έκπληξη όμως και για τα όσα αναφέρονται για το πρόγραμμα Φραγκουδάκη και φαίνεται να αγνοούν τη σημασία και την αξία ενός εκ των λιγοστών, ως ελάχιστων, προγραμμάτων που συνεισέφερε εμπράκτως και ευεργετικά στο σύνολό του – συμπεριλαμβανομένων των σχολικών εγχειριδίων–   στη μειονότητα και τους μουσουλμανόπαιδες, ειδικά σε ό,τι αφορά την ελληνομάθειά τους – άλλωστε αυτός ήταν και ο πρωταρχικός στόχος υλοποίησής του- αλλά και στην πολιτισμική ανάπτυξη και κοινωνικοποίηση των παιδιών της μειονότητας, και εισήγαγε στην εκπαίδευση αυτών εκ νέου έννοιες όπως η ισότητα και η αξιοκρατία, μέχρι τότε από πολλούς ξεχασμένες.
 
Μεγάλη έκπληξη γενικά, κυρίως ως προς το γεγονός ότι η ικανοποίηση του αιτήματος όπως αυτό εκφράζεται στη σχετική ανακοίνωση, αφορά στην «υιοθέτηση» των σχολικών εγχειριδίων των δημόσιων σχολίων, που επίσης βέβαια γράφτηκαν με βάση άλλες εκπαιδευτικές συνθήκες και προ εικοσαετίας επίσης. 
 
Με λίγα λόγια ορθότατο το αίτημα του Συνδέσμου ως προς την πλήρη κατάργηση οποιασδήποτε υπόνοιας –και σχολικών εγχειριδίων– δύο «ταχυτήτων» γιατί σαφώς και τα παιδιά της μειονότητας είναι ικανά και σε τίποτα δεν υστερούν σε σχέση με αυτά της πλειονότητας και  κάθε επιχειρηματολογία προς το αντίθετο είναι καταδικαστέα, αλλά μην προστρέχουμε σε ακραίους μηδενισμούς προγραμμάτων, ανθρώπων και καταστάσεων το έργο των οποίων –ειδικά για την άρση κοινωνικών ανισοτήτων–  εμπράκτως έχει αποδειχτεί. 
 
Υ.γ.: Και κάτι ακόμη… Επειδή η μειονότητα είναι λάτρης του διαλόγου, να υπενθυμίσουμε ότι το αποκαλούμενο πρόγραμμα Φραγκουδάκη ήταν σε συνεχή διάλογο μαζί της,  με τους θεσμικούς της φορείς αλλά και τη μειονοτική κοινωνία, όλους… Επίσης αξίζει να υπενθυμίσουμε  τα πολύ θετικά κοινωνικά του αποτελέσματα, τόσο γιατί δημιούργησε και χρηματοδότησε θέσεις εργασίας αλλά κυρίως γιατί εξοικείωσε μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών με τον πολιτισμού του «άλλου», του έτερου, που αξίζει τον ίδιο σεβασμό που τρέφουμε και προς τον δικό μας.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.