Πελατειακες σχεσεις και τραγωδιες

Γιατί η βαθύτερη αιτία που οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών δεν ήταν η πλημμελής λειτουργία της τηλεδιοίκησης ή της σηματοδότησης; Διότι ακόμη και στην περίπτωση που καταπέσει το όλο σύστημα λόγω βλάβης ή οποιασδήποτε άλλης αιτίας, ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας είναι τόσο λεπτομερής που η τήρησή του δεν επιτρέπει επ’ ουδενί ένα ατύχημα. Όταν προσλήφθηκα το 1977 στο Τμήμα Μεταλλικών Κατασκευών στη Θεσσαλονίκη, μου δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι είχα καταταχθεί εκ νέου σε μια στρατιωτική μονάδα· υπήρχε θρησκευτική τήρηση των κανονισμών και απόλυτος σεβασμός στην ιεραρχία, απαραίτητες προϋποθέσεις σε θέματα ασφάλειας της κυκλοφορίας. Όταν αποχώρησα το 2010, ο σιδηρόδρομος ήταν σε πορεία διάλυσης, αλλά στη συνέχεια η χώρα, και μαζί της και ο σιδηρόδρομος, περιέπεσαν σε κατάσταση παρακμής. Έχει διαστραφεί το περιεχόμενο των εννοιών των λέξεων, των αξιών που αποτελούν τον συνεκτικό ιστό της κοινωνίας. Προηγήθηκε το Μάτι, η Μάνδρα, η Ηλεία, η Εύβοια επανειλημμένα… σήμερα τα Τέμπη. Αύριο;

Είναι αξιοσημείωτο ότι, κατά τη διάρκεια του συμβάντος, στα Τέμπη η κυκλοφορία ρυθμιζόταν από δύο σταθμάρχες, ο ένας εκ των οποίων, ο σταθμάρχης της Λάρισας, μετατάχθηκε στη μεγάλη ηλικία των 59 ετών, αδιανόητη για τόσο κρίσιμο τομέα, με τρόπο προφανώς ρουσφετολογικό, ενώ η σταθμάρχης των Νέων Πόρων, η οποία δεν ευθύνεται για το συμβάν, κόρη σταθμάρχη, εργαζόταν με μπλοκάκι. Βέβαια, οι Νέοι Πόροι είναι σταθμός διέλευσης και στάθμευσης και σπανίως διασταυρώσεων, όμως το καθεστώς εργασίας της υπαλλήλου, όπως και άλλων 69 νέων σταθμαρχών που εργάζονται με μπλοκάκι, πραγματικά εκπλήσσει για την άγνοια του πολιτικού κόσμου για τη σοβαρότητα της λειτουργίας του σιδηροδρόμου. Με ποια κριτήρια προσλήφθηκαν με μπλοκάκι εν κρυπτώ; Προνομιακά, ως τέκνα σιδηροδρομικών που αξίωσαν συνδικαλιστές ή βουλευτές; Γιατί αγνοήθηκε το σύνολο της νεολαίας και οι δεξιότητές της; Επιστρέψαμε εν έτει 2023 στις κάστες που χαρακτήριζαν τη λειτουργία της κοινωνίας στον ύστερο Μεσαίωνα και μετά;

Γνωστοποιήθηκε έγγραφο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), στο οποίο αποκαλυπτόταν η ελλιπής εκπαίδευση των σταθμαρχών, ιδιαίτερα η πρακτική άσκηση. Διαβάζουμε καταγγελία συνταξιούχου σταθμάρχη ότι οι υποψήφιοι σταθμάρχες γνώριζαν τα θέματα των εξετάσεων εκ των προτέρων, διαβάζουμε ακόμη ότι στο έγγραφο της ΡΑΣ γινόταν αναφορά σε δύο εκτροχιασμούς στο Λιανοκλάδι και στην Τιθορέα, στις 10 και στις 21 Οκτωβρίου, που αποδίδονταν στον ανθρώπινο παράγοντα, συγκεκριμένα στον σταθμάρχη («Η Καθημερινή», 14/3/2023). Ακολούθησε διαμάχη μεταξύ ΡΑΣ και ΟΣΕ για το επίπεδο εκπαίδευσης των σταθμαρχών με μπλοκάκι, αλλά έτσι αγνοήθηκε το ουσιώδες: Όσοι προσλήφθηκαν με μπλοκάκι είχαν τις ικανότητες να ανταποκριθούν στα καθήκοντα του σταθμάρχη, δεδομένου ότι οι προσλήψεις έγιναν με αδιαφάνεια και άλλα κριτήρια εν κρυπτώ; 

Για να μην εξωραΐζουμε το παρελθόν, ο σιδηρόδρομος ανέκαθεν χαρακτηριζόταν για τις πελατειακές σχέσεις σε όλα τα επίπεδα, όπως συνέβαινε πάντοτε στην ελληνική κοινωνία. Όμως, υπήρχε μια διαφορά, χωρίς βέβαια να νομιμοποιεί τον αναχρονισμό του. Τότε, ο νέος υπάλληλος που προσλαμβάνονταν, εντάσσονταν σε ένα σιδηροδρομικό περιβάλλον που λειτουργούσε πλήρως, μαθήτευε για μεγάλο χρονικό διάστημα δίπλα σε έμπειρους σιδηροδρομικούς, οι σταθμάρχες, και ιδιαίτερα οι μηχανοδηγοί, εργάζονταν επί χρόνια ως βοηθοί (θερμαστές). Σήμερα, η εμπειρία έχει εκλείψει μετά τη μαζική εκδίωξη των υπαλλήλων του ΟΣΕ, μετά την «εξυγίανσή» του, ώστε να μεταβιβαστεί στους νεώτερους, ενώ οι απαιτήσεις της κυκλοφορίας, λόγω της τεχνολογίας, έχουν αυξηθεί.

Ο κ. Υπουργός συμφωνεί με την αναβάθμιση του σιδηροδρόμου ή όχι; Διότι η επιλογή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αντί ΑΕΙ ή ΤΕΙ, ως προσόν επιλογής του προσωπικού, θα καθορίσει το επίπεδο παροχής υπηρεσιών για την επόμενη 25ετία τουλάχιστον αρνητικά, αντιστοιχεί σε άλλες εποχές και δεν συμβαδίζει με τις προσδοκίες εκσυγχρονισμού και ασφάλειας. Δεν θα πρέπει να ακυρώσει την προκήρυξη και να αναβαθμίσει τα απαιτούμενα προσόντα; Δεν έγινε αντιληπτό ότι τον σιδηρόδρομο μπορείς να τον διαλύσεις με έναν νόμο σε μια ημέρα, αλλά δεν μπορείς να τον ανασυγκροτήσεις σε τρία πενθήμερα;

Εντυπωσίασε αρνητικά ο νέος Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, όταν, αναφερόμενος στον σιδηρόδρομο, επισήμανε την ύπαρξη υπαλλήλων με μπλοκάκι σε καίριες θέσεις ως αυτονόητη. Μάλιστα, δεν ανακοίνωσε την ακύρωση της προκήρυξης 1/2022 για την πρόσληψη 90 υπαλλήλων στον ΟΣΕ, η οποία με προσόν τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και κύρια κριτήρια αξιολόγησης των υποψηφίων την εμπειρία και την «πρακτική δοκιμασία», που αποτελούν την «αχίλλειο πτέρνα» της προκήρυξης, δίνει προτεραιότητα στους εργαζόμενους ήδη με μπλοκάκι, προκειμένου  να τους μετατρέψει από εργαζόμενους ορισμένου χρόνου σε αορίστου, εμπαίζοντας έτσι 11 χιλιάδες νέους (σύμφωνα με τη δήλωση του κ. Γεραπετρίτη), που προσέτρεξαν, ευελπιστώντας στην αξιοκρατική αξιολόγησή τους, αλλά διευρύνοντας παράλληλα τη δεξαμενή των υποψηφίων, καλλιεργώντας προεκλογικά ελπίδες σε χιλιάδες οικογένειες, αφού τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν μετεκλογικά.

Ο κ. Υπουργός, λοιπόν, συμφωνεί με την αναβάθμιση του σιδηροδρόμου ή όχι; Διότι η επιλογή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αντί ΑΕΙ ή ΤΕΙ, ως προσόν επιλογής του προσωπικού, θα καθορίσει το επίπεδο παροχής υπηρεσιών για την επόμενη 25ετία τουλάχιστον αρνητικά, αντιστοιχεί σε άλλες εποχές και δεν συμβαδίζει με τις προσδοκίες εκσυγχρονισμού και ασφάλειας. Δεν θα πρέπει να ακυρώσει την προκήρυξη και να αναβαθμίσει τα απαιτούμενα προσόντα; Μάλιστα, ανακοίνωσε την επανεκκίνηση των δρομολογίων σταδιακά ανά πενθήμερο, από τις 22 Μαρτίου. Δεν έγινε αντιληπτό ότι τον σιδηρόδρομο μπορείς να τον διαλύσεις με έναν νόμο σε μια ημέρα, όπως έγινε στο παρελθόν με την «εξυγίανσή» του, αλλά δεν μπορείς να τον ανασυγκροτήσεις σε τρία πενθήμερα, να αναπληρώσεις τη χαμένη εμπειρία που μεταφερόταν από γενιά σε γενιά ούτε το τροχαίο υλικό που σάπιζε στους σταθμούς;

Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ (Hellenic Train) η κατάσταση ήταν ακόμη χειρότερη. Ανακοινώνονταν προκηρύξεις στον Τύπο για θέσεις εργασίας με τα ελάχιστα δυνατά προσόντα, αλλά ποτέ δεν γνωστοποιούνταν τα αποτελέσματα, ο πίνακας αξιολόγησης κλπ., απλά ενημερώνονταν προσωπικά μόνον οι επιλεγέντες, και κάθε προσπάθεια επικοινωνίας με τη διοίκηση, τηλεφωνικά ή εγγράφως, ήταν αδύνατη και ανεπιθύμητη. Με τις προκηρύξεις νομιμοποιούσαν τις προειλημμένες επιλογές τους. Αυτό συνέβη κατ’ επανάληψη με τις προκηρύξεις μηχανοδηγών και συνοδών. Ποιοι προσλήφθηκαν; Παιδιά μηχανοδηγών, συνοδών, σιδηροδρομικών εν γένει κατά προτεραιότητα, χωρίς αξιολόγηση, με τους γνωστούς υποβολείς χάριν της εργασιακής ειρήνης στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Με απαράδεκτο δηλαδή τρόπο, που ενέπαιζε και πάλι χιλιάδες υποψηφίους, οι οποίοι ευελπιστούσαν στην αξιοκρατική αξιολόγησή τους. Αν ο εμπαιγμός δεκάδων χιλιάδων νέων στον βωμό των πελατειακών σχέσεων, που τους οδηγεί στην απογοήτευση και στη μετανάστευση δεν συνιστά παρακμή του κράτους στον μέγιστο βαθμό, τότε πώς θα μπορούσε να χαρακτηριστεί;

Αλεξανδρούπολη, 17/3/2023

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.