Η επικαιροτητα του πρωτογενους τομεα στο μικροσκοπιο

Οι ενστάσεις για τα εμβόλια κατά του καταρροϊκού πυρετού και της πιστοποίησης ορθολογικής χρήσης ΦΠΠ

Σε δελτίο τύπου του Υπουργείου με ημερομηνία 7 Μαΐου 2015 σχετικά με την υποβολή της ενιαίας αίτησης ενίσχυσης στο ΟΣΔΕ, διαβάζουμε:

«Κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Διαχείρισης Άμεσων Ενισχύσεων της 23/4/2015, εγκρίθηκε η δυνατότητα, προαιρετικής για κάθε Κράτος Μέλος, παρέκκλισης από τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΕ) αριθ 809/2014, σε ότι αφορά στην καταληκτική ημερομηνία υποβολής της ενιαίας αίτησης ενίσχυσης στο ΟΣΔΕ.

Το Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος & Ενέργειας προτίθεται να αξιοποιήσει τη δυνατότητα αυτή και να παρατείνει την προθεσμία υποβολής των αιτήσεων ενιαίας ενίσχυσης των δικαιούχων αγροτών για άμεσες ενισχύσεις στο ΟΣΔΕ, έως και την Τρίτη 2 Ιουνίου 2015.

Η παράταση κρίνεται απαραίτητη προκειμένου να διευκολυνθούν οι αγρότες να καταθέσουν τις αιτήσεις τους κατά την πρώτη χρονιά εφαρμογής της νέας ΚΑΠ.
Υπενθυμίζεται ότι, είναι στη διάθεση των αγροτών η δωρεάν on-line εφαρμογή του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., για την υποβολή της αίτησης ενιαίας ενίσχυσης στο ΟΣΔΕ.

Επιπλέον, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των αγροτών φέτος, έχουν εγκριθεί επιπρόσθετοι σε σχέση με την περασμένη χρονιά Φορείς τύπου Α για την παραλαβή των αιτήσεων ενιαίας ενίσχυσης, των οποίων η διαδικασία πιστοποίησης θα ολοκληρωθεί μέσα στην επόμενη εβδομάδα.

Άμεσος στόχος του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος & Ενέργειας είναι η υποβολή των αιτήσεων ενιαίας ενίσχυσης στο ΟΣΔΕ να γίνεται με τρόπο αξιόπιστο και διαφανή, δίχως επιβαρύνσεις των αγροτών».

Αυτά όσον αφορά το ΟΣΔΕ. 

Η ανακοίνωση του υπουργείου σχετικά με τα εμβόλια για την αντιμετώπιση του καταρροϊκού πυρετού

Σε άλλο δελτίο τύπου με ημερομηνία 6 Μαΐου 2015 σχετικό με εμβόλια για την αντιμετώπιση του καταρροϊκού πυρετού – που προκάλεσε πολύ μεγάλη ζημιά στην ελληνική κτηνοτροφία – διαβάζουμε:

«Εισαγωγή εμβολίων για την αντιμετώπιση του καταρροϊκού πυρετού του προβάτου
Μετά από εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Βιώσιμης Ζωικής Παραγωγής και Κτηνιατρικής του ΥΠΑΠΕΝ προς τον ΕΟΦ, επιτράπηκε από 28/4/2015 η εισαγωγή εγκεκριμένων εμβολίων, για την αντιμετώπιση του καταρροϊκού πυρετού του προβάτου, οροτύπου 4.
Στόχος της εισαγωγής και εφαρμογής των εμβολίων είναι η πρόληψη μιας πιθανής νέας επιζωοτίας καταρροϊκού πυρετού του προβάτου στην χώρα μας, η οποία μπορεί να ενσκήψει τους επόμενους μήνες.

Η εισαγωγή έχει επιτραπεί για ένα (1) έτος.
Συγκεκριμένα επιτράπηκε η εισαγωγή των κάτωθι εμβολίων:
α. BLUEVAC 4
β. ZULVAC 4
γ. BTVPUR Alsap 4

Τα προϊόντα αυτά διαθέτουν πλήρη Εθνική Έγκριση κράτους μέλους της Ε.Ε. ή έγκριση για επείγουσες περιπτώσεις και θα χρησιμοποιηθούν εθελοντικά από τους κτηνοτρόφους της χώρας, οι οποίοι θα καλύψουν μόνο το κόστος αγοράς.
Το κόστος του εμβολίου ανά ζώο στον παραγωγό είτε αφορά εμβόλιο 2 δόσεων είτε εμβόλιο μίας δόσης, σύμφωνα με τα στοιχεία των εταιρειών εισαγωγής δεν αναμένεται να υπερβεί συνολικά το 1 έως 1,2 ευρώ.

Το εμβόλιο θα διατίθεται από νόμιμες πηγές διακίνησης (φαρμακαποθήκες, καταστήματα λιανικής πώλησης κτηνιατρικών φαρμάκων) με κτηνιατρική συνταγή.
Ο εμβολιασμός των ζώων θα γίνεται από τους κτηνιάτρους εκτροφής που έχουν εγγραφεί στο Μητρώο Εγκεκριμένων Κτηνιάτρων Εκτροφής, το οποίο είναι αναρτημένο στον ιστότοπο του ΥΠΑΠΕΝ.

Το κόστος των υπηρεσιών τους και του εμβολιασμού θα βαρύνει το Υπουργείο. 

Οι ενστάσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Κτηνιάτρων Δημοσίων Υπαλλήλων

Για το θέμα επί των ανακοινώσεων του υπουργείου η Πανελλήνια Ένωση Κτηνιάτρων Δημοσίων Υπαλλήλων εξέδωσε δική της ανακοίνωση με την οποία εκφράζει τις ενστάσεις της για τους χειρισμούς του υπουργείου. Η ανακοίνωση έχει ως εξής:

«Σχετικά με απόφαση του ΥΠΑΠΕ, για τη διενέργεια εθελοντικών εμβολιασμών για τον καταρροϊκό πυρετό, από όσους κτηνοτρόφους το επιθυμούν, η θέση της ΠΕΚΔΥ και ΠΟΓΕΔΥ είναι η παρακάτω:

Ο καταρροϊκός πυρετός είναι ένα νόσημα υποχρεωτικής δήλωσης και δεν μπορούμε να αφήνουμε την αντιμετώπισή του μόνο στον κτηνοτρόφο, ο οποίος είτε δεν θέλει, είτε δεν μπορεί να ανταποκριθεί οικονομικά. Η εθελοντική εφαρμογή από τους κτηνοτρόφους, οι οποίοι θα καλύπτουν τόσο την δαπάνη αγοράς του εμβολίου όσο και την δαπάνη χορήγησης του, δεν εγγυάται την ανταπόκριση από μέρους τους, δεδομένης της δυσχερούς οικονομικής τους κατάστασης.

Επίσης θα πρέπει να αναφερθεί ότι, για τη φετινή περίοδο η απόφαση έχει καθυστερήσει δραματικά, καθώς στην καλύτερη των περιπτώσεων και εφόσον οι διαδικασίες κινηθούν με ταχύτητα, η ανοσία των ζώων απέναντι στον συγκεκριμένο ορότυπο 4, ο οποίος απομονώθηκε στη χώρα μας, δεν αναμένεται να εγκατασταθεί πριν από το τέλος Ιουνίου.
Μέχρι το χρονικό αυτό διάστημα, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος προσβολής όσων ζώων δεν έχουν αναπτύξει φυσική ανοσία (η οποία σε αρκετές Περιφέρειες της χώρας και κυρίως στις μολυσμένες εκτροφές, θα παίξει σημαντικό ρόλο για τον περιορισμό του νοσήματος κατά την φετινή περίοδο από τον ίδιο ορότυπο).

Σε κάθε περίπτωση πάντως, η διενέργεια των εμβολιασμών θα πρέπει να γίνει με κτηνιατρική συνταγή και αυστηρό έλεγχο από τις δημόσιες Υπηρεσίες και βέβαια μετά από ενημέρωση των κτηνοτρόφων, για τα θετικά και αρνητικά του εμβολισμού.
Οι κτηνοτρόφοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η ανοσία, που επιδιώκουν για τα ζώα τους με τον συγκεκριμένο εμβολιασμό διαρκεί μόνο ένα έτος (σε αντίθεση με τη φυσική ανοσία που διαρκεί για όλη τη διάρκεια της ζωής των ζώων). Επίσης δεν προστατεύει από την νόσηση κατά την φετινή περίοδο από άλλους ορότυπους του ιού, που είναι πιθανό να εμφανιστούν.

Γι αυτόν τον λόγο, είναι πολύ σημαντικό να μην εγκαταλειφθούν, αλλά αντίθετα να ενταθούν και τα υπόλοιπα μέτρα ελέγχου του νοσήματος, με συμμετοχή των αιρετών Περιφερειών και ιδίως οι εντομοκτονίες, τόσο στην εκτροφή όσο και στα μέρη που ζουν και πολλαπλασιάζονται τα υπεύθυνα έντομα, αλλά και η τοποθέτηση εντομοπαγίδων και η οροεπιτήρηση σε όλη την επικράτεια.

Σε κάθε περίπτωση και με δεδομένη την αδυναμία της Πολιτείας να πάρει μέτρα, που θα καλύψουν αποτελεσματικά όλη την επικράτεια της χώρας, ώστε να μην αφεθεί η αντιμετώπιση ενός τόσο σοβαρού νοσήματος στην εθελοντική συμμετοχή των κτηνοτρόφων, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην σωστή ενημέρωση, τον πλήρη έλεγχο των εμβολιασμών, την αυξημένη επιτήρηση του νοσήματος σε όλη την επικράτεια και φυσικά στην καταπολέμηση των υπεύθυνων εντόμων και με τη συνδρομή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».

Υπουργέ κ. Αποστόλου, θα συμπλήρωνα εγώ, το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό για να το αφήσετε στο εθελοντισμό. Η άσχημη οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι κτηνοτρόφοι ίσως δεν θα τους επιτρέψει να υποβληθούν στην δαπάνη του εμβολίου ακόμη και να το ήθελαν. Το υπουργείο θα πρέπει να φροντίσει και να καλύψει την οικονομική επιβάρυνση του θέματος. Για επισκευή αεροπλάνων βρέθηκαν χρήματα, για τον βασικό και παραδοσιακό κλάδο της κτηνοτροφίας μας δεν περισσεύουν; 

Προβλήματα στη διαδικασία εφαρμογής της συνταγογράφησης γεωργικών φαρμάκων

Σχετικά με το θέμα της συνταγογράφησης των γεωργικών φαρμάκων και των διαδικασιών εφαρμογής της, θα σας μεταφέρω τις τελευταίες θέσεις του ΓΕΩΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας, δεδομένου ότι εντοπίζονται ήδη προβλήματα, που αφορούν και όσους τα χρησιμοποιούν και όσους τα εμπορεύονται και φυσικά καλό είναι να αντιμετωπιστούν.

Οι παρακάτω απόψεις του ΓΕΩΤΕΕ Αν.Μακεδονίας, για τη συνταγογράφηση ήταν αποτέλεσμα της καταγραφής των απόψεων και της διαβούλευσης. Για όλα αυτά τα θέματα που αναφέρονται παρακάτω και άλλα που θα προκύψουν στην πορεία και κατά τη δοκιμαστική χρήση του συστήματος, θα πρέπει να εκδοθεί από το Υπουργείο σειρά εγκυκλίων που θα διευκρινίζουν όλες αυτές τις περιπτώσεις.

Κατ’ αρχάς τίθεται θέμα παράτασης της καταληκτικής ημερομηνίας υποχρεωτικής εφαρμογής του μέτρου που ως γνωστό είναι η 28-8-2015, έτσι ώστε να δοθεί περισσότερος χρόνος για να εξοικειωθούν οι συνάδελφοι με την εφαρμογή της συνταγογράφησης, υποβάλλοντας τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις τους.
Συγχρόνως, θα δοθεί και ο απαραίτητος χρόνος -και όχι εν μέσω καλοκαιρινών αδειών- ώστε οι εταιρείες software να προλάβουν να δημιουργήσουν το σχετικό λογισμικό συνταγογράφησης, κυρίως ως επέκταση των λογιστικών πακέτων έκδοσης φορολογικών παραστατικών, που χρησιμοποιούν ήδη τα περισσότερα καταστήματα πώλησης γεωργικών εφοδίων.

Η παράταση αυτή θα πρέπει να είναι πολύ κοντά στην οριστική εφαρμογή του μέτρου της πιστοποίησης χρηστών στην ορθολογική χρήση γεωργικών φαρμάκων -ιδιαίτερα αν παραταθεί και αυτή. 

Τα κενά νόμου και οι διευκρινήσεις που πρέπει να γίνουν

Επιπρόσθετα υπάρχουν και τα παρακάτω ζητήματα που χρήζουν επίλυσης:

1. Η συνταγογράφηση αφορά τα σκευάσματα που απευθύνονται σε επαγγελματίες. Επειδή όμως στην αγορά η συντριπτική πλειοψηφία των σκευασμάτων που υπάρχουν είναι αυτής της κατηγορίας και ελάχιστα σκευάσματα υπάρχουν που απευθύνονται σε ερασιτέχνες, θα υπάρξει πρόβλημα στους ερασιτέχνες για να προμηθευτούν κάποια φυτοπροστατευτικά προϊόντα για ιδία χρήση στον κήπο τους, αφού δεν θα έχουν και πιστοποιητικό ορθολογικής χρήσης.

Με λίγα λόγια καταργούμε εμμέσως την οικιακή λαχανοκομία και δενδροκομία που κατά κόρον υπάρχει στις ημιαστικές και αγροτικές περιοχές, και τα τελευταία χρόνια της κρίσης και στις αστικές περιοχές με τους κοινωνικούς λαχανόκηπους.

Μπορεί βέβαια οι ερασιτέχνες να μη συμβάλλουν στις εξαγωγές αλλά τουλάχιστο καλύπτουν μεγάλο μέρος των εποχιακών διατροφικών αναγκών τους, χωρίς να αγοράζουν εισαγόμενα οπωρολαχανικά, συμβάλλοντας στη μείωση του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου αγροτικών προϊόντων. Επίσης συμβάλλουν τα μέγιστα στη διαφύλαξη των τοπικών παραδοσιακών ποικιλιών μια που η υπεύθυνη πολιτεία ασχολείται με σοβαρότερα θέματα.

Επίσης πρέπει να αναφέρω, πως από την εμπειρία μου κατά τη συμμετοχή καταρτιζομένων στο ΚΕΓΕ – Κέντρο «Δήμητρα» Κομοτηνής, ότι οι ερασιτέχνες ήταν οι πιο επιμελείς στις παρακολουθήσεις και οι πιο προσεκτικοί στη χρήση των γεωργοφαρμακευτικών σκευασμάτων με έμφαση στα ήπιας ενέργειας και στα εκλεκτικά.

Επιπλέον για τέτοιους είδους λιανικές μικροαγοραπωλησίες, ακόμα και αν γίνουν εφικτές, ο υπεύθυνος Γεωτεχνικός θα επωμιστεί ένα δυσανάλογο γραφειοκρατικό κόστος σε σχέση με την αξία της οικονομικής συναλλαγής. Συνεπώς, θα πρέπει το Υπουργείο να πιέσει τις εταιρείες να διαθέσουν στην αγορά πολύ περισσότερα ερασιτεχνικά σκευάσματα και παράλληλα να τεθεί ένα ελάχιστο υποχρεωτικό όριο έκτασης για την έκδοση μιας συνταγής (π.χ. 500 τμ. αγρού). Όριο που θα σχετίζεται άμεσα με το μέγεθος της συσκευασίας του φυτοπροστατευτικού, θα αφορά στους ερασιτέχνες χρήστες και κάτω του οποίου δεν θα απαιτείται συνταγή.

2. Όσον αφορά τα σκευάσματα που έχουν έγκριση για τη βιολογική γεωργία και είναι χαρακτηρισμένα αποκλειστικά για επαγγελματίες χρήστες θα πρέπει να γίνει μια εξαίρεση. Επειδή τα σκευάσματα αποδεδειγμένα είναι ασφαλή για το περιβάλλον, τον χρήστη και τον καταναλωτή (υπό κάποιες προϋποθέσεις) θα πρέπει αυτά τα σκευάσματα να μπορούν να πωλούνται σε ερασιτέχνες και να μην απαιτείται η κατοχή πιστοποιητικού ορθολογικής χρήσης.

Η συνταγογράφησή τους μπορεί κάλλιστα να μην γίνεται ή αν γίνεται, να γίνεται σύμφωνα με τα όρια που προτείναμε παραπάνω.

3. Να διευκρινιστεί πλήρως το θέμα των αμοιβών του συνταγογράφου σε συνεργασία με το Υπ. Οικονομικών, ώστε οι συνάδελφοι που ασχολούνται με το αντικείμενο να είναι καθόλα νόμιμοι, εκδίδοντας ή όχι τα αντίστοιχα παραστατικά, κάνοντας έναρξη ή όχι στη ΔΟΥ.

4. Να διευκρινιστεί το θέμα της συνταγογράφησης από τους δημοσίους υπαλλήλους με σχετική εγκύκλιο, διευκρινίζοντας τις περιπτώσεις άσκησης ελέγχου των αγροτών και της αμοιβής, σε σχέση πάντα με τα καθήκοντα του Γεωπόνου Δημοσίου υπαλλήλου και με τον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα.

5. Μεγάλο πρόβλημα αποτελεί το θέμα της μη δυνατότητας έκδοσης συνταγής χωρίς τη χρήση της ψηφιακής εφαρμογής και του διαδικτύου. Το πρόβλημα αυτό είναι ιδιαίτερα έντονο στις αγροτικές και νησιώτικες περιοχές και στις περιπτώσεις βλάβης του internet. Τότε θα πρέπει να υπάρχει προσωρινή εναλλακτική λύση, η οποία – μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα – θα καταχωρείτε στο διαδίκτυο. Πολλές φορές μάλιστα θα πρόκειται για επείγουσα εφαρμογή κάποιου σκευάσματος μετά την επιτόπια επίσκεψη του γεωπόνου στο χωράφι. Σε αυτή την περίπτωση δεν μπορεί να γίνει προγενέστερα η έκδοση της συνταγής και αν δεν υπάρχει internet δεν θα μπορεί να συνταγογραφηθεί η συγκεκριμένη εφαρμογή και να εκτελεστεί στη συνέχεια, προκαλώντας έτσι ζημιά στους αγρότες.

6. Να διευθετηθούν θέματα διχογνωμίας π.χ. μεταξύ του Γεωπόνου που εκδίδει τη συνταγή και του Γεωπόνου που την εκτελεί. Θέματα που μπορεί να υποκρύπτουν εμπορικές πολιτικές και πρακτικές, ή θέματα συνδυαστικότητας μεταξύ των διαφόρων δραστικών ουσιών και των διαλυτών τους. Στις περιπτώσεις αυτές μπορεί στο τέλος τη ζημιά να την υποστεί ο ίδιος ο παραγωγός.

7. Υπάρχει θέμα και σε ορισμένες δραστικές ουσίες που έχουν έγκριση σε κάποιες καλλιέργειες με κάποια συγκεκριμένα εμπορικά ονόματα και ταυτόχρονα οι ίδιες δραστικές δεν έχουν έγκριση στις ίδιες καλλιέργειες με άλλα εμπορικά ονόματα. Λόγω του γεγονότος ότι η συνταγογράφηση γίνεται με τη δραστική ουσία θα πρέπει ο εκτελών τη συνταγή να ελέγχει αυτή τη συμβατότητα.

8. Να ληφθούν όλα τα απαραίτητα συνοδευτικά μέτρα, ώστε η συνταγογράφηση, πέραν του επιπλέον διοικητικού κόστους, να συμβάλει θετικά στην καταπολέμηση του φαινομένου των παράνομων εισαγωγών γεωργικών εφοδίων, για να γίνει έτσι αποδεκτή και πλήρως εφαρμοστέα από όλους. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να επισυνάπτεται η συνταγή στα τιμολόγια αγοράς γεωργικών εφοδίων κατά την τήρηση των λογιστικών βιβλίων των αγροτών, ως απαραίτητο δικαιολογητικό.

Στα προαναφερθέντα θα πρόσθετα και εγώ κάποιες παρατηρήσεις που προέκυψαν από συζητήσεις μου με συναδέλφους διακινητές ΦΠΠ. Παρατήρησαν λοιπόν ότι στην λίστα των εγκεκριμένων δραστικών ουσιών από όπου θα γίνεται η επιλογή, υπάρχουν δραστικές ουσίες που έχει απαγορευτεί η χρήση τους και θα πρέπει να αφαιρεθούν για να μη δημιουργηθούν προβλήματα.

Επίσης για το θέμα της δοσολογίας. Αν προκύπτει για παράδειγμα ότι για ένα συγκεκριμένο χωράφι χρειάζεται μια ποσότητα 4,2 λίτρα σκευάσματος και το σκεύασμα κυκλοφορεί σε συσκευασία λίτρου ή πεντάλιτρου, πόσο θα παραδίδεται στον χρήστη 4 ή 5 λίτρα; Όμως τα 4 λίτρα μπορεί να μη είναι αποτελεσματικά, τα 5 λίτρα όμως θα θεωρηθούν υπέρβαση της δοσολογίας; 

Τι ισχύει για τους περιορισμούς ψεκασμών

Μια που είμαστε στο ξεκίνημα του δικού μας «χημικού πολέμου» με τη φυτοπροστασία των καλλιεργειών, θεωρώ καλό να αναφερθούμε στην αναγκαιότητα ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων.

Με σχετική απόφαση του 2013 καθορίζονται περιορισμοί για ψεκασμούς εντός οικισμών, για ψεκασμούς σε αγροτικούς δρόμους που διέρχονται άνθρωποι και ζώα, για ψεκασμούς σε εκτάσεις που προορίζονται για βόσκηση καθώς επίσης για την ανεξέλεγκτη απόρριψη και εγκατάλειψη των κενών υλικών συσκευασίας γεωργικών φαρμάκων μετά τη χρήση σε μη ενδεδειγμένους χώρους (αγροί, αρδευτικά κανάλια, στραγγιστικές τάφροι, ρυάκια, ρέματα, κλπ), επειδή όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα τη σοβαρή ρύπανση του περιβάλλοντος και την απειλή της δημόσιας υγείας.

Με τη σχετική απόφαση ( άρθρο 26 της υπ’ αριθμ. 8197/90920/22-7-2013 ΚΥΑ (ΦΕΚ 1883Β/2013) καθορίζονται οι ελάχιστες αποστάσεις που πρέπει να τηρούνται μεταξύ ζώνης ψεκασμού και ειδικών περιοχών. Έτσι για τις εντός σχεδίου κατοικημένες περιοχές η ελάχιστη απόσταση εφαρμογής γεωργικών φαρμάκων ορίζεται στα εκατό μέτρα για τα σκευάσματα με επισήμανση Τ ή Τ+ (σήμανση στη συσκευασία με νεκροκεφαλή και χιαστή οστά – ισχυρά δηλητήρια ) και στα πενήντα μέτρα για τα σκευάσματα με επισήμανση Xn ή Xi (ερεθιστικά).

Οι αποστάσεις που αναφέραμε, αυξάνονται στα πεντακόσια μέτρα όταν η εφαρμογή γίνεται με νεφελοψεκαστήρες και γενικά με εξοπλισμό εφαρμογής που ευνοεί την αερομεταφορά του ψεκαστικού νέφους.

Για εφαρμογές εντός κατοικημένης περιοχής σκευασμάτων, για τα οποία δεν υπάρχουν περιορισμοί (χωρίς επισήμανση), όπως για τις εφαρμογές όλων των γεωργικών φαρμάκων σε περιοχές χωρίς περιορισμούς, ο επαγγελματίας χρήστης είναι υποχρεωμένος (σύμφωνα με το άρθρο 22 της υπ’ αριθμ. 8197/90920/22-7-2013 ΦΕΚ 1883Β/2013):

1. να περιορίζει μέχρι ελαχιστοποίησης την πιθανότητα δημιουργίας μετακινούμενου ψεκαστικού νέφους και της έκθεσης ανθρώπων και ζώων σε αυτό, παίρνοντας όλα τα απαραίτητα και πρόσφορα μέτρα.

2.  να ενημερώνει τους κατοίκους, τους επαγγελματίες και τους εργαζόμενους της περιοχής για τον επικείμενο ψεκασμό. Η ενημέρωση προς τους επαγγελματίες (κτηνοτρόφους, μελισσοκόμους κλπ) αφορά επιπλέον και τις επιδράσεις του γεωργικού φαρμάκου στη δραστηριότητά τους, πράγμα που αναγράφεται στην ετικέτα επάνω στην συσκευασία, την οποία και πρέπει να διαβάζουμε με προσοχή.

Γενικά οι επαγγελματίες χρήστες πρέπει να λαμβάνουν κάθε πρόσφορο μέσο που διασφαλίζει την προστασία του περιβάλλοντος εν γένει, του υδάτινου περιβάλλοντος και του πόσιμου νερού και να τηρούν πάντα τις αρχές της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας.

Και να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 45 του Ν4036/2012 (ΦΕΚ 8Α), σε όποιον χρησιμοποιεί γεωργικά φάρμακα χωρίς να τηρεί τα αναγραφόμενα στη συσκευασία ή την ετικέτα τους, επιβάλλεται πρόστιμο από 300 έως 30.000 ευρώ. Έτσι για να μη ξεχνάμε και το φοβικό σύνδρομο επιβολής του Νόμου.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο πρωτογενής μας τομέας δεν έχει εξαντλήσει τις δυνατότητές του, ότι η γεωργία μας συμπορεύεται με την ιστορία μας, είναι ο σημαντικός τομέας απασχόλησης των κατοίκων στην περιφέρεια, μπορεί να παράξει άμεσα πλούτο και λειτουργεί σαν πολλαπλασιαστής εθνικού εισοδήματος.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.