Η αποφαση της Ε.Ε.

Αναμφίβολα η άτυπη σύνοδος κορυφής των 15 και η κατάληξή της σε ένα κείμενο πιστώνεται στα θετικά της προεδρίας και προσωπικώς στον Κ. Σημίτη. Η Ενωμένη Ευρώπη μίλησε με μία φωνή, κάτι που ήταν έως περίπου ανέφικτο πριν από λίγες ημέρες. Από την άλλη μεριά, όμως, η απόφαση αυτή απέχει πολύ από τις προσδοκίες των εκατομμυρίων πολιτών που διαδήλωσαν εναντίον του πολέμου. Είναι θετικό ότι δίνεται χρόνος στους επιθεωρητές του Ο.Η.Ε. για να κάνουν τη δουλειά τους, αλλά είναι αρνητικό επίσης το γεγονός ότι οι 15 δέχονται ως θετική τη συμβολή των Η.Π.Α. στην επίλυση της κρίσης. Ταυτόχρονα, ενώ καλώς επιμένουν ότι την ευθύνη των χειρισμών της έχει το Συμβούλιο Ασφαλείας του Ο.Η.Ε., από την άλλη θέτουν ένα όριο στη διάρκεια του χρόνου που αυτό έχει στην διάθεσή του. Σε κάθε περίπτωση, η κοινή θέση των 15 υπήρξε προϊόν συμβιβασμών, μιας και είναι δύσκολο να γεφυρωθούν οι αντιτιθέμενες απόψεις ανάμεσα π.χ. στη Βρετανία και στη Γαλλία. Είναι θετικό το γεγονός ότι η Ευρώπη εμφανίστηκε με ενιαία άποψη σε ένα μείζον ζήτημα παγκόσμιας σημασίας, πλην όμως είναι αρνητικό το γεγονός ότι δεν γίνεται με έμφαση λόγος για τις μεγάλες αντιπολεμικές διαδηλώσεις, οι οποίες έδειξαν το πραγματικό φρόνημα των λαών της Ένωσης. Είναι απόφαση με δύο αναγνώσεις, ένα φόρεμα που μπορούν να το φορέσουν τόσο οι αντιτιθέμενοι στον πόλεμο, όσο και οι υποστηρικτές του. Απέχει ακόμη πολύ η Ευρώπη από το σημείο εκείνο που να μπορεί να χαράζει μία σταθερή εξωτερική πολιτική αρχών. Όσο τα επιμέρους καλώς ή κακώς νοούμενα εθνικά συμφέροντα είναι υπέρτερα του κοινού ευρωπαϊκού προσανατολισμού τότε ασφαλώς και η Ευρώπη θα πάσχει. Ο Κώστας Σημίτης μπορεί να έχει κάθε λόγο να χαίρει για τα αποτελέσματα μίας συνόδου που στα προεόρτιά της έδειχνε κόκκινο, οι Ευρωπαίοι όμως πολίτες έχουν κάθε λόγο να είναι σκεπτικοί. Γιατί δεν άκουσαν το ξεκάθαρο όχι στον πόλεμο.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.