Εσυ με ποιανου το μερος εισαι;

Της Στεφανίας Παπαδοπούλου

Αυτό το κείμενο αποτελεί «κράμα» τριών διαφορετικών ερεθισμάτων που μου προξένησαν εντύπωση το τελευταίο διάστημα και αυτομάτως τα συνέδεσα. Ας αρχίσουμε, λοιπόν, από το τελευταίο χρονικά.
 
Αντίγραφο του εικονιζόμενου αγάλματος βρίσκεται από τον Οκτώβριο του 2020 έξω από το Ποινικό Δικαστήριο της Νέας Υόρκης και θα παραμείνει εκεί μέχρι τον Απρίλιο. Ο δημιουργός του, Luciano Garbati, το φιλοτέχνησε το 2008 απεικονίζοντας τη Μέδουσα να κρατά στο δεξί της χέρι το κεφάλι του Περσέα, σε μια αντιστροφή των ρόλων. Έμπνευση του στάθηκε το φεμινιστικό κίνημα «Me too», το οποίο αντιτίθεται στην παρενόχληση και τη σεξουαλική κακοποίηση των γυναικών.
 
Πώς όμως συνδέεται ο μύθος της Μέδουσας με αυτό το κίνημα; Το ανακάλυψα, σχεδόν τυχαία, πριν λίγες εβδομάδες όταν είδα τον δεύτερο κύκλο της ελληνικής σειράς «Έτερος εγώ» με τίτλο «Κάθαρσις». Η πλοκή αφορά ένα κύκλωμα εμπορίου λευκής σαρκός, όπου νεαρά κορίτσια κακοποιούνται σεξουαλικά και, από συμπαράσταση, κάνουν το ίδιο τατουάζ, το πρόσωπο της Μέδουσας. Αποκαλύπτεται, λοιπόν, ότι σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή του μύθου, αυτή του Οβιδίου, η Γοργώ ήταν ιέρεια της θεάς Αθηνάς την οποία βίασε ο Ποσειδώνας μέσα στο ιερό τέμενος της θεάς, για να την εκδικηθεί. Η Αθηνά, μη μπορώντας να ξεσπάσει την οργή της στον αδερφό της, μετατρέπει τη νεαρή Γοργώ σε Μέδουσα, στο τερατόμορφο, δηλαδή, πλάσμα που γνωρίζουμε, οπότε ουσιαστικά τιμωρεί το θύμα αντί του θύτη. Και ερχόμαστε στο σήμερα…
 
Πώς γίνεται εν έτει 2021 να κατηγορούνται και να χλευάζονται τα θύματα τέτοιων αποτρόπαιων πράξεων κι όχι οι θύτες; Πώς γίνεται να ρωτάμε γιατί το είπε τώρα ή γιατί δεν μίλησε τότε αντί να στεκόμαστε στην πράξη και στο πώς θα καταφέρουμε να εξαλείψουμε τέτοια φαινόμενα; Η Ολυμπιονίκης Σοφία Μπεκατώρου βρήκε το θάρρος και μίλησε και μετά ακολούθησαν κι άλλες…κι άλλες…και ποιος ξέρει πόσες ακόμη θα ακολουθήσουν από όλους τους χώρους, όχι μόνο από τον αθλητισμό. Ήδη μίλησαν δέκα φοιτήτριες του Ιστορικού κι Αρχαιολογικού τμήματος του Α.Π.Θ. για σεξουαλική παρενόχληση από καθηγητή τους.
 
Καταλήγοντας, είναι μοναδική και ταυτόχρονα μαγευτική η σύνδεση της ελληνικής μυθολογίας με το σήμερα κι όσοι δεν έχετε καταφέρει να δείτε τη σειρά σας την προτείνω ανεπιφύλαχτα. Δυστυχώς, όμως, συνειδητοποιούμε παράλληλα τη διαχρονικότητα του φαινομένου της κακοποίησης εις βάρος των γυναικών. Δεν μπορούμε να ρίχνουμε ευθύνες στο θύμα, στο τι φορούσε, στο αν τον προκάλεσε κλπ. Απλά δεν γίνεται.
 
Βέβαια, μέσα σε όλα αυτά ας μην ξεχνάμε ότι η σεξουαλική κακοποίηση δεν έχει φύλο και αντίστοιχα ένας αριθμός ανδρών κακοποιείται από γυναίκες στις μέρες μας. Παρ’ όλα αυτά, σε κάθε περίπτωση μην δικαιολογείται τον θύτη, αλλά να είστε με τον αδύναμο που σας χρειάζεται στο πλάι του για να γίνει ακόμα πιο δυνατός.
 

Η Στεφανία Παπαδοπούλου είναι φιλόλογος

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.