Το ποταμι της Κομοτηνης εγινε επιτραπεζιο παιχνιδι

Παραδόθηκε στα σχολεία της πόλης το παιχνίδι που εμπνεύστηκε η εκπαιδευτικός Μαρία Δήμου

Το ποτάμι της Κομοτηνής, τον Μπουκλουτζά, ως αναπόσπαστο μέρος της ιστορίας της Κομοτηνής, θα μπορούν πλέον να μάθουν τα παιδιά της Κομοτηνής και όχι μόνο, μέσα από το εκπαιδευτικό επιτραπέζιο παιχνίδι «ΚΟΜΟΤΗΝΗ: Μία πόλη, ένα ποτάμι, πολλές ιστορίες», το οποίο δημιούργησε η εκπαιδευτικός Μαρία Δήμου, και υλοποίησε το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής.

Το παιχνίδι δημιούργησε η κ. Δήμου στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος στο Μειονοτικό Σχολείο Κομοτηνής Μάστανλη τη χρονιά 2018-19, και «έδεσε» με την συμμετοχική δράση που πραγματοποίησε το ΔΗΠΕΘΕ στο πλαίσιο του Προγράμματος Tale of X Cities, με τίτλο Ανθρώπινο Ποτάμι, μέσα από το οποίο οι κάτοικοι της Κομοτηνής θυμήθηκαν ή γνώρισαν την ιστορία του ποταμού που διέσχιζε την πόλη μέχρι τα τέλη της δεκαετία του 1960, μέσα από προσωπικά βιώματα και τη φαντασία των παιδιών.

Αυτές οι δύο αρχικά παράλληλες δράσεις λοιπόν πλέον τέμνονται μέσα από το παιχνίδι που τυπώθηκε σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων, τα οποία μοιράστηκαν στους εκπαιδευτικούς των σχολείων το απόγευμα της Παρασκευής 9 Δεκεμβρίου σε εκδήλωση στο ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής.

Έτσι, τώρα πλέον, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα μιας χρονιάς σε ένα μειονοτικό σχολείο, θα μπορέσει να αποτελεί κτήμα όλων των παιδιών της Κομοτηνής.

Ο θησαυρός είναι οι γνώσεις

Πρόκειται για ένα παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού πάνω στην παλιά κοίτη του ποταμού που κάποτε διέτρεχε την πόλη της Κομοτηνής, όμως ο θησαυρός δεν βρίσκεται στο τέλος της διαδρομής, αλλά τα παιδιά που συμμετέχουν τον συλλέγουν βήμα βήμα, στάση στάση, στη διαδρομή, γνωρίζοντας καλύτερα και την πόλη μέσα από παζλ εικόνων και γνώσεων που θα συμπληρώσουν περπατώντας και παίζοντας.

Το κουτί περιέχει ένα φυλλάδιο με τη σύντομη ιστορία της Κομοτηνής, που θα αποτελέσει τον οδηγό τους στη διαδρομή, που ξεκινά από το σημερινό παζάρι και καταλήγει στις γέφυρες του τραίνου στην έξοδο προς Ξάνθη.

Το κυνήγι του θησαυρού γίνεται μέσα από καρτέλες, που αποτελούν τον οδηγό τους για τη διαδρομή μέσα στην πόλη, και περιέχουν οδηγίες αλλά και γρίφους, που λύνοντας τους οδηγούνται στον επόμενο σταθμό.

Μέσα στο κουτί, εκτός από τις καρτέλες με τις οδηγίες, υπάρχουν φωτογραφίες και μικρότεροι χάρτες, πάντα με πληροφορίες που θα πρέπει να διαβάζουν σχετικά με το σημείο στο οποίο θα βρίσκονται κάθε φορά.

Επίσης, θα φωτογραφίζουν κάθε σημείο αναφοράς, έτσι ώστε να έχουν τελικά εικόνες από το χθες και το σήμερα, που θα συγκρίνουν και θα τους βοηθήσουν να καταλάβουν πόσο έχει αλλάξει η Κομοτηνή στο πέρασμα του χρόνου.

Σημειώνοντας τα σημεία στον χάρτη που περιλαμβάνεται στο παιχνίδι, και χαράζοντας σε αυτόν την πορεία τους στους δρόμους, οι συμμετέχοντες στο τέλος θα έχουν σχεδιάσει την παλιά κοίτη του ποταμού. Για την επίλυση των γρίφων θα πρέπει να συνεργάζεται όλη η ομάδα και να συμβουλεύεται το φυλλάδιο με τα βασικά στοιχεία ιστορίας της πόλης.

Σημαντικό εργαλείο τα εκπαιδευτικά προγράμματα

Η κ. Δήμου, που δημιούργησε το συγκεκριμένο παιχνίδι όταν υπηρετούσε στο Δημοτικού του Μάστανλη, σημείωσε πως αγαπά πολύ τα εκπαιδευτικά προγράμματα, και ειδικά στα μειονοτικά σχολεία θεωρεί πως αποτελούν εργαλείο που βοηθά πολύ τα παιδιά, βοηθώντας στο άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία.

Για αυτό και σχεδόν κάθε χρόνο εκπονούσαν τουλάχιστον ένα πρόγραμμα, και επειδή της αρέσει η τοπική ιστορία, προσπαθούσε να τα συνδυάζει, γιατί πιστεύει πως τα παιδιά, ειδικά στα μειονοτικά, πρέπει να γνωρίσουν την ιστορία του τόπου και να νιώσουν ότι είναι κομμάτι αυτού.

Όσο για το πώς προέκυψε το ποτάμι ως θέμα; Την προηγούμενη χρονιά, η κ. Δήμου είχε υλοποιήσει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την γνωριμία με την πόλη μέσα από τα μνημεία της και ιστορικά σημεία της πόλης, όπου διαπίστωσε ότι τα παιδιά δεν είχαν ιδέα ότι ποτάμι διέτρεχε την πόλη.

Για αυτό και θεώρησε σκόπιμο την επόμενη χρονιά να γνωρίσουν και πάλι, με το επόμενο τμήμα, την ιστορία της πόλης, αυτή τη φορά όμως ακολουθώντας την παλιά κοίτη του ποταμού.

Το σημαντικό σε αυτά τα προγράμματα σημείωσε, είναι η διαθεματικότητα, προσεγγίζοντας το κύριο θέμα από πολλές πλευρές. Σε ένα θέμα σαν και αυτό μπαίνει η γεωγραφία με τους χάρτες, τα μαθηματικά για την κλίμακα, η ιστορία για την έννοια του χρόνου.

«Ακολουθώντας την κοίτη του ποταμού είχαμε μια γεωγραφική τοποθέτηση της πόλης, και την ιστορική πορεία στη συνέχεια» ανέφερε. Το παιχνίδι τότε δημιουργήθηκε, ως κλείσιμο του προγράμματος, ώστε να δουν αυτά που έμαθαν στο πεδίο, στη διαδρομή.

Όταν πραγματοποιήθηκε το Ανθρώπινο ποτάμι του ΔΗΠΕΘΕ, προσέγγισε τον Δήμο Κομοτηνής και το Θέατρο, με αποτέλεσμα να προχωρήσει η υλοποίηση και το παιχνίδι να μοιράζεται στα Δημοτικά της πόλης, ώστε να γνωρίσουν οι μαθητές της ιστορία του Ποταμιού αλλά και της πόλης που δημιουργήθηκε δίπλα της.

Ενεργοποιούνται οι μαθητές

Θεωρεί δε πως προγράμματα και δράσεις σαν και αυτή ενεργοποιούν τους μαθητές, γιατί είναι ο τόπος τους, μέρη που βλέπουν, περνούν από μπροστά και τα επισκέπτονται, όπως το σχολείο τους, ένας ναός, ένα δημόσιο κτίριο, που δεν γνωρίζουν τι είναι.

«Μόλις τους βάλεις το μικρόβιο της απορίας, από εκεί και πέρα ανοίγει μια κορδέλα που ο εκπαιδευτικός μπορεί να απλώσει όσο θέλει» ανέφερε η κ. Δήμου, για να κλείσει επισημαίνοντας πως πλέον και οι εκπαιδευτικοί που έχουν μεράκι, οι οποίοι πιστεύει πως είναι η συντριπτική πλειοψηφία, έχουν αγκαλιάσει αυτό τον τύπο της εκπαίδευσης.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.