Η Νομικη τιμησε τα διεθνη βραβεια της (+Gallery)

Οι φοιτητές που έφεραν βραβεία με τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς ποινικής δίκης τιμήθηκαν από τον τομέα Διεθνών Σπουδών, που άρχισε τις διαδικασίες συγκρότησης των νέων ομάδων

Μεγάλες διακρίσεις γνώρισε φέτος η Νομικής Σχολής ΔΠΘ με ομάδες φοιτητών της να συμμετέχουν σε ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς εικονικής δίκης και να επιστρέφουν με διακρίσεις στις «αποσκευές» τους. Ο τομέας Διεθνών Σπουδών, λοιπόν, της Νομικής δεν μπορούσε παρά να διοργανώσει μια επίσημη εκδήλωση, κατά τη διάρκεια της οποίας βράβευσε τους οχτώ φοιτητές που συμμετείχες στους αντιστοίχους διαγωνισμούς, αλλά και να ξεκινήσει τις διαδικασίες για τη συγκρότηση των νέων ομάδων, οι οποίες θα προετοιμάσουν τη συμμετοχή τους από το καλοκαίρι για τους διαγωνισμούς της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς. Στην εκδήλωση που έλαβε χώρα την Τρίτη στο κεντρικό αμφιθέατρο της Νομικής ΔΠΘ το «παρών» έδωσαν το διδακτικό προσωπικό του τομέα Διεθνών Σπουδών, η κοσμήτωρ της Σχολής κ. Μαρία Γιούνη, αλλά και μία βαρυσήμαντη προσωπικότητα της ιστορίας της Σχολής, μια από τις πρώτες καθηγήτριες της Νομικής ΔΠΘ, η οποία μάλιστα εγκαινίασε και τη συμμετοχή της Σχολής σε ανάλογους διαγωνισμούς το 1986, η κ. Παρούλα Νάσκου-Περάκη.
 
Έναν τιμητικό έπαινο κι ένα συμβολικό δώρο πήραν η ομάδα που συμμετείχε στην εικονική ποινική δίκη στο Διεθνές Δικαστήριο των Ηνωμένων Εθνών στη Χάγη, ήτοι η Αναστασία Σιώτου, ο Μάνος Σωμαράκης, ο Αθανάσιος Πεφτίνας και o Κωνσταντίνος Δεληγιάννης-Βίρβος αλλά και η ομάδα που συμμετείχε στην εικονική δίκη στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου στο Στρασβούργο, δηλαδή ο Φωτεινός Γαϊτανάκης, η Κατερίνα Γκαμάγκα, η Εβελίνα Παππά και η Ειρήνη Κουτσούκου.

Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος «Οι φοιτητές μας ήταν πολύ καλά προετοιμασμένοι και καταρτισμένοι σε γενικότερα θέματα διεθνούς δικαίου»

«Αρχηγός» των αποστολών ήταν ο αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Δικαίου Νομική ΔΠΘ κ. Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, ο οποίος μαζί με τους κκ Ευθύμιο Παπασταυρίδη και Χαρά Αρώνη, εκπαίδευσαν τους φοιτητές και τους προετοίμασαν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στους αντίστοιχους διαγωνισμούς. Ο κ. Αντωνόπουλος σημείωσε την ανελλιπή συμμετοχή του τμήματος στην εικονική δίκη της Χάγης, η οποία έφερε ομολογουμένως πολλές διακρίσεις. Σύμφωνα με στοιχεία που ο ίδιος παρέθεσε το 1999 η Νομική ΔΠΘ κατέκτησε την τρίτη θέση στη γενική κατάταξη, το 2002 την πρώτη θέση στο τελικό της ακροαματικής διαδικασίας και παράλληλα την τρίτη θέση στη γενική κατάταξη, το πρώτο βραβείο γραπτής διαδικασίας το 2004 κι πολλές ακόμη διακρίσεις. Η φετινή, όμως, διάκριση ήταν η μεγαλύτερη καθώς κατακτήθηκε η πρώτη θέση στη γενική κατάταξη γραπτής και προφορικής διαδικασίας, η δεύτερη θέση στον τελικό της ακροαματικής διαδικασίας, η πρώτη θέση στη γραπτή διαδικασία για το προσφεύγον κράτος και το βραβείο Max Huber, το οποίο δίνει η ελβετική κυβέρνηση για την καλύτερη συνολική προσπάθεια μιας ομάδας και για τις δύο πλευρές, δηλαδή του προσφεύγοντος και του καθ’ ου η προσφυγή.
 
«Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τους φοιτητές. Η αλήθεια είναι ότι ξεφεύγει από τα συνηθισμένα στο ελληνικό πανεπιστήμιο, δίνει στους φοιτητές την πρωτοβουλία να προετοιμάσουν μια εικονική υπόθεση μεταξύ δύο εικονικών κρατών, η οποία ωστόσο θέτει πραγματικά ζητήματα διεθνούς δικαίου. Την προετοιμάζουν όπως ακριβώς γίνεται στις πραγματικές υποθέσεις, οι οποίες άγονται και επιλύονται στο διεθνές δικαστήριο», παρατήρησε ο κ. Αντωνόπουλος αναφορικά με το ενδιαφέρον των φοιτητών και τη διαδικασία του διαγωνισμού, ενώ για τη σπουδαία δουλειά που κατέβαλαν τα παιδιά πρόσθεσε ότι «πέρασαν πάρα πολλές ώρες στη βιβλιοθήκη προετοιμάζοντας τα γραπτά υπομνήματα. Εν συνεχεία μετά την αποστολή των γραπτών υπομνημάτων πέρασαν πολλές ώρες κάνοντας πρόβες της ακροαματικής διαδικασίας, ώστε να αποκτήσουν την ευχέρεια της αγόρευσης στα αγγλικά, να απαντούν σε ερωτήσεις που τους υποβάλλονται, όταν διακόπτονται οι εικονικές δίκες. Εκεί φάνηκε το υψηλό επίπεδο των φοιτητών της ομάδας μας γιατί ήταν πολύ καλά προετοιμασμένοι και καταρτισμένοι σε γενικότερα θέματα διεθνούς δικαίου».

Η αρχή όλων δια στόματος Παρούλας Νάσκου-Περράκη

Ο άνθρωπος που εγκαινίασε τη συμμετοχή της Ελλάδας σε διαγωνισμούς διεθνούς δικαίου το 1986, με την πρώτη συμμετοχή από το ΔΠΘ, ήταν η τότε καθηγήτρια Παρούλα Νάσκου- Περράκη, η οποία θέλησε να διηγηθεί το πώς ξεκίνησαν όλα. Ο τομέας Διεθνών Σπουδών της Νομικής ΔΠΘ κατά τη δεκαετία του 1980 ήταν πολύ «δυναμικός με εξαιρετικό προσωπικό», το οποίο στήθηκε γύρω από έναν «υπέροχο», όπως τον χαρακτήρισε, δάσκαλο, τον κ. Κρατερό Ιωάννου, ο οποίος «έφυγε» από τη ζωή το 1999. «Ήταν η εποχή που ο κ. Ιωάννου εκπροσωπούσε την Ελλάδα στα Ηνωμένα Έθνη και κάθε φορά ερχόταν με διάφορα νέα. Ένα από τα νέα τότε ήταν ότι διοργανώνονταν διαγωνισμοί διεθνούς δικαίου με εικονικές δίκες σε διάφορα μέρη του κόσμου. Ενδιαφέρθηκα εγώ να ξεκινήσω αυτή την προσπάθεια μαζί με τον κ. Περράκη που δίδασκε τότε Διεθνές Δίκαιο, ενώ εγώ είχα ειδίκευση στους Διεθνείς Οργανισμούς. Ξεκινήσαμε λοιπόν αυτή την προσπάθεια με το απλό σκεπτικό “γιατί όχι;” κι έτσι η Νομική ΔΠΘ έγινε η πρώτη σχολή στην Ελλάδα που συμμετείχε σε ανάλογο διαγωνισμό», ανέφερε συγκινημένη. Αυτό βοήθησε τα παιδιά να εμπεδώσουν το Διεθνές Δίκαιο και να σταθούν σε διεθνή fora. Επιπροσθέτως, τα παιδιά που συμμετείχαν σε αυτές τις διαδικασίες «άνοιξαν τα φτερά τους» και σύμφωνα με την κ. Νάσκου-Περράκη, αν γίνει στατιστική καταγραφή πού βρίσκονται αυτή τη στιγμή τα παιδιά εκείνα, θα εντυπωσιαστούμε, καθώς οι περισσότεροι εργάζονται σε διεθνείς οργανισμούς».
 
Παράλληλα, η ίδια ξεκίνησε μια δεύτερη δραστηριότητα, την οποία συνέχισε στο ΠΑΜΑΚ, όπου δίδασκε μέχρι πριν λίγα έτη, αυτή της συμμετοχής σε διαγωνισμούς προσομοίωσης οργάνων του ΟΗΕ, τα λεγόμενα UN models, στα οποία η συμμετοχή ήταν επίσης «καταπληκτική». 

«Κάποτε είχαμε ζητήσει από το Λάκη Λαζόπουλο χρήματα για την αποστολή σε διαγωνισμό κι εκείνος με χαρά μας τα έδωσε»

Οι συνθήκες τότε με τις συνθήκες σήμερα διαφέρουν πάρα πολύ σύμφωνα με τα λεγόμενα της κ. Νάσκου- Περράκη. Συγκεκριμένα, «σκεφτείτε ότι τότε δεν υπήρχαν οι υπολογιστές και για ό,τι θέλαμε να αναζητήσουμε ανατρέχαμε σε βιβλιοθήκες. Τα παιδιά τότε γνώριζαν αγγλικά, αλλά τώρα τα γνωρίζουν πολύ καλύτερα. Αλλά κι εμείς δεν είχαμε τις σημερινές ευκολίες. Είχαμε, όμως, την αμέριστη συμπαράσταση του καθηγητή μας, ο οποίος ήταν πολύ υποστηριχτικός σε αυτά, αλλά και το πανεπιστήμιο, έχοντας καλύτερη οικονομική ευχέρεια τότε, κάλυπτε τα έξοδα των παιδιών», ανέφερε, ενώ μάλιστα αποκάλυψε ότι κάποτε είχε ζητήσει χρήματα από το Λάκη Λαζόπουλο, ώστε να συμμετέχουν τα παιδιά σε κάποιο διαγωνισμό κι εκείνος με χαρά τα έδωσε. 

«Είμαι πολύ συγκινημένη και γιατί κάτι που άρχισε το 1986 με όλες τις δυσκολίες της εποχής, έφτασε στα χέρια πολύ άξιων διαδόχων μας σε τέτοιο εξελικτικό και θετικό σημείο»

Ολοκληρώνοντας για την εξέλιξη του θεσμού και τη μέχρι τώρα συνέχισή του τόνισε ότι «είμαι πάρα πολύ συγκινημένη και εξαιρετικά ευτυχής, γιατί κάτι που άρχισε το 1986, με όλες τις δυσκολίες της εποχής, έφτασε στα χέρια πολύ άξιων διαδόχων μας σε σημείο τέτοιο εξελικτικό και θετικό, ώστε να είναι η δεύτερη χρονιά που η Νομική ΔΠΘ έρχεται σε πολύ υψηλή κατάταξη».

Μιχάλης Χρυσομάλλης «Ο τομέας Διεθνών Σπουδών στελεχώνεται σε ποσοστό άνω του 50% από αποφοίτους της σχολής μας, οι οποίοι βλέπουμε τη σχολή σαν το σπίτι μας»

«Ήταν μια εξαιρετική χρονιά, που έρχεται να προστεθεί σε επιτυχίες των προηγούμενων ετών, γιατί αυτό δεν είναι κάτι φετινό, άλλα υπάρχει μια συνέχεια», υπογράμμισε ο αναπληρωτής καθηγητής Ευρωπαϊκού Δικαίου κ. Μιχάλης Χρυσομάλλης. Αναφορικά με την εκδήλωση της βράβευσης, ο ίδιος ανέφερε ότι από την ίδια κιόλας ημέρα ξεκίνησε η διαδικασία επιλογής των καινούριων ομάδων για τη νέα χρονιά, ενώ, παράλληλα, στο δεύτερο μέρος έγινε μια προσπάθεια εξήγησης για το πώς γίνονται αυτές οι διαδικασίες, οι οποίες δεν είναι τίποτα άλλο παρά «πιστή τήρηση μιας παράδοσης του τομέα διεθνών σπουδών από το 1983 και μετά που εξηγεί αυτά τα πράγματα. Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Ο τομέας Διεθνών Σπουδών στελεχώνεται σήμερα σε ποσοστό άνω του 50% στο διδακτικό του προσωπικό από αποφοίτους της σχολής μας, οι οποίοι βλέπουμε τη σχολή σαν το σπίτι μας, δεν είμαστε ευκαιριακά εδώ και κάνουμε πράγματα που γίνονται χρόνια ολόκληρα δίνοντας στα παιδιά εμπειρίες και βελτιώνοντας τη φήμη της σχολής. Αυτά είναι λόγια της έκθεσης εξωτερικής αξιολόγησης», ολοκλήρωσε.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.