93 μαρτυριες απο την κατοχη «μπαινουν» στην εκπαιδευτικη διαδικασια

Σήμερα η παρουσίαση της πλατφόρμας «Μνήμες από την κατοχή στην Ελλάδα»

Άγγελος Παληκίδης, Επίκουρος καθηγητής ΤΙΕ ΔΠΘ: «Η πλατφόρμα αυτή ένα άριστο παράδειγμα το πώς οι ψηφιακές τεχνολογίες μπορούν, όχι να υποκαταστήσουν την πραγματικότητα αλλά να προσφέρουν σπουδαία εργαλεία»

Σε 93 μαρτυρίες από την περίοδο της κατοχής αλλά και τα χρόνια που ακολούθησαν έχοντας ωστόσο ακόμα «νωπές» τις μνήμες των γεγονότων της δεκαετίας του 1940 θα έχουν την ευκαιρία να έχουν πρόσβαση μαθητές και εκπαιδευτικοί από όλον τον κόσμο, δια μέσου της πρωτοπόρας ψηφιακής εκπαιδευτικής πλατφόρμας που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του έργου Προφορικής Ιστορίας “Memories of the Occupation in Greece (MOG)” από μια ομάδα Ελλήνων και Γερμανών επιστημόνων με στόχο την αξιοποίησή της στη σχολική εκπαίδευση.

Το πρόγραμμα MOG διενεργήθηκε στο Centerfür Digitale Systeme (CeDiS) του Freie Universität Berlin (Ελεύθερο Πανεπιστήμιο της Γερμανίας) και η πλατφόρμα που αποτελεί το αποτέλεσμα ερευνών τεσσάρων και πλέον χρόνων, αναμένεται σήμερα να παρουσιαστεί, σημαίνοντας και την ενεργοποίησή της και «παράδοσή» της προς χρήση σε εκπαιδευτικούς και μαθητές.

Μεταξύ των συντελεστών της προσπάθειας και ο επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του ΔΠΘ κ.Άγγελος Παληκίδης ο οποίος, το πρωί της Τρίτης, 1η Δεκεμβρίου, μίλησε στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» εξηγώντας την «ταυτότητα» αλλά και τον σκοπό δημιουργίας της πλατφόρμας, που έρχεται όπως εξήγησε σε μία περίοδο που η τηλεκπαίδευση πρωταγωνιστεί, προσφέροντας ωστόσο «και τραυματικές εμπειρίες» για να τονίσει πως «σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντικαταστήσει την δια ζώσης επικοινωνία είτε πρόκειται για σχολική τάξη είτε για ακαδημαϊκή τάξη είτε για συναντήσεις επιστημόνων είτε για μεταπτυχιακά προγράμματα και πολλά ακόμα».

Ένα θετικό παράδειγμα «τηλεκπαίδευσης» αποτελεί η πλατφόρμα αυτή που όπως εξήγησε είναι το αποτέλεσμα του προαναφερεθέντος προγράμματος που ξεκίνησε το 2016 με πρωτοβουλία του Έλληνα, κ. Νίκου Αποστολόπουλου και αφορούσε στην σύσταση μιας ακαδημαϊκής ομάδας ερευνητών. Όπως γνωστοποίησε ο κ.Παληκίδης «η ομάδα αυτή διεξήγαγε 93 συνεντεύξεις από επιζήσαντες της περιόδου από όλη την Ελλάδα, μεταξύ των οποίων μάρτυρες της περιόδου που υπήρξαν μέλη αντιστασιακών  οργανώσεων, Εβραίους επιζώντες γερμανικών στρατοπέδων συγκέντρωσης, μάρτυρες αντιποίνων, κρατούμενους σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, καταναγκαστικούς εργάτες που βιαίως μεταφέρθηκαν στη Γερμανία, μάρτυρες Βομβαρδισμών, άνθρωποι που τότε ήταν παιδιά και θυμούνται τις παιδικές εμπειρίες τους καθώς και το πώς οι μνήμες αυτές, οι εμπειρίες τους επηρέασαν τις επόμενες δεκαετίες στην Ελλάδα».

Παράδειγμα εκδημοκρατισμού της έρευνας

Επεξηγώντας τον όρο της ψηφιακής πλατφόρμας μαρτύρων ο επίκουρος καθηγητής του ΤΙΕ, τόνισε πως ο επισκέπτης της πλατφόρμας – μπορεί να γίνει ο οποιοδήποτε ακολουθώντας τα βήματα που απαιτούνται για την είσοδό του – δεν παρακολουθεί απλά βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις ανθρώπων. «Οι συνεντεύξεις αυτές έχουν απομαγνητοφωνηθεί, έχει διαμορφωθεί ένα κωδικοποιημένο αρχείο και έχει την δυνατότητα να κάνει ακόμα και ψηφιακή αναζήτηση με λέξεις κλειδιά», για να εξηγήσει πως «οι συνεντεύξεις έχουν ληφθεί με τη μέθοδο της βιοαφήγησης, δίνοντας την αίσθηση – κυρίως στα παιδιά-  ότι παρακολουθούν τους παππούδες τους να αφηγούνται τη ζωή τους». Εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί αξιοποίησαν στοιχεία των συνεντεύξεων αυτών και δημιούργησαν διδακτικά σενάρια, δηλαδή συγκροτημένα σχέδια μαθημάτων με διάφορες πηγές, τις οποίες μπορούν οι εκπαιδευτικοί να χρησιμοποιήσουν στα μαθήματα τους στο σχολείο. Ο κ. Παληκίδης επεσήμανε μάλιστα πως πρόκειται για ένα εξαιρετικό εργαλείο για ιστορικούς, κοινωνιολόγους, ανθρωπολόγους, ψυχολόγους και λοιπούς σχετικούς επιστήμονες για την έρευνά τους για να τονίσει πως η σπουδαιότητα του εγχειρήματος έγκειται και στο ότι «αποτελεί έναν τρόπο καταγραφής των μαρτυριών αυτής της εκπληκτικής γενιάς ανθρώπων που έζησαν ή μεγάλωσαν πριν “φύγουν” από την ζωή και χαθούν για πάντα».

Μάλιστα όπως τόνισε ο ίδιος «υπάρχουν ιστορίες – μαρτυρίες που ξεπερνούν τα όρια της φαντασίας» για να υπογραμμίσει πως πρόκειται για «ένα άριστο παράδειγμα το πώς οι ψηφιακές τεχνολογίες μπορούν, όχι να υποκαταστήσουν την πραγματικότητα αλλά να προσφέρουν σπουδαία εργαλεία, αλλά και ένα παράδειγμα εκδημοκρατισμού της έρευνας γιατί θα μπορεί ο οποιοσδήποτε, οπουδήποτε μένει ακόμα και στο τελευταίο χωριό της Ελλάδας να έχει πρόσβαση αρκεί να έχει ίντερνετ και να εγγραφεί».

Κλείνοντας ο κ. Παληκίδης αναφέρθηκε και στην σπουδαιότητα της έρευνας τονίζοντας πως πολλές φορές πέραν του εντοπισμού ανθρώπων που έζησαν τα γεγονότα αυτά, λόγω των τραυματικών εμπειριών δεν θέλουν να τα μοιραστούν, για να καταλήξει πως «πέραν της ελληνογερμανικής συνεργασίας, ένα αντίστοιχο εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει αρχίσει να πραγματοποιείται και σε γερμανικά σχολεία, την ώρα που ο Γερμανικός λαός πολύ λίγα πράγματα γνωρίζει σχετικά με τις ακρότητες που έγιναν στην Ελλάδα από τα στρατεύματα κατοχής».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.