«Εχω δει το μελλον και λειτουργει…»

Του Δημήτρη Μακροδημόπουλου

Ο Τζέιμς Ρόμπινσον και ο Ντάρον Ατζέμογλου γράφουν στο βιβλίο τους με τίτλο «Γιατί αποτυγχάνουν τα έθνη»: «Μετά το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου […] μια διαπραγματευτική αποστολή της οποίας ηγούνταν ο νεαρός διπλωμάτης Γουίλιαμ Μπούλιτ και ο βετεράνος διπλωμάτης και διανοούμενος Λίνκολν Στέφενς στάλθηκε (από την Ουάσινγκτον) στη Μόσχα για να συναντήσει τον Λένιν. Ο Στέφενς, ο οποίος όταν ξέσπασε η επανάσταση βρισκόταν στη Ρωσία και εντυπωσιάστηκε από όσα είδε εκεί, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το σοβιετικό καθεστώς είχε τεράστιες δυνατότητες. Όταν επέστρεψε από τη διπλωματική αποστολή, πήγε να δει τον παλιό φίλο του και γλύπτη Τζο Ντέιβιντσον. Τον βρήκε να φιλοτεχνεί το πορτρέτο του πλούσιου επενδυτή Μπέρναρντ Μπαρούχ. “Ήσασταν, λοιπόν, στη Ρωσία;”, τον ρώτησε ο Μπαρούχ. Ο Στέφενς του απάντησε: “Ήμουν στο μέλλον και λειτουργεί”. Αργότερα θα έδινε στην ετοιμόλογη απάντησή του μια μορφή που θα καταγραφόταν στην ιστορία: “Έχω δει το μέλλον και λειτουργεί”». 

Όμως είναι και ο Ίγκο Σούλτσε, ο Ανατολικογερμανός συγγραφέας, ο οποίος εξομολογήθηκε σε παλαιότερη συνέντευξή του σε αθηναϊκή εφημερίδα: «Η πρώτη φορά που σκέφθηκα το χρήμα ήταν στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Δεν έπαιζε κανέναν ρόλο στη ζωή μας ή στην επιλογή του επαγγέλματος». Πρόκειται για την πεμπτουσία του «ευ ζην» σύμφωνα με τον Μαρξ, που όπως και ο μέντοράς του Αριστοτέλης, θεωρεί ότι η «καλή ζωή» συνίσταται σε δραστηριότητες που επιτελούνται ως αυτοσκοπός και που οδηγούν στην αυτοπραγμάτωση του ανθρώπου.

Όμως γιατί αφού ο Λένιν δρομολόγησε τις προϋποθέσεις να αγγίξει η Ρωσία και μετέπειτα η ΕΣΣΔ το μέλλον, εγκαθιστώντας μια κοινωνία των υψηλότερων προσδοκιών, η προσδοκία δεν πραγματώθηκε; Διότι η προσδοκία ξεπέρασε τα όρια της σκέψης, τις νοητικές αντιλήψεις και τις δυνατότητες του ρωσικού λαού. Έγραφε ο Λένιν: «Η δύναμη της συνήθειας εκατομμυρίων και δεκάδων εκατομμυρίων ανθρώπων είναι η πιο φοβερή δύναμη. Είναι χίλιες φορές πιο εύκολο να νικήσουμε τη μεγάλη συγκεντροποιημένη αστική τάξη, παρά να “νικήσουμε” τα εκατομμύρια και εκατομμύρια των μικρονοικοκυραίων, ενώ αυτοί με την καθημερινή, τη συνηθισμένη, την αφανή, την ασύλληπτη, την αποσυνθετική τους δράση φέρνουν τα ίδια εκείνα αποτελέσματα που χρειάζεται η αστική τάξη και που παλινορθώνουν την αστική τάξη».

Όμως αυτά αφορούν τους ανθρώπους, δεν αφορούν όσα ευαγγελίζεται ο σοσιαλισμός για μια καλύτερη κοινωνία. Δεν αφορούν την προσδοκία. Αν απαρνηθείς τον σοσιαλισμό, την προοπτική μιας καλύτερης κοινωνίας για τις αδυναμίες των ανθρώπων, είναι σαν να απαρνείσαι τη χριστιανική διδασκαλία για τα εγκλήματα της Ιεράς Εξέτασης, της αποικιοκρατίας με τις ιεραποστολικές αποστολές ή του δουλεμπορίου με τη βάφτιση των αφρικανών πριν επιβιβαστούν στα σαπιοκάραβα για την Αμερική για να σωθεί η ψυχή τους –στην πραγματικότητα για να εισπράξει η Καθολική Εκκλησία από τους δουλεμπόρους το τίμημα για τη συναίνεσή της στο έγκλημα. Ο Μαρξ υποστήριζε ότι προϋπόθεση για την έλευση μιας σοσιαλιστικής κοινωνίας ήταν να προηγηθεί η αστικοδημοκρατική επανάσταση ώστε να είναι δεδομένη η πολιτική ωριμότητα του λαού για να προχωρήσει στον σοσιαλισμό και στον κομμουνισμό, και η ανάπτυξη που θα εξασφαλίζει ένα ικανοποιητικό βιοτικό επίπεδο για όλους. Γι’ αυτό περίμενε την έλευση του κομμουνισμού στη Δυτική Ευρώπη. Στη Σοβιετική Ένωση το 1917 δεν είχε προηγηθεί ούτε το ένα ούτε το άλλο.

Εκείνο που δεν έχουν αντιληφθεί οι λαοί της Δύσης είναι πως το βιοτικό τους επίπεδο μεταπολεμικά το οφείλουν σε μεγάλο βαθμό στην επικράτηση της Οκτωβριανής Επανάστασης στη Ρωσία. Βέβαια, όσο απομακρυνόμαστε από το 1989 τόσο περισσότερο θα αναδεικνύεται αυτή η διαπίστωση, γι’ αυτό οι κυβερνήσεις και τα ΜΜΕ δυσφημούν με κάθε τρόπο τις σοσιαλιστικές αξίες. Το γιατί μάς το αφηγείται γλαφυρά ο Σλαβόι Ζίζεκ: Τη δεκαετία του 1990 κυκλοφόρησε στη Γερμανία η φήμη σύμφωνα με την οποία ο Γκορμπατσόφ, στη διάρκεια ενός ταξιδιού του στο Βερολίνο, επισκέφθηκε αιφνιδιαστικά τον πρώην καγκελάριο Βίλυ Μπραντ. Ωστόσο, όταν ο Γκορμπατσόφ έφτασε στο σπίτι του, ο Μπραντ αρνήθηκε να τον δει. Αργότερα, ο Μπραντ εξήγησε τον λόγο σε κάποιον φίλο του. Δεν συγχώρεσε ποτέ τον Γκορμπατσόφ που επέτρεψε τη διάλυση του κομμουνιστικού μπλοκ, όχι επειδή πίστευε μυστικά στον σοβιετικό κομμουνισμό, αλλά επειδή είχε πλήρη επίγνωση ότι η εξαφάνιση του σοβιετικού μπλοκ θα συνεπαγόταν την εξαφάνιση του δυτικοευρωπαϊκού σοσιαλδημοκρατικού κράτους πρόνοιας.

Με άλλα λόγια ο Μπραντ ήξερε ότι το καπιταλιστικό σύστημα είναι διατεθειμένο να κάνει σημαντικές παραχωρήσεις στους εργαζόμενους και τους φτωχούς μόνον όταν υπάρχει η σοβαρή απειλή μιας εναλλακτικής λύσης, ενός διαφορετικού τρόπου παραγωγής ο οποίος υπόσχεται στους εργαζόμενους τα δικαιώματά τους. Για να διατηρήσει τη νομιμοποίησή του, ο καπιταλισμός είναι υποχρεωμένος να δείχνει ότι μπορεί να λειτουργεί καλύτερα απ’ ό,τι η εναλλακτική λύση, ακόμη και για τους εργάτες και τους φτωχούς. Aλλά από τη στιγμή που αυτή η εναλλακτική λύση εξαφανίζεται, ο καπιταλισμός μπορεί να προχωρήσει στη διάλυση του κράτους πρόνοιας. Διότι στη Δύση «το κοινωνικό κράτος είναι νόθο τέκνο του κομμουνισμού, γεννημένο από τον φόβο απέναντί του». Γι’ αυτό ανακαλείται. Δεν υπάρχει πλέον λόγος το κεφάλαιο να προβαίνει σε παραχωρήσεις.

Φωτό: «Ο κόκκινος ήλιος» του Χουάν Μιρό.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.