12% για λιγους;

Αγκάθι η παραγραφή που προβλέπει η ΚΥΑ που υπογράφηκε για την επιδότηση εργασίας των επιχειρήσεων της Θράκης

Πήρε ΦΕΚ η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την απόδοση της επιδότησης του 12%, με την οποία γίνονται γνωστά οι προϋποθέσεις, η διαδικασία εκκαθάρισης από τον ΟΑΕΔ  η διαδικασία επιβεβαίωσης οφειλών, συμψηφισμού και παρακράτησης αλλά και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται από τις επιχειρήσεις.  

Οι διαδικασίες απαιτούν την υποβολή νέας αίτησης στον ΟΑΕΔ, το μεγαλύτερο θέμα όμως φαίνεται να δημιουργείται από το θέμα της παραγραφής των οφειλών, που σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις των επιμελητηρίων, αφήνουν εκτός τις επιχειρήσεις που δεν είχαν διεκδικήσει δικαστικά το 12% για τα έτη 2010-2014.

Συνεχίζουν τη διεκδίκηση τα Επιμελητήρια

Την βούληση των Επιμελητηρίων να συνεχίσουν να διεκδικούν την επιδότηση και για τις επιχειρήσεις που μπορεί να μην λάβουν το 12% λόγω παραγραφής, εξέφρασε ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού και Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου κ. Αντώνης Γραβάνης, κάνοντας μια πρώτη ανάγνωση των διατάξεων της ΚΥΑ.

«Σίγουρα είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα που κάνει η κυβέρνηση, για να μπορέσουν να δώσουν μία λύση σε αυτό το συγκεκριμένο ζήτημα» σημείωσε, όμως τουλάχιστον προς το παρόν, φαίνεται να έχει γίνει μια αδικία στο θέμα της παραγραφής.

Τα Επιμελητήρια, τόνισε, θα έχουν συναντήσεις τις επόμενες ημέρες και με νομικούς που έχουν ασχοληθεί με το θέμα, αλλά και με επιχειρήσεις για να μελετήσουν πώς θα διαμορφώσουν από εδώ και πέρα τις διεκδικήσεις τους. 

Το βασικό στοιχείο που έχουν εντοπίσει είναι πως θα εφαρμοστεί η παραγραφή έως τα μέσα του 2014 για όσες επιχειρήσεις δεν έχουν κάνει προσφυγή, δεν χρησιμοποιήσαν δηλαδή κάποιο ένδικο βοήθημα, για να διεκδικήσουν αυτές τις οφειλές.

Αυτό είναι αναμενόμενο στις πολύ μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες, ιδιαίτερα λόγω της κρίσης, δεν είχαν τη δυνατότητα να πληρώνουν αγωγές για να διεκδικήσουν λεφτά που δικαιούνται από το δημόσιο. 

«Είναι μία μεγάλη αδικία και φυσικά είναι ένα βασικό κομμάτι πάνω στο οποίο θα επικεντρωθούν οι προσπάθειές μας και διεκδικήσεις» σημείωσε, επισημαίνοντας παρόλα αυτά πως αυτή τη στιγμή δεν είναι γνωστό πόσες επιχειρήσεις κατέθεσαν αγωγή και πόσες μένουν εκτός.

Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο στο οποίο επικεντρώνονται είναι το de minimis, το οποίο δεν μπορεί να υφίσταται καθώς το ποσό είναι μικρό και πολλές επιχειρήσεις έχουν εξαντλήσει το ποσό του, και επιπλέον το θέμα των συμψηφισμών, και πως οι επιχειρήσεις που δεν έχουν χρέη θα μπορέσουν να συμπεριλάβουν και υποχρεώσεις που θα δημιουργούνται από εδώ και στο εξής.

Το σημαντικότερο συμπέρασμα, ανέφερε, είναι πως επιχειρήσεις που δικαιούνταν το 12% μένουν εκτός, λόγω παραγραφής. Η παραγραφή βέβαια δεν ισχύει μόνο για το συγκεκριμένο μέτρο, αλλά θεωρεί πως θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψη πως μέσα στην κρίση δεν ήταν εύκολο για όλες τις επιχειρήσεις να αντέξουν το κόστος της αγωγής.

«Θα συνεχίσουμε τις επαφές μας για να δούμε τι λέει η ΚΥΑ και θα επανέλθουμε με τις διεκδικήσεις μας» ανέφερε, σημειώνοντας πως το 12% απασχόλησε τα Επιμελητήρια εδώ και πολλά χρόνια, και ενώ είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι η κυβέρνηση δείχνει την βούληση να το λύσει, κάνοντας βήματα μέσα σε ένα χρόνο που δεν είχαν γίνει εδώ και πολλά χρόνια, θα είναι ευχαριστημένοι μόνο όταν όλες οι επιχειρήσεις που δικαιούνται τα συγκεκριμένα χρήματα μπορέσουν να λάβουν το σύνολό τους.

Ευριπίδης Στυλιανίδης: «Κερδίσαμε μετά από 10 χρόνια στο μεγαλύτερο ποσοστό της τη χαμένη υπόθεση του 12% χάρη στην ισχυρή εκπροσώπηση»

Την ικανοποίησή του για την υπογραφή της ΚΥΑ μετά από προσπάθεια πολλών μηνών «ανασταίνοντας ένα νεκρό θέμα που κανείς δεν το πίστευε» όπως ανέφερε, εξέφρασε ο Βουλευτής Ροδόπης της ΝΔ κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης σε δήλωσή του, αναγνωρίζοντας πως δεν πέτυχαν όλα όσα διεκδικούσαν, πέτυχαν όμως τα πιο πολλά, και θα συνεχίζουν να διεκδικούν ό,τι απομένει.

«Αυτό ήταν αποτέλεσμα της σοβαρότητας, της συστηματικής και δυναμικής διεκδικητικής προσπάθειας, της τοπικής ενότητας και εντέλει της Ισχυρής Εκπροσώπησης» σημειώνει, θεωρώντας το 12% μία μεγάλη Νίκη όχι μόνο για τις επιχειρήσεις που το πίστεψαν και δεν έπαψαν να το διεκδικούν, αλλά και για τους εργαζόμενους και όλη τη Θράκη. 

«Ένα χαρακτηριστικό θέμα κρατικής ασυνέπειας και περιφρόνησης προς την ακριτική Θράκη, που εκκρεμεί από το 2010, λύνεται με καθυστέρηση 10 ετών και ενώ έχει μεσολαβήσει και η κατάργηση των κινήτρων από το ΣΥΡΙΖΑ το 2016 με τις δύο αντισυνταγματικές Υπουργικές Αποφάσεις Σταθάκη» σημειώνει χαρακτηριστικά.

Για αυτό και ευχαριστεί θερμά τους Συνδέσμους, τα Επιμελητήρια και τις Επιχειρήσεις για την μαχητικότητα και την επιμονή τους, τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την άμεση ανταπόκριση του καθώς και τους συναρμόδιους Υπουργούς, το Χρήστο Σταϊκούρα που κίνησε δυναμικά το θέμα, τον Γιάννη Βρούτση και τον Απόστολο Βεσυρόπουλο που ανταποκρίθηκαν και φυσικά το Θόδωρο Σκυλακάκη που συνέβαλε αποτελεσματικά ως την ψήφιση της αποσαφηνιστικής διάταξης και την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης. 

«Η Οδύσσεια του 12% μας διδάσκει ότι όταν ξέρουμε ενωμένοι να διεκδικούμε επίμονα, κάτι πετυχαίνουμε, διότι μάχη που δε δίνεται, δεν κερδίζεται» καταλήγει.

Τι προβλέπει η ΚΥΑ

Προϋποθέσεις

Σύμφωνα με την απόφαση, οι προϋποθέσεις είναι οι εξής:

1. Να υπάρχουν ανεξόφλητες απαιτήσεις των δικαιούχων προς τον ΟΑΕΔ μέχρι 31-12-2015.

2. Υποβολή νέας σχετικής αίτησης στον ΟΑΕΔ.

3. Παραίτηση του δικαιούχου από την άσκηση ενδίκου βοηθήματος ή μέσου και υποβολή του σχετικού δικαιολογητικού από το Δικαστήριο, με το οποίο διεκδικείται χρηματικό ποσό για τα έτη 2010 έως 2015, καθώς και σχετική υπεύθυνη δήλωσή του.

4. Οι ανεξόφλητες απαιτήσεις θα πρέπει να είναι ελεύθερες κατασχέσεων ή /και εκχωρήσεων.

5. Οι εν λόγω απαιτήσεις να μην έχουν υποπέσει σε παραγραφή σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Η Διαδικασία εκκαθάρισης από τον ΟΑΕΔ

Όσο για τη διαδικασία εκκαθάρισης από τον ΟΑΕΔ η απόφαση ορίζει πως ο Οργανισμός εκκαθαρίζει τις απαιτήσεις των δικαιούχων αρχικά μέχρι του ύψους των υφιστάμενων απαιτήσεων της Φορολογικής Διοίκησης και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης και στη συνέχεια με μελλοντικές προκύπτουσες απαιτήσεις αυτών, ύστερα από αίτημα του ΟΑΕΔ και προσδιορισμό του ύψους της οφειλής από την Φορολογική Διοίκηση και τον e- ΕΦΚΑ. Προηγείται η διαδικασία συμψηφισμού των ανεξόφλητων απαιτήσεων των δικαιούχων, εφόσον υπάρχουν, και έπεται η διαδικασία της παρακράτησης και απόδοσης των απαιτήσεων στους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης. Η εκκαθάριση θα πραγματοποιείται από τις Περιφερειακές Υπηρεσίες του ΟΑΕΔ, οι οποίες είναι υπεύθυνες για τον προσδιορισμό των απαιτήσεων του δικαιούχου για την περίοδο έως 31-12-2015.

Να σημειωθεί πως τα δικαιολογητικά εκκαθάρισης της δαπάνης από τον ΟΑΕΔ είναι τα προβλεπόμενα κατά τον χρόνο υποβολής της αρχικής αίτησης (υπουργικές αποφάσεις, αποφάσεις Δ.Σ. ΟΑΕΔ, εγκυκλίους και οδηγίες του ΟΑΕΔ).

Επίσης απαιτείται έκδοση τιμολογίου από τον δικαιούχο στο ύψος της απαίτησης της Φορολογικής Διοίκησης και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, όπως αυτή θα προσδιορίζεται κάθε φορά από αυτούς. Κι ακόμα θα πρέπει να υποβάλλεται υπεύθυνη δήλωση του δικαιούχου περί μη άσκησης ενδίκων μέσων και σε περίπτωση άσκησης αυτών, βεβαίωση του αρμόδιου Δικαστηρίου περί σχετικής παραίτησης καθώς και υπεύθυνη δήλωση του δικαιούχου περί κατάσχεσης ή εκχώρησης ή μη των απαιτήσεών του.

Ο ΟΑΕΔ θα αποστέλλει στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων πίνακα με την εκκαθαρισμένη απαίτηση, η οποία θα είναι μέχρι το ύψος των απαιτήσεων της Φορολογικής Διοίκησης και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης κάθε φορά, αφού λάβει σχετική ενημέρωση από αυτούς και στη συνέχεια το Υπουργείο χωρίς άλλη ενέργεια ή δικαιολογητικό και μόνο με τα παραπάνω αναφερόμενα θα προβαίνει στην έκδοση χρηματικού εντάλματος.

Σημειώνεται ότι τα ανωτέρω δικαιολογητικά υποβάλλονται από τον δικαιούχο για κάθε απαίτησή του.

Η Διαδικασία επιβεβαίωσης οφειλών, συμψηφισμού και παρακράτησης

Στην ίδια απόφαση προβλέπεται και η διαδικασία επιβεβαίωσης οφειλών, συμψηφισμού και παρακράτησης. Όπως προβλέπεται ο ΟΑΕΔ σε μηνιαία βάση και συνολικά για τις βέβαιες και ανεξόφλητες απαιτήσεις έναντι αυτού μέχρι τις 31.12.2015, αποστέλλει ηλεκτρονικό αρχείο στην Φορολογική Διοίκηση και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης προκειμένου να ενημερωθεί για την ύπαρξη τυχόν οφειλών προς αυτούς. Το εν λόγω ηλεκτρονικό αρχείο περιλαμβάνει τα δικαιούχα πρόσωπα, το ποσό της απαίτησης έναντι του ΟΑΕΔ, τον ΑΦΜ του δικαιούχου, το ποσό της οφειλής προς συμψηφισμό ή παρακράτηση και την ημερομηνία με την οποία καθορίζεται το προς συμψηφισμό ή και προς παρακράτηση ποσό.

Στην περίπτωση ύπαρξης οφειλών προς την Φορολογική Διοίκηση και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης το αρχείο συμπληρωμένο με τα ποσά των οφειλών επιστρέφεται στον ΟΑΕΔ. Σε περίπτωση ληξιπροθέσμων οφειλών το ποσό των προσαυξήσεων υπολογίζεται με την ως άνω ημερομηνία συμψηφισμού.

Επισημαίνεται ότι συμψηφίζονται οφειλές βεβαιωμένες σε ΑΛΕ εντός κρατικού προϋπολογισμού.

Ο ΟΑΕΔ αφού εκκαθαρίσει τις απαιτήσεις των δικαιούχων μέχρι του ύψους των κατά τα ανωτέρω βεβαιωμένων προς συμψηφισμό και παρακράτησης υποχρεώσεών τους, αποστέλλει στην αρμόδια Υπηρεσία Διατάκτη του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων τα απαραίτητα δικαιολογητικά, προκειμένου στη συνέχεια η Γ.Δ.Ο.Υ. του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων να προβεί στην έκδοση σχετικού χρηματικού εντάλματος.

Η Γ.Δ.Ο.Υ. εκδίδει το σχετικό χρηματικό ένταλμα και το εξοφλεί σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 75 έως 90 του ν. 4446/2016 και με τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. 2/107929/0026/1-12-2013 κοινή απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Υφυπουργού Οικονομικών (Β’ 3172), με την προϋπόθεση ότι αυτό είναι ισόποσο με τις οφειλές των δικαιούχων. Η εμφάνιση των σχετικών πληρωμών και εσόδων στη δημόσια ληψοδοσία πραγματοποιείται με την έκδοση των χρηματικών ενταλμάτων από τη Γ.Δ.Ο.Υ. και με τον συμψηφισμό από την αρμόδια την Φορολογική Διοίκηση και τους αρμόδιους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης.

 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.