Καλή η παραγωγή βαμβακιού φέτος στην Ροδόπη, μεγάλος άγνωστος η ζήτηση

17.09.2020 06:44

Κωνσταντίνος Μαρκενδούδης

Σ. Κουρούδης:«Επειδή η παραγωγή φαίνεται να πηγαίνει καλύτερα από ότι φοβόμαστε, και επειδή ο καιρός βοηθά, είμαστε πιο αισιόδοξοι»

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Ξεκινά αυτές τις ημέρες η συγκομιδή του βαμβακιού στη Ροδόπη, που θα κορυφωθεί κατά τη διάρκεια του επόμενου μήνα. Και ενώ δεν ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς η παραγωγή, τουλάχιστον στα ποτιστικά χωράφια, φαίνεται πως θα είναι αρκετά ικανοποιητική. Μεγάλος άγνωστο όμως παραμένει η τιμή του βαμβακιού, που θα εξαρτηθεί από την πορεία του κορωνοϊού και τη ζήτηση που θα υπάρξει το επόμενο διάστημα.

Καλή η παραγωγή μετά τη δύσκολη αρχή

Τα Θρακικά Εκκοκκιστήρια θα ξεκινήσουν τις παραλαβές βαμβακιού από την ερχόμενη Δευτέρα, 21 Σεπτεμβρίου, με την παραγωγή, σύμφωνα με τον πρόεδρο τους, κ. Σταμάτη Κουρούδη, να αναμένεται να είναι καλύτερη από την περυσινή, παρά το γεγονός ότι η φετινή καλλιεργητική χρονιά δεν ξεκίνησε με τις καλύτερες προϋποθέσεις καθώς αρχικά οι χαμηλές θερμοκρασίες και οι πολλές βροχές έφεραν κάποιους παραγωγούς στα όρια της απογοήτευσης. Στη συνέχεια όμως η κατάσταση βελτιώθηκε σημαντικά χάρη στην άνοδο της θερμοκρασίας και την πείρα των παραγωγών που κατάφεραν να φέρουν τα χωράφια τους σε πολύ καλή κατάσταση. Βέβαια η παρατεταμένη περίοδος καλοκαιρίας, χωρίς καθόλου βροχές, είχε και αρνητικά αποτελέσματα, μιας και αναγκαστικά πολλά ξηρικά χωράφια θα έχουν χαμηλές στρεμματικές αποδόσεις.

Με δεδομένο πάντως πως δεν υπήρξαν τα προβλήματα άλλων ετών τόσο από προσβολές σκουληκιών, όσο και από χαλαζοπτώσεις, περιμένουν στα ποτιστικά να έχουμε μια καλή παραγωγή βαμβακιού, και το ίδιο ισχύει για όλη τη χώρα.

«Επειδή η παραγωγή φαίνεται να πηγαίνει καλύτερα από ό,τι φοβόμαστε, και επειδή ο καιρός βοηθά, είμαστε πιο αισιόδοξοι» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κουρούδης.

Αβεβαιότητα για τις τιμές

Βέβαια πέρα από την παραγωγή, υπάρχει και το κομμάτι των τιμών, όπου υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα, λόγω της οικονομική κρίσης που προκάλεσε ο κορωνοϊός σε όλο τον κόσμο.

Μάλιστα αυτή η κρίση είναι διαφορετική σε σχέση με τα χρόνια της ελληνικής κρίσης, μιας και τότε τα ελληνικά προϊόντα που εξάγονταν δεν είχαν ιδιαίτερο πρόβλημα, ενώ τώρα η παγκόσμια κρίση έχει δημιουργήσει γενικευμένο πρόβλημα ζήτησης.

Ελπίζουν πάντως, ορμώμενοι από κάποια μικρά σημεία ανάκαμψης της ζήτησης που έχουν αρχίσει να παρατηρούνται, πως θα βελτιωθεί η κατάσταση, αν δεν υπάρξουν αλλεπάλληλα κύματα του κορωνοϊού.

Γενικότερα υπάρχει μια αβεβαιότητα στο κομμάτι της ζήτησης, μιας και ζούμε μια κατάσταση που δεν έχει περάσει ξανά η ανθρωπότητα, και έτσι ουσιαστικά υπάρχουν πολλές θεωρίες ανάκαμψης, οι οποίες ωστόσο δεν μπορούν να προσφέρουν ξεκάθαρη πρόβλεψη.

Την ίδια ώρα υπάρχουν πολλά αποθέματα παγκόσμια από πέρυσι, και υπάρχουν χώρες που ανταγωνίζονται ποια θα πρωτοπουλήσει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Τουρκία, που απορροφά μεγάλο ποσοστό από το ελληνικό βαμβάκι, για την προμήθεια της οποίας υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός από πολλούς προμηθευτές, σε μια παραδοσιακά προνομιακή αγορά για την χώρα μας.

Το μέλλον της παραγωγής βρίσκεται στα προγράμματα βελτίωσης ποιότητας

Ο κ. Κουρούδης τόνισε ιδιαίτερα ως έναν κρίσιμο παράγοντα της εξαγωγικής δυναμικής του βαμβακιού την ποιότητά του, επισημαίνοντας πως προστιθέμενη αξία στην παραγωγή δίνουν προγράμματα βελτίωσης της ποιότητας όπως το Cotton+, το οποίο έχει τύχει μεγάλης ανταπόκρισης από τους παραγωγούς, με συνεχώς μεγαλύτερο ποσοστό κάθε χρόνο να μπαίνει σε αυτή τη διαδικασία.

Μάλιστα η πλειοψηφία των παραγωγών με τους οποίους συνεργάζονται φαίνεται να έχει μπει σε αυτή τη διαδικασία, μιας και έχουν πολύ καλύτερο εισόδημα, που πέρυσι ανήλθε στα 10-15% παραπάνω, και φέτος ελπίζουν να είναι ακόμα καλύτερα.

«Όλες οι πολιτικές και τα προγράμματα που κάνουμε απευθύνονται ακριβώς σε αυτό τον κόσμο που συμμετέχει σε αυτά τα προγράμματα» ανέφερε, ενώ σε συνδυασμό με τα εργαλεία που προσφέρουν για το κλείσιμο τιμών όλο το χρόνο, δίνουν περισσότερες επιλογές στο παραγωγό.

Άλλωστε στόχος τους είναι να βγάλουν ένα καλύτερο βαμβάκι, κάτι που δεν είναι εύκολο, αλλά και να προωθηθεί ως ένα νέο προϊόν στην διεθνή αγορά, κάτι το οποίο είναι ακόμα πιο δύσκολο και πολύπλοκο. Όμως είχαν αρχίσει σιγά σιγά να το κάνουν γνωστό σε αρκετά μέρη του κόσμου, με συγκεκριμένες εταιρείες ρούχων να το ζητούν και να κάνουν ειδικές συμφωνίες για αυτό το βαμβάκι.

Ο κορωνοϊός έβαλε κάπως φρένο σε αυτή την επέκταση, αλλάζοντας τον προγραμματισμό όλων των εταιρειών, αλλά μακροπρόθεσμα το βάρος παραμένει στο ότι αν ο παραγωγός θέλει να έχει καλύτερο εισόδημα, θα πρέπει να γίνει πιο οργανωμένος επιχειρηματίας, κάνοντας προϊόντα που θέλει η αγορά.

Και αυτό είναι καλύτερα ποιοτικά, πιστοποιημένα και φιλοπεριβαλλοντολογικά προϊόντα, εκμεταλλευόμενος όλα τα χρηματοοικονομικά εργαλεία που υπάρχουν για να προστατευτεί από τις μεγάλες αυξομειώσεις των τιμών. «Το να γίνει μια σύγχρονη αγροτική επιχείρηση είναι θέμα περισσότερο λογικής παρά μεγέθους» σημείωσε ο κ. Κουρούδης κλείνοντας.

 

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine