Τα «Εξυπνα φαναρια» του 3ου ΓΕΛ που διακριθηκαν στα Bravo Schools

Μία πρόταση για το πώς μπορούν να λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες τις νυχτερινές ώρες σε σημεία διασταυρώσεων έξω από την πόλη

Γράφαμε χθες για τη διάκριση του 3ου ΓΕΛ στον πανελλαδικό διαγωνισμό Bravo Schools που μέσω της εργασίας με τίτλο « “Έξυπνα” φανάρια κατά τη διάρκεια της νύχτας» διακρίθηκε και βραβεύτηκε ως μία από τις 3 καλύτερες του φετινού Διαγωνισμού στην κατηγορία Μαθητικές Δημιουργίες.

 

Τι περιλαμβάνει όμως η εν λόγω εργασία που κατάφερε να κερδίσει τις προτιμήσεις; Για να απαντήσουμε στο ερώτημα αντλήσαμε τις σχετικές πληροφορίες από την περιγραφή του project που βρίσκεται στην ιστοσελίδα του διαγωνισμού.

 

Σύμφωνα λοιπόν με την περιγραφή, μαθητές της ομάδας Προγραμματισμού και Ρομποτικής του σχολείου δημιούργησαν μια μακέτα που παρουσιάζει πώς μπορούν να λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες (φανάρια) τις νυχτερινές ώρες σε σημεία διασταυρώσεων έξω από την πόλη.

 

 

Το πρόβλημα

 

Το πρόβλημα που θέλησε η ομάδα να αντιμετωπίσει με την κατασκευή της ήταν η χρήση των φαναριών στους δρόμους κατά τη διάρκεια της νύχτας. Κάθε χρόνο, ο μέσος οδηγός περνάει αρκετές ώρες αναμονής σε κόκκινο φανάρι, ενώ παράλληλα οι διασταυρώσεις προκαλούν άγχος, αφού είναι και μία σοβαρή αιτία για τροχαία ατυχήματα. Ειδικά τη νύχτα που η κίνηση μειώνεται, συχνά παρατηρείται ότι οι οδηγοί αγνοούν την ένδειξη των φαναριών και περνάνε μια διασταύρωση, ακόμα κι αν έχει κόκκινο, καθώς από την άλλη πλευρά δεν περνάει κανένα αυτοκίνητο. Θεωρούμε λοιπόν, ότι τα φανάρια θα μπορούσαν να είναι πιο “έξυπνα” οργανωμένα τις νυχτερινές ώρες ώστε να επιτυγχάνεται εξοικονόμηση χρόνου για τους οδηγούς, χωρίς να σταματάνε άσκοπα, αλλά να περνάνε με ασφάλεια και νομιμότητα, εφόσον δεν υπάρχει κίνηση στη διασταύρωση.

 

Στην πρόταση των μαθητών τα φανάρια αντιλαμβάνονται την κίνηση και αλλάζουν ώστε να εξυπηρετείται ο δρόμος με την περισσότερη ροή.

 

 

Το σενάριο

 

Για να το πετύχουν αυτό πειραματίστηκαν αρκετά με τον σχεδιασμό και την κατασκευή του ηλεκτρικού κυκλώματος και την μακέτα της διασταύρωσης, αξιοποιώντας και εμβαθύνοντας τις γνώσεις τους γύρω από την ρομποτική και τον προγραμματισμό καταφέρνοντας εν τέλει να υλοποιήσουν το εξής εκπαιδευτικό σενάριο:

 

Είναι σκοτάδι και ένας οδηγός πλησιάζει τη διασταύρωση και βλέποντας ότι έχει κόκκινο θα πρέπει να σταματήσει και να περιμένει. Στην άλλη πλευρά της διασταύρωσης δεν υπάρχει καθόλου κίνηση ενώ το φανάρι είναι πράσινο. Ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να φωτίσει τον αισθητήρα που βρίσκεται πριν από τα φανάρια κυκλοφορίας ώστε να αλλάξει η ροή των φαναριών. Ο αισθητήρας με το φως που λαμβάνει, αντιλαμβάνεται κίνηση μέσα στο σκοτάδι  και τα φανάρια σε διάστημα λίγων δευτερολέπτων αλλάζουν και δίνουν προτεραιότητα στο δρόμο που έχει κίνηση, ενώ ταυτόχρονα ανάβει κόκκινο στην άλλη πλευρά της διασταύρωσης.  

 

 

Τα οφέλη

 

Όπως εξηγεί η ομάδα, «με την πρόταση μας, και πιστεύοντας στη χρησιμότητα των ευφυών συστημάτων μεταφορών, αποσκοπούμε στην πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων, την εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας κατά τη διάρκεια της νύχτας. Επιπλέον το σύστημα αυτό συμβάλλει και στον περιορισμό των εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα, αφού τα συνεχή φρεναρίσματα που ακολουθούνται από επιταχύνσεις παράγουν περισσότερους ρύπους από την ομαλή πορεία ενός οχήματος.

 

 

Οι συμμετέχοντες

 

Να σημειωθεί πως υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί της ομάδας ήταν οι κ.κ. Βερρή Ανδρονίκη (ΠΕ86) και Χουρμούζης Μαργαρίτης (ΠΕ03). Την ομάδα συναποτέλεσαν οι μαθητές: Ευτυχιακός Βασίλης, Θεολόγου Μάριος, Λυκούδης Παναγιώτης, Κασάπη Αλίκη Παρασκευή, Μουχσίν Κοράι

 

Πηγή φωτογραφιών: https://observatory.sustainablegreece2020.com/

 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.