Ποιος θα κερδίσει από τα 32 δις του Ταμείου Ανάκαμψης;

22.06.2020 20:37

Αφού η Ε.Ε. ανέστειλε την απαγόρευση των κρατικών ενισχύσεων σε επιχειρήσεις, για να στηρίξουν τα κράτη μέλη τις χειμαζόμενες, από τον κορωνοϊό, βιομηχανίες τους, η Ελλάδα γιατί δεν το κάνει;

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Του Δημήτρη Μακροδημόπουλου,  Ε-mail: [email protected]

 

Γιατί η ΔΕΗ θα προβεί σε εθελουσία έξοδο 5 χιλιάδων και πλέον υπαλλήλων της, θέσεις που θα χαθούν για πάντα ενώ η χώρα μας μαστίζεται από την ανεργία και τη φυγή των νέων μας στο εξωτερικό; Την απάντηση την έδωσε ο ίδιος ο πρωθυπουργός σε συνέντευξή του στη γερμανική εφημερίδα Bild στις 25 Μαΐου, απαντώντας για το σχέδιο διάθεσης 32 δις που προβλέπεται για τη χώρα μας στα πλαίσια του Ταμείου Ανάκαμψης για την υπέρβαση της οικονομικής κρίσης που επέφερε η πανδημία. «Με ρωτήσατε πού θα διοχετευτούν τα χρήματα, είπε. Ένα παράδειγμα είναι ότι κλείνουμε όλα τα ανθρακωρυχεία μας στη βόρεια Ελλάδα, νωρίτερα από τη Γερμανία. Συνεπώς, μέρος των χρημάτων θα διατεθεί για τη στήριξη της πράσινης μετάβασης σε μια ολόκληρη περιφέρεια της Ελλάδας, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον άνθρακα και θα πρέπει πλέον οι κάτοικοί της να βρουν κάτι άλλο να κάνουν. Και, βεβαίως, θα επωφεληθούν και γερμανικές εταιρείες. Η RWE σύναψε συμφωνία με τη ΔΕΗ για την εγκατάσταση ενός πολύ μεγάλου φωτοβολταϊκού πάρκου στη θέση όπου υπήρχε μια παλιά λιγνιτική μονάδα. Συνεπώς είναι και προς το συμφέρον γερμανικών εταιρειών, επειδή θέλω να αλλάξω το αφήγημα».

 

Η φιλοδοξία λοιπόν της κυβέρνησης να προβεί η χώρα μας, καίτοι η τελευταία της Ευρωζώνης, στην απολιγνιτοποίηση μέχρι το 2023 ενώ η Γερμανία έθεσε ως χρονικό όριο το 2038 έχει ολοφάνερα τους υποβολείς της. Έχει προφανώς δίκιο ο νομπελίστας Χριστόφορος Πισσαρίδης, ο οποίος στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών επισήμανε ότι είναι παράλογο να βρίσκονται οι περισσότεροι ηλιακοί συλλέκτες στη Γερμανία και όχι στην Ελλάδα, όμως αυτή η ενεργειακή στροφή στη χώρα μας δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί από τη ΔΕΗ στα πλαίσια των 32 δις του Ταμείου Ανάκαμψης; Όχι βέβαια, διότι ποτέ κανείς δεν χρηματοδοτεί τη δημιουργία ανταγωνιστών. Γι’ αυτό, η ΕΕ μέσω των χορηγήσεών της χρηματοδοτεί μόνον ό,τι συντηρεί τη δική της παραγωγική βάση και τη δική της αγορά εργασίας, όπως π.χ. η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας που συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ, στην οποία προβλέπεται να κινούνται οι συρμοί χωρίς μηχανοδηγό (για ποιό λόγο;), γεγονός που εκτινάσσει και το κόστος κατασκευής και συντήρησης που θα στηρίζουν την ευρωπαϊκή βιομηχανία. Χρηματοδοτούν δηλαδή την υπερβολή ενώ σάρωσαν τη χώρα με τα μνημόνια και αρνούνται να ενισχύσουν την παραγωγική βάση της η οποία από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 βαθμιαία έχει απαξιωθεί πλήρως.

 

Οι προτιμησιακές επιλογές της κυβέρνησης δεν εξαντλούνται στη ΔΕΗ. Ο πρωθυπουργός με πομπώδη τρόπο ανακοίνωσε τη θέσπιση φορολογικών κινήτρων για αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων που στην Ευρώπη κατασκευάζονται κυρίως στη Γερμανία αλλά και στη Γαλλία, δηλαδή ενισχύει τις εισαγωγές. Γι’ αυτό, μπορεί με την πρώτη ανάγνωση της κατανομής των 750 δις του Ταμείου Ανάκαμψης  να φαίνεται ότι η Ελλάδα θα εισπράξει σε επιχορηγήσεις και δάνεια 32 δις, η Γερμανία μόνον 29 δις και η Γαλλία 39 δις αλλά είναι ολοφάνερο ότι το Ταμείο Ανάκαμψης, που αποτελούσε πρόταση Μέρκελ ‒ Μακρόν και υιοθετήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα χρηματοδοτήσει τις ακμάζουσες παραγωγικά βιομηχανίες της ΕΕ, έμμεσα μέσω της Ελλάδας και άλλων χωρών.

 

Αλλά δεν είναι μόνον αυτό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή  με απόφαση που έλαβε στα μέσα Μαρτίου ανέστειλε την απαγόρευση των κρατικών ενισχύσεων σε επιχειρήσεις με δικαιολογία να δώσει στα κράτη μέλη τη δυνατότητα να στηρίξουν τις χειμαζόμενες βιομηχανίες τους λόγω της πανδημίας. Η Γερμανία με νόμο που ψηφίστηκε με συνοπτικές διαδικασίες επιτρέπει στο κράτος να αγοράζει μερίδια σε επιχειρήσεις, όπως π.χ. έκανε άμεσα με τη Lufthansa την οποία χρηματοδότησε με 9 δις ευρώ με αντάλλαγμα το 20% της αεροπορικής εταιρείας, για να τις διασώζει από τη χρεωκοπία αλλά για να τις προστατεύει από το ξένο ανταγωνισμό και πρόσθετα για να μειώσει την εξάρτησή της από την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και να τονώσει την εγχώρια βιομηχανία (Καθημερινή 30-5-2020,σελ. 27). Αυτή τη δυνατότητα έχουν όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, σύμφωνα με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανάλογα με τις δυνατότητές τους. Θα μπορούσε λοιπόν και η Αθήνα να διασώσει τη ΔΕΗ, αποφεύγοντας να καταδικάσει σε μόνιμο οικονομικό μαρασμό τη Δυτική Μακεδονία, να διασώσει τη ΛΑΡΚΟ, να επαναφέρει το θέμα των ναυπηγείων, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που χάθηκαν στο όνομα της ενίσχυσής τους με συγκριτικά ασήμαντες κρατικές ενισχύσεις. Επειδή βέβαια η αξιοποίηση των 32 δις από το Ταμείο Ανάκαμψης θα έχει ως υποβολέα το Βερολίνο που δεν πρόκειται να συναινέσει στη δημιουργία ανταγωνιστικών συμφερόντων, η στήριξη αυτών των επιχειρήσεων, τώρα που το επιτρέπει για πρώτη φορά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα μπορούσε να γίνει με δανεισμό, ιδιαίτερα σήμερα που τα επιτόκια είναι σχεδόν μηδενικά.

 

Η κυβέρνηση επαίρεται για την έξοδο της χώρας στις αγορές, τη μεγάλη ζήτηση των ομολόγων και το ελάχιστο επιτόκιο δανεισμού. Ας το τολμήσει λοιπόν. Όμως το ενδεχόμενο κεφαλαιακής ενίσχυσης των ελληνικών επιχειρήσεων απέκλεισε ο επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού Αλέξης Πατέλης στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών. Σε ερώτηση για την πιθανότητα κεφαλαιακής ενίσχυσης επιχειρήσεων με απόκτηση μεριδίου από το κράτος, ήταν αρνητικός λέγοντας ότι κάτι τέτοιο δεν είναι στα σχέδια της ελληνικής κυβέρνησης. Σε μια περίοδο στροφής της ευρωπαϊκής οικονομίας που υιοθετεί το μοντέλο του κρατικού καπιταλισμού με επιχείρημα τη διάσωση των επιχειρήσεων από τη χρεωκοπία, η χώρα μας κωφεύει στη δυνατότητα που της προσφέρεται να διασώσει και να ανατάξει τις ελληνικές επιχειρήσεις στρατηγικού χαρακτήρα.

 

Αλεξανδρούπολη, 19/6/2020 (Κ. 6947-771412)

 

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine

#audi_afs