«Ήχοι της Θράκης»: Tο μοναδικό κονσέρτο εγχόρδων που είναι γραμμένο σε παραδοσιακά μουσικά μοτίβα

09.03.2020 18:13

Έφη Γεωργοπούλου

Μια βραδιά αφιερωμένη στη Θράκη και στους ήχους της μέσα από τη μουσική ματιά του Δ. Σβυντρίδη

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η εκδήλωση του 3ου κύκλου μουσικής δωματίου που έφερε το όνομα «Ήχοι της Θράκης», έργο του νέου ψηφιακού δίσκου του μουσικοσυνθέτη Δημήτρη Σβυντρίδη, το Σάββατο 7 Μαρτίου, στην αίθουσα  του Πολιτιστικού Κυττάρου (Πρώην ΡΕΞ).
 
Στη συναυλία, που πήρε το όνομά της από το ομώνυμο δίσκο που παρουσιάστηκε, ακούστηκαν σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση οι « Επτά θρακιώτικοι σκοποί» από την ορχήστρα εγχόρδων “Nomos”, την οποία απαρτίζουν μέλη της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, διευθυντής της οποίας είναι ο εξαίρετος κ. Δημοσθένης Φωτιάδης, που φημίζεται μεταξύ άλλων για τη συστηματική αφιέρωση της καλλιτεχνικής του δημιουργίας στους νέους μουσικούς.

 

Επτά θρακιώτικοι σκοποί και τρία σκίτσα της Μαρώνειας συναποτελούν το cd

 
Ο μουσικοσυνθέτης κ. Δημήτρης Σβυντρίδης, σημείωσε πως η βραδιά ήταν αφιερωμένη στη Θράκη και στους ήχους της, δηλώνοντας περήφανος και χαρούμενος που είναι γέννημα θρέμμα αυτής της γης στην οποία και δημιουργεί, με ένα μεγάλο κομμάτι της συνθετικής του δουλειάς να είναι επηρεασμένο από την παραδοσιακή μουσική. «Πιστεύω ότι η παραδοσιακή μουσική είναι μια παγκόσμια παρακαταθήκη που ενώ ζούμε στο παρόν μας θυμίζει το παρελθόν», τόνισε ο ίδιος σε μια προσπάθεια περιγραφής της αξίας της.
 
Το ιδιαίτερο δε χαρακτηριστικό της βραδιάς, υπήρξε το γεγονός ότι παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά, τόσο ζωντανά όσο και από καταγραφές σε ψηφιακό cd, επτά θρακιώτικοι χοροί, παρέα με κάποια άλλα έργα που ενσωματώθηκαν στη συναυλία, μεταξύ των οποίων και τα τρία σκίτσα από τη Μαρώνεια, που αποτελούν και τα αγαπημένα του.
 
Αυτό που μεταξύ άλλων ξεχωρίζει το έργο, είναι η αντικατάσταση των παραδοσιακών οργάνων, με όργανα ορχήστρας.  «Στην παρουσίαση του εν λόγω έργου, συνέβαλε η ορχήστρα “Nomos” με διευθυντή τον Δημοσθένη Φωτιάδη, ενώ όλα αυτά δεν θα μπορούσαν να υλοποιηθούν δίχως την αρωγή του Δήμου Κομοτηνής και της κ. Νατάσας Λιβεριάδου», είπε καταληκτικά ο μουσικοσυνθέτης, ευχαριστώντας από καρδιάς όλους τους συντελεστές.
 

Σταθερός αρωγός σε νέες προσπάθειες του τόπου η ΔΚΕΠΠΑΚ

 
Από την πλευρά της, η πρόεδρος της ΔΚΕΠΠΑΚ, κ. Νατάσα Λιβεριάδου, αναφέρθηκε επαινετικά στο πρόσωπο του μουσικοσυνθέτη, χαρακτηρίζοντάς τον «άριστο συνεργάτη», με τον οποίο εδώ και οκτώ χρόνια έχουν δημιουργήσει εκδηλώσεις και έργα τόσο σημαντικά που μετατράπηκαν σε θεσμούς.
 
όσο για το μουσικό έργο του κ. Σβυντρίδη που παρουσιάστηκε το Σάββατο η κ. Λιβεριάδου εκμυστηρεύθηκε πως πρόκειται για «ένα όνειρο του που στην ουσία δεν το γνωρίζαμε αλλά μας έδωσε την ευκαιρία να το μάθουμε ζητώντας να παρουσιάσει ένα από τα τραγούδια στο 4ο Φεστιβάλ Κιθάρας Θράκης», σημειώνοντας παράλληλα πως η προθυμία αρωγής από πλευράς ΔΕΚΠΠΑΚ, αποτέλεσε τη συνέχεια μιας πάγιας πολιτικής που απαντά στην πίστη πως πρέπει να δίνονται ευκαιρίες σε ανθρώπους του τόπου. 
 
«Το cd είναι μια παραγωγή της ΔΚΕΠΠΑΚ που θα μείνει στο αρχείο της ως παρακαταθήκη και θα μπορεί πάντα να χαριστεί, επί τη ευκαιρία και των 100 χρόνων», επεσήμανε η ίδια, ευχόμενη να συνεχίσει ο συνθέτης να προσφέρει τόσο στον τόπο του όσο και στον εαυτό του.

 

Η ανεκτίμητη συνεισφορά κάποιων καλλιτεχνών στη διάδοση της παράδοσης

 
Αναλυτικός υπήρξε ο εναρκτήριος λόγος του αναπληρωτή καθηγητή του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας κ. Γεώργιου Τσομή, ο οποίος εστίασε τόσο στην ανεκτίμητη αξία του έργου όσο και σε αυτή του εν γένει δημοτικού τραγουδιού και της μεταλαμπάδευσης του στις νεότερες γενιές. «Όσον αφορά στο δημοτικό μας τραγούδι και στους δημοτικούς μας σκοπούς, αφήνουμε τη διάδοσή τους στο ταλέντο κάποιων προικισμένων ανθρώπων με την ακουστική ικανότητα της αποτύπωσης της μελωδίας, του στίχου και του ρυθμού και την ενδόμυχη ελπίδα ότι αφού βρέθηκαν κάποτε εκείνοι, σίγουρα θα βρεθούν στο μέλλον κι άλλοι παρόμοιοι, οι οποίοι θα διαδώσουν στις μελλοντικές γενιές τη μουσική μας παράδοση», είπε χαρακτηριστικά ο καθηγητής.
 
 Στη συνέχεια, παρουσίασε την πορεία εργασίας του συνθέτη, κρατώντας ως παράδειγμα τον θρακιώτικο χορό «Σουλτάναμ», γνωστοποιώντας πως το σύνολο του έργου αποτελεί το μοναδικό  κονσέρτο εγχόρδων που είναι γραμμένο σε παραδοσιακά μουσικά μοτίβα.

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine

#menoumespiti