Η αξία της μετασχηματίζουσας μάθησης, που αποσκοπεί στην κριτική επαναξιολόγηση και αλλαγή των διαστρεβλωμένων αντιλήψεών μας, βρήκε γόνιμο έδαφος σε Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη

22.11.2019 21:20

Τ.Κ., Α.Π., Ν.Μ

Στις εκδηλώσεις παρουσίασης του συλλογικού τόμου του Αλέξη Κόκκου, «Διευρύνοντας τη Θεωρία του Μετασχηματισμού: Η συμβολή δέκα σημαντικών στοχαστών», Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Αθήνα 2019

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Με συν-συγγραφείς τους: Νατάσσα Ράικου, Θανάση Καραλή, Δανάη Βαϊκούση, Άννα Τσιμπουκλή, Μανώλη Κουτούζη, Φρύνη Κωσταρά, Νικόλαο Κ. Σηφάκι, Στεφανία Κορδία, Γεωργία Μέγα, Εμμανουήλ Παυλάκη, Παρασκευά Λιντζέρη, Γιώργο Α. Κουλαουζίδη
 
Την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου και ώρα 19.00 στο καφέ «Σβούρα», πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του βιβλίου του Αλέξη Κόκκου και συνεργατών, «Διευρύνοντας τη Θεωρία του Μετασχηματισμού: Η συμβολή δέκα σημαντικών στοχαστών», με τη συμμετοχή του Εργαστηρίου «+ΜόρΦωΣη» του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, των εκδόσεων Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων, του Βιβλιοπωλείου «Εκλογή» και του «Παρατηρητή της Θράκης».
 
Σημειωτέον ότι το βιβλίο αυτό αποτελεί εκδοτικό γεγονός για τη χώρα μας, δεδομένου ότι δημοσιεύτηκε ταυτόχρονα στην αγγλική γλώσσα από τον σημαντικό εκδοτικό οίκο Routledge.
 

Ο επιμελητής του τόμου της Θεωρίας του Μετασχηματισμού κ. Αλέξης Κόκκος

 
Ο επιμελητής του βιβλίου, και υπογράφων την εισαγωγή και το καταληκτικό του κεφάλαιο, κ. Αλέξης Κόκκος, Ομότιμος Καθηγητής Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο ΕΑΠ και Πρόεδρος της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων σήμερα, εργαζόμενος για πολλά χρόνια στον τομέα της παιδαγωγικής που αφορούσε στην εκπαίδευση ενηλίκων, ως επικεφαλής του Κέντρου Μελετών και Αυτομόρφωσης καθώς και διευθυντής τού ιδιαιτέρως τότε σημαντικού περιοδικού με τίτλο «Αυτομόρφωση», σημαντικών εργαλείων των εκπαιδευτών και των εργαζομένων στη Λαϊκή Επιμόρφωση τη δεκαετία του 1980, ενστερνιζόμενος την αξία της εκπαίδευσης ενηλίκων και τα ιδιαίτερα παιδαγωγικά εργαλεία που απαιτεί, και μετά την απορρύθμιση του προαναφερθέντος θεσμού, συνέχισε να ασχολείται με τις διεθνείς παιδαγωγικές θεωρίες και πρακτικές στον τομέα της εκπαίδευσης ενηλίκων, καταφέρνοντας μάλιστα να τις εισάγει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στον χώρο του Ανοικτού Πανεπιστημίου, δημιουργώντας εκπαιδευτές και ειδικούς. Έτσι, παρακολουθώντας τις διεθνείς εξελίξεις από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, εργάστηκε συστηματικά με τη Θεωρία του Μετασχηματισμού του Jack Mezirow, ίδρυσε την Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων και επιμόρφωσε μεγάλο αριθμό εκπαιδευτών- υπηρετούντων τη δια βίου μάθηση, όπως είθισται σήμερα να αποκαλείται η εκπαίδευση ενηλίκων. Το έργο του, αφιερωμένο τόσο στην εκπαίδευση ενηλίκων όσο και στη μετασχηματίζουσα μάθηση, περιλαμβάνει σήμερα εννιά βιβλία και 65 άρθρα, δημοσιευμένα σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά.
 


Τελευταίο πόνημα του ιδίου, καθώς και των Νατάσσας Ράικου, Θανάση Καραλή, Δανάη Βαϊκούση, Άννας Τσιμπουκλή, Μανώλη Κουτούζη, Φρύνης Κωσταρά, Νικόλαου Κ. Σηφάκι, Στεφανίας Κορδία, Γεωργίας Μέγα, Εμμανουήλ Παυλάκη, Παρασκευά Λιντζέρη, Γιώργου Α. Κουλαουζίδη το «Διευρύνοντας τη Θεωρία του Μετασχηματισμού», πουαριθμεί 260 σελίδες.
 

H Θεωρία Μετασχηματισμού του Jack Mezirow και η απελευθερωτική, σε ατομικό ή και κοινωνικό επίπεδο, αξία της μετασχηματίζουσας μάθησης

Σημειώνουμε ότι η Θεωρία Μετασχηματισμού του Jack Mezirow, πεδίο αναφοράς για ευρύ φάσμα εκπαιδευτών ενηλίκων, εκπαιδευτικών και ερευνητών, η οποία, όπως προαναφέραμε, αποτέλεσε συστηματικό αντικείμενο μελέτης του ομότιμου σήμερα καθηγητή κ. Αλέξη Κόκκου, είναι αυτή που έδωσε το έναυσμα για να αναπτυχθεί και στη χώρα μας το πεδίο της μετασχηματίζουσας μάθησης—μία μορφή μάθησης που αποσκοπεί στην κριτική επαναξιολόγηση και αλλαγή των διαστρεβλωμένων αντιλήψεών μας με στόχο να αντιλαμβανόμαστε λειτουργικά την πραγματικότητα και να δρούμε σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες μας.
 

Η «υποδοχή» της θεωρίας του Μezirow στην Κομοτηνή

 
Στην Κομοτηνή, το βιβλίο «Διευρύνοντας τη Θεωρία του Μετασχηματισμού: Η συμβολή δέκα σημαντικών στοχαστών», παρουσίασαν η κ. Τζένη Κατσαρή-Βαφειάδη, φιλόλογος και επιμελήτρια εκδόσεων, η οποία μίλησε για τη συμβολή του Freireστην ένταξη του κριτικού στοχασμού στην εκπαίδευση και τη συνεισφορά του Αλέξη Κόκκου στο ελληνικό παιδαγωγικό τοπίο, με τις χειραφετικές παιδαγωγικές μάθησης, η κ. Ζωή Γαβριηλίδου*, Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας του ΔΠΘ, που προσέγγισε διακειμενικά το βιβλίο και μίλησε για τη σημαντικότητα του κριτικού γραμματισμού ως τεχνικής αποκωδικοποίησης κοινωνικοπολιτικών μηνυμάτων, και ο κ. Αλέξης Κόκκος, συν-συγγραφέας του βιβλίου, ο οποίος εξήγησε στο κοινό τις τεχνικές της μετασχηματίζουσας μάθησης και την έννοια της κριτικής σκέψης, κάνοντας λόγο για τα επίπεδα που οδηγούν στην κατάκτησή της.
 
Την εκδήλωση συντόνισε ο κ. Χαράλαμπος Πουλόπουλος, Καθηγητής και Πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνικής Κοινωνικής Εργασίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ο οποίος εξήγησε ότι το βιβλίο αντιπαραβάλλει την άποψη του Mezirow με εκείνη δέκα κορυφαίων στοχαστών, οι οποίοι επηρέασαν το έργο του ή επηρεάστηκαν από αυτό,αλλά όλοι μοιράζονται την ιδέα της μάθησης που αποβλέπει στην αλλαγή προβληματικών αντιλήψεων και συμπεριφορών, και μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται οι: Argyris, Dewey, Freire, Gould, Greene, Illeris, Jarvis, Kegan, Marsick και Σωκράτης, σημειώνοντας ότι το βιβλίο αυτό δίνει έμφαση στο πώς η αναζήτηση συγκλίσεων μεταξύ σημαντικών θεωρητικών προσεγγίσεων μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη της ριζοσπαστικής εκπαιδευτικής σκέψης και της διδακτικής πρακτικής.


Οι παρόντες


Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων, η κ. Πηνελόπη Καμπάκη-Βουγιουκλή, Κοσμήτορας της Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών και Καθηγήτρια Γλωσσολογίας στο Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ, ο κ. Ασημάκης Φλιάτουρας ,λέκτορας Ιστορικής Γλωσσολογίας του ΤΕΦ/ΔΠΘ, η κ. Μαρία Μητσιάκη, επίκουρη καθηγήτρια Γλωσσολογίας του ΤΕΦ/ΔΠΘ, ο κ. Άγγελος Παληκίδης, επίκουρος καθηγητής Διδακτικής της Ιστορίας στο Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του ΔΠΘ, ηκ. Αθηνά Συριάτου, επίκουρη καθηγήτρια Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του ΔΠΘ, η κ. Αικατερίνη Κεδράκα, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Μοριακής Βιολογίας του ΔΠΘ, η κ. Έλπη Μπλεκάτση δικηγόρος, ο Προϊστάμενος Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας της ΠΑΜΘ κ.Κωνσταντίνος Χουβαρδάς με τη σύζυγό του κ. Ευαγγελία Λεοντίδου, ο Γενικός Γραμματέας του Νομαρχιακού Τμήματος της ΑΔΕΔΥ Ροδόπης κ. Γεώργιος Τριανταφυλλόπουλος, εγκάρδιοι και οι τρεις φίλοι του επιμελητή της έκδοσης, η εργαζόμενη ως επιμορφώτρια στη ΝΕΛΕ Ροδόπης κ. Αμφιτρίτη Φλώρου, η γραμματέας του Δικηγορικού Συλλόγου Ροδόπης κ. Σοφία Μιχαλιτσούδη, οι φιλόλογοι κκ. Λένα Χατζή και Θεόδωρος Κούκος, πολλοί φοιτητές κ.ά. πολλοί.
 
Η εκδήλωση έκλεισε με γόνιμο διάλογο μεταξύ των ομιλητών και του κοινού, ανάμεσα στο οποίο βρίσκονταν εκπαιδευτικοί που εξέφρασαν τις δικές τους απορίες και ανησυχίες, ενώ ο συντονιστής κ. Πουλόπουλος δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει τους ιδιοκτήτες του Καφέ «Σβούρα»κκ. Κωνσταντίνο Κωσταρέλη και Εύη Φλώρου, το βιβλιοπωλείο «Εκλογή» και την παρούσα κ.Μπερνά Μπεήογλου, καθώς και το πάντοτε ενεργό στον χώρο του βιβλίου εργαστήριο «+ΜόρΦωση».

*Ολόκληρη η εισήγηση της κ. Γαβριηλίδου εδώ.


Η θεωρία του Μετασχηματισμού και στην Αλεξανδρούπολη

 
Ακολούθησε την επόμενη μέρα η παρουσίαση του τόμου στην Αλεξανδρούπολη, την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου, με εισηγήτριες την κ. Κατερίνα Κεδράκα, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Μοριακής Βιολογίας του ΔΠΘ και την κ. Ζωή Γραβριηλίδου, Αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας του ΔΠΘ, Καθηγήτρια Γλωσσολογίας, και παρόντα τον επιμελητή και εκ των συγγραφέων του βιβλίου κ. Αλέξη Κόκκο. Όπως και στην Κομοτηνή έτσι και στην πρωτεύουσα του Έβρου, η παρουσίαση της Θεωρίας του Μετασχηματισμού στη Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης, έτυχε μεγάλης αποδοχής, τόσο από ειδήμονες του παιδαγωγικού χώρου όσο και από φιλέρευνους πολίτες ―με αρωγό στην παρουσίαση το βιβλιοπωλείο «Ελευθερουδάκης» και την αεικίνητη κ. Φωτεινή Σκαρλακίδου.


ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine