Κρισιμος για την μειωση των θανατηφορων ατυχηματων ο νεος θεσμος του Ελεγκτη Οδικης Ασφαλειας

Ενημέρωση για πιο ασφαλείς δρόμους στην ημερίδα του ΤΕΕ Θράκης

Για τις τελευταίες εξελίξεις στην οδική ασφάλεια, τους τρόπους με τους οποίους αυτή μπορεί να βοηθήσει στην μείωση του ανθρώπινου κόστους στους δρόμους της χώρας, αλλά και τον θεσμό του Ελεγκτή Οδικής Ασφάλειας ενημερώθηκαν τα μέλη του ΤΕΕ Θράκης, στην εκδήλωση «Σύγχρονες Απόψεις για την ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ»Έλεγχοι – Επιθεωρήσεις – Μελέτες, που διοργανώθηκε το πρωί της Παρασκευής 8 Φεβρουαρίου στα γραφεία του στην Κομοτηνή.
 
Ομιλητής ήταν ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Νίκος Ηλιού, ο οποίος αναφέρθηκε στην σημασία των ελεγκτών οδικής ασφάλειας, καθώς και το ρόλο που έρχονται να παίξουν τόσο στην εξασφάλιση της όσο και στη βελτίωση των συνθηκών στους ελληνικούς δρόμους και μετά την κατασκευή τους. 

Ενδιαφέρον για τον θεσμό του Ελεγκτή Οδικής Ασφάλειας στη Θράκη 

Η εκδήλωση αυτή αφορά όχι μόνο τους μηχανικούς, αλλά και όλους όσους χρησιμοποιούν τους δρόμους σημείωσε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Θράκης κ. Δημήτρης Λουρίκας, ο οποίος τόνισε πως τα τελευταία χρόνια έχει εισαχθεί στη Νομοθεσία της χώρας σειρά κειμένων που προέρχονται από την προώθηση της γνώσης του μηχανικού και την εξειδίκευσή της σε συγκεκριμένους τομείς, την υποχρέωση από μέρους της χώρας ένταξης των Ευρωπαϊκών Οδηγιών στοΕθνικό Δίκαιο αλλά και την εξέλιξη των αναγκών της κοινωνίας. Για αυτό και αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν αυτή την ενημέρωση, με τον κ. Ηλιού που είναι ειδικός στο ζήτημα και έχει ενημερώσει και παλιότερα για ανάλογα θέματα.
 
Αυτή τη στιγμή ο θεσμός του Ελεγκτή Οδικής Ασφάλειας δεν είναι διαδεδομένος στην περιοχή μας, όμως ο κ. Λουρίκας θεωρεί πως αυτό θα αντιστραφεί μετά από την ενημέρωση που θα γίνει στα μέλη του ΤΕΕ. 

Ανάγκη για έλεγχο των δρόμων ως χρήστες 

Ο κ. Ηλιού, που είναι υπεύθυνος οδικής ασφάλειας του ΤΕΕ, αλλά και, εδώ και ενάμιση χρόνο, υπεύθυνος για την εκπαίδευση και πιστοποίηση των πρώτων ελεγκτών οδικής ασφάλειας υποδομών για λογαριασμό του ΥΠΟΜΕΔΙ, αναφέρθηκε στο πλαίσιο της οδικής ασφάλειας, όπως έχει διαμορφωθεί μετά την εφαρμογή της σχετικής Ευρωπαϊκής Οδηγίας.
 
Έτσι η χώρα μας πρέπει να βάλει τους ελέγχους οδικής ασφάλειας τόσο σε μελέτες, όσο και στην κατασκευή αλλά και μετά την παράδοσή της στην κυκλοφορία.
 
Ο ελεγκτής οδικής ασφάλειας, σημείωσε, δεν ελέγχει τη μελέτη, αλλά παίζει το ρόλο του χρήστη του δρόμου, και βάζει τον εαυτό του στη θέση του νέων, αλλά και όλων των ευάλωτων χρηστών του δρόμου, ώστε να κατανοήσει ποια επικινδυνότητα έχει ο δρόμος, για αυτούς, πέρα από τις προδιαγραφές.
 
Αυτό βέβαια προϋποθέτει πως θα γνωρίζει πολύ καλά αυτές τις προδιαγραφές και θα τις έχει εμπεδώσει, ώστε να μην χρειάζεται να ψάχνει αλλά να αντιλαμβάνεται αμέσως τι είναι εκτός προδιαγραφών και να κάνει τα επόμενα βήματα.
 
Στόχος σε κάποιες χώρες, όπως η Σουηδία, είναι το «Vision Zero», δηλαδή μηδενικά ατυχήματα, όμως ο ίδιος τόνισε πως στόχος ενός ασφαλούς συστήματος είναι όχι τα μηδενικά ατυχήματα, αλλά να μειωθεί η βαρύτητά τους με μείωση των νεκρών και των βαριά τραυματισμένων, μιας και θεωρεί πως η σκέψη ότι δεν θα υπάρξει κανένα ατύχημα, είναι ουτοπικός, με δεδομένο ότι στο σύστημα υπεισέρχεται η ανθρώπινη φύση. «Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι πολύ δύσκολος, και ο καθένας μας έχει εντελώς διαφορετική συμπεριφορά από μέρα σε μέρα, για αυτό και λαμβάνοντας αυτά υπόψη θα πρέπει να βλέπουμε σε τι μπορεί να οδηγήσει αυτή η διαπίστωση όσον αφορά στα ατυχήματα» σημείωσε. 

Ανεξάρτητη αρχή ο Ελεγκτής 

Ο ελεγκτής οδικής ασφάλειας, σημείωσε ο κ. Ηλιού, λειτουργεί ως ανεξάρτητη αρχή, και αν δεν δώσει την έγκρισή του σε ένα καινούριο δρόμο,  τότε αυτός δεν μπορεί να ανοίξει για το κοινό. Ως παράδειγμα έδωσε την προσωπική του εμπειρία, μιας και έχει ελέγξει την Ιόνια Οδό, τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου αλλά και θα ελέγξει το επόμενο διάστημα μεγάλα κομμάτια της Εγνατίας Οδού.
 
Αν λοιπόν ο ίδιος ως ελεγκτής δεν έδινε το πράσινο φως, δεν θα μπορούσαν ούτε ο Υπουργός Υποδομών ούτε ο πρωθυπουργός να κόψουν την κορδέλα και να δώσουν το δρόμο στην κυκλοφορία.
 
Αυτό θα πρέπει να διαφυλαχθεί, και μάλιστα και από την ανάποδη, δηλαδή αν ο ελεγκτής δώσει την έγκρισή του αλλά υπάρξει ζήτημα, θα πρέπει και ο ελεγκτής να έχει κάποια συνέπεια.
 
Όσο για τους παλιότερους δρόμους, δουλειά του Ελεγκτή δεν είναι μόνο να εντοπίσει τα σφάλματα, αλλά να συστήσει για στοχευμένες παρεμβάσεις που με μικρό κόστος, θα βελτιώσουν σημαντικά την κατάσταση.
 
Επίσης οι ελεγκτές έχουν την αρμοδιότητα να ελέγχουν και την κατάσταση στους υφιστάμενους δρόμους και την φθορά του οδοστρώματος, που μπορεί να αλλάξει τις συνθήκες και την ασφάλεια των οδηγών. Για αυτό και ελεγκτές δεν μπορούν να είναι αρχάριοι μηχανικοί, αλλά άνθρωποι με πολυετή εμπειρία στο θέμα.
 
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 30 μηχανικοί σε όλη την Ελλάδα, και το υπουργείο έχει εκφράσει την πρόθεση να εκπαιδεύσει ακόμα 30 μέχρι το Πάσχα, αλλά αυτή τη φορά, σημείωσε ο κ. Ηλιού, η εκπαίδευση θα γίνει στην Βόρεια Ελλάδα.
 
«Έχω κουραστεί να λέω ότι Ελλάδα δεν είναι μόνο το λεκανοπέδιο, και η διάχυση της γνώσης πρέπει να γίνει και αλλού» για αυτό και όποτε τον καλεί το ΤΕΕ Θράκης για να πραγματοποιήσει ενημέρωση στα μέλη του, θεωρεί πως έχει ηθική υποχρέωση να έρθει, γιατί η περιφέρεια υποφέρει από έλλειψη γνώσης και πληροφόρησης.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.