Ο Περικλής Γκόγκας καταρρίπτει Σύγχρονους Ελληνικούς Μύθους

23.01.2019 11:12

Συνέντευξη: Τζένη Κατσαρή-Βαφειάδη, Νατάσσα Βαφειάδου

Με αφορμή την σημερινή παρουσίαση του βιβλίου του - Ο Αν. Καθηγητής Οικονομικής Ανάλυσης και Διεθνών Οικονομικών του Δ.Π.Θ. αποδομεί τον μύθο του τεμπέλη Έλληνα και άλλους είκοσι σύγχρονους μύθους που «συνθέτουν» την Ελλάδα του 2019

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Η Ελλάδα είναι μια φτωχή, μικρή, αγροτική χώρα και δεν εξάγει τίποτα, με πολίτες τεμπέληδες, υπεράριθμούς δημοσίους υπαλλήλους, απαράδεκτο σύστημα υγείας, κακά πανεπιστήμια και  μία χώρα στην οποία οι λίγοι πληρώνουν τους φόρους των πολλών.
 
Αυτά λίγο πολύ συνοψίζουν ένα μόλις μέρος των απόψεων που επικρατούν για την χώρα μας, όχι εκτός αλλά εντός των ελληνικών συνόρων, στο μυαλό των ίδιων των Ελλήνων πολιτών και συνιστούν μόλις ένα μέρος των λεγομένων «Ελληνικών Μύθων».
 
Μύθοι καθώς όπως διαπιστώνει κανείς διαβάζοντας το νέο βιβλίο του αναπληρωτή καθηγητή Οικονομικής Ανάλυσης και Διεθνών Οικονομικών του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης κ. Περικλή Γκόγκα, που παρουσιάζεται σήμερα στην Κομοτηνή, τα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν μια εντελώς διαφορετική πραγματικότητα.
 
Με αφορμή τη σημερινή εκδήλωση ο συγγραφέας κ. Γκόγκας μίλησε στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» για την κατάρριψη των ελληνικών αυτών μύθων, που επιχειρεί στο νέο του συγγραφικό δημιούργημα, το οποίο συνεχίζει την ίδια επιτυχημένη συνταγή του πρώτου του εγχειριδίου με τίτλο «Οικονομικά για μη ειδικούς», επιχειρώντας να καταστήσει αν μη τι άλλο, τους Έλληνες, ενημερωμένους πολίτες.
 
Ο λόγος στον ίδιο… 

«Μια δημοκρατία λειτουργεί καλά όταν έχει ενημερωμένους πολίτες, έτσι ώστε να μπορούν να κάνουν σωστές επιλογές για τους ίδιους και το μέλλον της χώρας» 

ΠτΘ: κ. Γκόγκα τόσο στο πρώτο σας βιβλίο όσο και σε αυτό απευθύνεστε όπως αναφέρετε και στους τίτλους, σε «μη ειδικούς». Για τι επιμένετε να γράφετε για τους μη ειδικούς;
Π.Γ.:
Το βιβλίο «Σύγχρονοι Ελληνικοί Μύθοι» αποτελεί μια λογική συνέχεια των «Οικονομικών για μη ειδικούς». Το πρώτο βιβλίο εστίαζε περισσότερο στα μη οικονομικά, αν και οι «Σύγχρονοι Ελληνικοί Μύθοι» έχουν να κάνουν με πολλά πράγματα της καθημερινότητάς μας που πιστεύουμε ότι είναι πραγματικά αλήθεια και όμως απέχουν πάρα πολύ από την πραγματικότητα. Επιμένω σ' αυτό γιατί, κυρίως μετά την έναρξη της κρίσης που περνάμε από το 2010, δημιουργήθηκε ένα περιβάλλον, το οποίο ευνοούσε πάρα πολύ τη γέννηση και τον πολλαπλασιασμό πάρα πολλών τέτοιων μύθων, με αποτέλεσμα να ακούμε πάρα πολλά πράγματα που δεν είναι σωστά και να παίρνουμε αποφάσεις για το τι θα κάνουμε με βάση αυτή τη λανθασμένη πληροφόρηση που έχουμε. Φυσικά μια δημοκρατία λειτουργεί καλά, όταν έχει ενημερωμένους πολίτες, έτσι ώστε να μπορούν να κάνουν σωστές επιλογές για τους ίδιους και τα παιδιά τους και για το μέλλον της χώρας.
 
ΠτΘ: Μέσα στο νέο σας αυτό βιβλίο εμπεριέχονται και «μύθοι», που δεν έχουν κερδίσει έδαφος μόνο τον καιρό της κρίσης. Για παράδειγμα για τον μεγάλο δημόσιο τομέα που παραμένει κραταιός δεκαετίες ολόκληρες…
Π.Γ.:
Υπάρχουν διάφοροι τέτοιοι μύθοι. Το πρώτο πράγμα που προσπαθώ να περάσω στους φοιτητές μου, όταν μιλάμε για τα οικονομικά και για οτιδήποτε άλλο στη ζωή τους, είναι να μην αποδέχονται τίποτα που ακούν ως πραγματικό, αν δεν το ψάξουν οι ίδιοι. Κάτι τέτοιο άρχισα να κάνω κι εγώ και έτσι άρχισα να ανακαλύπτω σιγά σιγά όλα αυτά που λέει το βιβλίο. Έχουμε όλοι τέτοια ερεθίσματα από το περιβάλλον μας, που αν δεν ψάξουμε δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για το πόσο είναι σωστά. 

«Το καλό και το κακό της οικονομικής επιστήμης είναι ότι μας αγγίζει καθημερινά όλους στην πραγματικότητα που ζούμε» 

ΠτΘ: Αυτοί οι μύθοι δημιουργούνται στο κοινωνικό περιβάλλον. Το κοινωνικό περιβάλλον δημιουργείται και από τα media, και απ' όσους χειρίζονται τον δημόσιο λόγο. Εσείς επιλέγετε και πάλι να αναφέρεστε στον δημόσιο χώρο και να τον αναβαθμίσετε…
Π.Γ.:
Τα οικονομικά ως επιστήμη έχουν ένα πάρα πολύ καλό και ένα πάρα πολύ κακό ταυτόχρονα. Μας αγγίζουν καθημερινά όλους στην πραγματικότητα που ζούμε. Είναι καλό γιατί έχουν μεγάλη απήχηση, ως επιστήμη, σε αντίθεση για παράδειγμα με τη χημεία ή τη φυσική που δεν ασχολούμαστε καθημερινά στην ζωή μας ή στην οικογένειά μας. Είναι όμως και κακό, γιατί αυτό αποτελεί ένα πολύ καλό περιβάλλον για να δημιουργηθούν όλοι αυτοί οι μύθοι. Είναι λοιπόν απαραίτητο, σε εμάς τους πανεπιστημιακούς καθηγητές, να προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε κάποια από αυτά τα πράγματα, στον κόσμο που δεν είναι εξειδικευμένος, δεν έχει τα εργαλεία που χρειάζονται για να ψάξει κάποια πράγματα και φυσικά δεν μπορεί να έχει και τις ανάλογες γνώσεις πάνω στα οικονομικά. Θεωρώ μια ηθική υποχρέωσή μου να κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ γι' αυτό.
 
ΠτΘ: Το βιβλίο έχει μια πολύ μεγάλη πρακτική χρησιμότητα, είναι για τους δημοσιολογούντες. Πώς προέκυψε η αφορμή για αυτό το βιβλίο;
Π.Γ.:
Με ενοχλούσαν κάποιοι από αυτούς τους μύθους, υπό την έννοια ότι δεν μπορούσα να καταλάβω γιατί ισχύει αυτό. Η Ελλάδα ευτυχώς δεν είναι αγροτική χώρα γιατί αυτό σημαίνει ότι θα ήμασταν αναπτυσσόμενη χώρα, δηλαδή πολύ πιο κάτω στην οικονομική ανάπτυξη και όχι μια αναπτυγμένη χώρα που είμαστε σήμερα. Αυτό  γιατί όλες οι αναπτυγμένες χώρες τείνουν να έχουν έναν πολύ μικρό πρωτογενή τομέα και έναν πολύ μεγάλο τομέα των υπηρεσιών, όπου κι εκεί υπάρχει ένας τεράστιο μύθος. Αν μιλήσεις στο κοινό για τον τομέα των υπηρεσιών αυτό που θα σου αναφέρει είναι «δεν παράγουμε τίποτα, παράγουμε αέρα». Αυτό είναι που κυκλοφορεί και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κλπ. Βέβαια ξεχνάμε ότι ο τομέας των υπηρεσιών περιλαμβάνει μέσα και θέματα όπως είναι η παιδεία, η υγεία, το software, το internet, τις υπηρεσίες των οικονομολόγων, των μηχανικών, των δικηγόρων, τη δικαιοσύνη, όλα αυτά που είναι πάρα πολύ σημαντικά για μια αναπτυγμένη οικονομία, όπως είναι η οικονομία της Ελλάδας. 

«Είναι κακό να πιστεύουμε ότι δεν είμαστε καλοί, ότι είμαστε μία φτωχή και ασήμαντη χώρα» 

ΠτΘ: Το βιβλίο σας αφορά και στους Θρακιώτες και μας χαρίζει αυτοπεποίθηση…
Π.Γ.:
Αυτός είναι ένας βασικός στόχος. Μύθοι δεν υπάρχουν μόνο στην Ελλάδα. Υπάρχουν σε όλες τις χώρες. Οι δικοί μας μύθοι όμως ξεχωρίζουν γιατί έχουν την ιδιαιτερότητα που όλοι τους αυτοί είναι αρνητικοί. Μας δημιουργούν ένα αίσθημα κατωτερότητας και μιζέριας στην πατρίδα μας, το οποίο ενισχύθηκε φυσικά πάρα πολύ με την κρίση. Γι' αυτό και ένοιωσα ότι  ήταν η κατάλληλη περίπτωση για να τους καταρρίψουμε.
Είναι κακό να πιστεύουμε ότι δεν είμαστε καλοί, ότι είμαστε μια φτωχή και ασήμαντη χώρα στον πλανήτη και όλα αυτά τα άσχημα πράγματα για τη χώρα μας. Είναι καιρός να δούμε την αλήθεια και να δούμε ότι δεν είναι τόσο τραγικά όλα στη χώρα μας. Να μπορέσουμε να βασιστούμε σε αυτά τα πράγματα που έχουμε κάνει πάρα πολύ καλά, για να μπορέσουμε να πάμε ακόμα καλύτερα στο μέλλον. 

«Υπάρχουν και Θρακιώτικες επιχειρήσεις που καταρρίπτουν τον μύθο ότι η Ελλάδα δεν παράγει τίποτα» 

ΠτΘ: Στον μύθο που αφορά στο ότι η Ελλάδα δεν παράγει τίποτα, χρησιμοποιείται παραδείγματα θρακιώτικων επιχειρήσεων που αποδεικνύουν ακριβώς το αντίθετο…
Π.Γ.:
Υπάρχουν φοβερές επιχειρήσεις στην περιοχή. Δεν είναι πάρα πολλές, αλλά είναι πάρα πολύ σημαντικές και για την περιοχή και για την Ελλάδα και παγκόσμια, για την τεχνολογία που παράγουν. Η Sunlight για παράδειγμα και άλλες επιχειρήσεις που είναι εξίσου σημαντικές στην περιοχή. Στον Έβρο έχουμε παραγωγή υψηλής τεχνολογίας led που χρησιμοποιούν οδηγοί κάποιων αυτοκινήτων. Ο όμιλος της Volkswagen, της Audi, κλπ, έχει φωτιστικά σώματα που προέρχονται από τον Έβρο. Δεν τα γνωρίζουμε αυτά και είναι πολύ κρίμα. 

«Τείνουμε να αναπαράγουμε αρνητικά πράγματα που συγκλίνουν στη μιζέρια και τη κοινωνική κατάθλιψη που έχουμε ως χώρα τα τελευταία χρόνια» 

ΠτΘ: Υπήρξε κάποιος από τους μύθους που αναλύετε, όπου κατά την ερευνητική σας ενασχόληση άλλαξε και η δική σας οπτική πάνω σε αυτόν;
Π.Γ.:
Στα περισσότερα πράγματα που δεν είναι καθαρά οικονομικά και στα οποία φυσικά είχα επαφή και δεν πίστευα στους αντίστοιχους μύθους, συνέβη. Για παράδειγμα για τα ελληνικά πανεπιστήμια, που συνήθως θα ακούσουμε μόνο αρνητικά σχόλια στα ΜΜΕ, η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική. Όλα τα ελληνικά πανεπιστήμια, μηδενός εξαιρουμένου, ανήκουν στο 5% των καλύτερων πανεπιστημίων παγκοσμίως, που είναι μία σημαντική επιτυχία. Το ΔΠΘ συγκεκριμένα ανήκει στο 2,5% των καλύτερων πανεπιστημίων του κόσμου. Τείνουμε λοιπόν όπως γίνεται κατανοητό να αναπαράγουμε αρνητικά πράγματα και αρνητικούς μύθους που συγκλίνουν στη μιζέρια και τη γενικότερη κοινωνική κατάθλιψη που έχουμε ως χώρα τα τελευταία χρόνια. 

«Το μοντέλο του ιδιωτικού πανεπιστημίου δεν είναι επιτυχημένο σε παγκόσμιο επίπεδο γιατί είναι θνησιγενές από την αρχή» 

ΠτΘ: Αποσαφηνίζετε και ένα ζήτημα που απασχολεί την ελληνική κοινωνία για χρόνια, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να καταλάβουμε  τελικά τι είναι αυτό το περίφημο ζήτημα με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια…
Π.Γ.:
Αν μιλήσετε στον κόσμο για τα top πανεπιστήμια, το Harvard και το Yale θα σας πουν ότι είναι ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αυτό απέχει πάρα πολύ από την πραγματικότητα. Όλα αυτά τα πανεπιστήμια είναι Δημοσίου Δικαίου και δεν υπάρχει κανένας ιδιώτης που επενδύει χρήματα και παίρνει κέρδη από αυτά. Ό,τι χρήματα βγάζουν τα πανεπιστήμια επανεπενδύονται στα πανεπιστήμια επειδή διοικούνται από ανεξάρτητες επιτροπές, όπως γίνεται και στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια. Όλα τα αγγλικά πανεπιστήμια είναι δημόσια, το 98% των γερμανικών πανεπιστημίων είναι δημόσια. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι πάρα πολύ λίγα και πάρα πολύ ασήμαντα. Επίσης στην Ελλάδα υπάρχουν ήδη ιδιωτικά πανεπιστήμια. Στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν πάρα πολλά, τα οποία λειτουργούν εδώ και 30-40 χρόνια με τη μορφή κολλεγίου. Και το Boston Colleges στη Βοστόνη λειτουργεί με τη μορφή του κολλεγίου και είναι ένα εντυπωσιακό και επιτυχημένο ίδρυμα πανεπιστημιακό, με μεγάλες επιτυχές τις οποίες δεν έχουν τα αντίστοιχα πανεπιστήμια - κολλέγια στην Ελλάδα. Και δεν το έχουνε γιατί ούτε στην Ελλάδα, ούτε παγκοσμίως γιατί το μοντέλο ενός ιδιωτικού πανεπιστημίου, που σημαίνει ότι κάποιος ιδιώτης θα βάλει τα χρήματά του για να βγάλει κέρδος, είναι θνησιγενές από την αρχή. Ένα πανεπιστήμιο δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά ακαδημαϊκά και να έχει πρόοδο, όταν έχει ως στόχο να βγάλει κέρδος και όχι την ακαδημαϊκή αριστεία.

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine