«Χαιριγιε»: Ενα ιεροσπουδαστηριο που δεν διδασκει θρησκευτικα

Απ’ όσο θυμάμαι για πρώτη φορά, γονείς και μαθητές του ιεροσπουδαστηρίου  “Χαϊριγιέ” Κομοτηνής αντιδρούν με τόσο έντονο τρόπο για την κατάργηση των θρησκευτικών  αλλά  και των τουρκικών  μαθημάτων, στη 3η λυκείου του (μειονοτικού;) αυτού σχολείου. 

Η ξαφνική αλλαγή του διδακτικού προγράμματος, οδήγησε την Σχολική Εφορία του “Χαϊριγιέ” να ανακοινώσει την αντίθεσή της στην απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, και τους μαθητές να απέχουν για δύο μέρες από τα μαθήματα ως ένδειξη διαμαρτυρίας.
 
 Η διαμαρτυρία αυτή είναι προειδοποιητική, αν δεν υπάρξει κάποια κίνηση από το Υπουργείο Παιδείας θα επανέλθουμε λένε γονείς και μαθητές.
 
Είναι οξύμωρο βέβαια να μην διδάσκονται θρησκευτικά σε ένα ιεροσπουδαστήριο. Ίσως είναι και παγκόσμια πρωτοτυπία αυτό. Σχεδόν όλες οι ισλαμικές κοινωνίες ανά τον κόσμο έχουν  παράδοση στην θρησκευτική εκπαίδευση. Η ανάγκη και το αίτημα για θρησκευτικού περιεχομένου εκπαίδευση υπάρχει στο ίδιο το ισλάμ, συνεπώς και στην μουσουλμανική κοινότητα της Θράκης. 
 
Απ’ ό,τι φαίνεται όμως η ελληνική πολιτεία δεν «βλέπει» την ανάγκη αυτή και προσπαθεί σιγά σιγά να μετατρέψει το ιεροσπουδαστήριο σε δημόσιο γενικό γυμνάσιο και λύκειο. Οι μειώσεις των τουρκικών και των θρησκευτικών μαθημάτων στο πέρασμα των χρόνων είναι ενδεικτικές.
 
⦁ Το 2000 στη Γ΄  λυκείου διδάσκονταν, 2 ώρες Αραβικά, 1 ώρα Τουρκικά, 1 ώρα Ισλαμική Ιστορία και 3 ώρες Θρησκευτικά. 
⦁ Το  2018  διδάσκονται, 0 ώρες απ αυτά τα μαθήματα.
 
Μέσα σε 18 χρόνια έχει υποστεί  πλήρη αλλοίωση ένα  ιεροσπουδαστήριο που ιδρύθηκε το 1455 για να διδάξει θρησκευτικά. 
 
Αποτέλεσμα; Η τακτική αυτή της ελληνικής πολιτείας έχει εξαναγκάσει ουσιαστικά τους γονείς που θέλουν τα παιδιά τους να λάβουν θρησκευτικού περιεχομένου εκπαίδευση, να στραφούν προς τα γυμνάσια – λύκεια της Τουρκίας (İmam Hatip) με το όποιο οικονομικό κόστος  για τις οικογένειες αυτές. Τα δύο  ιεροσπουδαστήρια της Μειονότητας της Θράκης κάλυπταν τις ανάγκες αυτές για πολλά χρόνια.
 
Όμως, έτσι όπως έχει μεταλλαχτεί το ιεροσπουδαστήριο,  δεν  έχει νόημα πλέον  να λέγεται ούτε ιεροσπουδαστήριο.
 
Είναι επίσης σχεδόν σίγουρο ότι θα εμφανιστούν (ήδη έχουν αρχίσει να εμφανίζονται) παράλληλες  δομές που θα θελήσουν να καλύψουν τις ανάγκες αυτές διδάσκοντας το πολιτικό ισλάμ κι όχι το ίδιο το ισλάμ.
 
Η ελληνική πολιτεία έχει υποχρέωση να διασφαλίσει την  ομαλή λειτουργία των δύο αυτών ιερατικών σχολών προς όφελος της τοπικής κοινωνίας χωρίς να  παραβλέπει τον σκοπό ίδρυσής τους. 
 
Δεν πρέπει και δεν μπορεί να αφήνει στο έλεος των παράκεντρων θρησκευτικών δυνάμεων τα νέα παιδιά της μειονότητας, που θέλουν θρησκευτικού περιεχομένου εκπαίδευση. 
 

*Ο Κιαμήλ Σιτζάκ Εμίν είναι μέλος του ΣΥΡΙΖΑ Ροδόπης

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.