Η τοπικη ιστορια στη δευτεροβαθμια εκπαιδευση της Ροδοπης

Εκπαιδευτικοί της Ροδόπης παρουσίασαν τα σχετικά με την τοπική ιστορία projects που υλοποίησαν - Στο πλαίσιο ημερίδας που διοργάνωσαν το ΤΙΕ του ΔΠΘ σε συνεργασία με την ΔΔΕ και τον Σχολικό Σύμβουλο Φιλολόγων Ροδόπης

Οχτώ συνολικά εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Ροδόπης, κάθισαν ξανά στα φοιτητικά θρανία του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης. Όχι για να «αναλάβουν» εκ νέου φοιτητικά καθήκοντα, αλλά για να παρουσιάσουν τα projects τοπικής ιστορίας που έχουν εκπονήσει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, να ανταλλάξουν απόψεις, ιδέες αλλά και κριτικές, με τα μέλη του Τμήματος Ιστορίας – Εθνολογίας του ΔΠΘ, και κυρίως τους μεταπτυχιακούς φοιτητές αυτού, πολλοί εκ των οποίων είναι και μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας της περιοχής.
 
Η φιλοξενία τους αυτή στα φοιτητικά έδρανα του ΔΠΘ έγινε στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής ημερίδας με θέμα «Σχεδιασμός και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Τοπικής Ιστορίας στο Νομό Ροδόπης» που διοργάνωσε το Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος «Σπουδές στην Τοπική Ιστορία-Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις» σε συνεργασία με την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευση Ροδόπης και τον Σχολικό Σύμβουλο Φιλολόγων Ροδόπης.
 
Η πρωτοβουλία της ημερίδας έγινε στο πλαίσιο του προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών του Τμήματος, που «τρέχει» τα τελευταία τρία χρόνια, με στόχο τόσο την ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των μελών του Τμήματος και της εκπαιδευτικής κοινότητας της περιοχής όσο και να αποτελέσει ένα βήμα για τους εκπαιδευτικούς να παρουσιάσουν τη δουλειά τους, τους προβληματισμούς, τις ιδέες και τη δημιουργικότητά τους, «γεφυρώνοντας» κατά μία έννοια το κενό μεταξύ της θεωρίας, που διδάσκονται οι φοιτητές και της πράξης, που κατέχουν οι εκπαιδευτικοί. 

Άγγελος Παληκίδης «Η τοπική ιστορία δεν πρέπει να γίνει ένα μάθημα όπως όλα τα άλλα» 

Τους στόχους της ημερίδας επεσήμανε κατά την έναρξη αυτής ο Επίκουρος Καθηγητής Διδακτικής της Ιστορίας κ. Άγγελος Παληκίδης, ο οποίος ερωτηθείς σχετικά με το ζήτημα της διδασκαλίας της τοπικής ιστορίας σήμερα, τόνισε πως δυστυχώς οι σχεδιασμοί του υπουργείου δεν περιλαμβάνουν πλέον τη διδασκαλία αυτής στα σχολεία. Οι εκπαιδευτικοί ωστόσο όπως επεσήμανε έχουν την ευκαιρία να την διδάσκουν μέσα από το μάθημα του project  ή τις σχολικές δραστηριότητες σε προγράμματα μάλιστα που εκτείνονται σε βάθος τετραμήνου ή ακόμα και οκταμήνου.  Ο ίδιος μιλώντας στον «ΠτΘ» τόνισε ωστόσο πως «η τοπική ιστορία δεν θα πρέπει να γίνει ένα μάθημα όπως όλα τα άλλα, ακριβώς γιατί πρέπει να έχει ερευνητικά χαρακτηριστικά, να δίνει την ελευθερία και τις δυνατότητες  αυτές, που μόνο ένα project μπορεί να δώσει» ούτως ώστε  «να έχει ερευνητικό και συνάμα συναρπαστικό χαρακτήρα για τα παιδιά, δίχως ένα σχολικό εγχειρίδιο που οπωσδήποτε θα δημιουργήσει ένα τεράστιο πρόβλημα». 

Δημήτρης Βλάχος «Θέλουμε περισσότερο τοπική ιστορία, γιατί θέλουμε να ενισχύσουμε το θέμα του συνανήκειν» 

Τον λόγο έλαβε έπειτα ο Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων κ. Δημήτρης Βλάχος, ο οποίος μίλησε για το θεσμικό πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας στο σχολείο. Ερωτηθείς σχετικά με την απουσία της διδασκαλίας της τοπικής ιστορίας στις σχολικές αίθουσες ο κ. Βλάχος τόνισε πως «υπάρχουν απουσίες που είναι πολύ πιο ισχυρές από παρουσίες. Θα μπορούσε να είναι παρούσα η τοπική ιστορία και να περνούσε απαρατήρητη. Θέλουμε περισσότερο τοπική ιστορία, γιατί θέλουμε να ενισχύσουμε το θέμα του συνανήκειν, την αγάπη για την πατρίδα. Και η πατρίδα είναι η ιδιαίτερη πατρίδα, είναι αυτή που την γευτήκαμε, την αγγίξαμε, την περπατήσαμε. Την αγάπη για την πατρίδα την έχουμε ανάγκη γιατί μας ενώνει όλους εμάς, ας είμαστε και διαφορετικοί».
 

«Η τοπική ιστορία είναι παρούσα» τόνισε για να επισημάνει πως η καινοτομία της ημερίδας έγκειται ακριβώς στην παρουσία των εκπαιδευτικών που σχεδίασαν και υλοποίησαν προγράμματα τοπικής ιστορίας. «Δεν έχουμε τόση τοπική ιστορία όση θα θέλαμε, αλλά είμαστε προς την κατεύθυνση αυτήν της συνειδητοποίησης της ανάγκης της παρουσίας της αλλά και του σχεδιασμού και της υλοποίησης δράσεων» συνέχισε για να υπογραμμίσει πως με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο έγκειται στη διακριτική ευχέρεια του εκπαιδευτικού να αξιοποιήσει τις δέκα συνολικά ώρες που προβλέπονται για τη διδασκαλία της τοπικής ιστορίας.
 
«Η τοπική ιστορία λοιπόν είναι και θεσμικά παρούσα. Από εκεί και πέρα είναι στη δική μας, διακριτική ευχέρεια να αξιοποιήσουμε το θεσμικό πλαίσιο για να δουλέψουμε στην τοπική ιστορία πιο συστηματικά» κατέληξε, λέγοντας πως αυτός ακριβώς είναι και ο σκοπός της ημερίδας.
 
Τις εργασίες τους πάνω στην τοπική ιστορία παρουσίασαν έπειτα, η κ.Έφη Καραπούλη, η οποία παρουσίασε ένα διδακτικό παράδειγμα για το ιστορικό μυθιστόρημα ως αφορμή προσέγγισης της Τοπικής Ιστορίας, οι κ.κ. Ματίνα Ζαμπατέλη και Κική Παιδαράκη, με θέμα «20 Μαΐου 1920: Η ενσωμάτωση της Θράκης στον εθνικό κορμό -Μετακινήσεις ελληνικών πληθυσμών τις τρεις πρώτες δεκαετίες του», η κ.Ελένη Κοκοβίδου, η οποία ανέλυσε το ζήτημα της Τοπικής Ιστορίας μέσω της Αστικής Λαογραφίας, μέσα από το παράδειγμα της κινηματογραφικής ιστορίας της Κομοτηνής, οι κ.κ. Αρτεμισία Αρχοντογεώργη και Μαρία Γκουμπίλη, οι οποίες παρουσίασαν όψεις της τοπικής ιστορίας της Ροδόπης μέσα από αρχεία και προφορικές μαρτυρίες, η κ.Χρυσάνθη Ξανθού, που παρουσίασε τους δρόμους της Κομοτηνής, τα κτίρια και τα μουσεία της πόλη μας, και ο κ.Ιωάννης Μαμαλιόγκας, Θεολόγος, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα «Θραύσματα Ιστορίας του Ιάσμου και της Θράκης».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.